04-07-2021, 11:16 AM
شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها، یک شماره ۱۱ رقمی بوده که از طریق آن هر شخص حقوقی از سایر اشخاص حقوقی متمایز می شود. سامانه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی، سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بوده که آدرس آن irsherkat.ssaa.ir می باشد و نحوه دریافت شناسه ملی و مراحل اخذ شماره ملی از طریق پر کردن فرم درخواست ثبت شخص حقوقی در سایت ثبت شرکت ها امکان پذیر می باشد.
از دیدگاه علم حقوق ، اشخاصی که در جامعه زندگی می کنند، به دو دسته اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم می شوند. منظور از اشخاص حقیقی، همان افراد انسانی بوده و منظور از اشخاص حقوقی، نهادها، تشکل ها ، جمعیت ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی بوده که صرف نظر از اعضای تشکیل دهنده خود، دارای نام و شخصیت حقوقی مستقل می باشند.
همانطور که مطابق قوانین کشور، هر یک از اشخاص حقیقی دارای یک شماره واحد به نام کد ملی بوده که هویت وی با آن کد، مورد شناسایی قرار می گیرد، به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی ( کد یگانه، کد یونیک، unique code ) به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی که در سال 1388 به تصویب رسیده است، تمام اشخاص حقوقی نیز باید برای دریافت شناسه ملی که در واقع کد شناسایی آنها می باشد، اقدام نمایند. سوالی که در این رابطه مطرح می گردد آن است که نحوه دریافت شناسه ملی و مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها چیست؟
در این مقاله به سوال فوق پاسخ خواهیم داد؛ با این توضیح که ابتدا به این سوال پاسخ داده که چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد؟ سپس به معرفی سامانه دریافت شناسه ملی می پردازیم و در پایان، نحوه دریافت شناسه ملی را توضیح خواهیم داد.
چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد
شناسه ملی در ساده ترین تعریف، شماره ای است که از طریق آن، هر شخص حقوقی از سایر اشخاص حقوقی متمایز شده و به این ترتیب، تشخیص آن شخص از سایر اشخاص امکان پذیر می گردد. به عبارت بهتر، کارکرد شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شرکت ها مانند کاربرد کد ملی برای اشخاص حقیقی است.
شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها، یک شماره ۱۱ رقمی بوده که چهار رقم سمت چپ آن را کد استان یا شهرستان مکان ثبت شخص حقوقی و یا شرکت مربوطه تشکیل داده و 7 رقم بعدی ، شماره منحصر به فرد و مخصوص شخص حقوقی و شرکت مورد نظر می باشد.
مطابق آیین نامه اختصاص شناسه ملی ( کد یگانه، کد یونیک، unique code ) به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی که در سال 1388 به تصویب رسیده است، شناسه ملی، عددی است که از سوی پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی به هر شخص حقوقی اختصاص داده شده و کلیه اشخاص حقوقی، موظف به انجام مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و دریافت شناسه ملی می باشند.
در پاسخ به سوال که چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد، باید گفت اولا شناسه ملی اختصاص به اشخاص حقوقی دارد، بنابراین شما تنها زمانی باید برای دریافت شناسه ملی اقدام نمایید که قصد ایجاد یک شخص حقوقی مثلا یک شرکت را داشته باشید. ثانیا، دریافت شناسه ملی قبل از ثبت شخص حقوقی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین، چنانچه قصد دریافت شناسه ملی را دارید، پیش از آن باید برای ثبت شخص حقوقی مورد نظر خود اقدام نمایید.
حتما بخوانید : شناسه ملی شرکت
سامانه دریافت شناسه ملی
در بخش قبل گفتیم که به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی، تمامی اشخاص حقوقی موظف بوده که مراحل اخذ شناسه ملی را انجام داده و این شماره منحصر به فرد را دریافت نمایند تا به وسیله آن در مراجع رسمی شناخته شوند. اکنون در این بخش به معرفی سامانه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها می پردازیم.
سامانه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی، سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بوده که آدرس آن irsherkat.ssaa.ir می باشد.
