05-09-2018, 04:20 PM
حسابداری پیمانکاری و نحوه ارائه خدمات شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری:
از آنجا که حسابداری شرکت های پیمانکاری از نوع خاصی از حسابداری میباشد انجام این حسابداری توسط نیرو های با دانش بالا و تجربه کافی الزامی میباشد زیرا این حسابداری براساس اطلاعات و داده های خاصی که مرتبط با قرارداد های پیمانکاری انجام میشود بنابراین با توجه به این موضوع شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری که تشکیل شده از نیروها ی مجرب میباشد میتوانند گزینه مناسبی برای انجام حسابداری شرکت های ی پیمانکاری باشد.
در ادامه مطلب علت اهمیت شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری در انجام حسابداری پیمانکاری و همین طور با نحوه تنظیم قرارداد ها و تعاریف خاص این نوع از حسابداری آشنا خواهید شد.
به اسناد و مدارکی که طبق شرایط معینی از طرف کارفرما به پیمانکار تحویل داده میشود و مبنای حقوقی و تمامی کارهای حسابداری است پیمان میگویند.
به شخص حقیقی یا حقوقی که قسمتی از فعالیت خود را یا تمامی امور مربوط به کار خود طی شرایط معینی به پیمانکار واگذار میکند کارفرما میگویند.
به شخص حقیقی یا حقوقی که قسمتی ویا تمامی امور مربوط به یک پروژه را طی شرایط معینی به دست میگیرد پیمانکار میگویند.
که پیمانکار یا کارفرما میتوانند برای پیش بردن بهتر فعالیت ها حسابداری فعالیت های مالی و مالیاتی خود را به شرکت حسابداری یا موسسه حسابداری واگذار کنند.
قراردادهای پیمانکاری:
قرار داده های پیمانکاری به 5 دسته تقسیم میشوند که هرکدام از آن ها شامل قوانین مخصوص خود میباشند و اجرای آن ها شیوه خاصی را دارا است.
1) قرارداد بر اساس واحد بها : در این نوع قراردادهر قسمت کاری دارای مبلغ معینی میباشد و اجرای دقبق موضوع قرار داد الزامی میباشد.
2) قراداد مقطوع : این فرم از قرارداد به این نحو است که از شروع کارمبلغی مقطوع در قرارداد قید میشود که پیمانکار باید در ازای آن مبلغ کار را به پایان برساند و اجرا کند.
3) قراداد امانی : این قرار داد به این شکل است که یک مبلغ دریافتی ثابت برای پیمانکار وجود دارد بدین معنی که کارفرما یک قسمت از مبلغ مجاز در قرارداد را به پیمانکار پرداخت میکند و در طی انجام کار هم مبلغی ثابت پرداخت می نماید.
.
4)قراداد بر اساس مواد لازم و دستمزد : شیوه این قرار داد به این شکل است که مبلغی بر طبق قیمت مواد و دستمزد وجود دارد و عهده گرفتن کار توسط پیمانکار در ازای پرداخت مبلغ مواد لازم برای کار و دستمزد تعیین شده میباشد.
5) قراداد مدیریت اجرا : در این حالت از قرارداد کارفرما موظف به تهیه مواد اولیه ، تجهیزات ، وسایل مورد نیاز و نیروی انسانی بر می باشد و از دیگر مسئولیت های کارفرما دریافت حق الزحمه مقطوع نیز برای مدیریت اجرای طرح میباشد.
انواع قرار داد های ذکر شده در کار حسابداری پیمانکاری بسیار مهم است زیرا هرکدام از قرارداد ها دارای مفادی میباشد که تاثیر بر روند حسابداری پیمانکاری میگذارد که میتوان گفت در شرکت حسابداری و یا موسسه حسابداری تحلیل این قراردادها و یدست آوردن اطلاعات لازم از آن برای فرایند حسابداری پیمانکاری به راحتی صورت میگیرد.
مناقصه ها و نحوه گرفتن کار توسط پیمانکاران :
پیمانکاران اصولا پروژه های کاری را از طریق مختلف در دست میگیرن:
1) از طریق مناقصه عمومی : در این فرم کارفرما در نشریات کثیر النتشار آگهی مناقصه را به چاپ میرساند تا به اطلاع همه متقاضیان برسد تا در ادامه با دین آگهی تمام پیمانکاران واجد شرایط اقدامات لازم را انجام دهند.
2) از طرق مناقصه محدود : در این حالت بر خلاف مناقصه عمومی آگهی عمومی داده نمیشود بلکه به تعدای از پیمانکارانی که شرایط لازم برای دریافت کار رادارند دعوت نامه داده میشود و طی جلسه ای تصمیم گیری نهایی انجام میشود.
3) ترک تشریفات مناقصه : در این روش هم مانند مناقصه محدود مناقصه عمومی برگزار نمی شود به دلیل تشخیص کارفرما و مشکلاتی که وجود دارد و کار به صورت شرایط خاص به پیمانکار مشخصی تحویل داده میشود . نکته ای که در این نوع از مناقصه وجود دادر این است که ترک مناقصه باید با تایید یک هیئت سه نفره از مقامات مسئول صورت گیرد و در همه شرایط قابل اجرا نبوده و راه حل آخر می باشد.
نوشته شده توسط مشاورین تهران و شرکا
جستجوهای مرتبط با ما شرکت جسابداری : شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران،حسابداری در تهران، مشاوره مالی، مشاور مالیاتی، موسسه حسابداری ، موسسه حسابداری در تهران ، خدمات حسابداری، خدمات حسابداری تهران، خدمات مالیاتی