14-05-2021, 02:02 PM
برندینگ (برندسازی) چیست؟
خیلیها هنوز هم نمیدانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست!
نمیدانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.
برندینگ فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت در ذهن و قلب مخاطبان است که از ترکیب عناصری مانند هویتهای بصری، شاخصههای طراحی، بیانیه ماموریت، چشم انداز، وعده برند و یک تم ثابت در تمام ابعاد کسب و کار به وجود میآید. برندینگ به کسب و کارها کمک میکند تا با جلب نظر مشتریان وفادار، خودشان را از رقبا متمایز سازند.
برندینگ موجب افزایش اعتبار و شهرت برند شده که این عمل به نوبه خود منجر به افزایش فروش محصولات و خدمات میشود. در واقع برندینگ یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که از طریق آن یک کسب و کار روی نحوه ادراک و پاسخ مخاطب و در نهایت تصمیمات خرید وی از برند تاثیر میگذارد. دو ضرورت برای برندینگ در هر کسب و کار وجود دارد که شامل عمق برند و گستردگی برند است. به این معنا که برند در ذهن مشتری بماند و به عبارتی در حافظه وی حک شود. از طرفی هرچه برند در ذهن مخاطب گسترش پیدا کند، باعث ایجاد وفاداری بلند مدت وی میشود.
برای آنکه بتوانید برندسازی مناسبی برای محصولات و خدمات خود داشته باشید، ما در اینجا به ده نکته مهم اشاره میکنیم:
[list=1]
[*]باید با ابزارهای برندینگ آشنا باشید.
ابزارهایی چون:
[list=1]
[*]تبلیغات محصولات و خدمات
[*]راهاندازی انواع کمپینها
[*]بازاریابی مستقیم
[*]بازاریابی وایرال
[*]حضور در رویدادها و جشنوارهها
[*]ایجاد رنگبندی مناسب
[*]طراحی لوگو و داشتن یک سایت
[*]هماهنگی پوشش کارکنان با رنگ هویتی شما
[*]حضور در رسانههای مختلف
[/list]
[*]اشتباهات رایج را در برندسازی بدانید.
[/list] از جمله این اشتباهات:
[list=1]
[*]برای معرفی و تثبیت خود سعی نکنید به عنوان اسپانسر در هر رویدادی حضور داشته باشید. از قبل تمامی جوانب را به خوبی بسنجید.
[*]سعی کنید از تفریط در معرفی خدمات و محصولات خود بپرهیزید.
[*]فکر نکنید که میتوانید، یک شبه ره صدساله روید. ساخت یک برند خوب و قوی زمان میخواهد. فکر میخواهد. خلاقیت میخواهد. پس صبور باشید و فقط به برندسازی قویای زا خود فکر کنید.
[*]زمانی که به موفقیت میرسید، عواملی که شما را به اینجا رساند را فراموش نکتید. بلکه باز هم با توجه به همانها راه را با انرژی بیشتری ادامه دهید.
[*]داشتن لوگو، شعار و سایت تمامی برندینگ نیست. اینها فقط یک هویت بصری از محصولات و خدمات شما میسازند.
[*]اگر به برندی عام و قوی دست پیدا کردید، بدانید این دلیل نمیشود که ناگهان ارزش و قیمت محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. اینکار سبب ریزش بسیاری ار مشتریان شما میشود. اگر دلیل محکمی بر این گران شدن دارید، آن را برای کاربران و مشتریان خود شفافسازی کنید.
[/list]
[list=1]
[*]داستانسرایی ویژهای برای محصولات خود داشته باشید.
[*]دقیقا تمامی جزییات برندتان را توصیف کنید.
[*]تمامی مشتریان خود را با هر سلیقه و سطح علمی در نظر بگیرید.
[*]وجه تمایزی مهمی با رقبای خود داشته باشید و آن را به اطلاع دیگران برسانید.
[*]شعار مناسبی برای برندینگ خود بسازید. شعاری که در یک جمله تمامی آنچه که هستید را به خوبی معرفی کند.
[*]پس از برند سازی، به توسعه آن فکر کنید.
[*]همیشه به دنبال راه حلی بگردید که امتیاز ویژهای به مشتریان دهد مثل هدیه دادن و کسب امتیاز بیشتر
[*]خلاقیت در روند کاری خود داشته باشید.
[/list]
اگرکسب و کار شما تا به امروز برند سازگاری ندارد، یا آنچه برندتان بر آن استوار است را نمی پسندید، زمان آن رسیده که برندسازی مجدد داشته باشید. با سوالات زیر پیش بروید تا بیشتر با دیدگاه مشتریان تان آشنا شوید، به این صورت قادر خواهید بود فرآیند برندینگ کسب و کارتان را با موفقیت دنبال کنید.
