توضیح لینک توضیح لینک
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صنعت آسانسور و پله برقی در خطر سقوط
#1
صنعت آسانسور و پله برقی ایران یکی از صنایع مدرنی است که سال ها در ایران فعالان زیادی داشته و دارد.

صنعت آسانسور جهان از زمانی که با نيروی برق کار می کند قدمتی يکصد و پنجاه ساله دارد، هر چند عمر بالابرها در جهان به بيش از ده هزار سال می رسد و اولين چرخ چاه خود از اولين بالابرها بوده است. مهمترين شرکت های توليد آسانسور در جهان اوتيس و شيندلر با قدمتی حدود يکصدو پنجاه سال می باشند.

اما صنعت آسانسور ايران قدمتی هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلستان توسط ناصر الدين شاه را ناديده بگيريم، اولين آسانسورها که آنهم البته اثری از آنها بجا نيست در پالايشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده است. اما آنچه مسلم و قابل بررسی است اولين آسانسور ها در ساختمانهايی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف ميدان امام خمينی (ميدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، کتابخانه ملی آثار آن وجود دارد و بسياری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصين صنعت آسانسور ايران نصب و راه اندازی شده است.

نسل اول ساختمانهای بيش از سه طبقه در ايران در دوران پهلوی اول و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال 1335 در دوران پهلوی دوم شروع شده است. بنابراين دوران رشد صنعت آسانسور ايران را از سال 1335 به بعد بايد نامگذاری کرد.

ابتدا آسانسورها کامل و بسته بندی شده از خارج از کشور به ايران وارد شده است. ليکن بتدريج شرکتهای ايرانی فروش و نصب آسانسور در ايران بوجود می آيند و در سال 1345 اولين کارگاه توليد درب و کابين توسط اوکسن الکسانی با کپی برداری از روی درب و کابينهای شرکت های اروپايی بوجود می آيد.

پس از انقلاب و با ایجاد شرایط جدید در ایران بخشی از واردات آسانسور به کشور قطع شد و تلاش صنعتگران ایرانی برای تولید آسانسور آغاز شد.این تلاش در حالی که نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است در برخی مواردبه خودکفایی در تولید خودکفا شده ایم اما هنوز تا انچه شایسته است فاصله زیادی داریم.

ایران که در حال حاضر نزدیک به 300 هزار آسانسور را در ساختمان های خود جای داده است شاهد فعالیت هزاران فعال و تولیدکننده در این صنعت است که یا تولیدکننده کامل آسانسور و پله برقی هستند و یا بخشی از قطعات را تولید می کنند.

در همین راستا تاکنون تولیدکنندگان آسانسور در ایران 4 بار در نمایشگاه بین المللی تهران گردهم امده اند تا دستاوردهای تولیدی خود را به نمایش بگذارند اما متاسفانه با وجود همه این تلاش ها به نظر می رسد تولید آسانسور و پله برقی در کشور با وجود همه پیشرفت های داخلی جایگاه مناسبی در جهان و در میان رقبا ندارد.

سندیکای تولیدکنندگان آسانسور وپله برقی ایران به بهانه اولین نمایشگاه تخصصی اسانسور،پله برقی،بالابرها،نقاله و تجهیزات جانبی که قرار است این بار در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود خبرنگاران رسانه های گروهی را دور هم جمع کرد تا فراخوان این نمایشگاه را که به گفته مسئولان سندیکا گام بزرگی برای ارتباط تولیدکنندگان با مصرف کنندگان خواهد بود را منتشر کنند.هر چند رئیس سندیکا به دلیل مشکلی که گفته می شد برایش پیش آمده در این نشست خبری حاضر نشد اما گپ و گفت خبرنگاران با حاضران در نشست خبری نشان داد اوضاع صنعت آسانسور ایران هر چند زیاد خوب نیست اما فعالان این صنعت با وجود همه مشکلات در تلاشند تا وضعیت تولید را نسبت به سالهای گذشته ارتقا دهند.

دبیر کمیته طرح و برنامه سندیکای تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی ایران در این نشست خبری رشد صنعت اسانسور و پله برقی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:در حال حاضر 60 درصد از تولیدات، ساخت داخل بوده و در برخی از قطعات خودکفا شده ایم.

علیرضا یوسفی افزود:در بحث ساخت کابین آسانسور به حدی رسیده ایم که واردات آن به شدت کاهش یافته و در زمینه ساخت دربهای اتوماتیک نیز 60 درصد خودکفا شده ایم.

وی مشکل نقدینگی و صادرات  را دو مشکل اصلی این صنعت دانست و اظهارداشت:تسهیلات بانکی به گونه ای نیست که بتواند به تولیدکنندگان این صنعت کمک کند و در بخش صادرات نیز بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر 1200 تولیدکننده رسمی در زمینه آسانسور و پله برقی فعالند و تولیدکنندگان غیر مجاز این صنعت رقمی بیشتر از تولیدکنندگان رسمی آن هستند.

