24-08-2021, 03:33 PM
1-تاثیرات مثبت
الف: بازیهای رایانهای بچهها را با کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا میکنند.
امروزه عدم آشنایی با کامپیوتر و کاربردهای آن، حتی به نوعی کمسوادی تشبیه میشود. پس، از این منظر، بازیهای کامپیوتری برای برداشتن گامهای نخست کودکان بهمنظور آشنایی با این فناوری، قابل توجه و تأمل هستند.
این نوع یادگیری، به دلیل علاقه بچهها به بازی، از بهترین شیوههای آموزشی محسوب میشود.
ب: بازیهای کامپیوتری، میتواند برای کودکان، تمرینی درچند زمینه باشد
1- تمرین منطق و حل مسائل: چند سالی است که در کشور ما هم، گذراندن دورههای پیش دبستانی الزامی شده است. در این دورهها کودکان بیشتر با مفاهیم کلی مورد نیاز در برنامههای آموزشی، آنهم از طریق بازی و سرگرمی آشنا میشوند.
برخی از بازیهای رایانهای میتوانند این نقش را در سنین پایینتر و در خانه ایفا کنند.
۲- تقویت مهارتهای فضایی: اینهم یکی دیگر از خصوصیات شاید منحصر به فرد اینبازیهاست. خصوصیتی که در کمتر بازی و سرگرمیای میتوان آن را یافت که هم کودکان با علاقه به آن بپردازند و هم چشم و مغزشان با فضاهای سه بعدی، نحوه گردش و تغییر شکل در فضا و… آشنا شوند
دقت در این نکات، نقش والدین در انتخاب بازیهای مناسب را بیشتر روشن میکند.
ج: بازیهای رایانهای میتوانند موقعیتی را برای بازی همزمان بچهها و والدین با هم فراهم سازند.
در دورهای که والدین حتی برای کارهای شخصی خود، فرصت چندانی ندارند، دقایقی بازی با بچهها، موهبتی است که از این جعبههای جادویی ساخته است.
اگر قدری در این موضوع دقت کنیم به یقین اهمیت آن را درمییابیم. ارزش زمانی که برای کودک خود میگذاریم آنگاه روشنتر خواهد شد که توجه کنیم، از این طریق فرصتی را برای ذکر چند نکته کوتاه یافتهایمآن هم درست در همان زمان که کودکمان غرق در شادی و لذت است و به قول اساتید تربیت، این فرصتها بهترین زمان برای تذکراتی مختصر هستند. فراموش نکنیم که همین در کنار هم بودن نیز بهتنهایی بسیار مفید خواهد بود و آثار تربیتی فراوانی درپی خواهد داشت
د : بعضی از بازیها تمرینی برای یادگیری مهارتهای زندگی هستند.
با انتخاب بازیهای مناسب، میتوان در کنار سرگرمی، بچهها را با مهارتهای مختلفی که در سنین بالاتر به آنها نیازمندند، آشنا کرد.
این نوع آموزش چون از طریق بازی و بدون باید و نبایدهای گاهوبیگاه والدین صورت میگیرد، اثراتی عمیقتر و ماندگارتر دارد.
ه : بازیها، سرگرم کننده و مفرح هستند.
در نهایت، این بازیها به دلیل سرگرمکننده بودن و ایجاد حس نشاط، میتوانند در روحیه بچهها مؤثر بوده و دقایق خوشی را برایشان فراهم کنند. همزمان با بازی، کودک علاوه بر تخلیه انرژی با فضایی شاد مواجه است که برای ادامه برنامههای روزانه، کمک مناسبی برای اوست. البته باز هم تأکید بر انتخاب مناسب بازی، ضروری است
2-محاسن بازی های رایانه ای
قدرت تمرکز و حل مسئله در بازیهای رایانهای
هماهنگی بین دست و چشم کاربران در برخی بازیهای رایانهای
صرفه جویی در وقت و هزینه کاربران
3-1- انزوا و تنهایی کودکان :کودکان اغلب تنها بازی میکنند و هنگام بازی، به دلیل هیجان و استرس ناشی از صحنهها، برای زمانی طولانی کمتر متوجه اطراف خود هستند؛ به همین دلیل متخصصان امر معتقدند، عادت بیش از حد به این نوع بازیها و گذراندن زمانی طولانی در برابر صفحههای نمایش بازی، که برخی آن را اعتیاد میدانند و مینامند باعث دوری از جمع و در نهایت انزوا و تنهایی بچهها میشود. این موضوع ممکن است تا سالیان سال با این افراد همراه باشد
2- ترویج رفتارهای خشن:کودکان بشدت آماده الگوبرداری و تکرار کارهایی هستند که میبینند. همانطور که میدانیم و دیدهایم و خواندهایم در اکثر بازیهای کامپیوتری، کودکان با صحنههای خشونتبار، زد و خوردها و حتی کشتن برای پیروزی مواجهاند و حتی کودکان باید هرچه خشنتر بازی کنند تا بازی را ببرند. نیاز به توضیح و استدلال نیست که این مسائل، کودکان را به رفتارهای خشن ترغیب کرده و اثرات مخربی در ذهن و روحیه آنها بجا میگذارد
۳- ارائه شخصیتی ضعیف از زنان:در اکثر بازیها و بسته به انگیزه طراحان، زنها شخصیتهایی ضعیف قلمداد میشوند. این موضوع نیز از آن دست مسائلی است که در ذهن کودک نقش میبندد و در مراحل مختلف زندگی، حتی به مادر خود، کمتر اطمینان میکند و در ضمیر ناخودآگاهش، مادر، خواهر و… را فاقد قدرت لازم برای تحلیل و حل مشکلات میبیند. پس آنها را مشاوران خوبی نمیداند و گرایشش به سوی دوستانی است که در ظاهر قویترند
4- آمیختگی خیال و واقعیت:پرورش تخیل، به عنوان گامی برای دستیابی به موفقیتهای آتی کودکان، حائز اهمیت است، اما تداخل خیال با واقعیت همانقدر خطرناک است. کودکی که با مسائل واقعی همانگونه برخورد میکند که با آنچه در روِیا و خیال خود میسازد، در زندگی حال و آینده با مشکلات عدیدهای روبرو میشود. این تداخل میتواند تا آنجا خطر آفرین باشد که فرزند ما را در مواجهه با واقعیت از پا درآورد. عدم آموزش صحیح و نگاه منطقی به بازیهای کامپیوتری این خطر را در مسیر زندگی کودکان قرار میدهد.
