22-01-2022, 03:24 PM
اپلای و در نهایت اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور، مسئله ای است که که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیلان قرار گرفته است. این جریان یک پروسه طولانی دارد که شامل مراحل گوناگون و متعددی است که می بایست هر فرد برای دریافت پذیرش آنها را طی کرد.
بسیاری از دانشجویان در روند تحصیل خود به فکر ادامه تحصیل در کشور دیگری می افتند. چنین تصمیمی نیاز به اراده و پشتکار به خصوصی دارد چرا که باید بتوان این مسیر که نیازمند زمان طولانی می باشد را پشت سر گذاشت. مشخص است که گرفتن پذیرش برای کسانی که خیلی زودتر برای آن برنامه ریزی کرده اند راحت تر است اما این بدان معنا نیست که کسانی که الان میخواهند اقدام نمایند، شانسی برای پذیرش ندارند.
اما باید دانست که برای این کار، چه اقداماتی می بایست انجام داد؟ افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند ابتدا باید مراحل و شرایط اخذ بورسیه را بدانند تا بتوانند مدارک لازم را جمع آوری کنند و در این مراحل با مشکل موجه نشوند. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله تمامی مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی را بررسی کرده ایم.
ویزای تحصیلی چیست؟
ویزای تحصیلی یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی است که دارنده آن برای مدت معینی در کشور مقصد اقامت کرده و در یکی از دانشگاه ها یا موسسه های آموزشی کشور به تحصیل اشتغال دارد. دریافت ویزای دانشجویی برای ادامه تحصیل، در هر یک از کشورهای خارجی برای دانشجویان الزامی است.
اگرچه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی اسناد و مدارک حقوقی زیادی وجود دارند که متقاضیان باید برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهند. هر کشور دارای شرایط و ضوابط خاصی برای مهاجرت است. بنابراین الزامات و مدارک مورد نیاز هر کشور نسبت به کشور دیگر تا حدی تفاوت دارد.
هر دانشجویی که برای تحصیل به خارج از کشور میرود، به ویزای دانشجویی احتیاج دارد. این ویزا در واقع، امکان اقامت طولانیمدت (از ۱ تا ۳ سال و حتی بیشتر) متقاضیان در کشور محل تحصیل را فراهم میکند. با این حال، برای شرکت در دورههای آموزشی کوتاهمدت نیازی به ویزای دانشجویی نیست.
داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مورد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
حتما بخوانید: تحصیل در خارج از کشور
مرحله اول: انتخاب کشور و دانشگاه مقصد
برای انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور اول باید کشوری را انتخاب کنید که مناسب با روحیه و شرایط شما باشد. در این مرحله به هزینه های تحصیلی هم دقت کنید چون هزینه تحصیل در بعضی از کشورها کمتر از کشورهای دیگر است. مثلا در کشوری مثل آلمان تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد برای آلمانی ها و غیر آلمانی ها رایگان است..
عاملی مثل رایگان بودن هزینه های تحصیل در کشوری مانند آلمان خیلی از افراد را مشتاق به تحصیل در این کشور کرده است گرچه در بعضی از ایالت های این کشور به تازگی بازنگری هایی برای تحصیل رایگان غیر اروپایی ها صورت گرفته است. در انتخاب کشور شاید بهتر باشد شرایط سیاسی کشور مورد نظر با ایران نیز مدنظر قرار گیرد، این نکته برای بالا بردن شانس دریافت ویزا و یا اجازه اقامت مهم می باشد..
بهتر است کشورهای محدودی را برای اپلای انتخاب کنید، کشورهایی که از نظر سیستم آموزشی و مدارکی که از دانشجو می خواهند شبیه به یکدیگر باشد. انتخاب کشور بستگی به خواسته های متقاضی دارد. یکی از پارامترهایی که بهتر است از الان برای خودتان مشخص کنید این است که آیا قصد دارید بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگردید یا می خواهید در خارج از کشور زندگی کنید و مراحل مهاجرت و اقامت را طی کنید..
داوطلبان رشته پزشکی که خواهان بورسیه خارج از کشور می باشند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بورسیه پزشکی خارج از کشور می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: شرایط بورسیه پزشکی خارج از کشور
مرحله دوم: تقویت زبان و اخذ مدارک بین المللی
مسلما اولین مرحله قوی کردن زبان انگلیسی و گذراندن یکی از آزمون های معتبر زبان مثل آزمون TOEFL یا آزمون IELTS می باشد. دانشگاه ها معمولا از دانشجویان بین المللی می خواهند تا در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی شرکت کنند. پس اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارید باید در آزمون های بین المللی زبان نمره قبولی کسب کنید.
