08-08-2019, 12:34 AM
مواردی که باعث آسیب دیدنECUخودرومیشودرانام ببرید؟
درموردECUخودرو
|
08-08-2019, 12:34 AM
مواردی که باعث آسیب دیدنECUخودرومیشودرانام ببرید؟
09-08-2019, 09:49 AM
شستشویecuوضربه زدن بهecu
ضربه آب کشیدن باطری
ضربه کشیدن باطری آب خوردگی
09-08-2019, 10:55 AM
ضربه، آب، نوسانات برق
09-08-2019, 09:47 PM
امروزه با توجه به پیشرفت دنیا و تکنولوژی و حضور تکنولوژی و کامپیوتر در همه لایه های زنگی بشر مانند پزشکی,سرگزمی,تحصیل,رانندگی و ... نیاز به متخصصین جهت مدیریت این سیستم ها و کنترل هروز بیشتر احساس میشود و البته در کنار استفاده از تکنولوژی ها مطمئنا این سیستمها دچار مشکلات و خرابی های میشود.که این موضوع نیز باعث نیاز روز افزون به متخصصین حرفه ای برای تعمیر این تکنولوژی ها میشود.به عنوان مثال با ورود تکنولوژی به سیستم خودروها و مجهز کردن ماشینها به کامپیوتر یا همان ECU مطمئنا برای از بین بردن مشکلات احتمالی این سیستم هوشمند و عظیم نیاز به افرادی جهت آموزش تعمیر ecu دارد.البته در این دوره که هر لحظه دنیا در حال پیشرفت میباشد و از سوی دیگر به دلیل عدم امنیت موجود در دنیای تکنولوژی به دلیل وجود سو استفاده کنندگان شما به هر کسی برای انجام سرویس و یا تعمیر وسایل نمیتوانید اعتماد کنید.پس با خواندن مطالب زیر و گذراندن دوره های تعمیر ECU و یا آموزش تعمیرات لپ تاپ و یا آموزش های مورد نیازتان می توانید کار هایتان را خودتان انجام دهید.
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظهای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمانبرهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهمسازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامهریز است.با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیلهای امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل بهوجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. بهدلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکتهای معروف سازنده ECU آشنا شویم. ECU ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و همانطور که ميدانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شدهاند و مغز اين سيستم ECU ميباشد.ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخهاي لازم را به خروجيها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال ميکند. سنسورهاي کيتهاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر ميتواند شرايط موتور را درک کند. ECU از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: سنسور دور يا RPM سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP سنسور دريچه گاز يا TPS سنسور دماي آب يا CTS سنسور دماي هوا ATS سنسور اکسيژن يا لاندا سنسور ضربه در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است: حافظه موقت: این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین میرود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize میگویند. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دندهها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظهای برای تنظیمات لحظهای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است. تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظهای موتور بد کار میکند : جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتیپلکس و سوکتهای BSM در خوردوهای مولتیپلکس بیش از 15 دقیقه در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکتههای بیدلیل و نابههنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس میکند که خودرو لحضهای دچار مکث میشود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود. روش تجدید حافظه ECU: اصولآ با توجه به اینکه در کارخانههای مختلف روشها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسانسازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایهگذاری میشود: سنسور اکسیژن سنسور موقعیت دریچه گاز سنسور ضربه استپ موتور برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده میکنیم: سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید دنده ها را یک به یک معرفی کنید. ECU حافظه دائم: این نوع حافظه