۵- آسیب های درسی : این تاثیر منفی دیگر مانند روز روشن است و کمتر کسی است که اهمیتش را نداند.
اما نکته آخر این که متاسفانه بسیاری از بازیها، فعالیتی که به نوآوری، خلاقیت و تفکر مستقل مربوط باشند را ارائه و آموزش نمیدهند. بنابراین کودک ما هنگام انجام این بازیها، تنها وقت خود را گذرانده است
4-نکاتی برای والدین
- مدت زمان بازی را محدود کنید.
- به شرح و توضیح بازی و گروه سنی متناسب برای بازی دقت کنید.
- از بچهها بخواهید تا تکالیف خود را قبل از بازی انجام دهند.
- دستگاه بازی یا کامپیوتر را در اتاق خواب کودکان قرار ندهید.
- با کودک خود بازی کنید و از این بازی لذت ببرید.
- در مورد محتوای بازی (اینکه در بازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟) از کودک خود سؤال کنید.
- کودک خود را تشویق کنید تا با دوستانش نیز بازی کند یا سایر فعالیتها، غیر از بازیهای رایانهای (بویژه فعالیتهای اجتماعی) را انجام دهد
الف: بازیهای رایانهای بچهها را با کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا میکنند.
امروزه عدم آشنایی با کامپیوتر و کاربردهای آن، حتی به نوعی کمسوادی تشبیه میشود. پس، از این منظر، بازیهای کامپیوتری برای برداشتن گامهای نخست کودکان بهمنظور آشنایی با این فناوری، قابل توجه و تأمل هستند.
این نوع یادگیری، به دلیل علاقه بچهها به بازی، از بهترین شیوههای آموزشی محسوب میشود.
ب: بازیهای کامپیوتری، میتواند برای کودکان، تمرینی درچند زمینه باشد
1- تمرین منطق و حل مسائل: چند سالی است که در کشور ما هم، گذراندن دورههای پیش دبستانی الزامی شده است. در این دورهها کودکان بیشتر با مفاهیم کلی مورد نیاز در برنامههای آموزشی، آنهم از طریق بازی و سرگرمی آشنا میشوند.
برخی از بازیهای رایانهای میتوانند این نقش را در سنین پایینتر و در خانه ایفا کنند.
۲- تقویت مهارتهای فضایی: اینهم یکی دیگر از خصوصیات شاید منحصر به فرد اینبازیهاست. خصوصیتی که در کمتر بازی و سرگرمیای میتوان آن را یافت که هم کودکان با علاقه به آن بپردازند و هم چشم و مغزشان با فضاهای سه بعدی، نحوه گردش و تغییر شکل در فضا و… آشنا شوند
دقت در این نکات، نقش والدین در انتخاب بازیهای مناسب را بیشتر روشن میکند.
ج: بازیهای رایانهای میتوانند موقعیتی را برای بازی همزمان بچهها و والدین با هم فراهم سازند.
در دورهای که والدین حتی برای کارهای شخصی خود، فرصت چندانی ندارند، دقایقی بازی با بچهها، موهبتی است که از این جعبههای جادویی ساخته است.
اگر قدری در این موضوع دقت کنیم به یقین اهمیت آن را درمییابیم. ارزش زمانی که برای کودک خود میگذاریم آنگاه روشنتر خواهد شد که توجه کنیم، از این طریق فرصتی را برای ذکر چند نکته کوتاه یافتهایمآن هم درست در همان زمان که کودکمان غرق در شادی و لذت است و به قول اساتید تربیت، این فرصتها بهترین زمان برای تذکراتی مختصر هستند. فراموش نکنیم که همین در کنار هم بودن نیز بهتنهایی بسیار مفید خواهد بود و آثار تربیتی فراوانی درپی خواهد داشت
د : بعضی از بازیها تمرینی برای یادگیری مهارتهای زندگی هستند.
