19-06-2020, 05:48 PM
کاربرد واژه اکراه در آیات قرآن کریم نیز مؤیدی بر تفکیک مورد نظر اهل لغت است؛ چرا که در قرآن مجید این کلمه، هم به فتح و هم به ضمّ وارد شده و هر کدام همان معنای مورد نظر لغویین را در بر دارند. در سورهی آل عمران آمده است:
أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّٰهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ
[۶][/url]
؛ آیا جز دین خدا میجویند و حال آنکه هر که و هر چه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه او را گردن نهادهاند و همه به سوی او بازگردانده میشوند.
ابن کثیر در تفسیر این آیه نوشته است:المؤمن مستسلم بقلبه اللّه طوعا و الکافر مستسلم للّه کرها فإنّه تحت السیطرة و التسخیر و القهر و السلطان العظیم الذی لا یخالف و لا یمانع.
در سورهی بقره میخوانیم:«کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتٰالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ»
[۸]
.
بنا بر آنچه برخی مفسّرین قرآن نوشتهاند، در این آیه مصدر «کره» به جهت مبالغه ، جایگزین اسم مفعول «مکروه» شده است.
[۹]
[۱۰]
اما خود لفظ اکراه که از باب افعال و از مصادر [url=http://wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C]متعدی است به معنای واداشتن شخصی به انجام کاری است که برای وی ناخوشایند باشد. البته این اجبار و واداشتن باید مقرون به قهر و جبر باشد. اکثر اهل لغت در این خصوص مینویسند:«و اکره فلانا علی امر ای حمله علیه قهرا؛
فلانی را بر امری اکراه کردند؛ یعنی او را به نحو قهر و اجبار بر آن کار وادار نمودند.»
أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّٰهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ
[۶][/url]
؛ آیا جز دین خدا میجویند و حال آنکه هر که و هر چه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه او را گردن نهادهاند و همه به سوی او بازگردانده میشوند.
ابن کثیر در تفسیر این آیه نوشته است:المؤمن مستسلم بقلبه اللّه طوعا و الکافر مستسلم للّه کرها فإنّه تحت السیطرة و التسخیر و القهر و السلطان العظیم الذی لا یخالف و لا یمانع.
در سورهی بقره میخوانیم:«کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتٰالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ»
[۸]
.
بنا بر آنچه برخی مفسّرین قرآن نوشتهاند، در این آیه مصدر «کره» به جهت مبالغه ، جایگزین اسم مفعول «مکروه» شده است.
[۹]
[۱۰]
اما خود لفظ اکراه که از باب افعال و از مصادر [url=http://wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%AF%DB%8C]متعدی است به معنای واداشتن شخصی به انجام کاری است که برای وی ناخوشایند باشد. البته این اجبار و واداشتن باید مقرون به قهر و جبر باشد. اکثر اهل لغت در این خصوص مینویسند:«و اکره فلانا علی امر ای حمله علیه قهرا؛
فلانی را بر امری اکراه کردند؛ یعنی او را به نحو قهر و اجبار بر آن کار وادار نمودند.»