که مانند سیستمعامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمیرود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و میتوان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیفها و ستونها و خانههایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیفها و ستونهای این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور میباشد. مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید: جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است: همانطور که میدانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز میرسد. در حالت عادی که کابلهای باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل میشود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات میتواند بر روی قسمتهای حساس خودرو (کلیه کنترل یونیتهای الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمیرسد. امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه: وقتی سر شمعها را میکشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد میکنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU میگیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمتهای حساس بهخصوص ECU شود. توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمعها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد. آب زدن به ECU: اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پینهای داخلی با مادهای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پینهای نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد. دست زدن به پینهای ECU: یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار میگیرد دست زدن به پینهای ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن میتواند موجب آسیب زدنهای جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت میتواند بالا برود. در صورتی که میخواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید: یک فازمتر برق شهر را برداشته و آنرا به دری آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید؛ پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید؛ فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن میماند! (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن میشود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ و نیز میدانید که جرقهای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده میشود میتواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟ سازندگان معروف ECU: شرکت Bosch آلمان: اين شرکت بهترين و معروفترين سازنده ECU و کيت انژکتوري در دنيا ميباشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را ميتوان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي کيت انژکتوري Bosch ميباشد. شرکت Delco آمريکا: اين شرکت يکي از قديميترين شرکتهاي سازنده ECU ميباشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريکايي بخصوص خودروهاي شرکت GM يا جنرال موتورز بکار رفته است. مانند کاديلاک، پونتياک و... همچنين در خودروهاي دوو کره مانند دوو ESPERO. شرکت Ford آمريکا: اين شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد ميباشد و اولين بار ايده کنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شرکت عملا پيادهسازي شد. شرکت Siemens آلمان: فعاليت اين شرکت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECUهاي خوبي ميسازد. ECU پرايد انژکتوري موجود در ايران طراحي اين شرکت است. شرکت Magneti Marelli ايتاليا: اين شرکت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي کيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳. شرکت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشينهاي فرانسوي ECU اين شرکت نصب است. بنابراين پژو ۲۰۶، مدلهايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيکان انژکتوري. شرکت Nippon Denso ژاپن: اين شرکت توسط شرکت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا ميباشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندکروز) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوکي و ... متعلق به اين شرکت ميباشد. اجزای تشکیل دهنده ECU این قطعه یك میكرو كامپیوتر كوچك است که در داخل اتاقک موتور ماشین جای گرفته است و می تواند اطلاعاتی را به صورت زنده و همزمان از سنسور های مختلف وابسته بگیرد و با تعیین شرایط لحظه ای موتور برای اجزای مختلف موتور فرامینی را صادر کند تا از این طریق زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد بهترین احتراق در داخل سیلندر تامین شود. سنسور چیست ؟ سنسورها کیت های انژکتوری هستندکه هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ،به ECU در درک بهتر شرایط موتور کمک می کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از : سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ... IC ای سی حروف اختصاری IC از دو کلمه انگلیسی integrated circuit به معنی مدار مجتمع گرفته شده است. پیش از اخترا ع IC ،مدارهای الکترونیکی ازتعداد زیادی قطعه یا المان الکتریکی تشکیل میشدند. این مدارات فضای زیادی را اشغال میکردند و توان الکتریکی بالایی نیز مصرف میکردند. و این، امکان بوجود آمدن نقص و عیب در مدار را افزایش میداد. همچنین سرعت پایینی هم داشتند. IC ، تعداد زیادی عناصر الکتریکی را که بیشتر آنها ترانزیستور هستند، در یک فضای کوچک درون خود جای داده است و همین پدیده است که باعث شده امروزه دستگاههای الکترونیکی کاربرد چشمگیری در همه جا و در همه زمینهها داشته باشند. خازن عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آن لایهای از هوا یا عایق قرار دارد. خازنها انرژی الکتریکی را نگهداری میکنند همچنین از خازنها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده میشود. از خازنها در مدارات بهعنوان فیلتر هم استفاده میشود. زیرا خازنها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور میدهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC میشوند . ظرفیت ظرفیت معیاری برای اندازه گیری توانایی نگهداری انرژی الکتریکی است. ظرفیت زیاد بدین معنی است که خازن قادر به نگهداری انرژی الکتریکی بیشتری است. واحد اندازه گیری ظرفیت فاراد است. ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخهاي لازم را به خروجيها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال مي کند. سنسورها کيت هاي مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي تواند شرايط موتور را درک کند. سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ... نحوه ارتباط ECU با سنسورها به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی توانایی انجام سه کارکرد زیر را دارند : نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها . تنظیم (Regulating) کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری . کنترل (Controlling) کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، مانند : کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل (ABS) .در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل توامان وجود دارند . UNICHIP یا فن آوری تنظیم ECU امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء مینمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان میدهد. همانطور که میدانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU میباشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت. ECU بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر میکند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی میباشد، طراحان ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU میریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.نکتهای که باید توجه کرد اینست که مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شرکتهای خودروسازی، ECU را برای یک آب و هوای خاص طراحی نمیکنند بلکه مقادیر map را بگونهای تنظیم میکنند که برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یک مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یک مدل کاملاً مانند یکدیگر نیستند.اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف کند، آنگاه میتوان به طور اختصاصی map هر خودرو را کالیبره کرده و توان آن را افزایش داد. امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن دیتاهای map) ECU )و دادن دیتاهای جدید شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و .. .یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد.روش دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست.یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند نام این محصول UNICHIP است.اصول عملکرد UNICHIP بدین صورت که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال میکند؛ بگونهای که رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا میکند.آمارها نشان میدهد که موفقیت UNICHIP در این زمینه بسیار بالا بوده است:از هر 400 خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینه نگردد، 80% خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده میشوند، UNICHIP را در خودروهای خود نصب کردهاند، UNICHIP بر روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است. Diag دیاگ واژه Diag بر گرفته از لفظ انگلیسی Diagnosis است که به مفهوم "عیب شناسی" بوده است . در صنعت خودرو نیز به هرگونه ابزار و یا وسیله ای که به تشخیص عیب کمک کند Diagnostic Tool گفته می شود، صرف نظر از اینکه آیا یک وسیله پیشرفته کامپیوتریست یا وسیله ساده مکانیکی. دستگاه جایگزین شرکت پژو برای دیاگ 2000 دستگاه جدیدتری به نام سیستم PPS است که بر روی لپ تاپ IBM نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. چه چیزهایی می توان از یک دستگاه عیب یاب توقع داشت؟ 1-خواندن کد خطا 2- پاک کردن کد خطا 3-نمایش اطلاعات لحظه ای Live Data 4- راه اندازی مستقیم عملگرها 5- برنامه ریزی Programming and Configuration به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی توانایی انجام سه کارکرد زیر را دارند: نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها. تنظیم (Regulating) کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری. کنترل (Controlling) کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، (مانند کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل ترمز) در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل همزمان وجود دارند. با توجه به پیشرفت وتوسعه در صنعت خودرو سازی و ورود خودروهای جدید به کشور عزیزمان و کمبود تکنسین و خدمات ضعیف شرکتهای واردکننده و بسیاری مشکلات دیگر که امروزه صاحبان خودروهای وارداتی با آن دست به گریبان هستند نیاز به متخصصین تعمیرات ایسیو و یونیت کنترل های الکترونیکی خودروهای وارداتی را واقعا مورد نیاز است.آموزش تعمیرات ایسیو ECU به مدل خودرو یا نوع خودرو که پراید باشد یا 405 و یا به طورکلی سایپا یا ایران خودرو بستگی ندارد بلکه بستگی به نوع ECU استفاده شده در خودروها رادارد که در دنیا با مدلهای مختلف ای سی یو روی انواع ماشین ها مانند ایسیو SL96 - ایسیو - SIEMENS - ایسیو BOSCH - ایسیو S2000 آشنا میشوید.در اصل کسی که توانایی تعمیر ECU SL96 یا Sagem S-2000 را پیدا میکند فرقی نمیکند که این ECU برروی چه خودرویی استفاده شده باشد این ECU میتواند برروی خودروی پیکان RD سمند 405 پرشیا ویا هر خودروی دیگری باشد. برد و مدار آنها تا 90% شبیه یکدیگر بوده و فقط از لحاظ برنامه ریزی های Ic ها و یا شکل با همدیگر تفاوت دارند . آشنایی با قطعات مختلف لپ تاپ و نحوه نگه داری و تعمیرات لپ تاپ تعمیرات لپ تاپ \ تعمیرات لپ تاپ \ تعمیرات لپ تاپ آموزش تعمیرات لپ تاپ صفحه کلید و بحران ریختن آب روی آن کم پیش می آید یکی از ما، مدت های زیادی با سیستم کار کند و کنارش فنجان چای یا لیوان آب و شربت و یا هر نوشیدنی نباشد! به هر حال گاهی هنگام کار سریع با سیستم ممکن است دستمان به گوشه لیوان بخورد و کاری که نباید بشود رخ دهد! در این لحظه، می توانید ببینید چه فاجعه ای رخ داده است! کافیست ببینید که کیبردتان خیس شده است! شاید اولین کاری که کنیم این باشد که آن را وارونه کنیم و در آفتاب قرار دهیم تا خشک شود! اما راه حل های دیگری هم وجود دارد که به ما کمک می کند به بهترین شیوه کیبرد را به حالت اولیه برگردانیم. خیس شدن صفحه کلید بهترین راه در درجه اول این است که عادت نوشیدن در کنار سیستم را ترک کنید تا دوباره این مشکل برایتان رخ ندهد. سریع باید کابل کیبورد را از آن جدا کنید و کیبرد را طوری قرار دهید که آب به