در بعضی از کشورها مدرک تخصصی زبان خود آن کشور مد نظر است، مثل آلمان که مدرک زبان مشخص خود را دارد. در نظر داشته باشید که هر چقدر هم نمره زبان شما بالاتر باشد شما راحت تر می توانید بورس تحصیلی دانشگاه و کشور مورد نظر خود را دریافت کنید و پذیرش تحصیلی شما راحت است.
پس متقاضیان بهتر است مدرک زبانی که قصد گرفتن آن را دارند (آیلتس، تافل، و یا هر مدرک دیگری) با در نظر گرفتن کشور مقصد و اولویت دانشگاه های آن کشور باشد. افراد باید به صورت هدفدار برای آزمون ها وقت بگذارند. آزمون زبان همانند کنکور بیشتر مهارت است و متقاضیان باید مهارت آزمون خود را بالا برده و به صورت خاص خودشان را برای آن آماده کنند و فقط یادگیری زبان کافی نیست.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند و برای گرفتن مدرک زبان معتبر آیلتس اطلاعات لازم را ندارند، می توانند به لینک زیر مراجعه و مقاله مربوط به آزمون آیلتس را مطالعه نمایند.
بیشتر بخوانید: آزمون آیلتس (IELTS)
مرحله سوم: جمع آوری اطلاعات
جمع آوری اطلاعات مسئله بسیار مهمی است، چرا که این اطلاعات می توانند مسیر را به فرد متقاضی نشان دهند و تا حد زیادی ادامه مراحل را مشخص کرده و از نگرانی های شخص بکاهند. متقاضیان در این مرحله می بایست به وب سایت دانشگاه و دانشکده مورد نظرشان مراجعه کرده و اطلاعات لازم که در زیر بیان شده را کسب نمایند.
زمان پذیرش دانشگاه
اساتید دانشگاه و حوزه مطالعه آن ها
نحوه ارسال درخواست پذیرش
مهلت ارسال درخواست
شرایط اعطای کمک هزینه تحصیلی
مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی
معمولا بیشتر این اطلاعات در سایت دانشکده (نه دانشگاه) و در قسمت تحصیلات تکمیلی یا “Graduate” قرار داره. (البته اگر قصد اپلای برای تحصیلات تکمیلی را دارید.)
داوطلبانی که قصد مهاجرت به کشور کانادا را داشته اما از جزییات آن اطلاعی ندارند، می توانند با مراجعه به لینک زیر اطلاعات کاملی در این خصوص کسب نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به کانادا
مرحله چهارم: مکاتبه با اساتید
متقاضیان می بایست چندین ماه پیش از شروع فرایند اپلای، با اساتید خارج از کشور ارتباط برقرار نمایند. برای این ارتباط می توانند از ایمیل استفاده کنند. ابتدا باید با مراجعه به سایت دانشکده، اساتید حوزه مورد نظر خود را شناسایی کرده و به آنها ایمیل بزنند سپس رزومه خود را برای آنها ارسال کنند.
در مکاتبه با استاد نیازی به بزرگ نمایی نیست، تنها کافی است شما خودتان را به خوبی معرفی کرده و ذهنیت استاد را نسبت به خود مثبت نمایید. همینطور باید نشان دهید که به زمینه کاری استاد مورد نظر علاقه مند بوده و توانایی لازم جهت همکاری با ایشان را دارید.
این را به خاطر داشته باشید که ایمیل به استاد باید کوتاه و مختصر باشد چرا که اساتید وقت خواندن نامه بلند را نداشته و امکان دارد پیام شما را ناتمام رها کنند. به دلیل آنکه تمامی اساتید روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنند، امکان دارد که ایمیل ما را مشاهده نکنند.
شما می توانید در صورت عدم دریافت پاسخ از طرف استاد، پس از چند روز مجددا ایمیل خود را ارسال نمایید. در نهایت زمانی که استاد پاسخ ایمیل شما را داد، با توجه به بازخورد و صحبت های استاد، می توانید تصمیم بگیرید که آیا برای اپلای به آن دانشگاه بروید یا خیر؟
داوطلبانی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را داشته اما از جزییات آن اطلاعی ندارند، می توانند با مراجعه به لینک زیر اطلاعات کاملی در این خصوص کسب نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به ترکیه
مرحله پنجم: دریافت توصیه نامه
علاوه بر مکاتبه با اساتید خارجی، باید با اساتید خودتان نیز صحبت کنید و از آنها توصیه نامه بخواهید. توصیه نامه استاد از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً، دانشگاه خارجی مورد نظرتان بین دو تا سه توصیهنامه از شما میخواهد. سعی کنید این توصیه نامه ها را از اساتیدی بگیرید که شناخت خوبی از شما دارند.
