10-06-2025, 10:00 AM
واتساپ در فوریه ۲۰۰۹ توسط برایان اکتون و یان کوم، دو کارمند سابق یاهو، تأسیس شد. این دو نفر پس از ترک یاهو تصمیم گرفتند یک اپلیکیشن پیامرسان ساده و بدون تبلیغات ایجاد کنند. ایده اولیه واتساپ زمانی شکل گرفت که یان کوم یک آیفون خرید و متوجه شد که اپ استور میتواند بستری مناسب برای یک اپلیکیشن ارتباطی باشد. در ابتدا، واتساپ تنها برای نمایش وضعیت کاربران طراحی شده بود، اما با اضافه شدن قابلیت ارسال پیام، به سرعت محبوب شد
در سال ۲۰۱۴، فیسبوک واتساپ را با مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد که یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ فناوری محسوب میشود. پس از این خرید، واتساپ به رشد چشمگیری دست یافت و تا فوریه ۲۰۲۰ تعداد کاربران آن از دو میلیارد نفر فراتر رفت. امروزه، واتساپ یکی از پرکاربردترین پیامرسانهای جهان است و در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار اصلی ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد
واتساپ مجموعهای از قابلیتهای متنوع را ارائه میدهد که شامل پیامرسانی فوری برای ارسال و دریافت پیامهای متنی، صوتی و تصویری، تماسهای صوتی و تصویری با کیفیت بالا، اشتراکگذاری انواع فایلهای چندرسانهای مانند تصاویر، ویدیوها و اسناد، نسخه تجاری واتساپ که به کسبوکارها امکان ارتباط بهتر با مشتریان را میدهد، خدمات پرداخت دیجیتال در برخی کشورها، رمزگذاری سرتاسری برای محافظت از پیامها و اطلاعات کاربران، ایجاد گروههای چت و کانالهای اطلاعرسانی برای ارتباطات گسترده
واتساپ برخلاف بسیاری از شرکتهای فناوری، مدل درآمدی متفاوتی دارد. در ابتدا، این اپلیکیشن از مدل اشتراک سالانه استفاده میکرد، به این صورت که کاربران باید یک دلار در سال پرداخت میکردند. اما پس از خرید واتساپ توسط فیسبوک، این هزینه حذف شد و واتساپ به یک سرویس رایگان تبدیل شد
در حال حاضر، واتساپ از طریق واتساپ بیزینس و خدمات پرداخت درآمدزایی میکند. نسخه بیزینس واتساپ به شرکتها امکان میدهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و از ابزارهای مدیریتی بهره ببرند. همچنین، واتساپ در برخی کشورها خدمات پرداخت دیجیتال ارائه میدهد که بخشی از درآمد آن را تأمین میکند. برخلاف بسیاری از پیامرسانها، واتساپ از تبلیغات استفاده نمیکند، که یکی از ویژگیهای متمایز آن محسوب میشود
واتساپ برای افزایش امنیت کاربران، از چندین لایه احراز هویت استفاده میکند که شامل احراز هویت دو مرحلهای که کاربران میتوانند یک کد شش رقمی تنظیم کنند تا هنگام ورود به حساب واتساپ، علاوه بر شماره تلفن، این کد نیز مورد نیاز باشد، احراز هویت بیومتریک که در برخی دستگاهها، واتساپ از اثر انگشت یا تشخیص چهره برای ورود به حساب کاربری استفاده میکند، مکانیزمهای تشخیص دستگاه غیرمجاز که واتساپ به طور خودکار فعالیتهای مشکوک را شناسایی کرده و در صورت مشاهده ورود غیرمجاز، به کاربر هشدار میدهد
این لایههای امنیتی به کاربران کمک میکنند تا از اطلاعات شخصی خود محافظت کنند و از حملات سایبری جلوگیری شود
در سال ۲۰۱۴، فیسبوک واتساپ را با مبلغ ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد که یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ فناوری محسوب میشود. پس از این خرید، واتساپ به رشد چشمگیری دست یافت و تا فوریه ۲۰۲۰ تعداد کاربران آن از دو میلیارد نفر فراتر رفت. امروزه، واتساپ یکی از پرکاربردترین پیامرسانهای جهان است و در بسیاری از کشورها به عنوان ابزار اصلی ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد
واتساپ مجموعهای از قابلیتهای متنوع را ارائه میدهد که شامل پیامرسانی فوری برای ارسال و دریافت پیامهای متنی، صوتی و تصویری، تماسهای صوتی و تصویری با کیفیت بالا، اشتراکگذاری انواع فایلهای چندرسانهای مانند تصاویر، ویدیوها و اسناد، نسخه تجاری واتساپ که به کسبوکارها امکان ارتباط بهتر با مشتریان را میدهد، خدمات پرداخت دیجیتال در برخی کشورها، رمزگذاری سرتاسری برای محافظت از پیامها و اطلاعات کاربران، ایجاد گروههای چت و کانالهای اطلاعرسانی برای ارتباطات گسترده
واتساپ برخلاف بسیاری از شرکتهای فناوری، مدل درآمدی متفاوتی دارد. در ابتدا، این اپلیکیشن از مدل اشتراک سالانه استفاده میکرد، به این صورت که کاربران باید یک دلار در سال پرداخت میکردند. اما پس از خرید واتساپ توسط فیسبوک، این هزینه حذف شد و واتساپ به یک سرویس رایگان تبدیل شد
در حال حاضر، واتساپ از طریق واتساپ بیزینس و خدمات پرداخت درآمدزایی میکند. نسخه بیزینس واتساپ به شرکتها امکان میدهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و از ابزارهای مدیریتی بهره ببرند. همچنین، واتساپ در برخی کشورها خدمات پرداخت دیجیتال ارائه میدهد که بخشی از درآمد آن را تأمین میکند. برخلاف بسیاری از پیامرسانها، واتساپ از تبلیغات استفاده نمیکند، که یکی از ویژگیهای متمایز آن محسوب میشود
واتساپ برای افزایش امنیت کاربران، از چندین لایه احراز هویت استفاده میکند که شامل احراز هویت دو مرحلهای که کاربران میتوانند یک کد شش رقمی تنظیم کنند تا هنگام ورود به حساب واتساپ، علاوه بر شماره تلفن، این کد نیز مورد نیاز باشد، احراز هویت بیومتریک که در برخی دستگاهها، واتساپ از اثر انگشت یا تشخیص چهره برای ورود به حساب کاربری استفاده میکند، مکانیزمهای تشخیص دستگاه غیرمجاز که واتساپ به طور خودکار فعالیتهای مشکوک را شناسایی کرده و در صورت مشاهده ورود غیرمجاز، به کاربر هشدار میدهد
این لایههای امنیتی به کاربران کمک میکنند تا از اطلاعات شخصی خود محافظت کنند و از حملات سایبری جلوگیری شود