بقیه منافذ وارد نشود. بهترین راه وارونه کردن است که در بالا گفته شد! اگر مایعات چسبنده نباشند ( مثل شربت ) می توانید به راحتی به همین صورت منتظر خشک شدن باشید! می توانید از پنکه و سشوار هم استفاده کنید و روال خشک کردن را تسریع بخشید! البته نباید در هنگام استفاده از سشوار، از حالت گرم آن استفاده کنید. اگر دکمه ها قابل جدا سازی هستند می توانید به راحتی دکمه ها را جدا کنید البته برخی از دکمه ها مثل شیفت و کنترل وو اسپیس بار کمی سخت تر باز می شوند و نیاز به دقت زیادی دارند. اگر بعد از خشک شدن متوجه شدید برخی کلید ها کار نمی کنند حتما به سراغ یک متخصص بروید و ادامه کار را به وی بسپارید و بعد هم دوباره یادتان باشد که دیگر در کنار سیستم لیوان آب نگذارید! حافظه، هارد دیسک و اسلات های مینی PCL در کامپیوترهای کیفی غالبا از طریق دریچه های باز شو قابل دسترسی هستند و ارتقاء این قطعات بدون باز کردن کل سیستم امکان پذیر است. از همین رو، خیلی از کارهای معمول از قبیل اضافه کردن حافظه، تعویض هارد دیسک، یا افزودن DVD درایو( در بعضی سیستم ها که سینی افزودن درایو دارند) ظرف چند ثانیه انجام می شود. افزودن قطعات دیگری از جمله اینترفیس شبکه، پورت USB 2.0، یا iLink هم می تواند از طریق کارت های PCL صورت بگیرد. مشکل تعویض سایر قطعات در کامپیوترهای کیفی این است که سخت افزار در این حوزه کمتر عمومیت دارد(نسبت به سخت افزار در این حوزه کامپیوترهای رومیزی). البته موارد استثناء هم وجود دارد که شامل حافظه، هارد و کارت های افزودنی موسوم به PC Card می شوند. خرید و استفاده از قطعه ای که دقیقا برای استفاده در سیستم شما ساخته نشده باشد معمولا با ریسک بالایی همراه است. گاهی اوقات این مشکل ناسازگاری ناشی از سیاست های فنی شرکت های سازنده لپ تاپ است . سازندگان لپ تاپ صدها قطعه الکترونیکی را در یک جعبه کوچک جا می دهند، و گاهی اوقات با برداشتن یک قطعه قدیمی، جای کافی برای افزودن قطعه جدید خالی نمی شود. این وضعیت به طور خاص در مورد قطعاتی مصداق پیدا می کند که باید از بیرون قابل دسترسی باشند(مثل فلاپی درایو یا سی دی درایو). صفحه کلید و مانیتور(آسان ترین قسمت های قابل تعویض در کامپیوتر های رومیزی)، آن چنان در ساختار لپ تاپ در هم تنیده شده اند که فقط خود شرکت سازنده می تواند به تعویض آن ها بپردازد. گاهی اوقات ارتقاء قسمت های مختلف لپ تاپ با گزینه هایی که در BIOS سیستم ارائه شده محدود می شود. به عنوان مثال، بسته به تاریخ و اصلاح BIOS ، ممکن است نتوانید هارد دیسکی با هر ظرفیتی انتخاب کنید، که این موضوع در مورد سیستم های رومیزی هم مصداق دارد. خوشبختانه، بیشتر کامپیوترهای کیفی از BIOS ROM فلشی استفاده می کنند که قابل اصلاح است، مشروط بر آن که شرکت سازنده اصلاحیه BIOS را عرضه کرده باشد. هنگام خرید لپ تاپ، دقت کنید ببینید شرکت سازنده وب سایتی را برای بروزرسانیBIOS یا درایوهای سخت افزاری ممکن است در آینده مانع ازنصب سیستم عامل جدید شود یا حداقل شما را با دردسرهایی مواجه سازد. بیشتر اوقات لپ تاپ با ارائه شماره مدل سیستم فروخته می شوند، حتی وقتی شکت های دیگر به عرضه قطعه پرداخته باشند. مثلا اگر کاتالوگ های قطعات PC را برای خرید RAM نگاه کنید، می بینید که عموما مشخصاتی چون سرعت تراشه، تکنولوژی به کار رفته و parity/non parity در کاتالوگ نوشته شده اند. اما در کاتالوگ های لپ تاپ، معمولا فهرستی از اسامی شرکت های سازنده همراه با مدل های سیستم و میزان ظرفیت هر قطعه حافظه ذکر می شود. البته در بعضی لپ تاپ های مدرن این مشکل با استفاده از استاندارد صنعتی SO DIMM بر طرف شده است، ولی همیشه استثناء هم وجود دارد. به هر ترتیب، خرید سخت افزاری که با سایر قسمت ها سازگاری داشته باشد، قطعا برای لپ تاپ دشوارتر از دسکتاپ است. Motherboard : مدل های غیر استاندارد قابل ارتقا نیستند. CPU : نصب CPU سریعتر از همان نوع و مدل معمولا امکان پذیر است، اما به خاطر مسائل مربوط به ولتاژ، حرارت، یا BIOS ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. افزایش سرعت کلاک هم معمولا زیاد نخواهد بود. Memory: معمولا فقط یک یا دو اسلات SIMM/DIMM خالی خواهد بود. برای همین هنگام ارتقا مجبورید ماجول های قبلی را بردارید. Vide adaptor/chipset: در مادربوردهای غیرقابل ارتقا، ویدئو