02-06-2017, 12:05 AM
کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه تامین یک پوشش بیمه ایی از طریق بیمه به صورت آنلاین
مزایا:
۱. در جهان کنونی به علت تشابه محصولات بیمه ای ، رقابت در قیمت برای بیمه گران
۲. پایین آمدن هزینه در فضای رقابتی موجب کاهش قیمت و در نهایت افزایش نفوذ بیمه می شود.
۳. بیمه الکترونیک موانع ورود به بازار را کاهش و رقابت را افزایش می دهد و اینترنت این اجازه را به
بیمه گران می دهد که از فرآیند پر هزینه و طولانی راه اندازی شبکه سنتی فروش پرهیز کنند.
۴. به دلیل ماهیت اطلاعات Information - Intensive فعالیت بیمه ای برای تجارت الکترونیکی
مناسب است.
۵. امکان انتشار سریع اطلاعات و در حجم زیاد از طریق اینترنت به وجود می آید.
۶. برای رشته های بیمه ای با پیچیدگی و ارزش معاملاتی بیشتر نظیر بیمه های مستمری، بیمه درمان و
بسیاری از بیمه های کسب و کار که به مشاوره زیاد نیاز دارد، نیز اینترنت می تواند به عنوان ابزار بازاریابی یا
پشتیبانی تسویه خسارت مورد استفاده قرار گیرد.
معایب:
۱. به علت این که بیمه فروختنی است نه خریدنی ، فروش بیمه الکترونیکی فشار لازم را برای جذب
مشتری های بالقوه ندارد.
۲. به کارگیری بیمه الکترونیکی در رشته های پیچیده بیمه ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست.
۳. به کارگیری روش فروش الکترونیکی بیمه بیش از هر چیزی نیازمند توسعه فرهنگ بیمه و همگانی شدن آن است.
۴.نبود ساختار مناسب مخابراتی و الکترونیکی حق بیمه و دریافت خسارت در کشورهای در حال توسعه مانع گسترش
فروش الکترونیکی بیمه است.
۵.نقص انتقال اطلاعات، ممکن است اعتبار و کارآمدی یک قرارداد بیمه ای را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات جدی
ایجاد کند.
۶. نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی افراد مانع مهمی برای توسعه بیمه الکترونیک است.
۷. بیمه الکترونیک مراحل مبادله را شتاب می دهد و فرصت های زیادی برای کلاه برداری ایجاد می کند.
۸.قانونی نبودن امضای الکترونیکی مانع فروش آنلاین بیمه است.
مزایا:
۱. در جهان کنونی به علت تشابه محصولات بیمه ای ، رقابت در قیمت برای بیمه گران
۲. پایین آمدن هزینه در فضای رقابتی موجب کاهش قیمت و در نهایت افزایش نفوذ بیمه می شود.
۳. بیمه الکترونیک موانع ورود به بازار را کاهش و رقابت را افزایش می دهد و اینترنت این اجازه را به
بیمه گران می دهد که از فرآیند پر هزینه و طولانی راه اندازی شبکه سنتی فروش پرهیز کنند.
۴. به دلیل ماهیت اطلاعات Information - Intensive فعالیت بیمه ای برای تجارت الکترونیکی
مناسب است.
۵. امکان انتشار سریع اطلاعات و در حجم زیاد از طریق اینترنت به وجود می آید.
۶. برای رشته های بیمه ای با پیچیدگی و ارزش معاملاتی بیشتر نظیر بیمه های مستمری، بیمه درمان و
بسیاری از بیمه های کسب و کار که به مشاوره زیاد نیاز دارد، نیز اینترنت می تواند به عنوان ابزار بازاریابی یا
پشتیبانی تسویه خسارت مورد استفاده قرار گیرد.
معایب:
۱. به علت این که بیمه فروختنی است نه خریدنی ، فروش بیمه الکترونیکی فشار لازم را برای جذب
مشتری های بالقوه ندارد.
۲. به کارگیری بیمه الکترونیکی در رشته های پیچیده بیمه ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست.
۳. به کارگیری روش فروش الکترونیکی بیمه بیش از هر چیزی نیازمند توسعه فرهنگ بیمه و همگانی شدن آن است.
۴.نبود ساختار مناسب مخابراتی و الکترونیکی حق بیمه و دریافت خسارت در کشورهای در حال توسعه مانع گسترش
فروش الکترونیکی بیمه است.
۵.نقص انتقال اطلاعات، ممکن است اعتبار و کارآمدی یک قرارداد بیمه ای را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات جدی
ایجاد کند.
۶. نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی افراد مانع مهمی برای توسعه بیمه الکترونیک است.
۷. بیمه الکترونیک مراحل مبادله را شتاب می دهد و فرصت های زیادی برای کلاه برداری ایجاد می کند.
۸.قانونی نبودن امضای الکترونیکی مانع فروش آنلاین بیمه است.