یوسفی ادامه داد:70 تا 80 درصد پله برقی ایران وارداتی است اما در سایر موارد نیز تولید کننده غیر مجاز زیاد است.به عنوان مثال یک سوم کابین سازان کشور مجاز و بقیه غیر مجازند اما این غیر مجاز بودن به معنی تولید غیر استاندارد نیست چرا که برخی از تولیدکنندگان به دلیل عدم وجود صنف آسانسور در شهرهایشان عضو سایر اتحادیه هایی هستند که گاه فعالیتشان چندان با آسانسور مرتبط نیست.

وی تاکید کرد:به دلیل تحریم های جهانی مشکلات زیادی در زمینه تولید داشتیم و شاید بتوان گفت موتور تولید آسانسور و پله برقی تنها دو ماه است که به حرکت در آمده است.

وی بدون ارائه آماری از صادرات آسانسور و پله برقی ایرانی به کشورهای جهان اظهار داشت:اکثر تولیدات ما مصرف داخلی دارد اما نگاهمان فرا منطقه ای است و به دنبال رایزنی با کشورهای منطقه هستیم تا بتوانیم در بخش هایی که تولید ما زمینه صادرات دارد از جمله کابین و تابلوی فرمان و ... صادرات قابل قبولی داشته باشیم.

به گفته یوسفی با وجود اینکه ایران در منطقه از نظر تولید کمی و کیفی آسانسور حرف اول را می زند اما نتوانسته در صادرات با رقبایی چون چین و ژاپن و کره رقابت کند.

دبیر کمیته طرح و برنامه سندیکای تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی ایران تولید سال گذشته آسانسور در ایران را 70 هزار دستگاه اعلام کرد و افزود:این رقم در سال جاری با کاهش همراه بوده و به 45 هزار دستگاه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر صادرات محدودی به افغانستان،تاجیکستان و عراق دارد تصریح کرد:کشورهای رقیب با رایزنی هایی که داشته اند توانسته اند تعرفه های گمرکی خود را که برای ایران 25درصد است به 15 درصد کاهش دهند اما با وجود بالا بودن کیفیت محصولات ایرانی نتوانسته ایم در این زمینه موفق باشیم.

سخنان این مدیر فعال در صنعت آسانسور در بخشی دیگر نشان داد خام فروشی تنها به بخش معدن کشور باز نمی گردد بلکه در تولید آسانسور هم این مساله وجود دارد.

یوسفی با اشاره به تولید کامل تابلو فرمان در کشور گفت:متاسفانه با وجود اینکه تولیدکننده های ایرانی توانایی تولید تابلوی فرمان آسانسور را دارند تنها برد و مدار اصلی آن را به ترکیه صادر می کنند و ترکیه نیز با مونتاژ تولیدات ایرانی آن را به کشور خودمان با هزینه بالاتر صادر می کند و علت این مساله که امکانات خام تابلوی فرمان صادر می شود سیاست های گمرکی کشور مقصد است.

وی با انتقاد از برخی سیاست های دولت خاطرنشان کرد:در جهان بیش از 50 مدل موتور آسانسور وجود دارد اما چون یک تولیدکننده توانسته یک نوع موتور که آن هم با تولید 40 سال پیش اروپا برابری دارد تولید می کند دولت به بهانه حمایت از تولید ملی واردات ده ها مدل موتور دیگر را هم با مشکل مواجه کرده است.

به گفته یوسفی تولید نیازمند کارشناسی است و باید به روز و مقرون به صرفه باشد و نباید تنها به بهانه یک تولید ساده داخلی مانع پیشرفت یک صنعت در کشور شد.

دبیر کمیته طرح و برنامه سندیکای تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی ایران تاکید کرد:باید با استفاده از فناوری و دانش جهان در صنعت آسانسور و جذب سرمایه گذاری های خارجی و استفاده از نیروی انسانی متخصص داخلی زمینه توسعه صنعت آسانسور و پله برقی در کشور را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خاموش شدن همزمان 39 پله برقی در ایستگاه های متروی تهران به دلیل مشکلات سیاسی با شهرداری بوده است گفت:احتمال دارد که پله برقی ها مشکل راهبری و بازدید داشته اند و اگر موضوع دیگری باشد من از ان آگاهی ندارم.

این مدیر فعال در صنعت آسانسور  در ادامه با اشاره به غیر استاندارد بودن 90 درصد آسانسور های بخش دولتی و خصوصی کشور اذعان داشت:در مرحله اطلاع رسانی کردیم و سپس با همکاری سازمان استاندارد نسبت به تذکر کتبی به همه دستگاه های دولتی و خصوصی اقدام شد .برخی از سازمان ها توجه کردند و برخی هیچ گونه اقدامی برای بهبود وضعیت آسانسورهای خود نکرده اند  و نگرانیم به دلیل عدم مراقبت از آسانسورهای غیر استانداردحوادث جبران ناپذیری اتفاق بیفتد.