این مسئله را فراموش نکنید که استاد راهنما مهم ترین شخصی است که می تواند برای شما توصیه نامه تحصیلی بنویسد. چرا که در عین شناخت کاملی که نسبت به شما دارد، با توجه به آنکه شما مهم ترین واحد درسی خود را با ایشان گذرانده اید، می توانند خیلی بهتر عملکرد شما را توصیف نمایند.
داوطلبانی که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه را دارند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به روسیه
مرحله ششم: تهیه رزومه
یکی از مراحل بسیار مهم در گرفتن پذیرش، که می تواند کمک بسیار زیادی به داوطلبان کند، نحوه نوشتن رزومه خوب و تاثیر گذار است. برای این امر داوطلبان می توانند از رزومه هایی که موفق به اخذ پذیرش شده اند کمک بگیرند. در زیر، مواردی که می بایست در رزومه داوطلبان موجود باشد را ارائه کرده ایم. دقت داشته باشید که شما باید تفاوت روزمه و CV را نیز بدانید.
سابقه تحصیلی
سابقه شغلی
نمرات آزمون های آیلتس، تافل و GRE
اختراعات
پروژه ها و مقاله ها
مهارت ها
سابقه شرکت در همایش های بین الملی
سابقه شرکت در کارگاه های مرتبط با حوزه تخصصی خود
داشتن سابقه حل تمرین (اگر هنوز دانشجو هستید، سعی کنید دستیار آموزشی (Teaching Assistant) یا به اختصار، TA شوید. حل تمرین سبب تقویت رزومه شما میشود و شانس دریافت فاند TA را نیز بیشتر می کند.)
یک نکته مهم که داوطلبان باید آن را به خاطر داشته باشند آن است که اگر داوطلبان درخواست پذیرش در مقطع دکتری را دارند، داشتن یک پروپوزال تحقیقاتی در این روند به آن ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد، چراکه دانشگاه و اساتید مورد نظر را متوجه می سازد که موضوعات مورد علاقه برای داوطلب چه چیزهایی است و در صورتی که آن اساتید علاقه مند به همکاری با آنها باشند خیلی راحت تر پذیرش صورت می گیرد.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای اطلاع از حداقل معدل و رزومه و مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
حتما بخوانید: حداقل معدل و رزومه و مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور
مرحله هفتم: نوشتن انگیزه نامه
نگارش انگیزه نامه تحصیلی یکی دیگر از مراحل اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی است. انگیزه نامه (motivation letter یا statement of purpose) نامهای است که نقش خیلی مهمی در پذیرش داوطلبان دارد. داوطلبان باید در انگیزه نامه برای پذیرش دانشگاه، خودشان را به طور کامل معرفی کنند چرا که کمیته پذیرش این نامه را مورد بررسی قرار می دهد. جزییات مواردی که باید در انگیزه نامه نوشته شود را در ادامه قرار داده ایم.
چرا این دانشگاه و کشور را برای تحصیل انتخاب کردهاید؟
به کدام رشته، گرایش و زمینه تحقیقاتی علاقه دارید؟
از روند تحصیلی و کاری خودتان تعریف کنید.
از نحوه علاقه مند شدنتان به این رشته بگویید.
از فعالیت های سابق خود در این حوزه بگویید.
در مورد برنامه های آینده خود صحبت کنید.
هدف خود از ادامه تحصیل را بیان کنید.
لازم به ذکر است که این نامه مهم ترین چیزی است که میتواند کمیته را متقاعد کند که داوطللب، شایستگی دریافت پذیرش را دارد. می بایست در آن نشان داده شود که فرد داوطلب کاملا متوجه اهداف برنامه آنها شده و شایسته ترین شخص برای اخذ پذیرش می باشد. باید در نگارش انگیزهنامه صادق بوده و به جزئیات توجه لازم را داشت.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند اما اطلاعاتی از چگونگی مهاجرت از طریق ازدواج را ندارند، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت از طریق ازدواج
مرحله هشتم: دریافت دانشنامه و ریز نمرات از دانشگاه محل تحصیل
داوطلبان می بایست با مراجعه به دانشگاه مبدا یا همان دانشگاه محل تحصیل خودشان، ریز نمرات خود در طول دوران تحصیل و همچنین دانشنامه تحصیلی یا همان مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده و پس از دریافت، باید آنها را ترجمه رسمی نموده و پیگیری نمایند تا بتوانند به دانشگاه مقصد ارائه کنند.
