13-06-2022, 06:10 PM
عملکرد سیستم خنک کننده در خودروها
سیستم خنک سازی خودرو شامل واتر پمپ، بلوک موتور، سرسیلندر، ترموستات برای کنترل دما، رادیاتور، در رادیاتور برای کنترل فشار سطح مایع و شیلنگ های انتقال مایع می باشند. همچنین معمولا رادیاتور کوچک تری نیز در مدار قرار دارد که گرمای لازم برای بخاری خودرو از آن تامین می شود.
انواع سیستم خنک کننده خودرو
به طور کلی دو نوع سیستم خنک کاری در خودروها وجود دارد:
1. سیستم خنک کننده با هوا
2. سیستم خنک کننده با مایع
به سیستم نوع اول، موتورهای هوا خنک نیز گفته می شود. در ساخت خوردروهای امروزی از موتور های هوا خنک استفاده نمی شود؛ البته هنوز در موتور سیکلت ها از موتورهای هوا خنک استفاده می شود، اما در خودرو های سنگین و کامیون هایی با حجم بالای موتور آنها، از پیشرانه های نوع دوم ( خنک شونده با مایع ) که به آنها آب خنک هم می گویند، استفاده می شود.
نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو
عملکرد سیستم خنک کننده خودرو شامل ارسال سریع مایع خنک کننده به سوی موتور به وسیله پمپ آب ( واتر پمپ )، گرم شدن این مایع و جذب حرارت اضافی موتور، پمپ شدن مایع به سمت رادیاتور، سرد شدن آن بر اثر عبور هوا از رادیاتور و ارسال مجدد مایع خنک به سمت موتور به وسیله واتر پمپ می شود. وظیفه ترموستات نیز باز کردن مسیر آب در یک دمای خاص می باشد تا دمای موتور ثابت باقی بماند. اگر دمای موتور پایین باشد، ترموستات مسیر آب را بسته نگه می دارد و آب به جای این که به سمت رادیاتور حرکت کند، در موتور شروع به گردش می کند تا به دمای مناسب برسد. وقتی دما به حد مطلوب رسید، ترموستات مسیر آب را باز کرده و آب به سمت رادیاتور حرکت می کند.
مدار گردش آب در موتور های آب خنک
ابتدا آب رادیاتور به سمت بلوک اصلی موتور حرکت می کند و حرارت سیلندر ها را به خود جذب می کند؛ سپس به سمت سر سیلندر رفته و دمای محفظه احتراق را جذب می کند. پس ازرسیدن آب به ترموستات، در صورت باز بودن آن، مایع خنک کننده به سمت بخش فوقانی رادیاتور حرکت می کند و به دلیل وجود فن در قسمت پشت رادیاتور، این مایع حرارت خود را کامل از دست داده و پس از این که از رادیاتور خارج شد به سمت واتر پمپ می رود تا چرخه گردش آب مجدداً تکرار شود.
از سیستم خنک کننده خود محافظت کنید
مواد شیمیایی به کار رفته در ضدیخ ها، اصولا ضد خوردگی هم هستند تا بخش های فلزی موتور آسیب نبیند. با این وجود نمی توان به طور کامل از خوردگی موتور جلوگیری کرد و ممکن است تکه های بسیار ریز فلزی وارد مدار خنک کننده شوند و به تیوب های داخل رادیاتور آسیب وارد کنند و یا مسیر آن ها را سد کنند. یکی از اصلی ترین روش هایی که به واسطه آن می توانید از سیستم خنک کننده خودروی خود محافظت کنید، این است که مایع خنک کننده را در فواصل زمانی منظم تعویض کنید. در نظر داشته باشید که جدید ترین و بهترین ضد یخ ها بیشتر از 150 هزار کیلومتر و یا 5 سال عمر نمی کنند، پس قبل از این که آسیب جدی به خودرو وارد شود نسبت به تعویض به موقع مایع خنک کننده آن اقدام کنید.