• تعیین کنید مشتریان چه چیز کسب و کار شما را بیشتر دوست دارند. نقاط قوت شما در چیست؟ و چه چیزی برند شما را برجسته می کند؟
• پیام برندی خلق کنید که حاوی اهدافی که برای مصرف کنندگان دارید، باشد ( یعنی چیزی که در آن بهترین هستید ). پیام برند عموما بر اساس تعهدات برند شکل می گیرد، شما به مشتریان تان چه تعهدی داده اید؟ و آیا تعهدات خود را محقق ساخته اید؟
• اطمینان حاصل کنید که المان های بصری تان با پیام برند هم خوانی داشته باشد. اگر نوید نوآوری را به مشتریان تان داده اید اصلا خوب نیست که از عکس های خاکستری و خسته کننده استفاده کنید.
• برای نحوه ی لباس پوشیدن و رفتار کارکنان تان استانداردی را تعریف کنید که از تعهد برندتان حمایت کند. و مطمئن شوید که آنها فهمیده اند برندتان چیست و از چه چیزی پشتیبانی می کند.
• جلوه های بصری خود را در تمام ابزاری که به کار می گیرید، از تبلیغات گرفته تا پاکت خرید، مورد استفاده قرار دهید.
برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی هویت برند( لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… میباشد.
برندسازی صرفا از این لحاظ پیچیده است که شکست و موفقیت آن توسط واکنش مشتریان، نسبت به فعالیت های بازاریابی و برندینگ شما، سنجیده می شود.
در کلام آخر برندسازی منجر به ایجاد دارایی شرکت و کسب و کار شما می شود، که این دارایی شهرت برند شما را می سازد. اگر نام تجاری شما مشهور نیست یا شهرت کمی دارد برندینگ و فرآیندهای آن به شما کمک می کند تا برند خود را به مخاطبان تان بشناسانید. برندسازی می تواند برای محصولات و خدمات شما تمایز ایجاد کند، و کسب و کارتان را تشویق به حفظ این تمایز کرده و از این طریق محصولات و خدمات بهتری را به بازار عرضه کند.
پس تا دیر نشده فرآیند برندینگ خود را آغاز کنید.
خیلیها هنوز هم نمیدانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست!
نمیدانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.
برندینگ فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت در ذهن و قلب مخاطبان است که از ترکیب عناصری مانند هویتهای بصری، شاخصههای طراحی، بیانیه ماموریت، چشم انداز، وعده برند و یک تم ثابت در تمام ابعاد کسب و کار به وجود میآید. برندینگ به کسب و کارها کمک میکند تا با جلب نظر مشتریان وفادار، خودشان را از رقبا متمایز سازند.
برندینگ موجب افزایش اعتبار و شهرت برند شده که این عمل به نوبه خود منجر به افزایش فروش محصولات و خدمات میشود. در واقع برندینگ یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است که از طریق آن یک کسب و کار روی نحوه ادراک و پاسخ مخاطب و در نهایت تصمیمات خرید وی از برند تاثیر میگذارد. دو ضرورت برای برندینگ در هر کسب و کار وجود دارد که شامل عمق برند و گستردگی برند است. به این معنا که برند در ذهن مشتری بماند و به عبارتی در حافظه وی حک شود. از طرفی هرچه برند در ذهن مخاطب گسترش پیدا کند، باعث ایجاد وفاداری بلند مدت وی میشود.
برای آنکه بتوانید برندسازی مناسبی برای محصولات و خدمات خود داشته باشید، ما در اینجا به ده نکته مهم اشاره میکنیم:
[list=1]
[*]باید با ابزارهای برندینگ آشنا باشید.
ابزارهایی چون:
[list=1]
[*]تبلیغات محصولات و خدمات
[*]راهاندازی انواع کمپینها
[*]بازاریابی مستقیم
[*]بازاریابی وایرال
[*]حضور در رویدادها و جشنوارهها
[*]ایجاد رنگبندی مناسب
[*]طراحی لوگو و داشتن یک سایت
[*]هماهنگی پوشش کارکنان با رنگ هویتی شما
[*]حضور در رسانههای مختلف
[/list]
[*]اشتباهات رایج را در برندسازی بدانید.
[/list] از جمله این اشتباهات:
[list=1]
[*]برای معرفی و تثبیت خود سعی نکنید به عنوان اسپانسر در هر رویدادی حضور داشته باشید. از قبل تمامی جوانب را به خوبی بسنجید.