داوطلبان می توانند برای گرفتن استعلام مدرک تحصیلی خود از طریق ورود به لینک زیر به سامانه استعلام مدرک تحصیلی مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: سامانه استعلام مدرک تحصیلی estelam.msrt.ir
مرحله نهم: پر کردن اپلیکیشن فرم
مرحله بعد برای اپلای، پر کردن فرم درخواست یا همان اپلیکیشین فرم دانشگاه مورد نظر می باشد. معمولا فرم های اپلای به صورت اینترنتی پر و ارسال می شوند و به ازای هر فرم می بایست مبلغی بین 75-130 دلار هزینه پرداخت کرد. پرداخت این هزینه نیاز به کارت اعتباری Visa Card یا Master Card دارد.
بعضی از فرم ها هم آنلاین نیستند و داوطلبان باید آن را از سایت دانشگاه دریافت کرده و پرینت آن را پر کنند و یا از خود دانشگاه درخواست کنند که فرم ها را برای آنها پست کرده و بعد از تکمیل آن ها را برای دانشگاه ارسال نمایند.
در این فرم ها سوالاتی مثل مشخصات کامل فردی، نمره زبان، زمینه های مورد علاقه، استادی که با او مکاتبه کرده اید، نام اساتیدی که برایتان توصیه نامه می نویسند، معدل، سوابق تحصیلی، رزومه، SOP (انگیزه نامه) و… پرسیده می شود. باید این را به خاطر داشت فرم درخواست حتما باید پیش از اتمام زمان پذیرش برای دانشگاه ارسال شود.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل در کشور کانادا می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا
مرحله دهم: ارسال مدارک
پس از پر کردن فرم درخواست، زمان ارسال مدارکی است که از قبل آماده کرده اید، همه ی این مدارک باید قبل از ارسال در دفاتر رسمی ترجمه شوند. البته لازم به ذکر است که مدارک با توجه به سفارت و کشور و دانشگاه و رشته تفاوت دارند. موارد زیر مدارک ثابتی است که برای تمامی رشته ها و دانشگاه ها یکسان است:
مدرک بین المللی زبان انگلیسی
ترجمه رسمی مدرک دیپلم (برای پذیرش در مقطع لیسانس)
ترجمه رسمی مدرک لیسانس (برای پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا)
ترجمه رسمی مدرک فوق لیسانس (برای پذیرش در مقطع دکترا)
مدارک تحصیلی (دانشنامه)
رزومه
مقالات علمی مانند ISI و کتاب (برای داشتن امتیاز بیشتر)
ترجمه رسمی ریزنمرات
توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاهی
انگیزه نامه
داوطلبان باید در اولین فرصت، به وب سایت دانشگاه سر زده و مدارک لازم را بشناسند تا بتوانند در زمان مناسب، اقدامات لازم را برای گردآوری مدارک انجام دهند که ناگهان مدرکی دیرتر از موعد مقرر به دست آنها نرسد. برخی دانشگاهها از داوطلبان میخواهند علاوه بر آپلود فایل مدارک، فایل پرینت شده آن ها را نیز برایشان ارسال کنند.
پس از طی کردن این مسیر و پشت سر نهادن این مراحل، در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه مقصد، داوطلبان باید مراحلی از قبیل دریافت نامه پذیرش، دریافت وقت سفارت، رزرو بلیط و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای سفارت، مراجعه به سفارت و مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند تا در نهایت به کشور مقصد سفر کنند.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کشور اوکراین می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
در ادامه بخوانید: تحصیل در اوکراین
کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور را به متقاضیان ارائه داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پذیرش دانشگاه ها، می توانید در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام تحصیل در خارج از کشور هیوا عضو شوید و اخبار مربوط به آن را بدست آورید.
سوالات متداول
1- ✔ برای دریافت پذیرش ریزنمرات و دانشنامه دانشگاه مبدا را باید ارائه دهیم؟
✔ بله همان طور که در متن مقاله آمده است دانشنامه و ریزنمرات دانشگاه مبدا جزو مدارک لازم برای درخواست پذیرش است.
2- ✔ برای تحصیل در دانشگاه های خارجی مدرک زبان تافل کفایت می کند؟
✔ مدرک زبان باید مورد تایید دانشگاه مقصد باشد و برای برخی کشور ها متفاوت است که در متن مقاله جزییات آن آورده شده است.
