28-12-2023, 03:28 PM
1- یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از Spoofingاستفاده از سیستم های ترکیبی GNSSو INSسیستم ناوبری مبتنی بر اینرسی است.
یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده استفاده از مکانیزم های احراز هویت است. در این روش سیستم های تقویتی GNSSهمچون GBASو ABASاز
کد های عمومی و خصوصی برای شناسایی و تایید هویت یکدیگر استفاده کرده و در صورت احراز هویت، سرویس دهی انجام می شود. این راهکار در
حال حاضر مد نظر FAAاست، اما باید توجه کرد که مستلزم برخی بروزرسانی ها در سیستم اویونیک هواپیماها است.
برخی راهکارها نیز در مورد آنتن های GNSSارائه شده است.
2- •سرعت تحول و توسعه تهدیدهای Spoofingبسیار باال است. این در حالی است که سیستم های اویونیک یک
هواپیما در طول عمر 20 تا 30 ساله آن ممکن است ارتقاء چندانی نداشته باشد و راهکارهای ضد Spoofingدر
سیستم GNSSآن خیلی زود قدیمی شوند.
•اقدامات امنیتی مشمول محدودیت های هزینه هستند. به عنوان مثال، نصب آنتن هایی با پرتو کنترل شده CRPAبه
دلیل پیچیدگی طراحی و اعمال یک Dragاضافی به هواپیما که منجر به مصرف سوخت بیشتر می شود، نمی تواند
گزینه ای واقعی برای هواپیماهای غیرنظامی باشد.
•هرگونه اقدامات اتخاذ شده نباید موجب ایجاد تهدیدهای اضافی شود. یک مثال خوب از این موضوع تقویت درب های
دسترسی به کابین خلبان پس از حوادث 11 سپتامبر است. این مورد نقش مهمی در سقوط پرواز Germanwings
9525در سال 2015 ایفا کرده است.
3- با توجه به اینکه راهکارهای GNSSبه طور مستقیم تحت کنترل صنعت هوایی نیست و تهدیدهای متفاوتی برای ایجاد اختالل در آن وجود دارد، ایکائو و کشورهای عضو تشخیص داده اند که حضور سیستم های CNSجایگزین ضروری است. در دوازدهمین کنفرانس ناوبری هوایی از ایکائو خواسته شد به دنبال راهکارهایی برای یک سیستم مکان یابی، ناوبری و زمان سنجی جایگزین PNT-Aباشد. ایکائو تاکید دارد با وجود اینکه GNSSدرحال تحول از یک راهکار تکمیلی به یک راهکار اصلی ناوبری است، اما سیستم های کمک ناوبری زمینی DME، VORو ILSهمچنان به عنوان راهکار کوتاه مدت PNT-Aو »حداقل شبکه عملیاتی« مستقر باشند تا در هنگام عدم دسترسی به GNSS، ایمنی حفظ شود.
4- Sمخفف کلمات
Communicationارتباطات، Navigationناوبری و Surveillanceرادار نظارتی می باشد و ATMمخفف Management Traffic Air مدیریت ترافیک هوایی است.
یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده استفاده از مکانیزم های احراز هویت است. در این روش سیستم های تقویتی GNSSهمچون GBASو ABASاز
کد های عمومی و خصوصی برای شناسایی و تایید هویت یکدیگر استفاده کرده و در صورت احراز هویت، سرویس دهی انجام می شود. این راهکار در
حال حاضر مد نظر FAAاست، اما باید توجه کرد که مستلزم برخی بروزرسانی ها در سیستم اویونیک هواپیماها است.
برخی راهکارها نیز در مورد آنتن های GNSSارائه شده است.
2- •سرعت تحول و توسعه تهدیدهای Spoofingبسیار باال است. این در حالی است که سیستم های اویونیک یک
هواپیما در طول عمر 20 تا 30 ساله آن ممکن است ارتقاء چندانی نداشته باشد و راهکارهای ضد Spoofingدر
سیستم GNSSآن خیلی زود قدیمی شوند.
•اقدامات امنیتی مشمول محدودیت های هزینه هستند. به عنوان مثال، نصب آنتن هایی با پرتو کنترل شده CRPAبه
دلیل پیچیدگی طراحی و اعمال یک Dragاضافی به هواپیما که منجر به مصرف سوخت بیشتر می شود، نمی تواند
گزینه ای واقعی برای هواپیماهای غیرنظامی باشد.
•هرگونه اقدامات اتخاذ شده نباید موجب ایجاد تهدیدهای اضافی شود. یک مثال خوب از این موضوع تقویت درب های
دسترسی به کابین خلبان پس از حوادث 11 سپتامبر است. این مورد نقش مهمی در سقوط پرواز Germanwings
9525در سال 2015 ایفا کرده است.
3- با توجه به اینکه راهکارهای GNSSبه طور مستقیم تحت کنترل صنعت هوایی نیست و تهدیدهای متفاوتی برای ایجاد اختالل در آن وجود دارد، ایکائو و کشورهای عضو تشخیص داده اند که حضور سیستم های CNSجایگزین ضروری است. در دوازدهمین کنفرانس ناوبری هوایی از ایکائو خواسته شد به دنبال راهکارهایی برای یک سیستم مکان یابی، ناوبری و زمان سنجی جایگزین PNT-Aباشد. ایکائو تاکید دارد با وجود اینکه GNSSدرحال تحول از یک راهکار تکمیلی به یک راهکار اصلی ناوبری است، اما سیستم های کمک ناوبری زمینی DME، VORو ILSهمچنان به عنوان راهکار کوتاه مدت PNT-Aو »حداقل شبکه عملیاتی« مستقر باشند تا در هنگام عدم دسترسی به GNSS، ایمنی حفظ شود.
4- Sمخفف کلمات
Communicationارتباطات، Navigationناوبری و Surveillanceرادار نظارتی می باشد و ATMمخفف Management Traffic Air مدیریت ترافیک هوایی است.