[*]سعی کنید از تفریط در معرفی خدمات و محصولات خود بپرهیزید.
[*]فکر نکنید که میتوانید، یک شبه ره صدساله روید. ساخت یک برند خوب و قوی زمان میخواهد. فکر میخواهد. خلاقیت میخواهد. پس صبور باشید و فقط به برندسازی قویای زا خود فکر کنید.
[*]زمانی که به موفقیت میرسید، عواملی که شما را به اینجا رساند را فراموش نکتید. بلکه باز هم با توجه به همانها راه را با انرژی بیشتری ادامه دهید.
[*]داشتن لوگو، شعار و سایت تمامی برندینگ نیست. اینها فقط یک هویت بصری از محصولات و خدمات شما میسازند.
[*]اگر به برندی عام و قوی دست پیدا کردید، بدانید این دلیل نمیشود که ناگهان ارزش و قیمت محصولات و خدمات خود را افزایش دهید. اینکار سبب ریزش بسیاری ار مشتریان شما میشود. اگر دلیل محکمی بر این گران شدن دارید، آن را برای کاربران و مشتریان خود شفافسازی کنید.
[/list]
[list=1]
[*]داستانسرایی ویژهای برای محصولات خود داشته باشید.
[*]دقیقا تمامی جزییات برندتان را توصیف کنید.
[*]تمامی مشتریان خود را با هر سلیقه و سطح علمی در نظر بگیرید.
[*]وجه تمایزی مهمی با رقبای خود داشته باشید و آن را به اطلاع دیگران برسانید.
[*]شعار مناسبی برای برندینگ خود بسازید. شعاری که در یک جمله تمامی آنچه که هستید را به خوبی معرفی کند.
[*]پس از برند سازی، به توسعه آن فکر کنید.
[*]همیشه به دنبال راه حلی بگردید که امتیاز ویژهای به مشتریان دهد مثل هدیه دادن و کسب امتیاز بیشتر
[*]خلاقیت در روند کاری خود داشته باشید.
[/list]
اگرکسب و کار شما تا به امروز برند سازگاری ندارد، یا آنچه برندتان بر آن استوار است را نمی پسندید، زمان آن رسیده که برندسازی مجدد داشته باشید. با سوالات زیر پیش بروید تا بیشتر با دیدگاه مشتریان تان آشنا شوید، به این صورت قادر خواهید بود فرآیند برندینگ کسب و کارتان را با موفقیت دنبال کنید.
• تعیین کنید مشتریان چه چیز کسب و کار شما را بیشتر دوست دارند. نقاط قوت شما در چیست؟ و چه چیزی برند شما را برجسته می کند؟
• پیام برندی خلق کنید که حاوی اهدافی که برای مصرف کنندگان دارید، باشد ( یعنی چیزی که در آن بهترین هستید ). پیام برند عموما بر اساس تعهدات برند شکل می گیرد، شما به مشتریان تان چه تعهدی داده اید؟ و آیا تعهدات خود را محقق ساخته اید؟
• اطمینان حاصل کنید که المان های بصری تان با پیام برند هم خوانی داشته باشد. اگر نوید نوآوری را به مشتریان تان داده اید اصلا خوب نیست که از عکس های خاکستری و خسته کننده استفاده کنید.
• برای نحوه ی لباس پوشیدن و رفتار کارکنان تان استانداردی را تعریف کنید که از تعهد برندتان حمایت کند. و مطمئن شوید که آنها فهمیده اند برندتان چیست و از چه چیزی پشتیبانی می کند.
• جلوه های بصری خود را در تمام ابزاری که به کار می گیرید، از تبلیغات گرفته تا پاکت خرید، مورد استفاده قرار دهید.
برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی هویت برند( لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… میباشد.
برندسازی صرفا از این لحاظ پیچیده است که شکست و موفقیت آن توسط واکنش مشتریان، نسبت به فعالیت های بازاریابی و برندینگ شما، سنجیده می شود.
در کلام آخر برندسازی منجر به ایجاد دارایی شرکت و کسب و کار شما می شود، که این دارایی شهرت برند شما را می سازد. اگر نام تجاری شما مشهور نیست یا شهرت کمی دارد برندینگ و فرآیندهای آن به شما کمک می کند تا برند خود را به مخاطبان تان بشناسانید. برندسازی می تواند برای محصولات و خدمات شما تمایز ایجاد کند، و کسب و کارتان را تشویق به حفظ این تمایز کرده و از این طریق محصولات و خدمات بهتری را به بازار عرضه کند.
پس تا دیر نشده فرآیند برندینگ خود را آغاز کنید.