با انتخاب بازیهای مناسب، میتوان در کنار سرگرمی، بچهها را با مهارتهای مختلفی که در سنین بالاتر به آنها نیازمندند، آشنا کرد.
این نوع آموزش چون از طریق بازی و بدون باید و نبایدهای گاهوبیگاه والدین صورت میگیرد، اثراتی عمیقتر و ماندگارتر دارد.
ه : بازیها، سرگرم کننده و مفرح هستند.
در نهایت، این بازیها به دلیل سرگرمکننده بودن و ایجاد حس نشاط، میتوانند در روحیه بچهها مؤثر بوده و دقایق خوشی را برایشان فراهم کنند. همزمان با بازی، کودک علاوه بر تخلیه انرژی با فضایی شاد مواجه است که برای ادامه برنامههای روزانه، کمک مناسبی برای اوست. البته باز هم تأکید بر انتخاب مناسب بازی، ضروری است
2-محاسن بازی های رایانه ای
قدرت تمرکز و حل مسئله در بازیهای رایانهای
هماهنگی بین دست و چشم کاربران در برخی بازیهای رایانهای
صرفه جویی در وقت و هزینه کاربران
3-1- انزوا و تنهایی کودکان :کودکان اغلب تنها بازی میکنند و هنگام بازی، به دلیل هیجان و استرس ناشی از صحنهها، برای زمانی طولانی کمتر متوجه اطراف خود هستند؛ به همین دلیل متخصصان امر معتقدند، عادت بیش از حد به این نوع بازیها و گذراندن زمانی طولانی در برابر صفحههای نمایش بازی، که برخی آن را اعتیاد میدانند و مینامند باعث دوری از جمع و در نهایت انزوا و تنهایی بچهها میشود. این موضوع ممکن است تا سالیان سال با این افراد همراه باشد
2- ترویج رفتارهای خشن:کودکان بشدت آماده الگوبرداری و تکرار کارهایی هستند که میبینند. همانطور که میدانیم و دیدهایم و خواندهایم در اکثر بازیهای کامپیوتری، کودکان با صحنههای خشونتبار، زد و خوردها و حتی کشتن برای پیروزی مواجهاند و حتی کودکان باید هرچه خشنتر بازی کنند تا بازی را ببرند. نیاز به توضیح و استدلال نیست که این مسائل، کودکان را به رفتارهای خشن ترغیب کرده و اثرات مخربی در ذهن و روحیه آنها بجا میگذارد
۳- ارائه شخصیتی ضعیف از زنان:در اکثر بازیها و بسته به انگیزه طراحان، زنها شخصیتهایی ضعیف قلمداد میشوند. این موضوع نیز از آن دست مسائلی است که در ذهن کودک نقش میبندد و در مراحل مختلف زندگی، حتی به مادر خود، کمتر اطمینان میکند و در ضمیر ناخودآگاهش، مادر، خواهر و… را فاقد قدرت لازم برای تحلیل و حل مشکلات میبیند. پس آنها را مشاوران خوبی نمیداند و گرایشش به سوی دوستانی است که در ظاهر قویترند
4- آمیختگی خیال و واقعیت:پرورش تخیل، به عنوان گامی برای دستیابی به موفقیتهای آتی کودکان، حائز اهمیت است، اما تداخل خیال با واقعیت همانقدر خطرناک است. کودکی که با مسائل واقعی همانگونه برخورد میکند که با آنچه در روِیا و خیال خود میسازد، در زندگی حال و آینده با مشکلات عدیدهای روبرو میشود. این تداخل میتواند تا آنجا خطر آفرین باشد که فرزند ما را در مواجهه با واقعیت از پا درآورد. عدم آموزش صحیح و نگاه منطقی به بازیهای کامپیوتری این خطر را در مسیر زندگی کودکان قرار میدهد.
۵- آسیب های درسی : این تاثیر منفی دیگر مانند روز روشن است و کمتر کسی است که اهمیتش را نداند.
اما نکته آخر این که متاسفانه بسیاری از بازیها، فعالیتی که به نوآوری، خلاقیت و تفکر مستقل مربوط باشند را ارائه و آموزش نمیدهند. بنابراین کودک ما هنگام انجام این بازیها، تنها وقت خود را گذرانده است
4-نکاتی برای والدین
- مدت زمان بازی را محدود کنید.
- به شرح و توضیح بازی و گروه سنی متناسب برای بازی دقت کنید.
- از بچهها بخواهید تا تکالیف خود را قبل از بازی انجام دهند.
- دستگاه بازی یا کامپیوتر را در اتاق خواب کودکان قرار ندهید.
- با کودک خود بازی کنید و از این بازی لذت ببرید.
- در مورد محتوای بازی (اینکه در بازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟) از کودک خود سؤال کنید.
- کودک خود را تشویق کنید تا با دوستانش نیز بازی کند یا سایر فعالیتها، غیر از بازیهای رایانهای (بویژه فعالیتهای اجتماعی) را انجام دهد