ذکر این توضیح ضرری است که اشخاص حقوقی برای اینکه بتوانند مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها را طی کرده و شناسه ملی را دریافت نمایند، در درجه اول باید درخواست ثبت خود را به مرجع ثبت شرکت ها ارائه نمایند. این درخواست ثبت به شکل اینترنتی و از طریق سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری انجام می گیرد.
پس از ثبت نام اشخاص حقوقی در مرجع ثبت شرکت ها هنگامی که تمام مراحل ثبت انجام شده و فرم درخواست شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها نیز تکمیل گردید، نوبت به انتشار آگهی تاسیس شخص حقوقی و یا شرکت مربوطه می رسد. در این مرحله، مرجع ثبت شرکت ها یک شماره منحصر به فرد را به آن شخص حقوقی یا شرکت اختصاص داده که به عنوان شناسه ملی همراه با سایر اطلاعات در آگهی تاسیس منتشر می گردد.
بیشتر بخوانید : کد اقتصادی شرکت
نحوه دریافت شناسه ملی
نحوه دریافت شناسه ملی به این صورت است که ابتدا باید شخص حقوقی یا شرکت مربوطه طبق نظام نامه ثبت شرکت ها در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد. هنگامی که مراحل درخواست ثبت به اتمام رسید و مدارک و نام های پیشنهادی، از سوی مرجع ثبت شرکت ها مورد پذیرش قرار گرفت، لازم است که فرم درخواست شناسه ملی به همراه بقیه مدارک برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود.
در ادامه مقاله، ضمن راهنمای تصویری زیر، به توضیح مراحل اخذ و نحوه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی می پردازیم:
۱آدرس سایت ثبت شرکت ها یعنی irsherkat.ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود جست وجو کرده تا وارد صفحه اصلی این سایت شوید. در صفحه اصلی بر روی گزینه ( میز خدمات الکترونیک ) کلیک کرده و از منوی باز شده ( تاسیس شخصیت حقوقی ) را انتخاب نمایید.
۲در صفحه جدید، گزینه پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کرده و از منوی ظاهر شده نوع شخص حقوقی که قصد ایجاد آن را دارید انتخاب نموده و دکمه ادامه را بزنید.
۳در این مرحله همانطور که در تصویر می بینید، لازم است تا اطلاعات متقاضی ثبت وارد شود. اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای مربوطه وارد کرده و در نهایت دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۴در مرحله بعد، باید نام های درخواستی خود را در سامانه وارد نمایید. شما مجاز هستید تا 5 نام را در سامانه ثبت نمایید. پس از وارد کردن نام های مورد نظر خود، مجددا دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۵مدت فعالیت شرکت تجاری یا شخص حقوقی و موضوع فعالیت آن در این مرحله باید وارد سامانه ثبت شرکت ها شود. پس از اینکه اطلاعات خواسته شده را وارد نمودید، دکمه ( گام بعدی ) را کلیک نمایید.
۶در مرحله بعد لازم است تا اطلاعات مربوط به مرکز اصلی شخص حقوقی و شرکت را همچون آدرس و کد پستی ثبت نمایید. پس از ثبت این اطلاعات، گزینه ( گام بعدی ) را مجددا کلیک نمایید.
۷این مرحله، مربوط به وارد کردن اطلاعات اشخاص می باشد. در این مرحله باید اطلاعات کلیه مدیران و بازرسان شخص حقوقی و شرکت را وارد نموده و پس از اینکه تمامی اطلاعات را وارد نمودید ، دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۸مرحله بعد مربوط به مشخص کردن سمت اشخاص می باشد. بدین منظور، هر کدام از اشخاصی را که در مرحله قبل، اطلاعات آنها را وارد نموده اید، از منوی اشخاص انتخاب نموده و از منوی سمت، سمت آن شخص را تعیین نمایید.
۹در گام بعد، همانطور که ملاحظه می کنید، باید روزنامه کثیرالانتشاری را که آگهی های شرکت و شخص حقوقی در آن منتشر خواهد شد را تعیین نموده و تاریخ شروع و پایان سال مالی را نیز مشخص نمایید.
۱۰متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس را در این مرحله وارد کرده و مجددا دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۱۱متن تقاضانامه ثبت/اظهارنامه ثبت را در این مرحله وارد کرده و دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۱۲متن اساس نامه شخص حقوقی یا شرکت را وارد کرده و مجددا دکمه ( گام بعدی ) را کلیک نمایید.
۱۳در این مرحله، مدارکی که متناسب با نوع شخص حقوقی باید برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود برای شما نمایش داده می شود، چنانچه به تمامی این مدارک دسترسی دارید، تیک تایید مدارک را زده و دکمه ( پذیرش نهایی ) را کلیک نمایید.
۱۴چنانچه مراحل ثبت شرکت و یا شخص حقوقی را به درستی انجام داده باشد، رسیدی با عنوان رسید پذیرش تاسیس اینترنتی مطابق تصویر زیر به شما نشان داده می شود.
پس از تایید نام پیشنهادی ، این امر از طریق سیستم به شما اعلام می گردد. در این مرحله باید مدارک خود را آماده نموده و همراه با فرم درخواست شناسه ملی به صورت پست سفارشی برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایید. پس از تکمیل مدارک، آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار منتشر گردیده و شماره ملی شخص حقوقی یا شرکت نیز در آگهی اعلام می شود.
در ادامه بخوانید : ثبت شرکت
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت شناسه ملی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه دریافت شناسه ملی پاسخ دهند
سوالات متداول
1- شناسه ملی چیست؟
شناسه ملی شماره ای است که از طریق آن هر شخص حقوقی از سایر اشخاص حقوقی متمایز شده و به این ترتیب تشخیص آن شخص از سایر اشخاص امکان پذیر می گردد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
2- سامانه دریافت شناسه ملی چیست؟
سامانه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بوده که آدرس آن irsherkat.ssaa.ir می باشد و در متن مقاله به طو کامل توضیح داده شده است.
3- نحوه دریافت شناسه ملی به چه صورت می باشد؟
نحوه دریافت شناسه ملی به این صورت است که ابتدا باید شخص حقوقی یا شرکت مربوطه در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد هنگامی که مراحل درخواست ثبت به اتمام رسید ضمن آگهی تاسیس شناسه ملی نیز تعیین و ثبت می گردد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : نحوه دریافت شناسه ملی
از دیدگاه علم حقوق ، اشخاصی که در جامعه زندگی می کنند، به دو دسته اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم می شوند. منظور از اشخاص حقیقی، همان افراد انسانی بوده و منظور از اشخاص حقوقی، نهادها، تشکل ها ، جمعیت ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی بوده که صرف نظر از اعضای تشکیل دهنده خود، دارای نام و شخصیت حقوقی مستقل می باشند.
همانطور که مطابق قوانین کشور، هر یک از اشخاص حقیقی دارای یک شماره واحد به نام کد ملی بوده که هویت وی با آن کد، مورد شناسایی قرار می گیرد، به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی ( کد یگانه، کد یونیک، unique code ) به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی که در سال 1388 به تصویب رسیده است، تمام اشخاص حقوقی نیز باید برای دریافت شناسه ملی که در واقع کد شناسایی آنها می باشد، اقدام نمایند. سوالی که در این رابطه مطرح می گردد آن است که نحوه دریافت شناسه ملی و مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها چیست؟
در این مقاله به سوال فوق پاسخ خواهیم داد؛ با این توضیح که ابتدا به این سوال پاسخ داده که چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد؟ سپس به معرفی سامانه دریافت شناسه ملی می پردازیم و در پایان، نحوه دریافت شناسه ملی را توضیح خواهیم داد.
چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد
شناسه ملی در ساده ترین تعریف، شماره ای است که از طریق آن، هر شخص حقوقی از سایر اشخاص حقوقی متمایز شده و به این ترتیب، تشخیص آن شخص از سایر اشخاص امکان پذیر می گردد. به عبارت بهتر، کارکرد شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و شرکت ها مانند کاربرد کد ملی برای اشخاص حقیقی است.
شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها، یک شماره ۱۱ رقمی بوده که چهار رقم سمت چپ آن را کد استان یا شهرستان مکان ثبت شخص حقوقی و یا شرکت مربوطه تشکیل داده و 7 رقم بعدی ، شماره منحصر به فرد و مخصوص شخص حقوقی و شرکت مورد نظر می باشد.
