30-11-2019, 04:55 PM
در زمینة تاثیر فناوری جدید در معماری میتوان به نقش رایانه و انواع نرمافزارها در طراحی معماری و سازه اشاره كرد.
رايانه سبب شد امکانات تصويري بسيار زياد و قابل توجهي در طراحي پديد آيد و بتوان در فرصتي کوتاه و بسادگي طرحهاي اوليه متعددي را آزمود و هر کدام را از زواياي گوناگون ملاحظه و بررسي کرد. در اين زمينه بايد توجه داشت که سطوح و فضاهايي را که مي توان به کمک رايانه طراحي کرد، بسادگي با دست و به شيوه سنتي قابل طراحي نيستند.
افزون بر اين زمينه ، مي توان به نقش و کارکرد بسيار مهم رايانه در عرصه محاسبه سازه ، قطعات و جزييات اجرايي اشاره کرد که امکان طراحي و اجراي سازه هاي پيچيده را فراهم کرده است. با وجود اين ، يکي از نکاتي که هنوز در مراکز آموزش معماري در ايران چالش برانگيز است و اساتيد و مدرسان درخصوص آن ديدگاه هاي متفاوتي دارند، موضوع انجام طراحي با دست و به صورت سنتي و يا با رايانه است. اگرچه بسياري از مدرسان کاربرد رايانه را در طراحي مجاز مي دانند، تعدادي از اساتيد همچنان بر انجام طراحي با دست تاکيد دارند. طرفداران اين ديدگاه معتقدند معماري به عنوان يک هنر، جنبه اي شخصي دارد و طراح بايد از توانمندي هاي فردي خود حداکثر بهره برداري را داشته باشد.
تفاوت ديدگاه ها در اين زمينه و تدوين نکردن برنامه هاي آموزشي يک پارچه به دليل همين اختلاف عقيده ، باعث سردرگمي دانشجويان معماري شده و بهره گيري از فناوري هاي روز را با مشکل مواجه کرده است.
نقش رایانه را حداقل از دو لحاظ میتوان مورد توجه قرار داد: نخست از جنبة تأثیر آن در طراحی كه سبب شد امكانات تصویری بسیار زیاد و قابل توجهی در طراحی پدید آید و به سادگی و در فرصتی كوتاه میتوان اتودهای گوناگونی را آزمود و هر كدام را از زوایای گوناگون مورد ملاحظه و بررسی قرار داد و به ویژه باید توجه داشت كه سطوح و فضاهایی را كه میتوان به كمك رایانه طراحی كرد. به سادگی با دست و به شیوة سنتی ممكن نیست طراحی نمود.
افزون بر زمینة طراحی میتوان به نقش و كاركرد بسیار مهم رایانه در زمینه محاسبة سازه، قطعات و جزئیات اجرایی اشاره كرد كه امكان طراحی و اجرای سازههای پیچیده و مناسب را فراهم كرده است.
طراحی با دست یا رایانه
یكی دیگر از نكاتی كه در مراكز آموزش معماری در ایران غالباً مطرح است و اساتید و مدرسان نسبت به آن دیدگاههای متفاوتی دارند، موضوع انجام طراحی با دست و بهصورت سنتی و یا با رایانه است.
میتوان پذیرفت كه در جهان امروز و با توجه به توسعة فناوری و از جمله گسترش روز افزون امكاناتی كه رایانه در اختیار طراحان و معماران قرار میدهد، نمیتوان به سادگی این امكانات را نادیده گرفت و به روشهای سنتی و قدیمی به طراحی ادامه داد. به همین سبب بسیاری از مدرسان، كاربرد رایانه را در طراحی مجاز میدانند، اما مسئلهای كه در این حالت باقی میماند این است كه ارزیابی طرحهایی كه با رایانه طراحی و ارائه میشود، چگونه باید صورت گیرد؟ به ویژه هنگامی كه این كارها در كنار طرحهایی قرار میگیرند كه با دست طراحی و ارائه شدهاند.
