12-01-2022, 04:30 PM
حق تمبر مالیاتی، یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که این نوع از مالیات، مربوط به مدارک و اسنادی مانند چک و سفته می باشد. سامانه پرداخت تمبر دارایی، یکی از دیگر از خدمات سامانه سازمان امور مالیاتی کشور است که از طریق این سامانه، مودیان مالیاتی می توانند، عملیات پرداخت تمبر دارایی را انجام دهند. نحوه پرداخت تمبر دارایی، به دو صورت حضوری و اینترنتی می باشد که در پرداخت اینترنتی، باید به سامانه پرداخت تمبر دارایی، به آدرس payment.gov.ir مراجعه شود.
دریافت مالیات، یکی از منابع اصلی درآمدی دولت ها در تمامی دوره های تاریخی می باشد که دولت در کشور ما نیز از این منبع درآمدی استفاده می نماید. مالیات ها، به دونوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. قانون مالیات های مستقیم، در سال 1394 اصلاح گرید که در فصل پنج از این قانون ( مواد 44 تا 51 ) مقررات مالیات حق تمبر توضیح داده شده است.
حق تمبر مالیاتی، مربوط به مالیات مستقیم مربوط به اسناد و مدارکی مانند چک، سفته و برات و اسناد بانکی می باشد. این نوع از مالیات، به دلیل فراوانی استفاده اسناد و مدارک، در معاملات تجاری و غیر تجاری، بسیار پر کاربرد بوده و مشمولین این مالیات، باید مالیات اسناد و مدارک مورد استفاده در معاملات خود را پرداخت نمایند، وگرنه با جریمه های مالیاتی سنگین مواجه خواهند شد.
با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، قصد داریم در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که حق تمبر مالیاتی چیست؟ سپس در ادامه، سامانه پرداخت تمبر دارایی را توضیح دهیم و نهایتا، نحوه پرداخت این نوع از مالیات را بیان کنیم. اگر درخصوص این موضوع، سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.
تمبر دارایی چیست؟ (حق تمبر مالیاتی)
یکی از انواع مالیات، که در نظام حقوقی کشور ما به رسمیت شناخته شده است، مالیات مستقیم می باشد. پرداخت مالیات مستقیم، انواع متفاوتی دارد، که یکی از انواع آنها حق تمبر مالیاتی است. بنابراین، اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که تمبر دارایی چیست، باید بگوییم، حق تمبر مالیاتی، یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده که برای پرداخت مالیات اوراق، مدارک و اسناد مانند چک، برات و مواردی از این قبیل پرداخت می گردد. حق تمبر، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
حق تمبر صدور کارت بازرگانی
حق تمبر تمدید کارت بازرگانی
حق تمبر صدور پروانه کسب اتاق اصناف
حق تمبر تمدید پروانه کسب اتاق اصناف
حق تمبر سرمایه و تغییرات سرمایه
در سال 1366، قانون مالیات های مستقیم، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که این قانون در سال 1394 اصلاح گردید. در فصل پنجم از این قانون و در مواد 44 تا 51 آن، مقررات قانونی مربوط به تمبر مالیاتی توضیح داده شده که برای هر سند، میزان حق تمبر آن، مشخص شده و مطابق توضیحات زیر می باشد:
ماده 44 : حق تمبر چک بانکی : 200 ریال
ماده 45 : اوراق مشمول حق تمبر ( برات، سفته) : نیم در 1000 ریال
ماده 46: کلیه اسناد تجاری قابل انتقال در ایران، اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال التجاره از قبیل بارنامه هوایی و دریایی، اوراق بیمه مال التجاره: 5000 پنج هزار ریال
ماده 46 : بارنامه زمینی( وضعیت مسافری) : 1000 یک هزار ریال
ماده 47 : اسناد و مدارک بانکی مشمول حق تمبر( در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشوند) : 10000 ده هزار ریال
ماده 48 : ثبت شرکت و مالیات بر حق تمبر : سهام و سهمالشرکه کلیه شرکتهای ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت های تعاونی، بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه : 2000 هزار ریال
ماده 49 : حق تمبر اوراق و اسناد صادر شده در ایران و خارج از ایران : هر زمان که اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد، اولین شخصی که اسناد ذکر شده را متصرف می شود، باید قبل از هر نوع امضا، اعم از ظهرنویسی، معامله، قبولی یا به ترتیب فوق، برای پرداخت حق تمبر ، اقدام نماید.
قانون مالیات های مستقیم، ضمانت اجرای عدم پرداخت تمبر دارایی را نیز مشخص کرده است. مطابق ماده 51 این قانون، در صورت تخلف متقاضی از موارد و قوانین تعیین شده در این رابطه، او باید علاوه بر مبلغ اصل حق تمبر، به میزان دو برابر مالیات تعیین شده، جریمه گردد و این مبلغ را پرداخت نماید.
حتما بخوانید: پرداخت قبض مالیات
معرفی سامانه پرداخت تمبر دارایی
در بخش قبل، در خصوص حق تمبر مالیاتی توضیح دادیم و گفتیم که حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که برای پرداخت مالیات اوراق و اسناد مانند چک، برات و مواردی از این قبیل، دریافت می شود. حال در این بخش، قصد داریم، در خصوص معرفی سامانه پرداخت تمبر دارایی توضیح دهیم.
پرداخت تمبر دارایی، از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، انجام می گیرد. این سامانه، از زیرمجموعه های درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir می باشد. در این سایت، خدمات زیادی در خصوص پرداخت مالیات به مودیان ارائه می شود. همچنین، ارائه اپلیکشن مالیات من برای گوشی های تلفن همراه، توسط این سامانه، فعالیت مودیان مالیاتی را بسیار راحت تر از گذشته کرده است. این سامانه دارای دو بخش می باشد که عبارتند از :
خدمات اصلی مالیاتی: در این بخش، خدمات الکترونیکی همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، خلاصه پرونده الکترونیکی، فهرست مالیات حقوق الکترونیکی، اظهارنامه مالیات اجاره املاک، برای متقاضیان ارائه شده است. اشخاص می توانند، پس از ورود به این سایت، با انتخاب گزینه خدمات اصلی مالیاتی، از سمت راست صفحه، خدمات این بخش را انتخاب نمایند.
سایر خدمات مالیاتی: در بخش سایر خدمات مالیاتی، خدمات الکترونیکی، مانند صدور صورت حساب الکترونیکی، درخواست ابلاغ الکترونیک، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی شرکت ها، نشانی ادارات امور مالیاتی و سایر موارد موجود ارائه شده است که متقاضیان، می توانند، پس از ورود به سایت سامانه و انتخاب این گزینه از سمت راست صفحه به این بخش وارد شوند.
هدف از ایجاد این سامانه، کاهش نارضایتی مودیان در پرداخت های مالیاتی خود و همچنین، جلوگیری از ایجاد اختلافات و مشکلات مالیاتی و کاهش هزینه ها برای سازمان امور مالیاتی کشور و مودی می باشد. پرداخت های مالیاتی، مانند پرداخت تمبر دارایی از این سامانه، منجر به افزایش رضایت مندی مودیان مالیاتی شده است.
برای ورود به سامانه پرداخت تمبر دارایی کلیک نمایید.
بیشتر بخوانید: سامانه پرداخت قبوض مالیاتی peyments.tax.gov.ir
نحوه پرداخت تمبر دارایی
در بخش قبل، سامانه پرداخت تمبر دارایی را معرفی کردیم و گفتیم که این سامانه، خدمات مختلفی را در خصوص پرداخت های مالیاتی در نظر گرفته است که پرداخت حق تمبر مالیاتی، یکی از انواع این مالیات ها می باشد. در این بخش از مقاله، قصد داریم، نحوه پرداخت تمبر دارایی را توضیح دهیم. پرداخت حق تمبر مالیاتی، به دو صورت حضوری و اینترنتی و از طریق اپلیکشن مالیات من یا سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، انجام می گیرد که در ادامه مقاله، یک راهنمای تصویری، برای پرداخت اینترنتی، خدمت شما عزیزان درج شده است.
در اولین مرحله، باید آدرس سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، یعنی tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود وارد کرده و برروی اولین گزینه، یعنی میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی کلیک نمایید.
بعد از ورود به سایت عملیات الکترونیک مالیاتی، برروی بخش پرداخت الکترونیک مالیات کلیک کنید.
سپس، وارد سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، می شوید. در این بخش باید، گزینه شناسه 30 رقمی نسیم را انتخاب نموده و با وارد کردن شناسه 30 رقمی قبض مالیات خود و تصویر امنیتی، گزینه بررسی شناسه قبض نسیم را انتخاب نمایید.