مطابق آیین نامه اختصاص شناسه ملی ( کد یگانه، کد یونیک، unique code ) به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی که در سال 1388 به تصویب رسیده است، شناسه ملی، عددی است که از سوی پایگاه اطلاعات شناسه ملی اشخاص حقوقی به هر شخص حقوقی اختصاص داده شده و کلیه اشخاص حقوقی، موظف به انجام مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و دریافت شناسه ملی می باشند.
در پاسخ به سوال که چه زمانی باید شناسه ملی دریافت کرد، باید گفت اولا شناسه ملی اختصاص به اشخاص حقوقی دارد، بنابراین شما تنها زمانی باید برای دریافت شناسه ملی اقدام نمایید که قصد ایجاد یک شخص حقوقی مثلا یک شرکت را داشته باشید. ثانیا، دریافت شناسه ملی قبل از ثبت شخص حقوقی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین، چنانچه قصد دریافت شناسه ملی را دارید، پیش از آن باید برای ثبت شخص حقوقی مورد نظر خود اقدام نمایید.
حتما بخوانید : شناسه ملی شرکت
سامانه دریافت شناسه ملی
در بخش قبل گفتیم که به موجب آیین نامه اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی، تمامی اشخاص حقوقی موظف بوده که مراحل اخذ شناسه ملی را انجام داده و این شماره منحصر به فرد را دریافت نمایند تا به وسیله آن در مراجع رسمی شناخته شوند. اکنون در این بخش به معرفی سامانه دریافت شناسه ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها می پردازیم.
سامانه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی، سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بوده که آدرس آن irsherkat.ssaa.ir می باشد.
ذکر این توضیح ضرری است که اشخاص حقوقی برای اینکه بتوانند مراحل اخذ شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها را طی کرده و شناسه ملی را دریافت نمایند، در درجه اول باید درخواست ثبت خود را به مرجع ثبت شرکت ها ارائه نمایند. این درخواست ثبت به شکل اینترنتی و از طریق سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری انجام می گیرد.
پس از ثبت نام اشخاص حقوقی در مرجع ثبت شرکت ها هنگامی که تمام مراحل ثبت انجام شده و فرم درخواست شماره ملی اشخاص حقوقی و شرکت ها نیز تکمیل گردید، نوبت به انتشار آگهی تاسیس شخص حقوقی و یا شرکت مربوطه می رسد. در این مرحله، مرجع ثبت شرکت ها یک شماره منحصر به فرد را به آن شخص حقوقی یا شرکت اختصاص داده که به عنوان شناسه ملی همراه با سایر اطلاعات در آگهی تاسیس منتشر می گردد.
بیشتر بخوانید : کد اقتصادی شرکت
نحوه دریافت شناسه ملی
نحوه دریافت شناسه ملی به این صورت است که ابتدا باید شخص حقوقی یا شرکت مربوطه طبق نظام نامه ثبت شرکت ها در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد. هنگامی که مراحل درخواست ثبت به اتمام رسید و مدارک و نام های پیشنهادی، از سوی مرجع ثبت شرکت ها مورد پذیرش قرار گرفت، لازم است که فرم درخواست شناسه ملی به همراه بقیه مدارک برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود.
در ادامه مقاله، ضمن راهنمای تصویری زیر، به توضیح مراحل اخذ و نحوه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی می پردازیم:
۱آدرس سایت ثبت شرکت ها یعنی irsherkat.ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود جست وجو کرده تا وارد صفحه اصلی این سایت شوید. در صفحه اصلی بر روی گزینه ( میز خدمات الکترونیک ) کلیک کرده و از منوی باز شده ( تاسیس شخصیت حقوقی ) را انتخاب نمایید.
۲در صفحه جدید، گزینه پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب کرده و از منوی ظاهر شده نوع شخص حقوقی که قصد ایجاد آن را دارید انتخاب نموده و دکمه ادامه را بزنید.