سیستم خنک سازی خودرو شامل واتر پمپ، بلوک موتور، سرسیلندر، ترموستات برای کنترل دما، رادیاتور، در رادیاتور برای کنترل فشار سطح مایع و شیلنگ های انتقال مایع می باشند. همچنین معمولا رادیاتور کوچک تری نیز در مدار قرار دارد که گرمای لازم برای بخاری خودرو از آن تامین می شود.
انواع سیستم خنک کننده خودرو
به طور کلی دو نوع سیستم خنک کاری در خودروها وجود دارد:
1. سیستم خنک کننده با هوا
2. سیستم خنک کننده با مایع
به سیستم نوع اول، موتورهای هوا خنک نیز گفته می شود. در ساخت خوردروهای امروزی از موتور های هوا خنک استفاده نمی شود؛ البته هنوز در موتور سیکلت ها از موتورهای هوا خنک استفاده می شود، اما در خودرو های سنگین و کامیون هایی با حجم بالای موتور آنها، از پیشرانه های نوع دوم ( خنک شونده با مایع ) که به آنها آب خنک هم می گویند، استفاده می شود.
نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو
عملکرد سیستم خنک کننده خودرو شامل ارسال سریع مایع خنک کننده به سوی موتور به وسیله پمپ آب ( واتر پمپ )، گرم شدن این مایع و جذب حرارت اضافی موتور، پمپ شدن مایع به سمت رادیاتور، سرد شدن آن بر اثر عبور هوا از رادیاتور و ارسال مجدد مایع خنک به سمت موتور به وسیله واتر پمپ می شود. وظیفه ترموستات نیز باز کردن مسیر آب در یک دمای خاص می باشد تا دمای موتور ثابت باقی بماند. اگر دمای موتور پایین باشد، ترموستات مسیر آب را بسته نگه می دارد و آب به جای این که به سمت رادیاتور حرکت کند، در موتور شروع به گردش می کند تا به دمای مناسب برسد. وقتی دما به حد مطلوب رسید، ترموستات مسیر آب را باز کرده و آب به سمت رادیاتور حرکت می کند.
مدار گردش آب در موتور های آب خنک
ابتدا آب رادیاتور به سمت بلوک اصلی موتور حرکت می کند و حرارت سیلندر ها را به خود جذب می کند؛ سپس به سمت سر سیلندر رفته و دمای محفظه احتراق را جذب می کند. پس ازرسیدن آب به ترموستات، در صورت باز بودن آن، مایع خنک کننده به سمت بخش فوقانی رادیاتور حرکت می کند و به دلیل وجود فن در قسمت پشت رادیاتور، این مایع حرارت خود را کامل از دست داده و پس از این که از رادیاتور خارج شد به سمت واتر پمپ می رود تا چرخه گردش آب مجدداً تکرار شود.
از سیستم خنک کننده خود محافظت کنید
مواد شیمیایی به کار رفته در ضدیخ ها، اصولا ضد خوردگی هم هستند تا بخش های فلزی موتور آسیب نبیند. با این وجود نمی توان به طور کامل از خوردگی موتور جلوگیری کرد و ممکن است تکه های بسیار ریز فلزی وارد مدار خنک کننده شوند و به تیوب های داخل رادیاتور آسیب وارد کنند و یا مسیر آن ها را سد کنند. یکی از اصلی ترین روش هایی که به واسطه آن می توانید از سیستم خنک کننده خودروی خود محافظت کنید، این است که مایع خنک کننده را در فواصل زمانی منظم تعویض کنید. در نظر داشته باشید که جدید ترین و بهترین ضد یخ ها بیشتر از 150 هزار کیلومتر و یا 5 سال عمر نمی کنند، پس قبل از این که آسیب جدی به خودرو وارد شود نسبت به تعویض به موقع مایع خنک کننده آن اقدام کنید.
نقلقول: برگرفته از سایت فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی شارکو یدک