05-01-2022, 11:35 AM
روش های مورد استفاده در کارگاه ها مستلزم نگاهی تازه به آموزش است . آموزش در کارگاه با استفاده از طیفی از روش ها صورت می گیرد . یک سر این طیف روش سخنرانی است که در این روش یک سخنران اطلاعاتی را ارائه کرده و مخاطبان به صورتی منفعلانه تنها پذیرنده و دریافت کننده اطلاعات می باشند . سر دیگر طیف رویکرد همکاری همدلانه است . در این روش خود شرکت کنندگان طی بحث و تعامل با هم معانی مورد نظر را می سازند . بین این دو سر طیف ، روش های دیگری قرار دارند که در قسمت های مختلف یک کارگاه مهارت آموزی از آن ها استفاده می شود . طراحی کارگاهی که توازنی میان یادگیری فعال و منفعل در آن برقرار باشد ، به تمامی شرکت کنندگان با ویژگی ها و علایق مختلف کمک می کند . علت این امر آن است که هر یک از شرکت کنندگان در بخشی از کارگاه بهتر مهارت ها را یاد می گیرند و در نتیجه در باقی کارگاه به همکاری خود با علاقه ادامه می دهند .
در این مقاله به بررسی روش های آموزش کارگاهی شامل بارش فکری ، بحث گروهی ، سوال کردن ، ایفای نقش ، روش های تقسیم گروه ، کنترل رفتارهای مخرب در گروه می پردازیم .
” بارش فکری برای شنیدن نظر کل افراد گروه در زمانی کوتاه بسیار مفید است . “
روش های آموزش کارگاهی
انواع فنون آموزش کارگاهی شامل موارد زیر است :
[list]
[*]آموختن روش اجرای فن بارش ذهنی در کارگاه آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن بحث گروهی در کارگاهی آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن سوال کردن در کارگاه آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن ایفای نقش در کارگاه آموزشی
[*]آشنایی با روش های تقسیم گروه در کارگاه آموزشی
[*]آشنایی با فنون کنترل رفتارهای مخرب در گروه
[*]شناختن موانع و مشکلات اجرای کارگاه آموزشی
[/list]در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد شیوه های آموزش کارگاهی توضیح داده می شود .
حتما بخوانید: مهارت خودآگاهی
بارش فکری
بارش فکری روشی است که برای تولید ایده های متنوع در کارهای گروه به کار می رود . در کارگاه ها از بارش فکری برای تهیه فهرستی از مشکلات ، راه حل ها ، موقعیت ها ، چیزهای خوب یا بد ، آن چه که دوست داریم ، آنچه که دوست نداریم ، آنچه که باید انجام شود یا آنچه که باید انجام نشود استفاده می شود . این روش برای شنیدن نظر کل افراد گروه در زمانی کوتاه بسیار مفید است .
برای متن کامل مقاله روی بارش فکری کلیک کنید .
” سوال کردن باعث می شود شرکت کنندگان مسئولیت آموختن را به عهده بگیرند و توجه بیشتری به مطالب ارائه شده داشته باشند . “
بحث گروهی
بحث گروهی روشی موثری برای فعال کردن اعضای گروه است و در گروه های بزرگ و کوچک قابل اجرا است . معمولاً تسهیل گر ، مدرس یا رهبر گروه موضوع بحث را ارائه کرده و بحث را هدایت می کند . بحث گروهی باعث می شود تمام افراد برانگیخته شوند که نظر و عقاید خود را راجع به موضوع ابراز کنند . گاهی تسهیل گر در حین بحث ، نکات لازم را روی تخته نوشته و در انتها از آن نتیجه گیری کرده یا از آن به عنوان مقدمه ای برای سخنرانی خود استفاده می کند . در روش بحث گروهی گرداننده کارگاه سعی می کند افراد نافعال را به بحث کردن تشویق می کنند و مانع تسلط فرد یا افراد خاصی بر گروه می شوند .
حتما بخوانید: مهارت حل تعارض
سوال کردن
در کارگاه های آموزشی سوال کردن کاربرد زیادی دارد . پس از انجام هر فعالیت ، سوال هایی پرسیده می شود و این امر باعث می شود شرکت کنندگان بتوانند از فعالیتی که انجام شده نتیجه گیری کرده و این نتیجه گیری را به موقعیت های خارج از کارگاه تعمیم دهند . سوال کردن باعث می شود شرکت کنندگان مسئولیت آموختن را به عهده بگیرند و توجه بیشتری به مطالب ارائه شده داشته باشند .
برای متن کامل مقاله روی سوال کردن کلیک کنید .
ایفای نقش
روش ایفای نقش برای اجرا در گروه های کوچک مناسب است ، هرچند به صورت یک اجرای نمایشی در گروه بزرگ نیز به کار می رود . با استفاده از روش ایفای نقش ، شرکت کنندگان می توانند رفتاری را مشاهده کرده و آن را در محیطی امن ، به دور از پیامدهای منفی احتمالی و در نتیجه بدون نگرانی و ترس تمرین کنند ، تا جایی که بتوانند پس از تسلط بر آن ، این مهارت را در زندگی واقعی به کار برند .
برای متن کامل مقاله روی ایفای نقش کلیک کنید .
روش های تقسیم گروه
در جریان اجرای یک کارگاه آموزشی زمان هایی لازم است که تسهیل گر ، شرکت کنندگان را به گروه هایی تقسیم کند . این گروه ها با اهداف مختلف ، در اندازه های متفاوت و برای فعالیت های گوناگون تشکیل می شوند . بنابراین بهتر است که از روش های آسان و در عین حال جالب برای گروه بندی ، و گروه بندی مجدد استفاده شود . این روش ها می توانند به ایجاد ارتباط ، اعتماد ، و همدلی کمک کنند .
برای متن کامل مقاله روی روش های تقسیم گروه کلیک کنید .
کنترل رفتارهای مخرب در گروه
گاهی اوقات برخی از افراد شرکت کننده در کارگاه های مهارت های زندگی ، رفتارهایی نشان می دهند که به پویایی گروه آسیب وارد کرده و مانع فراگیری مهارت ها می شوند . بهتر است تسهیل گران از قبل آمادگی برخورد و مقابله موثر با رفتارهای مخرب در گروه را داشته باشند . از جمله رفتارهای مخرب می توان به همزمان با یکدیگر صحبت کردن اشاره کرد .
برای متن کامل مقاله روی کنترل رفتارهای مخرب در گروه کلیک کنید .
در ادامه بخوانید: سبک ارتباطی پرخاشگرانه
سوالات متداول
1- ✔️ روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ روش های مورد استفاده در کارگاه ها مستلزم نگاهی تازه به آموزش است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
2- ✔️ بحث گروهی در روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ بحث گروهی روشی موثری برای فعال کردن اعضای گروه است و در گروه های بزرگ و کوچک قابل اجرا است که در متن مقاله شرح داده شده است.
3- ✔️ بارش فکری در روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ بارش فکری روشی است که برای تولید ایده های متنوع در کارهای گروه به کار می رود که در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : روش های آموزش کارگاهی
در این مقاله به بررسی روش های آموزش کارگاهی شامل بارش فکری ، بحث گروهی ، سوال کردن ، ایفای نقش ، روش های تقسیم گروه ، کنترل رفتارهای مخرب در گروه می پردازیم .
” بارش فکری برای شنیدن نظر کل افراد گروه در زمانی کوتاه بسیار مفید است . “
روش های آموزش کارگاهی
انواع فنون آموزش کارگاهی شامل موارد زیر است :
[list]
[*]آموختن روش اجرای فن بارش ذهنی در کارگاه آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن بحث گروهی در کارگاهی آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن سوال کردن در کارگاه آموزشی
[*]آموختن روش اجرای فن ایفای نقش در کارگاه آموزشی
[*]آشنایی با روش های تقسیم گروه در کارگاه آموزشی
[*]آشنایی با فنون کنترل رفتارهای مخرب در گروه
[*]شناختن موانع و مشکلات اجرای کارگاه آموزشی
[/list]در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد شیوه های آموزش کارگاهی توضیح داده می شود .
حتما بخوانید: مهارت خودآگاهی
بارش فکری
بارش فکری روشی است که برای تولید ایده های متنوع در کارهای گروه به کار می رود . در کارگاه ها از بارش فکری برای تهیه فهرستی از مشکلات ، راه حل ها ، موقعیت ها ، چیزهای خوب یا بد ، آن چه که دوست داریم ، آنچه که دوست نداریم ، آنچه که باید انجام شود یا آنچه که باید انجام نشود استفاده می شود . این روش برای شنیدن نظر کل افراد گروه در زمانی کوتاه بسیار مفید است .