۳در این مرحله همانطور که در تصویر می بینید، لازم است تا اطلاعات متقاضی ثبت وارد شود. اطلاعات خواسته شده را در فیلدهای مربوطه وارد کرده و در نهایت دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۴در مرحله بعد، باید نام های درخواستی خود را در سامانه وارد نمایید. شما مجاز هستید تا 5 نام را در سامانه ثبت نمایید. پس از وارد کردن نام های مورد نظر خود، مجددا دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۵مدت فعالیت شرکت تجاری یا شخص حقوقی و موضوع فعالیت آن در این مرحله باید وارد سامانه ثبت شرکت ها شود. پس از اینکه اطلاعات خواسته شده را وارد نمودید، دکمه ( گام بعدی ) را کلیک نمایید.
۶در مرحله بعد لازم است تا اطلاعات مربوط به مرکز اصلی شخص حقوقی و شرکت را همچون آدرس و کد پستی ثبت نمایید. پس از ثبت این اطلاعات، گزینه ( گام بعدی ) را مجددا کلیک نمایید.
۷این مرحله، مربوط به وارد کردن اطلاعات اشخاص می باشد. در این مرحله باید اطلاعات کلیه مدیران و بازرسان شخص حقوقی و شرکت را وارد نموده و پس از اینکه تمامی اطلاعات را وارد نمودید ، دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۸مرحله بعد مربوط به مشخص کردن سمت اشخاص می باشد. بدین منظور، هر کدام از اشخاصی را که در مرحله قبل، اطلاعات آنها را وارد نموده اید، از منوی اشخاص انتخاب نموده و از منوی سمت، سمت آن شخص را تعیین نمایید.
۹در گام بعد، همانطور که ملاحظه می کنید، باید روزنامه کثیرالانتشاری را که آگهی های شرکت و شخص حقوقی در آن منتشر خواهد شد را تعیین نموده و تاریخ شروع و پایان سال مالی را نیز مشخص نمایید.
۱۰متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس را در این مرحله وارد کرده و مجددا دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۱۱متن تقاضانامه ثبت/اظهارنامه ثبت را در این مرحله وارد کرده و دکمه ( گام بعدی ) را بزنید.
۱۲متن اساس نامه شخص حقوقی یا شرکت را وارد کرده و مجددا دکمه ( گام بعدی ) را کلیک نمایید.
۱۳در این مرحله، مدارکی که متناسب با نوع شخص حقوقی باید برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال شود برای شما نمایش داده می شود، چنانچه به تمامی این مدارک دسترسی دارید، تیک تایید مدارک را زده و دکمه ( پذیرش نهایی ) را کلیک نمایید.
۱۴چنانچه مراحل ثبت شرکت و یا شخص حقوقی را به درستی انجام داده باشد، رسیدی با عنوان رسید پذیرش تاسیس اینترنتی مطابق تصویر زیر به شما نشان داده می شود.
پس از تایید نام پیشنهادی ، این امر از طریق سیستم به شما اعلام می گردد. در این مرحله باید مدارک خود را آماده نموده و همراه با فرم درخواست شناسه ملی به صورت پست سفارشی برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایید. پس از تکمیل مدارک، آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار منتشر گردیده و شماره ملی شخص حقوقی یا شرکت نیز در آگهی اعلام می شود.
در ادامه بخوانید : ثبت شرکت
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت شناسه ملی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه دریافت شناسه ملی پاسخ دهند
سوالات متداول
1- شناسه ملی چیست؟
شناسه ملی شماره ای است که از طریق آن هر شخص حقوقی از سایر اشخاص حقوقی متمایز شده و به این ترتیب تشخیص آن شخص از سایر اشخاص امکان پذیر می گردد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
2- سامانه دریافت شناسه ملی چیست؟
سامانه دریافت شناسه ملی شرکت ها و اشخاص حقوقی سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بوده که آدرس آن irsherkat.ssaa.ir می باشد و در متن مقاله به طو کامل توضیح داده شده است.
3- نحوه دریافت شناسه ملی به چه صورت می باشد؟
نحوه دریافت شناسه ملی به این صورت است که ابتدا باید شخص حقوقی یا شرکت مربوطه در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد هنگامی که مراحل درخواست ثبت به اتمام رسید ضمن آگهی تاسیس شناسه ملی نیز تعیین و ثبت می گردد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : نحوه دریافت شناسه ملی