سپس، وارد صفحه جدید می شوید. در ابتدا، بر روی شناسه قبض جدید، کلیک کرده و سال عملکرد، نوع مالیات، مرحله وصول و حق تمبر را انتخاب کنید. سپس بخش جدیدی در همین صفحه، برای شما باز می شود که نوع منبع مالیاتی نمایش داده می شود. برای نمونه، شما حق تمبر سرمایه و تغییرات سرمایه را انتخاب نمایید.
بعد از آن که در مرحله قبل، بر روی پرداخت حق تمبر سرمایه کلیک کردید، صفحه جدید پرداخت حق تمبر سرمایه 0.5 در هزار، برای شما نمایش داده می شود که شما باید کلمه امنیتی و شناسه یکتای اداره کل ثبت شرکت ها و شناسه ملی را وارد نمایید.
چنانچه شما مراحل قبلی را تکمیل کردید، وارد بخش نهایی می شوید که بعد از انتخاب پرداخت آنلاین شتابی، مراحل پرداخت خود را در بانک تکمیل کرده و پرداخت خود را نهایی می کنید.
لازم است به این نکته اشاره شود که روش دیگر پرداخت تمبر دارایی به شکل حضوری است. در این روش، شخص متقاضی باید برای پرداخت حق تمبر مالیاتی خود به صورت حضوری، به اداره مالیات و یکی از شعب آن ، مراجعه کرده و از طریق دستگاه کارتخوان موجو د در این ادارات، اقدام به پرداخت مالیات تمبر دارایی نماید.
در ادامه بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت تمبر دارایی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پرداخت تمبر دارایی پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- تمبر دارایی چیست؟
حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که برای اوراق و مدارک و اسناد و پرداخت مالیات این اسناد مانند چک و برات و مواردی از این قبیل پرداخت می شود که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
2- سامانه پرداخت تمبر دارایی چیست؟
سامانه پرداخت دارایی یکی از خدمات سامانه سازمان امور مالیات کشور به آدرس payment.gov.ir می باشد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
3- نحوه پرداخت تمبر دارایی چگونه است؟
نحوه پرداخت تمبر دارایی به دو صورت حضوری و الکترونیکی و از طریق سامانه payment.gov.ir می باشد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
منبع : پرداخت تمبر دارایی
دریافت مالیات، یکی از منابع اصلی درآمدی دولت ها در تمامی دوره های تاریخی می باشد که دولت در کشور ما نیز از این منبع درآمدی استفاده می نماید. مالیات ها، به دونوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. قانون مالیات های مستقیم، در سال 1394 اصلاح گرید که در فصل پنج از این قانون ( مواد 44 تا 51 ) مقررات مالیات حق تمبر توضیح داده شده است.
حق تمبر مالیاتی، مربوط به مالیات مستقیم مربوط به اسناد و مدارکی مانند چک، سفته و برات و اسناد بانکی می باشد. این نوع از مالیات، به دلیل فراوانی استفاده اسناد و مدارک، در معاملات تجاری و غیر تجاری، بسیار پر کاربرد بوده و مشمولین این مالیات، باید مالیات اسناد و مدارک مورد استفاده در معاملات خود را پرداخت نمایند، وگرنه با جریمه های مالیاتی سنگین مواجه خواهند شد.
با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، قصد داریم در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که حق تمبر مالیاتی چیست؟ سپس در ادامه، سامانه پرداخت تمبر دارایی را توضیح دهیم و نهایتا، نحوه پرداخت این نوع از مالیات را بیان کنیم. اگر درخصوص این موضوع، سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.
تمبر دارایی چیست؟ (حق تمبر مالیاتی)
یکی از انواع مالیات، که در نظام حقوقی کشور ما به رسمیت شناخته شده است، مالیات مستقیم می باشد. پرداخت مالیات مستقیم، انواع متفاوتی دارد، که یکی از انواع آنها حق تمبر مالیاتی است. بنابراین، اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که تمبر دارایی چیست، باید بگوییم، حق تمبر مالیاتی، یکی از انواع مالیات های مستقیم بوده که برای پرداخت مالیات اوراق، مدارک و اسناد مانند چک، برات و مواردی از این قبیل پرداخت می گردد. حق تمبر، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
حق تمبر صدور کارت بازرگانی
حق تمبر تمدید کارت بازرگانی
حق تمبر صدور پروانه کسب اتاق اصناف
حق تمبر تمدید پروانه کسب اتاق اصناف
حق تمبر سرمایه و تغییرات سرمایه
در سال 1366، قانون مالیات های مستقیم، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که این قانون در سال 1394 اصلاح گردید. در فصل پنجم از این قانون و در مواد 44 تا 51 آن، مقررات قانونی مربوط به تمبر مالیاتی توضیح داده شده که برای هر سند، میزان حق تمبر آن، مشخص شده و مطابق توضیحات زیر می باشد:
ماده 44 : حق تمبر چک بانکی : 200 ریال
ماده 45 : اوراق مشمول حق تمبر ( برات، سفته) : نیم در 1000 ریال
ماده 46: کلیه اسناد تجاری قابل انتقال در ایران، اسناد کاشف از حقوق مالکیت نسبت به مال التجاره از قبیل بارنامه هوایی و دریایی، اوراق بیمه مال التجاره: 5000 پنج هزار ریال
ماده 46 : بارنامه زمینی( وضعیت مسافری) : 1000 یک هزار ریال
ماده 47 : اسناد و مدارک بانکی مشمول حق تمبر( در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشوند) : 10000 ده هزار ریال
ماده 48 : ثبت شرکت و مالیات بر حق تمبر : سهام و سهمالشرکه کلیه شرکتهای ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت های تعاونی، بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه : 2000 هزار ریال
ماده 49 : حق تمبر اوراق و اسناد صادر شده در ایران و خارج از ایران : هر زمان که اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد، اولین شخصی که اسناد ذکر شده را متصرف می شود، باید قبل از هر نوع امضا، اعم از ظهرنویسی، معامله، قبولی یا به ترتیب فوق، برای پرداخت حق تمبر ، اقدام نماید.
قانون مالیات های مستقیم، ضمانت اجرای عدم پرداخت تمبر دارایی را نیز مشخص کرده است. مطابق ماده 51 این قانون، در صورت تخلف متقاضی از موارد و قوانین تعیین شده در این رابطه، او باید علاوه بر مبلغ اصل حق تمبر، به میزان دو برابر مالیات تعیین شده، جریمه گردد و این مبلغ را پرداخت نماید.
حتما بخوانید: پرداخت قبض مالیات
معرفی سامانه پرداخت تمبر دارایی
در بخش قبل، در خصوص حق تمبر مالیاتی توضیح دادیم و گفتیم که حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که برای پرداخت مالیات اوراق و اسناد مانند چک، برات و مواردی از این قبیل، دریافت می شود. حال در این بخش، قصد داریم، در خصوص معرفی سامانه پرداخت تمبر دارایی توضیح دهیم.
پرداخت تمبر دارایی، از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، انجام می گیرد. این سامانه، از زیرمجموعه های درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir می باشد. در این سایت، خدمات زیادی در خصوص پرداخت مالیات به مودیان ارائه می شود. همچنین، ارائه اپلیکشن مالیات من برای گوشی های تلفن همراه، توسط این سامانه، فعالیت مودیان مالیاتی را بسیار راحت تر از گذشته کرده است. این سامانه دارای دو بخش می باشد که عبارتند از :
خدمات اصلی مالیاتی: در این بخش، خدمات الکترونیکی همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی، خلاصه پرونده الکترونیکی، فهرست مالیات حقوق الکترونیکی، اظهارنامه مالیات اجاره املاک، برای متقاضیان ارائه شده است. اشخاص می توانند، پس از ورود به این سایت، با انتخاب گزینه خدمات اصلی مالیاتی، از سمت راست صفحه، خدمات این بخش را انتخاب نمایند.
سایر خدمات مالیاتی: در بخش سایر خدمات مالیاتی، خدمات الکترونیکی، مانند صدور صورت حساب الکترونیکی، درخواست ابلاغ الکترونیک، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام وجود یا عدم وجود پرونده مالیاتی شرکت ها، نشانی ادارات امور مالیاتی و سایر موارد موجود ارائه شده است که متقاضیان، می توانند، پس از ورود به سایت سامانه و انتخاب این گزینه از سمت راست صفحه به این بخش وارد شوند.
هدف از ایجاد این سامانه، کاهش نارضایتی مودیان در پرداخت های مالیاتی خود و همچنین، جلوگیری از ایجاد اختلافات و مشکلات مالیاتی و کاهش هزینه ها برای سازمان امور مالیاتی کشور و مودی می باشد. پرداخت های مالیاتی، مانند پرداخت تمبر دارایی از این سامانه، منجر به افزایش رضایت مندی مودیان مالیاتی شده است.
برای ورود به سامانه پرداخت تمبر دارایی کلیک نمایید.
بیشتر بخوانید: سامانه پرداخت قبوض مالیاتی peyments.tax.gov.ir
نحوه پرداخت تمبر دارایی
در بخش قبل، سامانه پرداخت تمبر دارایی را معرفی کردیم و گفتیم که این سامانه، خدمات مختلفی را در خصوص پرداخت های مالیاتی در نظر گرفته است که پرداخت حق تمبر مالیاتی، یکی از انواع این مالیات ها می باشد. در این بخش از مقاله، قصد داریم، نحوه پرداخت تمبر دارایی را توضیح دهیم. پرداخت حق تمبر مالیاتی، به دو صورت حضوری و اینترنتی و از طریق اپلیکشن مالیات من یا سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، انجام می گیرد که در ادامه مقاله، یک راهنمای تصویری، برای پرداخت اینترنتی، خدمت شما عزیزان درج شده است.
در اولین مرحله، باید آدرس سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، یعنی tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود وارد کرده و برروی اولین گزینه، یعنی میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی کلیک نمایید.
بعد از ورود به سایت عملیات الکترونیک مالیاتی، برروی بخش پرداخت الکترونیک مالیات کلیک کنید.
سپس، وارد سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، می شوید. در این بخش باید، گزینه شناسه 30 رقمی نسیم را انتخاب نموده و با وارد کردن شناسه 30 رقمی قبض مالیات خود و تصویر امنیتی، گزینه بررسی شناسه قبض نسیم را انتخاب نمایید.
سپس، وارد صفحه جدید می شوید. در ابتدا، بر روی شناسه قبض جدید، کلیک کرده و سال عملکرد، نوع مالیات، مرحله وصول و حق تمبر را انتخاب کنید. سپس بخش جدیدی در همین صفحه، برای شما باز می شود که نوع منبع مالیاتی نمایش داده می شود. برای نمونه، شما حق تمبر سرمایه و تغییرات سرمایه را انتخاب نمایید.
بعد از آن که در مرحله قبل، بر روی پرداخت حق تمبر سرمایه کلیک کردید، صفحه جدید پرداخت حق تمبر سرمایه 0.5 در هزار، برای شما نمایش داده می شود که شما باید کلمه امنیتی و شناسه یکتای اداره کل ثبت شرکت ها و شناسه ملی را وارد نمایید.
چنانچه شما مراحل قبلی را تکمیل کردید، وارد بخش نهایی می شوید که بعد از انتخاب پرداخت آنلاین شتابی، مراحل پرداخت خود را در بانک تکمیل کرده و پرداخت خود را نهایی می کنید.
لازم است به این نکته اشاره شود که روش دیگر پرداخت تمبر دارایی به شکل حضوری است. در این روش، شخص متقاضی باید برای پرداخت حق تمبر مالیاتی خود به صورت حضوری، به اداره مالیات و یکی از شعب آن ، مراجعه کرده و از طریق دستگاه کارتخوان موجو د در این ادارات، اقدام به پرداخت مالیات تمبر دارایی نماید.
در ادامه بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت تمبر دارایی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پرداخت تمبر دارایی پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- تمبر دارایی چیست؟
حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیات های مستقیم می باشد که برای اوراق و مدارک و اسناد و پرداخت مالیات این اسناد مانند چک و برات و مواردی از این قبیل پرداخت می شود که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
2- سامانه پرداخت تمبر دارایی چیست؟
سامانه پرداخت دارایی یکی از خدمات سامانه سازمان امور مالیات کشور به آدرس payment.gov.ir می باشد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
3- نحوه پرداخت تمبر دارایی چگونه است؟
نحوه پرداخت تمبر دارایی به دو صورت حضوری و الکترونیکی و از طریق سامانه payment.gov.ir می باشد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
منبع : پرداخت تمبر دارایی