3- ✔ توصیه نامه چیست؟
✔ توصیه نامه، نامه ای است از طرف اساتید دانشگاه مبدا که از داوطلب شناخت کامل دارند که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
منبع : مراحل گرفتن اپلای از دانشگاه های خارجی
بسیاری از دانشجویان در روند تحصیل خود به فکر ادامه تحصیل در کشور دیگری می افتند. چنین تصمیمی نیاز به اراده و پشتکار به خصوصی دارد چرا که باید بتوان این مسیر که نیازمند زمان طولانی می باشد را پشت سر گذاشت. مشخص است که گرفتن پذیرش برای کسانی که خیلی زودتر برای آن برنامه ریزی کرده اند راحت تر است اما این بدان معنا نیست که کسانی که الان میخواهند اقدام نمایند، شانسی برای پذیرش ندارند.
اما باید دانست که برای این کار، چه اقداماتی می بایست انجام داد؟ افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند ابتدا باید مراحل و شرایط اخذ بورسیه را بدانند تا بتوانند مدارک لازم را جمع آوری کنند و در این مراحل با مشکل موجه نشوند. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله تمامی مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی را بررسی کرده ایم.
ویزای تحصیلی چیست؟
ویزای تحصیلی یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی است که دارنده آن برای مدت معینی در کشور مقصد اقامت کرده و در یکی از دانشگاه ها یا موسسه های آموزشی کشور به تحصیل اشتغال دارد. دریافت ویزای دانشجویی برای ادامه تحصیل، در هر یک از کشورهای خارجی برای دانشجویان الزامی است.
اگرچه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است، ولی اسناد و مدارک حقوقی زیادی وجود دارند که متقاضیان باید برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه دهند. هر کشور دارای شرایط و ضوابط خاصی برای مهاجرت است. بنابراین الزامات و مدارک مورد نیاز هر کشور نسبت به کشور دیگر تا حدی تفاوت دارد.
هر دانشجویی که برای تحصیل به خارج از کشور میرود، به ویزای دانشجویی احتیاج دارد. این ویزا در واقع، امکان اقامت طولانیمدت (از ۱ تا ۳ سال و حتی بیشتر) متقاضیان در کشور محل تحصیل را فراهم میکند. با این حال، برای شرکت در دورههای آموزشی کوتاهمدت نیازی به ویزای دانشجویی نیست.
داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این مورد، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
حتما بخوانید: تحصیل در خارج از کشور
مرحله اول: انتخاب کشور و دانشگاه مقصد
برای انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور اول باید کشوری را انتخاب کنید که مناسب با روحیه و شرایط شما باشد. در این مرحله به هزینه های تحصیلی هم دقت کنید چون هزینه تحصیل در بعضی از کشورها کمتر از کشورهای دیگر است. مثلا در کشوری مثل آلمان تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد برای آلمانی ها و غیر آلمانی ها رایگان است..
عاملی مثل رایگان بودن هزینه های تحصیل در کشوری مانند آلمان خیلی از افراد را مشتاق به تحصیل در این کشور کرده است گرچه در بعضی از ایالت های این کشور به تازگی بازنگری هایی برای تحصیل رایگان غیر اروپایی ها صورت گرفته است. در انتخاب کشور شاید بهتر باشد شرایط سیاسی کشور مورد نظر با ایران نیز مدنظر قرار گیرد، این نکته برای بالا بردن شانس دریافت ویزا و یا اجازه اقامت مهم می باشد..
بهتر است کشورهای محدودی را برای اپلای انتخاب کنید، کشورهایی که از نظر سیستم آموزشی و مدارکی که از دانشجو می خواهند شبیه به یکدیگر باشد. انتخاب کشور بستگی به خواسته های متقاضی دارد. یکی از پارامترهایی که بهتر است از الان برای خودتان مشخص کنید این است که آیا قصد دارید بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگردید یا می خواهید در خارج از کشور زندگی کنید و مراحل مهاجرت و اقامت را طی کنید..
داوطلبان رشته پزشکی که خواهان بورسیه خارج از کشور می باشند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بورسیه پزشکی خارج از کشور می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: شرایط بورسیه پزشکی خارج از کشور
مرحله دوم: تقویت زبان و اخذ مدارک بین المللی
مسلما اولین مرحله قوی کردن زبان انگلیسی و گذراندن یکی از آزمون های معتبر زبان مثل آزمون TOEFL یا آزمون IELTS می باشد. دانشگاه ها معمولا از دانشجویان بین المللی می خواهند تا در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی شرکت کنند. پس اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارید باید در آزمون های بین المللی زبان نمره قبولی کسب کنید.
در بعضی از کشورها مدرک تخصصی زبان خود آن کشور مد نظر است، مثل آلمان که مدرک زبان مشخص خود را دارد. در نظر داشته باشید که هر چقدر هم نمره زبان شما بالاتر باشد شما راحت تر می توانید بورس تحصیلی دانشگاه و کشور مورد نظر خود را دریافت کنید و پذیرش تحصیلی شما راحت است.
پس متقاضیان بهتر است مدرک زبانی که قصد گرفتن آن را دارند (آیلتس، تافل، و یا هر مدرک دیگری) با در نظر گرفتن کشور مقصد و اولویت دانشگاه های آن کشور باشد. افراد باید به صورت هدفدار برای آزمون ها وقت بگذارند. آزمون زبان همانند کنکور بیشتر مهارت است و متقاضیان باید مهارت آزمون خود را بالا برده و به صورت خاص خودشان را برای آن آماده کنند و فقط یادگیری زبان کافی نیست.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند و برای گرفتن مدرک زبان معتبر آیلتس اطلاعات لازم را ندارند، می توانند به لینک زیر مراجعه و مقاله مربوط به آزمون آیلتس را مطالعه نمایند.
بیشتر بخوانید: آزمون آیلتس (IELTS)
مرحله سوم: جمع آوری اطلاعات
جمع آوری اطلاعات مسئله بسیار مهمی است، چرا که این اطلاعات می توانند مسیر را به فرد متقاضی نشان دهند و تا حد زیادی ادامه مراحل را مشخص کرده و از نگرانی های شخص بکاهند. متقاضیان در این مرحله می بایست به وب سایت دانشگاه و دانشکده مورد نظرشان مراجعه کرده و اطلاعات لازم که در زیر بیان شده را کسب نمایند.
زمان پذیرش دانشگاه
اساتید دانشگاه و حوزه مطالعه آن ها
نحوه ارسال درخواست پذیرش
مهلت ارسال درخواست
شرایط اعطای کمک هزینه تحصیلی
مدارک لازم برای گرفتن پذیرش تحصیلی
معمولا بیشتر این اطلاعات در سایت دانشکده (نه دانشگاه) و در قسمت تحصیلات تکمیلی یا “Graduate” قرار داره. (البته اگر قصد اپلای برای تحصیلات تکمیلی را دارید.)
داوطلبانی که قصد مهاجرت به کشور کانادا را داشته اما از جزییات آن اطلاعی ندارند، می توانند با مراجعه به لینک زیر اطلاعات کاملی در این خصوص کسب نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به کانادا
مرحله چهارم: مکاتبه با اساتید
متقاضیان می بایست چندین ماه پیش از شروع فرایند اپلای، با اساتید خارج از کشور ارتباط برقرار نمایند. برای این ارتباط می توانند از ایمیل استفاده کنند. ابتدا باید با مراجعه به سایت دانشکده، اساتید حوزه مورد نظر خود را شناسایی کرده و به آنها ایمیل بزنند سپس رزومه خود را برای آنها ارسال کنند.
در مکاتبه با استاد نیازی به بزرگ نمایی نیست، تنها کافی است شما خودتان را به خوبی معرفی کرده و ذهنیت استاد را نسبت به خود مثبت نمایید. همینطور باید نشان دهید که به زمینه کاری استاد مورد نظر علاقه مند بوده و توانایی لازم جهت همکاری با ایشان را دارید.
این را به خاطر داشته باشید که ایمیل به استاد باید کوتاه و مختصر باشد چرا که اساتید وقت خواندن نامه بلند را نداشته و امکان دارد پیام شما را ناتمام رها کنند. به دلیل آنکه تمامی اساتید روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنند، امکان دارد که ایمیل ما را مشاهده نکنند.
شما می توانید در صورت عدم دریافت پاسخ از طرف استاد، پس از چند روز مجددا ایمیل خود را ارسال نمایید. در نهایت زمانی که استاد پاسخ ایمیل شما را داد، با توجه به بازخورد و صحبت های استاد، می توانید تصمیم بگیرید که آیا برای اپلای به آن دانشگاه بروید یا خیر؟
داوطلبانی که قصد مهاجرت به کشور ترکیه را داشته اما از جزییات آن اطلاعی ندارند، می توانند با مراجعه به لینک زیر اطلاعات کاملی در این خصوص کسب نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به ترکیه
مرحله پنجم: دریافت توصیه نامه
علاوه بر مکاتبه با اساتید خارجی، باید با اساتید خودتان نیز صحبت کنید و از آنها توصیه نامه بخواهید. توصیه نامه استاد از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً، دانشگاه خارجی مورد نظرتان بین دو تا سه توصیهنامه از شما میخواهد. سعی کنید این توصیه نامه ها را از اساتیدی بگیرید که شناخت خوبی از شما دارند.