رايانه سبب شد امکانات تصويري بسيار زياد و قابل توجهي در طراحي پديد آيد و بتوان در فرصتي کوتاه و بسادگي طرحهاي اوليه متعددي را آزمود و هر کدام را از زواياي گوناگون ملاحظه و بررسي کرد. در اين زمينه بايد توجه داشت که سطوح و فضاهايي را که مي توان به کمک رايانه طراحي کرد، بسادگي با دست و به شيوه سنتي قابل طراحي نيستند.
افزون بر اين زمينه ، مي توان به نقش و کارکرد بسيار مهم رايانه در عرصه محاسبه سازه ، قطعات و جزييات اجرايي اشاره کرد که امکان طراحي و اجراي سازه هاي پيچيده را فراهم کرده است. با وجود اين ، يکي از نکاتي که هنوز در مراکز آموزش معماري در ايران چالش برانگيز است و اساتيد و مدرسان درخصوص آن ديدگاه هاي متفاوتي دارند، موضوع انجام طراحي با دست و به صورت سنتي و يا با رايانه است. اگرچه بسياري از مدرسان کاربرد رايانه را در طراحي مجاز مي دانند، تعدادي از اساتيد همچنان بر انجام طراحي با دست تاکيد دارند. طرفداران اين ديدگاه معتقدند معماري به عنوان يک هنر، جنبه اي شخصي دارد و طراح بايد از توانمندي هاي فردي خود حداکثر بهره برداري را داشته باشد.
تفاوت ديدگاه ها در اين زمينه و تدوين نکردن برنامه هاي آموزشي يک پارچه به دليل همين اختلاف عقيده ، باعث سردرگمي دانشجويان معماري شده و بهره گيري از فناوري هاي روز را با مشکل مواجه کرده است.
نقش رایانه را حداقل از دو لحاظ میتوان مورد توجه قرار داد: نخست از جنبة تأثیر آن در طراحی كه سبب شد امكانات تصویری بسیار زیاد و قابل توجهی در طراحی پدید آید و به سادگی و در فرصتی كوتاه میتوان اتودهای گوناگونی را آزمود و هر كدام را از زوایای گوناگون مورد ملاحظه و بررسی قرار داد و به ویژه باید توجه داشت كه سطوح و فضاهایی را كه میتوان به كمك رایانه طراحی كرد. به سادگی با دست و به شیوة سنتی ممكن نیست طراحی نمود.
افزون بر زمینة طراحی میتوان به نقش و كاركرد بسیار مهم رایانه در زمینه محاسبة سازه، قطعات و جزئیات اجرایی اشاره كرد كه امكان طراحی و اجرای سازههای پیچیده و مناسب را فراهم كرده است.
طراحی با دست یا رایانه
یكی دیگر از نكاتی كه در مراكز آموزش معماری در ایران غالباً مطرح است و اساتید و مدرسان نسبت به آن دیدگاههای متفاوتی دارند، موضوع انجام طراحی با دست و بهصورت سنتی و یا با رایانه است.
میتوان پذیرفت كه در جهان امروز و با توجه به توسعة فناوری و از جمله گسترش روز افزون امكاناتی كه رایانه در اختیار طراحان و معماران قرار میدهد، نمیتوان به سادگی این امكانات را نادیده گرفت و به روشهای سنتی و قدیمی به طراحی ادامه داد. به همین سبب بسیاری از مدرسان، كاربرد رایانه را در طراحی مجاز میدانند، اما مسئلهای كه در این حالت باقی میماند این است كه ارزیابی طرحهایی كه با رایانه طراحی و ارائه میشود، چگونه باید صورت گیرد؟ به ویژه هنگامی كه این كارها در كنار طرحهایی قرار میگیرند كه با دست طراحی و ارائه شدهاند.