به صورت مجتمع عرضه می شود. Video display: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدا نشدنی مانع از ارتقا می شوند. معمولا می توان یک نمایشگر اکسترنال را به سیستم متصل نمود. Keybord/pointing device: مدل های غیر استاندارد و اتصالات جدانشدنی مانع ازارتقا می شوند. معمولا می توان یک صفحه کلید اکسترنال را به سیستم متصل نمود. Hard disk :سیستم های قدیمی تر ممکن است هاردهای بالاتر از 8.4 گیگا بایت را نشناسند. بسیاری از سیستم ها فقط هاردهای بالاتر 9.5 یا 12.5 میلی متری را می پذیرند. برای نصب معمولا به سینی یا قفسه درایو احتیاج است. Removable – media drive: این قطعات از طریق محفظه های ماجولار(فلاپی یا CD/DVD) به صورت درونی قابل نصب هستند. می توانید از cd_rw/dvd+rw یا USB اکسترنال یا Ilink نیز استفاده کنید. USB,IEEE,1394(FireWire/i.LINK),serial(RS 232),parallel(IEEE1284),SCSI): این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب کنید. 10/100/1000Mbps Ethernet LAN: این قطعات را از طریق PCCard یا cardBus نصب کنید. Wireless 802 .11a/b/g Mini PCI (Wi Fi),Bluetooth(internal)cards,Modem Daughter Cards (MDCs) این قطعات را از طریق PC Card یا cardBus نصب کنید. کارت های اینترنال ممکن است به آنتن از پیش نصب شده احتیاج داشته باشد. هر روز تعداد زیادی از کاربران سراغ لپ تاپ ها می روند، زیرا آسان بودن استفاده از این ابزار توجه آن ها را جلب می کند. چند سالی است که این دسته از کامپیوترها در مقایسه با رقبای خود یعنی کامپیوترهای رومیزی چند سال قبل، قوی تر هستند و در عین حال به شما امکان می دهند تا هر زمان که می خواهید، مشغول کار شوید. اما آن چه بسیاری از خوانندگان ما به آن عادت کرده اند این است که به محض مواجه با مشکل، به سرعت کیس کامپیوتر را باز می کنند؛ امری که در مورد لپ تاپ ها غیر ممکن است، زیرا این دسته از کامپیوترها به صورت یک جعبه مهر وموم و بدون امکان دستکاری، در اختیار شما قرار می گیرند. در داخل جعبه لپ تاپ، مجموعه ای از مؤلفه ها به صورت متراکم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نظر می رسد که هیچ راهی برای نفوذ به داخل آن و بررسی قطعات دستگاه وجود ندارد. به همین دلیل عکس العمل بسیاری از ما به محض بروز مشکل، تماس با متخصصان این امر است. البته، در بسیاری ازموارد مجبور نیستید چنین کاری انجام دهید. معمولی ترین مشکلی که در استفاده از لپ تاپ ها رخ می دهد و حتی آن دسته از مشکلاتی که به نظر می رسد تنها توسط کارخانه سازنده قابل حل است، ممکن است توسط خود شما نیز حل شود، اما نکته اصلی کار در این است که باید بدانیم از کجا شروع کنیم و چطور راهکارهای ساده را برای حل مشکل پیدا کنیم. در این مقاله، نحوه برخورد با مشکلات رایج در لپ تاپ ها بررسی می شوند تا بتوانید این گونه مشکلات را با کمترین دردسر شناسایی و برطرف کنید. همچنین به نکته هایی اشاره می کنیم که مانع بروز مشکلات شده و باعث می شود تا کامپیوتر شما برای مدت طولانی بدون دردسر کار کند. بنابراین، قبل از آن که ناامید شوید و سخت افزار خود را به منظور تعمیر به کارخانه سازنده ارسال کنید، به این مقاله نگاهی بیاندازید، زیرا ممکن است بتوانید راه حل مشکل خود را پیدا کنید. دانستنی های ضروری درباره دیسک کامپیوتر: یکی از ترسناک ترین مشکلات سخت افزاری کامپیوترها، به ویژه درباره لپ تاپ ها مربوط به بروز مشکل در هارددیسک آنها است و معمولا این مشکل اولین بار، زمانی خود را نشان می دهد که می خواهید سیستم را روشن کنید، اما با پیام خطایی مواجه می شوید که به طور کلی نشانگر عدم امکان راه اندازی سیستم از هارددیسک است: Disk boot failure. Insert system disk and press Enter. در این گونه موارد احتمال آن که هارددیسک شما خراب شده باشد، وجود دارد. آخرین باری که از فایل های خود کپی تهیه کردید، چه زمانی بود؟ اصلاَ آیا تاکنون از دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید؟ اولین کاری که در این مواقع باید انجام دهید این است که وارد محیط Bios لپ تاپ شوید. آیا هنوز درایو مذکور توسط بایوس شناسایی می شود؟ اگر این طور باشد، به احتمال Boot Loader ویندوز خراب شده است. راه حل این مشکل در ادامه خواهد آمد. البته، اگر بایوس سیستم دیسک مورد نظر را نشان ندهد، به احتمال زیاد تخته مدارآسیب دیده است شده است. در این حالت بسیاری از کاربران کامپیوتر خود را در اختیار مراکز تعمیرات لپ تاپ قرار می دهند. اما این مدار می تواند با مدار مربوط به یک دیسک قدیمی تعویض شود تا به این ترتیب بتوانید دوباره به داده ها دسترسی داشته باشید. جدا کردن این مدار از دیسک به سادگی باز کردن چند پیچ است. همچنین ممکن است یک کابل نواری نیز وجود داشته باشد، اما این کابل را نیز می توان با کمی حوصله از دیسک جدا کرد، فقط کافی است دقت کنید. یک مشکل کوچک نیز وجود دارد: مداری که استفاده می کنید باید مشابه دیسک کنونی باشد. اگر مدار به دیسکی با ظرفیت متفاوت مربوط باشد، در بیشتر موارد مشکلی پیش نمی آید، اما باید مدل دیسک آن با مدل دیسک شما یکی باشد. به طور معمول، یافتن یک مدار اضافی برای دیسک های قدیمی کار دشواری است، به ویژه اگر آن از خط تولید خارج شده باشد. در این شرایط جست وجو در فروشگاه های قطعات دست دوم برای یافتن یک مدار دست دوم و ارزان بهترین راه حل ممکن است. یکی از لپ تاپ های ما که از مارک معروفی نبود و چهار سال پیش خریداری شده بود با مشکل مواجه شد و ما موفق شدیم در عرض مدت زمان کمی و در ازای یک هزینه ناچیز، یک مدار مستعمل برای هارددیسک هشتاد گیگابایتی آن که توسط شرکت هیتاچی عرضه شده بود، پیدا کنیم. گذر از مرحله بوت: هارددیسک تنها مانع راه اندازی شدن سیستم نیست. ولی اگر کاملا مطمئن هستید که هارددیسک شما توسط بایوس سیستم شناسایی شده، در این صورت ممکن است برنامه راه انداز ویندوز دچار مشکل شده باشد. مهم ترین و محتمل ترین دلیل برای آن خاموش کردن نادرست سیستم است که به علت نواقص تصادفی یا خالی شدن باتری لپ تاپ رخ می دهد. نصب یک سیستم عامل دیگر نیز می تواند وضعیت را آشفته سازد. خوشبختانه این مشکل می تواند با استفاده از دیسک نصب ویندوز برطرف شود (اگر لپ تاپ شما تنها به همراه دیسک بازیابی داده ارائه شده، در این صورت می توانید سی دی ویندوز را از یکی از دوستان خود قرض بگیرید). در ویندوز اکس پی، باید از روی سی دی راه انداز اکس پی سیستم را بوت کنید و در پنجره ای که از شما سؤال می شود «To set up windows XP now, press Enter»، کلید Enter را فشار دهید، سپس برای تایید مجوز نصب دکمه F8 را انتخاب کرده و در مرحله بعد و زمانی که برنامه نصب، ویندوز کنونی شما را تشخیص می دهد، برای شروع تعمیر ویندوز، دکمه R را انتخاب کنید. به این ترتیب، ویندوز اکس پی، شروع به نصب دوباره و تعمیر سیستم عامل می کند، در حالی که همه داده ها و برنامه های شما بدون تغییر باقی می ماند. در صورتی که این کار با موفقیت انجام شده باشد، باید بعد از راه اندازی سیستم، همه چیز مثل گذشته باشد و لپ تاپ شما مثل روز اول کار کند. درباره ویستا، باید سیستم را با دی وی دی نصب ویستا، راه اندازی کرده و زبان مورد نظر را برای صفحه کلید انتخاب کنید. در این حالت، با دکمه ای مواجه می شود که با نمایش عبارت «Install Now»، از شما می خواهد، سیستم عامل را از اول نصب کنید. این گزینه را نادیده بگیرید و گزینه «Repair Your Computer» را انتخاب کنید. روی دکمه Next کلیک کنید تا در مرحله بعد، پنج گزینه در اختیار شما قرار گیرد. این گزینه ها عبارتند از: i،Startup Repair ،System Restore ،Winodows Complete PC Restore Windows Memory Diagnostic Tool و Command Prompt. از میان این موارد گزینه Startup Repair را انتخاب کنید. اگر هیچ یک از این راه حل ها مشکل شما را حل نکرد و حدس می زنید که مشکل از هارددیسک است (به عنوان مثال، به واسطه شنیدن صدای نامعمول شبیه به گیر کردن از هارددیسک)، در این صورت مهم ترین هدف، بازیابی داده ها است. یکی از راه ها برای انجام این کار جدا کردن دیسک از سیستم و متصل کردن آن به یک رابط هارددیسک از نوع USB است. به این ترتیب، می توانید هارددیسک را به یک سیستم دیگر متصل کنید و سعی را بر این بگذارید تا از طریق ویندوز اکسپلورر به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. تا زمانی که دیسک کاملا منهدم نشده باشد، که احتمال وقوع آن بسیار ناچیز است، امکان بازیابی داده های آن و کپی کردن آن ها به آدرسی دیگر وجود دارد. اما یک گزینه بهتر، گزینه ای که سرعت انتقال داده را بیشتر می کند. می توانید دیسک را به طور مستقیم به مادربرد یک پی سی متصل