برای متن کامل مقاله روی بارش فکری کلیک کنید .
” سوال کردن باعث می شود شرکت کنندگان مسئولیت آموختن را به عهده بگیرند و توجه بیشتری به مطالب ارائه شده داشته باشند . “
بحث گروهی
بحث گروهی روشی موثری برای فعال کردن اعضای گروه است و در گروه های بزرگ و کوچک قابل اجرا است . معمولاً تسهیل گر ، مدرس یا رهبر گروه موضوع بحث را ارائه کرده و بحث را هدایت می کند . بحث گروهی باعث می شود تمام افراد برانگیخته شوند که نظر و عقاید خود را راجع به موضوع ابراز کنند . گاهی تسهیل گر در حین بحث ، نکات لازم را روی تخته نوشته و در انتها از آن نتیجه گیری کرده یا از آن به عنوان مقدمه ای برای سخنرانی خود استفاده می کند . در روش بحث گروهی گرداننده کارگاه سعی می کند افراد نافعال را به بحث کردن تشویق می کنند و مانع تسلط فرد یا افراد خاصی بر گروه می شوند .
حتما بخوانید: مهارت حل تعارض
سوال کردن
در کارگاه های آموزشی سوال کردن کاربرد زیادی دارد . پس از انجام هر فعالیت ، سوال هایی پرسیده می شود و این امر باعث می شود شرکت کنندگان بتوانند از فعالیتی که انجام شده نتیجه گیری کرده و این نتیجه گیری را به موقعیت های خارج از کارگاه تعمیم دهند . سوال کردن باعث می شود شرکت کنندگان مسئولیت آموختن را به عهده بگیرند و توجه بیشتری به مطالب ارائه شده داشته باشند .
برای متن کامل مقاله روی سوال کردن کلیک کنید .
ایفای نقش
روش ایفای نقش برای اجرا در گروه های کوچک مناسب است ، هرچند به صورت یک اجرای نمایشی در گروه بزرگ نیز به کار می رود . با استفاده از روش ایفای نقش ، شرکت کنندگان می توانند رفتاری را مشاهده کرده و آن را در محیطی امن ، به دور از پیامدهای منفی احتمالی و در نتیجه بدون نگرانی و ترس تمرین کنند ، تا جایی که بتوانند پس از تسلط بر آن ، این مهارت را در زندگی واقعی به کار برند .
برای متن کامل مقاله روی ایفای نقش کلیک کنید .
روش های تقسیم گروه
در جریان اجرای یک کارگاه آموزشی زمان هایی لازم است که تسهیل گر ، شرکت کنندگان را به گروه هایی تقسیم کند . این گروه ها با اهداف مختلف ، در اندازه های متفاوت و برای فعالیت های گوناگون تشکیل می شوند . بنابراین بهتر است که از روش های آسان و در عین حال جالب برای گروه بندی ، و گروه بندی مجدد استفاده شود . این روش ها می توانند به ایجاد ارتباط ، اعتماد ، و همدلی کمک کنند .
برای متن کامل مقاله روی روش های تقسیم گروه کلیک کنید .
کنترل رفتارهای مخرب در گروه
گاهی اوقات برخی از افراد شرکت کننده در کارگاه های مهارت های زندگی ، رفتارهایی نشان می دهند که به پویایی گروه آسیب وارد کرده و مانع فراگیری مهارت ها می شوند . بهتر است تسهیل گران از قبل آمادگی برخورد و مقابله موثر با رفتارهای مخرب در گروه را داشته باشند . از جمله رفتارهای مخرب می توان به همزمان با یکدیگر صحبت کردن اشاره کرد .
برای متن کامل مقاله روی کنترل رفتارهای مخرب در گروه کلیک کنید .
در ادامه بخوانید: سبک ارتباطی پرخاشگرانه
سوالات متداول
1- ✔️ روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ روش های مورد استفاده در کارگاه ها مستلزم نگاهی تازه به آموزش است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.
2- ✔️ بحث گروهی در روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ بحث گروهی روشی موثری برای فعال کردن اعضای گروه است و در گروه های بزرگ و کوچک قابل اجرا است که در متن مقاله شرح داده شده است.
3- ✔️ بارش فکری در روش های آموزش کارگاهی چیست؟
✔️ بارش فکری روشی است که برای تولید ایده های متنوع در کارهای گروه به کار می رود که در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : روش های آموزش کارگاهی