این مسئله را فراموش نکنید که استاد راهنما مهم ترین شخصی است که می تواند برای شما توصیه نامه تحصیلی بنویسد. چرا که در عین شناخت کاملی که نسبت به شما دارد، با توجه به آنکه شما مهم ترین واحد درسی خود را با ایشان گذرانده اید، می توانند خیلی بهتر عملکرد شما را توصیف نمایند.
داوطلبانی که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه را دارند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت به روسیه
مرحله ششم: تهیه رزومه
یکی از مراحل بسیار مهم در گرفتن پذیرش، که می تواند کمک بسیار زیادی به داوطلبان کند، نحوه نوشتن رزومه خوب و تاثیر گذار است. برای این امر داوطلبان می توانند از رزومه هایی که موفق به اخذ پذیرش شده اند کمک بگیرند. در زیر، مواردی که می بایست در رزومه داوطلبان موجود باشد را ارائه کرده ایم. دقت داشته باشید که شما باید تفاوت روزمه و CV را نیز بدانید.
سابقه تحصیلی
سابقه شغلی
نمرات آزمون های آیلتس، تافل و GRE
اختراعات
پروژه ها و مقاله ها
مهارت ها
سابقه شرکت در همایش های بین الملی
سابقه شرکت در کارگاه های مرتبط با حوزه تخصصی خود
داشتن سابقه حل تمرین (اگر هنوز دانشجو هستید، سعی کنید دستیار آموزشی (Teaching Assistant) یا به اختصار، TA شوید. حل تمرین سبب تقویت رزومه شما میشود و شانس دریافت فاند TA را نیز بیشتر می کند.)
یک نکته مهم که داوطلبان باید آن را به خاطر داشته باشند آن است که اگر داوطلبان درخواست پذیرش در مقطع دکتری را دارند، داشتن یک پروپوزال تحقیقاتی در این روند به آن ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد، چراکه دانشگاه و اساتید مورد نظر را متوجه می سازد که موضوعات مورد علاقه برای داوطلب چه چیزهایی است و در صورتی که آن اساتید علاقه مند به همکاری با آنها باشند خیلی راحت تر پذیرش صورت می گیرد.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای اطلاع از حداقل معدل و رزومه و مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
حتما بخوانید: حداقل معدل و رزومه و مدرک زبان برای تحصیل در خارج از کشور
مرحله هفتم: نوشتن انگیزه نامه
نگارش انگیزه نامه تحصیلی یکی دیگر از مراحل اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی است. انگیزه نامه (motivation letter یا statement of purpose) نامهای است که نقش خیلی مهمی در پذیرش داوطلبان دارد. داوطلبان باید در انگیزه نامه برای پذیرش دانشگاه، خودشان را به طور کامل معرفی کنند چرا که کمیته پذیرش این نامه را مورد بررسی قرار می دهد. جزییات مواردی که باید در انگیزه نامه نوشته شود را در ادامه قرار داده ایم.
چرا این دانشگاه و کشور را برای تحصیل انتخاب کردهاید؟
به کدام رشته، گرایش و زمینه تحقیقاتی علاقه دارید؟
از روند تحصیلی و کاری خودتان تعریف کنید.
از نحوه علاقه مند شدنتان به این رشته بگویید.
از فعالیت های سابق خود در این حوزه بگویید.
در مورد برنامه های آینده خود صحبت کنید.
هدف خود از ادامه تحصیل را بیان کنید.
لازم به ذکر است که این نامه مهم ترین چیزی است که میتواند کمیته را متقاعد کند که داوطللب، شایستگی دریافت پذیرش را دارد. می بایست در آن نشان داده شود که فرد داوطلب کاملا متوجه اهداف برنامه آنها شده و شایسته ترین شخص برای اخذ پذیرش می باشد. باید در نگارش انگیزهنامه صادق بوده و به جزئیات توجه لازم را داشت.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند اما اطلاعاتی از چگونگی مهاجرت از طریق ازدواج را ندارند، می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: مهاجرت از طریق ازدواج
مرحله هشتم: دریافت دانشنامه و ریز نمرات از دانشگاه محل تحصیل
داوطلبان می بایست با مراجعه به دانشگاه مبدا یا همان دانشگاه محل تحصیل خودشان، ریز نمرات خود در طول دوران تحصیل و همچنین دانشنامه تحصیلی یا همان مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده و پس از دریافت، باید آنها را ترجمه رسمی نموده و پیگیری نمایند تا بتوانند به دانشگاه مقصد ارائه کنند.