کنید. اگر دیسک از نوع Pata باشد (نه از نوع Sata)، در این صورت به یک مبدل نیاز دارید، زیرا رابط ورودی با ورودی سایز 5/2 برای لپ تاپ ها از رابط ورودی 5/3 مورد استفاده در دسکتاپ ها، تفاوت دارد. خرید چنین قطعاتی به راحتی و با هزینه کمی ممکن است که نسبت به ارزش داده بازیابی شده رقم بسیار ناچیزی باشد. مشکلات ناشی از باتری: هر چه از عمر لپ تاپ بیشتر و بیشتر بگذرد، احتمال سالم بودن باتری، کاهش می یابد. وقتی که سیستم را به تازگی تهیه کرده اید، ممکن است باتری سیستم بین دو تا سه ساعت کار کند، اما در عرض چند سال ممکن است عمر آن تنها به اندازه ای باشد که فقط بتوانید سیستم را بوت کرده و وارد محیط ویندوز شوید. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که هنگام استفاده از لپ تاپ خود، به پریز برق دسترسی ندارند، در این صورت این مسئله، مشکل زیادی را برای شما ایجاد می کند. چندی پیش، یافتن باتری با ولتاژ، اندازه و رابط مناسب برای هر لپ تاپ، کاری دشوار و زمان بر بود. اما امروزه دنیای وب این کار را نیز آسان کرده است. اگر لپ تاپ شما توسط شرکت های مطرح در بازار (نظیر دل، اچ پی و موارد مشابه) ساخته شده است، در این صورت قبل از هر کاری سایت شرکت سازنده را بررسی کنید. اگر چیزی پیدا نشد یا آن که قیمت ها بالا بود، می توانید دنبال یک باتری سازگار و مشابه بگردید. درباره لپ تاپ های شرکت های کوچک تر، شانس زیادی وجود دارد که باتری مورد استفاده از نوع کاربرد مشترک باشد، یعنی یک مدل خاص از باتری که توسط یک شرکت تولید شده و به طور مشترک به چندین شرکت فروخته می شود. برای یافتن عامل فروش باتری مورد نیاز، باید ابتدا تولیدکننده اصلی باتری را شناسایی کنید. با بررسی دقیق تر برچسب یا مارک باتری ممکن است بتوانید سرنخ هایی پیدا کنید. اگر با کد یا عددی مواجه شدید آن را در گوگل جست و جو کنید. ما این کار را با یکی از لپ تاپ های کوچک خود انجام دادیم و متوجه شدیم که مدل و کارخانه سازنده باتری Mitac نوع 8355 است. در اولین جست وجوی آنلاین برای باتری جایگزین توانستم فروشنده مناسبی را پیدا کنم، هر چند موردی که پیدا کردیم قیمتی بیش از حد معمول داشت. ایده صرفه جویی ممکن است شما را اغوا کرده و به سراغ یک باتری دسته دوم بروید، اما به شما پیشنهاد می کنم هیچ گاه باتری دسته دوم نخرید.این توصیه به دو دلیل است ، نخست این که نمی دانید از آن باتری برای چه مدت استفاده شده و دوم این که نمی توانید صدمه های احتمالی به باتری را تشخیص دهید. مورد دوم بسیار حائز اهمیت تر از مورد اول است زیرا باتری های لپ تاپ به طور بالقوه خطرناک هستند. ما با موارد زیادی مواجه شدیم که در آن باتری یک سیستم بیش از حد گرم شده یا حتی منفجر شده است. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از یک فروشنده معتبر خرید کنید و در این مورد به هیچ عنوان از پیشنهادهای فروش در فروشگاه های قطعات دست دوم که به نظر خیلی ارزان هستند، استفاده نکنید. خشت بعدی: از طرف دیگر ممکن است که منبع تغذیه لپ تاپ با مشکل مواجه شود. در گذشته بروز مشکل در منبع تغذیه لپ تاپ به این معنی بود که باید آن را دور می انداختید، اما خوشبختانه آن روزها سپری شده است. هر چند که پیدا کردن این قطعه به سادگی موارد دیگر نیست، اما در این موارد نیز می توان از سایت هایی نظیر موارد گفته شده کمک گرفت. تنها اصل مهم آن است که منبع تغذیه جدید با منبع قبلی از جهت ولتاژ، خروجی و رابط مدار، سازگار باشد. اگر این شرایط برقرار باشد دیگر نیازی نیست درباره این موضوع که قطعه فوق برای مدل دیگری ساخته شده است، نگران باشید. یکی از قطعات بسیار جالب بازار مدل NP100 شرکت Antec است. این قطعه هفت نوع رابط داشته و خروجی آن صد وات است و می توان ولتاژ آن را از 15 تا 24 ولت تنظیم کرد. این مشخصات به این معنا است که قطعه فوق برای نیمی از لپ تاپ های بازار مناسب است (لپ تاپ های مخصوص بازی و سایر لپ تاپ های پرمصرف که به بیش از صد وات نیاز دارند، از این قانون مستثنی هستند). ما این قطعه را در بسیاری از فروشگاه ها آنلاین با قیمتی قابل قبول پیدا کردیم.
11-08-2019, 10:48 AM
11-08-2019, 06:48 PM
12-08-2019, 01:52 AM
خیس شدن وضربه نیزهست.
14-08-2019, 12:06 AM
14-08-2019, 12:52 PM
(آخرین ویرایش: 14-08-2019, 12:52 PM، توسط فریبرز حیدری.)
|
|