30-11-2019, 04:52 PM
در همين زمان، مفهوم تکنولوژي COTS(commercial off-the-shelf) در هر حال ايجاد تغييري انقلابي در کاکپيت است. به جاي طراحي يا خريد سخت افزار خاص براي هر يک از يونيت ها و نوشتن نرم افزار ويژه به منظور استفاده از آن، توليدکنندگان تجهيزات هوانوردي، پردازنده هاي عمومي تري خريداري مي کنند و از سيستم عامل هاي داراي مجوز قبلي، درايورها و ميان افزارها به عنوان اساسي براي اجراي برنامه هاي کاربردي خود استفاده مي کنند. اين ابزار به دقت تست مي شوند که مهم ترين اين تست ها، تست three redundant، بدين معنا است که اگر يکي از اين يونيت ها از کار بيفتد، دو يونيت ديگر بتوانند کار آن را انجام دهند. در بعضي از برنامه هاي کاربردي پرواز، نظير کنترل هاي fly-by-wire، توليدکنندگان سيستم هاي هوانوردي ممکن است از پردازنده هاي متفاوتي استفاده کنند و دستورالعمل هاي نرم افزاري مشابهي را به عنوان شکلي از کنترل خطا بر روي آن اجرا نمايند.
سيستم هاي توکار به کار رفته در بخش اعظمي از سيستم هاي هوانوردي امروزي به ساختار Freescale Power که توسعه اي بر ساختار تک هسته اي مورد استفاده در کامپيوترهاي قديمي Mac G4 کمپاني Apple محسوب مي شود، متکي هستند. هرچند که اين نيز با حرکت Freescale به سمت يک خط چند هسته اي و استفاده از پردازنده اتم اينتل، Core 2 و Core i7 که به سرعت در حال فراگير شدن در بازار هستند در حال تغيير است. Wind River توسعه دهنده ي سيستم عامل زمان واقعي VxWorks 653 که در بسياري از هواپيماها به کار مي رود در حال حاضر 95 درصد از فعاليت خود را بر روي پلتفرم Freescale متمرکز کرده است اما انتظار دارد طي چند سال آينده آن را به سمت اينتل سوق دهد.
فروشندگان COTS در حال حرکت به سمت اينتل هستند زيرا آن گونه که Chip Downing مدير Wind River گفته "در اغلب موارد، آن ها از کارايي بسيار بيش تري برخوردار هستند." از ساختار ارتقاء يافته کارآيي مميز شناور Core، اغلب با عنوان يک توسعه و پيشرفت ياد مي شود. علاوه بر اين، يک حرکت رو به رشد به سمت استفاده از پردازنده هاي گرافيکي مدرن با به کارگيري نام هاي معروفي همچون S3, AMD و Nvidia، يونيت هاي پردازنده گرافيکي را براي استفاده به عنوان کنترلرهاي صفحه نمايش و پردازنده هاي موازي چند منظوره فراهم کرده است.
در علم هوانوردي، هر نوع انتقال به تکنولوژي جديد مدت زماني طول مي کشد. همان گونه که Steve Nieuwsma قائم مقام مهندسي سيستم هاي تجاري در Rockwell Collins مي گويد "براي فراهم نمودن حداکثر راحتي در پرواز، ما به استفاده از تکنولوژي هاي معتبري که حداقل يک نسل از عمر آن ها گذشته باشد گرايش داريم؛ 10000 متر بالاي زمين با 200 مسافر جاي خوبي براي کشف خطاها نيست".
وقتي موضوع استفاده از نرم افزارهايي که در پهنه ي آسمان مورد استفاده قرار مي گيرند به ميان مي آيد، عجيب نيست که ويندوز بزرگ ترين نامي که مطرح مي شود، نباشد. به جاي آن، برنامه هاي کاربردي خاص و سفارشي که بر روي سيستم عامل هاي زمان واقعي مثل VxWorks 653 يا Green Hills Integrity اجرا مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد. همان گونه که در الزامات يک نرم افزار خاص (ARINC 653) تعريف شده است، اين نرم افزارها سيستم را هم از نظر فضاي آدرس و هم از نظر زمان، پارتيشن بندي مي کنند.بنابراين پردازنده ها مي تواند بدون اين که يک وظيفه با ساير وظائف تداخل پيدا کند، آن ها را در زمان هاي خاص و قابل پيش بيني به اجرا در آورد.
سيستم هاي توکار به کار رفته در بخش اعظمي از سيستم هاي هوانوردي امروزي به ساختار Freescale Power که توسعه اي بر ساختار تک هسته اي مورد استفاده در کامپيوترهاي قديمي Mac G4 کمپاني Apple محسوب مي شود، متکي هستند. هرچند که اين نيز با حرکت Freescale به سمت يک خط چند هسته اي و استفاده از پردازنده اتم اينتل، Core 2 و Core i7 که به سرعت در حال فراگير شدن در بازار هستند در حال تغيير است. Wind River توسعه دهنده ي سيستم عامل زمان واقعي VxWorks 653 که در بسياري از هواپيماها به کار مي رود در حال حاضر 95 درصد از فعاليت خود را بر روي پلتفرم Freescale متمرکز کرده است اما انتظار دارد طي چند سال آينده آن را به سمت اينتل سوق دهد.
فروشندگان COTS در حال حرکت به سمت اينتل هستند زيرا آن گونه که Chip Downing مدير Wind River گفته "در اغلب موارد، آن ها از کارايي بسيار بيش تري برخوردار هستند." از ساختار ارتقاء يافته کارآيي مميز شناور Core، اغلب با عنوان يک توسعه و پيشرفت ياد مي شود. علاوه بر اين، يک حرکت رو به رشد به سمت استفاده از پردازنده هاي گرافيکي مدرن با به کارگيري نام هاي معروفي همچون S3, AMD و Nvidia، يونيت هاي پردازنده گرافيکي را براي استفاده به عنوان کنترلرهاي صفحه نمايش و پردازنده هاي موازي چند منظوره فراهم کرده است.
در علم هوانوردي، هر نوع انتقال به تکنولوژي جديد مدت زماني طول مي کشد. همان گونه که Steve Nieuwsma قائم مقام مهندسي سيستم هاي تجاري در Rockwell Collins مي گويد "براي فراهم نمودن حداکثر راحتي در پرواز، ما به استفاده از تکنولوژي هاي معتبري که حداقل يک نسل از عمر آن ها گذشته باشد گرايش داريم؛ 10000 متر بالاي زمين با 200 مسافر جاي خوبي براي کشف خطاها نيست".
وقتي موضوع استفاده از نرم افزارهايي که در پهنه ي آسمان مورد استفاده قرار مي گيرند به ميان مي آيد، عجيب نيست که ويندوز بزرگ ترين نامي که مطرح مي شود، نباشد. به جاي آن، برنامه هاي کاربردي خاص و سفارشي که بر روي سيستم عامل هاي زمان واقعي مثل VxWorks 653 يا Green Hills Integrity اجرا مي شوند، مورد استفاده قرار مي گيرد. همان گونه که در الزامات يک نرم افزار خاص (ARINC 653) تعريف شده است، اين نرم افزارها سيستم را هم از نظر فضاي آدرس و هم از نظر زمان، پارتيشن بندي مي کنند.بنابراين پردازنده ها مي تواند بدون اين که يک وظيفه با ساير وظائف تداخل پيدا کند، آن ها را در زمان هاي خاص و قابل پيش بيني به اجرا در آورد.