27-07-2021, 10:52 AM
این روزها کلمه “الکترونیک” کلمه بسیار پرکاربردی گردیده است، این کلمه را در کنار خیلی از کلمات شنیدهایم: تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، شهروند الکترونیک، شهرالکترونیک و دولت الکترونیک و … امروزه بسیاری از خدمات و سرویسهای بخش دولتی و خصوصی به صورت اینترنتی ارائه میشوند و در آیندهای نه چندان دور اغلب این خدمات تنها به روش الکترونیک در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در گذشته نه چندان دور برای پرداخت یک قبض یا برداشت مبلغی هرچند اندک از حساب شخصی نیاز بود در ساعات اداری در صف بانک ساعتها وقت بگذرانید، ولی امروزه با استفاده کردن از خدمات الکترونیک شما به راحتی از طریق کامپیوتر شخصی یا موبایل و تبلت شخصی خود بدون اتلاف وقت در صفهای بانکی و اداری در کسری از ثانیه میتوانید از حساب خود پول جابجا کنید قبوض خود را پرداخت کنید و حتی استعلام سابقه بیمه خود را از شرکت مربوطه دریافت کنید. بنابراین مهارتهای شهروند الکترونیک بیش از هر چیز برای حضور مؤثر فرد در جامعه و حفظ حقوق شهروندی مورد نیاز است. براساس استاندارد، شهروند الکترونیک کسی است که از حداقل دانش لازم درباره مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردار است، توانایی برقراری ارتباط با اینترنت و ارسال و دریافت پیامهای الکترونیکی از طریق پست الکترونیک (ایمیل) را دارد و همچنین اطلاعات، خدمات و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو میکند و یا به بیان واضحتر شهروند الکترونیک کسی است که از توانایی لازم برای کار با رایانه برخوردار باشد و بتواند در امور روزمره زندگی خود از قبیل برقراری ارتباط با دیگران، خرید و فروش، تعاملات بانکی، استخدام، مسافرت، تفریح، درمان و… از رایانه استفاده کند.