16-05-2019, 11:49 PM
[font=system-ui, sans-serif][img=250x0]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/F100_F-15_engine.JPG/250px-F100_F-15_engine.JPG[/img]
آزمایش یک موتور جت پرات اند ویتنی که برای جنگنده اف-۱۵ ساخته شدهاست.[/font]
[font=system-ui, sans-serif]موتورجت یا موتور شارشی نوعی موتور است که از شتاب دادن و تخلیه شاره برای ایجاد پیشرانش برپایه قانون سوم نیوتن استفاده میکند.[/font]
با این تعریف گسترده موتورهائی مانند [font=system-ui, sans-serif]توربوجت و توربوفن و رمجت و موتور موشک، گونهای موتور جت بهشمار میروند؛ ولی معمولاً منظور از موتور جت توربینی است که با بیروندادن گاز داغ برای پیشرانشبهکار میرود.[/font]
اجزای اصلی موتور جت عبارتند از:
[font=system-ui, sans-serif]کمپرسور[/font]
[font=system-ui, sans-serif]سیستم احتراق[/font]
[font=system-ui, sans-serif]توربین[/font]
[font=system-ui, sans-serif]سیستم خروج گازهای داغ[/font]
[font=system-ui, sans-serif]ایروسنتر ( Aerocenter) : موتوری که با خارج کردن سیال از اگزوز به سمت عقب، کار میکند و با استفاده از واکنش آن وسیله نقلیه را به جلو می راند.[۱] این تعریف سادهای است از موتور جت. هم موتورهای جت و هم موتورهای موشک به این نحو کار میکنند یعنی هر دو موتورهای واکنشی به حساب می آیند با این تفاوت که موتور موشکها تمام خوراک خود را درون خود حمل میکنند و میتوانند در محیط خلا نیز فعال باشند ولی موتورهای جت فقط در اتمسفر کار میکنند.[/font]
اصول پایهٔ کارکرد این نوع موتورها تقریباً ساده است، هوا از طریق یک مجرای ورودی به بخش کمپرسور وارد شده و متراکم میشود، سپس هوای متراکم وارد محفظهٔ احتراق شده و با اضافه شدن سوخت مشتعل میشود. گرمای ناشی از احتراق مخلوط هوا و سوخت باعث منبسط شدن و جریان یافتن آن به سمت انتهای موتور میگردد، این جریان منبسط شونده از میان یک سری پرههای توربین عبور میکند که از طریق یک شفت به کمپرسور متصل شدهاند. هوای منبسط شده توربین را به گردش در میآورد که در نتیجه باعث به حرکت در آمدن کمپرسور نیز میشوند.
زمانی که هوای منبسط شونده بخش توربین را نیز پشت سر گذاشت با سرعتی بسیار بیشتر از زمانی که وارد موتور شده از آن خارج میشود که این تفاوت سرعت بین هوای ورودی و خروجی رانش مورد نیاز را ایجاد میکند. در واقع موتورهای توربو جت شتاب بسیار زیادی به حجم کمی از هوا میدهند.
موتورهایی که از اصول کار موتورجت بهرهمیبرند ولی پیشرانش در آنها با [font=system-ui, sans-serif]ملخ انجام میگیرد توربوپراپ نام دارند و نوعی موتور جت بهشمار نمیروند[/font]
آزمایش یک موتور جت پرات اند ویتنی که برای جنگنده اف-۱۵ ساخته شدهاست.[/font]
[font=system-ui, sans-serif]موتورجت یا موتور شارشی نوعی موتور است که از شتاب دادن و تخلیه شاره برای ایجاد پیشرانش برپایه قانون سوم نیوتن استفاده میکند.[/font]
با این تعریف گسترده موتورهائی مانند [font=system-ui, sans-serif]توربوجت و توربوفن و رمجت و موتور موشک، گونهای موتور جت بهشمار میروند؛ ولی معمولاً منظور از موتور جت توربینی است که با بیروندادن گاز داغ برای پیشرانشبهکار میرود.[/font]
اجزای اصلی موتور جت عبارتند از:
[font=system-ui, sans-serif]کمپرسور[/font]
[font=system-ui, sans-serif]سیستم احتراق[/font]
[font=system-ui, sans-serif]توربین[/font]
[font=system-ui, sans-serif]سیستم خروج گازهای داغ[/font]
[font=system-ui, sans-serif]ایروسنتر ( Aerocenter) : موتوری که با خارج کردن سیال از اگزوز به سمت عقب، کار میکند و با استفاده از واکنش آن وسیله نقلیه را به جلو می راند.[۱] این تعریف سادهای است از موتور جت. هم موتورهای جت و هم موتورهای موشک به این نحو کار میکنند یعنی هر دو موتورهای واکنشی به حساب می آیند با این تفاوت که موتور موشکها تمام خوراک خود را درون خود حمل میکنند و میتوانند در محیط خلا نیز فعال باشند ولی موتورهای جت فقط در اتمسفر کار میکنند.[/font]
اصول پایهٔ کارکرد این نوع موتورها تقریباً ساده است، هوا از طریق یک مجرای ورودی به بخش کمپرسور وارد شده و متراکم میشود، سپس هوای متراکم وارد محفظهٔ احتراق شده و با اضافه شدن سوخت مشتعل میشود. گرمای ناشی از احتراق مخلوط هوا و سوخت باعث منبسط شدن و جریان یافتن آن به سمت انتهای موتور میگردد، این جریان منبسط شونده از میان یک سری پرههای توربین عبور میکند که از طریق یک شفت به کمپرسور متصل شدهاند. هوای منبسط شده توربین را به گردش در میآورد که در نتیجه باعث به حرکت در آمدن کمپرسور نیز میشوند.
زمانی که هوای منبسط شونده بخش توربین را نیز پشت سر گذاشت با سرعتی بسیار بیشتر از زمانی که وارد موتور شده از آن خارج میشود که این تفاوت سرعت بین هوای ورودی و خروجی رانش مورد نیاز را ایجاد میکند. در واقع موتورهای توربو جت شتاب بسیار زیادی به حجم کمی از هوا میدهند.
موتورهایی که از اصول کار موتورجت بهرهمیبرند ولی پیشرانش در آنها با [font=system-ui, sans-serif]ملخ انجام میگیرد توربوپراپ نام دارند و نوعی موتور جت بهشمار نمیروند[/font]