19-06-2019, 01:12 PM
مدیریت در مفهوم کلی و عام آن به شکلها و دیدگاههای متفاوت تعریف شده است، به گفته یکی از صاحبنظران، به تعداد نویسندگان مدیریت از مدیریت تعریف ارائه شده است. معذلک، همه اندیشمندان مدیریت در یک نقطه اتفاقنظر دارند و آن این است که مدیریت عامل رسیدن به اهداف سازمان است. استونر میگوید، «مدیریت فرآیند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کوششهای اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دستیابی به اهداف معین سازمانی است» بیشترین تأکید این تعریف بر وظایف اصلی مدیریت و استفاده از همه منابع و امکانات برای رسیدن به هدفهای سازمانی است.
فلیپو مدیریت را «هماهنگی همه منابع از طریق فرا گردهای برنامهریزی و کنترل عملیات سازمانی بهطوری که هدفها را بتوان بهطور مؤثر و صرف جویانه حاصل نمود» تعریف میکند. در این تعریف مدیریت جریانی مجموعهای است که مهمترین کار او هماهنگی برنامهریزی و کنترل است. اساسیترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات مؤثر و صرفه جویانه است. مؤثر بودن کار مدیریت یعنی دست یافتن به هدفها و آنچه سازمان میبایست به آن برسد. مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب، بجا و اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است مدیریت باید در ظرف زمان امکان و رعایت عمرو انرژی مصرفشده از منابع استفاده بهینه کند.
دکتر علی علاقه بند، مدیریت را «به وجود آوردن و حفظ کردن محیطی که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف معینی بهطور مؤثر و کارآمد فعالیت کنند» تعریف میکند. در بیشتر تعاریف مدیریت، به انسان و کار کردن با انسانها اشاره شده است.
یک تعریف دیگه از مدیریت این است که مدیریت هنر انجام دادن کارها بهوسیله دیگران است. ازآنجاکه مدرسه یک نظام صد در صد انسانی است که عامل انسان هیچ سازمانی مثل یک کارخانه و یا حتی یک بیمارستان بهاندازه مدرسه قوی نیست، مدیریت را با تکیه بر بعد انسانی آن از یک سو و با توجه به هدف الهی آن از سوی دیگر چنین تعریف میکنیم.
فلیپو مدیریت را «هماهنگی همه منابع از طریق فرا گردهای برنامهریزی و کنترل عملیات سازمانی بهطوری که هدفها را بتوان بهطور مؤثر و صرف جویانه حاصل نمود» تعریف میکند. در این تعریف مدیریت جریانی مجموعهای است که مهمترین کار او هماهنگی برنامهریزی و کنترل است. اساسیترین نکته در تعریف فوق اصطلاحات مؤثر و صرفه جویانه است. مؤثر بودن کار مدیریت یعنی دست یافتن به هدفها و آنچه سازمان میبایست به آن برسد. مفهوم صرفه جویانه به معنی استفاده مناسب، بجا و اقتصادی از امکانات و منابع موجود در سازمان است مدیریت باید در ظرف زمان امکان و رعایت عمرو انرژی مصرفشده از منابع استفاده بهینه کند.
دکتر علی علاقه بند، مدیریت را «به وجود آوردن و حفظ کردن محیطی که در آن افراد بتوانند در جهت برآوردن هدف معینی بهطور مؤثر و کارآمد فعالیت کنند» تعریف میکند. در بیشتر تعاریف مدیریت، به انسان و کار کردن با انسانها اشاره شده است.
یک تعریف دیگه از مدیریت این است که مدیریت هنر انجام دادن کارها بهوسیله دیگران است. ازآنجاکه مدرسه یک نظام صد در صد انسانی است که عامل انسان هیچ سازمانی مثل یک کارخانه و یا حتی یک بیمارستان بهاندازه مدرسه قوی نیست، مدیریت را با تکیه بر بعد انسانی آن از یک سو و با توجه به هدف الهی آن از سوی دیگر چنین تعریف میکنیم.