داوطلبان می توانند برای گرفتن استعلام مدرک تحصیلی خود از طریق ورود به لینک زیر به سامانه استعلام مدرک تحصیلی مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: سامانه استعلام مدرک تحصیلی estelam.msrt.ir
مرحله نهم: پر کردن اپلیکیشن فرم
مرحله بعد برای اپلای، پر کردن فرم درخواست یا همان اپلیکیشین فرم دانشگاه مورد نظر می باشد. معمولا فرم های اپلای به صورت اینترنتی پر و ارسال می شوند و به ازای هر فرم می بایست مبلغی بین 75-130 دلار هزینه پرداخت کرد. پرداخت این هزینه نیاز به کارت اعتباری Visa Card یا Master Card دارد.
بعضی از فرم ها هم آنلاین نیستند و داوطلبان باید آن را از سایت دانشگاه دریافت کرده و پرینت آن را پر کنند و یا از خود دانشگاه درخواست کنند که فرم ها را برای آنها پست کرده و بعد از تکمیل آن ها را برای دانشگاه ارسال نمایند.
در این فرم ها سوالاتی مثل مشخصات کامل فردی، نمره زبان، زمینه های مورد علاقه، استادی که با او مکاتبه کرده اید، نام اساتیدی که برایتان توصیه نامه می نویسند، معدل، سوابق تحصیلی، رزومه، SOP (انگیزه نامه) و… پرسیده می شود. باید این را به خاطر داشت فرم درخواست حتما باید پیش از اتمام زمان پذیرش برای دانشگاه ارسال شود.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه تحصیل در کشور کانادا می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا
مرحله دهم: ارسال مدارک
پس از پر کردن فرم درخواست، زمان ارسال مدارکی است که از قبل آماده کرده اید، همه ی این مدارک باید قبل از ارسال در دفاتر رسمی ترجمه شوند. البته لازم به ذکر است که مدارک با توجه به سفارت و کشور و دانشگاه و رشته تفاوت دارند. موارد زیر مدارک ثابتی است که برای تمامی رشته ها و دانشگاه ها یکسان است:
مدرک بین المللی زبان انگلیسی
ترجمه رسمی مدرک دیپلم (برای پذیرش در مقطع لیسانس)
ترجمه رسمی مدرک لیسانس (برای پذیرش در مقاطع فوق لیسانس و دکترا)
ترجمه رسمی مدرک فوق لیسانس (برای پذیرش در مقطع دکترا)
مدارک تحصیلی (دانشنامه)
رزومه
مقالات علمی مانند ISI و کتاب (برای داشتن امتیاز بیشتر)
ترجمه رسمی ریزنمرات
توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاهی
انگیزه نامه
داوطلبان باید در اولین فرصت، به وب سایت دانشگاه سر زده و مدارک لازم را بشناسند تا بتوانند در زمان مناسب، اقدامات لازم را برای گردآوری مدارک انجام دهند که ناگهان مدرکی دیرتر از موعد مقرر به دست آنها نرسد. برخی دانشگاهها از داوطلبان میخواهند علاوه بر آپلود فایل مدارک، فایل پرینت شده آن ها را نیز برایشان ارسال کنند.
پس از طی کردن این مسیر و پشت سر نهادن این مراحل، در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه مقصد، داوطلبان باید مراحلی از قبیل دریافت نامه پذیرش، دریافت وقت سفارت، رزرو بلیط و آماده سازی مدارک مورد نیاز برای سفارت، مراجعه به سفارت و مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند تا در نهایت به کشور مقصد سفر کنند.
داوطلبانی که قصد مهاجرت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کشور اوکراین می توانند به لینک زیر مراجعه نمایند.
در ادامه بخوانید: تحصیل در اوکراین
کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص مراحل گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور را به متقاضیان ارائه داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پذیرش دانشگاه ها، می توانید در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام تحصیل در خارج از کشور هیوا عضو شوید و اخبار مربوط به آن را بدست آورید.
سوالات متداول
1- ✔ برای دریافت پذیرش ریزنمرات و دانشنامه دانشگاه مبدا را باید ارائه دهیم؟
✔ بله همان طور که در متن مقاله آمده است دانشنامه و ریزنمرات دانشگاه مبدا جزو مدارک لازم برای درخواست پذیرش است.
2- ✔ برای تحصیل در دانشگاه های خارجی مدرک زبان تافل کفایت می کند؟
✔ مدرک زبان باید مورد تایید دانشگاه مقصد باشد و برای برخی کشور ها متفاوت است که در متن مقاله جزییات آن آورده شده است.
3- ✔ توصیه نامه چیست؟
✔ توصیه نامه، نامه ای است از طرف اساتید دانشگاه مبدا که از داوطلب شناخت کامل دارند که در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.
منبع : مراحل گرفتن اپلای از دانشگاه های خارجی