مجری برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی اسانسور،پله برقی،بالابرها،نقاله و تجهیزات جانبی نیز در این نشست با اشاره به استقبال مشارکت کنندگان و تولیدکنندگان از نمایشگاه های ادوار گذشته تصریح کرد:هدف اصلی این نمایشگاه ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکننده،بازرگان و مصرف کننده است چرا که در هر صنف دلال ها و واسطه هایی وجود دارند که کار تولید را با مشکل مواجه می کنند.

علیرضا آموخته افزود:بسیاری از تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی و تجهیزات جانبی پس از گذشت سال ها مواد مورد نیاز خود را از واسطه خریداری می کنند و تولید کننده اصلی را نمی شناسند.از سوی دیگر بسیاری از قطعاتی که تولیدکننده در ایران می سازد هنوز به فعالان صنعت آسانسور معرفی نشده و این نمایشگاه فرصت مناسبی است که می تواند زمینه ارتباط بین فعالان این صنعت را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه تولیدکنندگان پراکنده را دور هم جمع می کند اذعان داشت:این نمایشگاه ویترین مناسبی است برای همه تولیدکنندگان صنایع مرتبط با آسانسور تا بتوانند با شناسایی بهتر بازار هدف کسب و کار و صنعت خود را توسعه دهند.

به گفته مجری اولین نمایشگاه تخصصی اسانسور،پله برقی،بالابرها،نقاله و تجهیزات جانبی پلان های این نمایشگاه از امروز در سایت سندیکای تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی ایران قرار دارد و تولیدکنندگان و فعالان این صنعت می توانند نسبت به مشارکت در این نمایشگاه اقدام کنند.

آموخته افزود:در این نمایشگاه که 29 فروردین تا 1 اردیبهشت 96 در شهر آفتاب برگزار می شود علاوه بر تولیدکنندگان ایرانی کشورهای ایتالیا،چین،ترکیه،ژاپن و اسپانیا نیز مشارکت دارند.
۲۰۰ نقل قول انگیزشی (جملات بزرگان) به زبان انگلیسی که زبانتان را تقویت می کنند!
۲۰ تا از پرکاربردترین حرکات بدن در زبان انگلیسی که بومی زبانها استفاده می کنند
۱۰ پادکست انگلیسی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی (کاملا رایگان)
۴۰ تا از مهمترین قواعد رفتاری در فرهنگ انگلیسی زبان ها که باید بدانید!

با وجود همه مشکلاتی که صنعت اسانسور با خود یدک می کشد اما به نظر میرسد برنامه های جدید سندیکا و برگزاری این نمایشگاه علاوه بر آنکه می تواند در زمینه تجمیع فعالان این صنعت نقش موثری ایفا کند در زمینه ترغیب فعالان غیر مجاز نیز به سوی فعالیت مجاز موثر باشد و بتواند انها را به استفاده از بازارهای هدف مطلوب و ارزشمند راهنمایی کندو باید منتظر ماند و دید سال اینده برای این صنعت چه ارمغانی خواهد داشت.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
صنعت آسانسور و پله برقی در خطر سقوط - توسط avinpanahi - 30-11-2019, 01:46 PM

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کارگاه نقشه کشی آسانسور با نرم افزار لیفت دیزاینر motlagh 0 33 22-02-2020, 09:49 PM
آخرین ارسال: motlagh
Star آسانسور مدرن motlagh 0 35 21-02-2020, 02:36 PM
آخرین ارسال: motlagh
  آسانسور و پله برقی و مزایا آن motlagh 2 192 07-02-2020, 09:27 PM
آخرین ارسال: emilyfarahi
  سرویس و نگهداری آسانسور zahrapouran 7 993 02-02-2020, 02:48 AM
آخرین ارسال: asgari1105
  کارگاه نرم افزار تخصصی و طراحی و نقشه کشی آسانسور motlagh 0 240 26-01-2020, 09:45 PM
آخرین ارسال: motlagh
Lightbulb واگذاری امتیاز اپ آسان سرویس ویژه آسانسور motlagh 0 177 26-01-2020, 09:43 PM
آخرین ارسال: motlagh
  اولین آسانسور جهان mahsa sh 0 209 16-01-2020, 12:22 AM
آخرین ارسال: mahsa sh
  استانداردهای استپ های پله برقی mahsa sh 0 78 16-01-2020, 12:15 AM
آخرین ارسال: mahsa sh
  اولین آسانسور خورشیدی جهان mahsa sh 0 29 16-01-2020, 12:12 AM
آخرین ارسال: mahsa sh
  طبقـه بنـدی و مشخصـات پله­ برقی بر اساس کاربری: mahsa sh 0 24 16-01-2020, 12:09 AM
آخرین ارسال: mahsa sh

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان