27-07-2021, 01:17 PM
استفاده بهینه از زمان ، بخش مهمی از زندگی افراد است . مدیریت زمان وسیله ای است جهت صرف جویی و جلوگیری از اتلاف وقت ، داشتن آمادگی قبلی برای فعالیت های اجتماعی ، کاهش حجم کار ، نظارت برروند پیشرفت کارها ، تنظیم وقت موجود متناسب با اهمیت کارها و وظایف و اطمینان حاصل کردن از این که کارها پیش رفته ، کارها بر روی هم جمع نمی شوند و به صورت روزانه و هفتگی انجام می شوند . اگر چه مدیریت زمان گاهی بخشی از مدیریت استرس محسوب می گردد ، ولی با توجه به اهمیت نحوه گذراندن زمان در زندگی افراد ، در این مقاله به بررسی مدیریت زمان شامل اهمیت مدیریت زمان ، زمینه های تعیین هدف و زمینه هایی که هدف به بی راهه می رود می پردازیم .
” مدیریت زمان وسیله ای است جهت صرف جویی و جلوگیری از اتلاف وقت . “
اهمیت مدیریت زمان
مدیریت زمان به فرد کمک می کند تا استرس و اضطرابی را که اغلب تجربه می کند کاهش دهد . روش مدیریت زمان ، توانایی برنامه ریزی ، به دیگران واگذار کردن کارها ، سازمان دهی ، هدایت و کنترل کارها را به فرد می دهد . هر انسانی به طور معمول روزانه حدود هشت ساعت می خوابد و ساعاتی را هم در رفت و آمد می گذراند . به این ترتیب هر فرد ساعات محدودی دارد که باید آن ها را به کارآمدترین شیوه برنامه ریزی نمایند . مدیریت زمان ، مهارت انجام چنین کاری است .
مرحله اول به تعیین اهداف زندگی اختصاصی دارد . بدین وسیله هر فردی می تواند بداند که زمان روزانه خود را چطور مدیریت کند تا به این اهداف برسد . تعیین هدف ، فرایند رسمی برنامه ریزی شخصی است . با هدف گذاری منظم و مداوم به شکل عادتی ، فرد تصمیم می گیرد که می خواهد به چه چیزی برسد و گام های رسیدن به آن اهداف مرحله به مرحله چه هستند . فرایند هدف گذاری به فرد کمک می کند تا انتخاب نماید که در زندگی می خواهد به کجا برود ؟ وقتی فرد دقیقاً بداند که از زندگی چه می خواهد ، آن گاه می داند که باید برروی چه چیزی تمرکز کند تا به اهدافش برسد . علاوه بر این با تعیین اهداف برای فرد روشن خواهد شد که چه چیز هایی وقت تلف کردن هستند و در راه رسیدن به اهداف به او کمکی نمی کند .
حتما بخوانید: مدیریت زمان در زندگی دانشجویی
در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد
هر فردی باید بداند که در حوزه های مختلف زندگی چه اهدافی دارد در واقع در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد . این حوزه ها عبارتند از :
[list]
[*]هنری
[*]معنوی یا نگرشی
[*]شغلی
[*]تحصیلی
[*]خانوادگی
[*]مالی
[*]فیزیکی یا جسمی
[*]لذت و تفریح
[*]عمومی
[/list]حتما بخوانید: روش های مدیریت استرس
چه زمانی تعیین هدف به بی راهه می رود ؟
زمان هایی پیش می آید که تعیین هدف کمک چندانی به انسان نمی کند، این مشکل زمانی پیش می آید که :
[list]
[*]به جای هدف فرایندی ، هدف پیامدی تعیین شود .
[*]اهداف فرد به شکل غیر واقع بینانه بالا و زیاد باشند .
[*]اهداف فرد خیلی ابتدایی و سطح پایین باشند .
[*]اهداف فرد آن چنان مبهم باشند که تعیین آن ها فایده ای نداشته باشد .
[*]فرایند تعیین اهداف خیلی نامنظم ، آشفته و پاره پاره باشد .
[*]تعداد زیادی اهداف تعیین شوند که اولویت بندی نشده باشند .
[*]پس از تعیین اهداف ، باید فعالیت ها طوری تنظیم شوند که فرد بتواند به این اهداف برسد . با محاسبه ساعات موجود در هفته می بینیم که هر کسی در طی هفته 168 ساعت در اختیار دارد که می تواند برای آن برنامه ریزی کند .
[/list]در ادامه بخوانید: مدیریت اضطراب امتحان
سوالات متداول
1- ✔️ اهمیت مدیریت زمان چیست؟
✔️ مدیریت زمان به فرد کمک می کند تا استرس و اضطرابی را که اغلب تجربه می کند که در متن مقاله شرح داده شده است.
2- ✔️ در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد؟
✔️ هر فردی باید بداند که در حوزه های مختلف زندگی چه اهدافی دارد که در متن مقاله به طور کامل توضیح آن ارائه شده است.
3- ✔️ چه زمانی تعیین هدف به بی راهه می رود؟
✔️ زمان هایی پیش می آید که تعیین هدف کمک چندانی به انسان نمی کند که در متن مقاله به طور کامل بررسی شده است.
منبع : مدیریت زمان
” مدیریت زمان وسیله ای است جهت صرف جویی و جلوگیری از اتلاف وقت . “
اهمیت مدیریت زمان
مدیریت زمان به فرد کمک می کند تا استرس و اضطرابی را که اغلب تجربه می کند کاهش دهد . روش مدیریت زمان ، توانایی برنامه ریزی ، به دیگران واگذار کردن کارها ، سازمان دهی ، هدایت و کنترل کارها را به فرد می دهد . هر انسانی به طور معمول روزانه حدود هشت ساعت می خوابد و ساعاتی را هم در رفت و آمد می گذراند . به این ترتیب هر فرد ساعات محدودی دارد که باید آن ها را به کارآمدترین شیوه برنامه ریزی نمایند . مدیریت زمان ، مهارت انجام چنین کاری است .
مرحله اول به تعیین اهداف زندگی اختصاصی دارد . بدین وسیله هر فردی می تواند بداند که زمان روزانه خود را چطور مدیریت کند تا به این اهداف برسد . تعیین هدف ، فرایند رسمی برنامه ریزی شخصی است . با هدف گذاری منظم و مداوم به شکل عادتی ، فرد تصمیم می گیرد که می خواهد به چه چیزی برسد و گام های رسیدن به آن اهداف مرحله به مرحله چه هستند . فرایند هدف گذاری به فرد کمک می کند تا انتخاب نماید که در زندگی می خواهد به کجا برود ؟ وقتی فرد دقیقاً بداند که از زندگی چه می خواهد ، آن گاه می داند که باید برروی چه چیزی تمرکز کند تا به اهدافش برسد . علاوه بر این با تعیین اهداف برای فرد روشن خواهد شد که چه چیز هایی وقت تلف کردن هستند و در راه رسیدن به اهداف به او کمکی نمی کند .
حتما بخوانید: مدیریت زمان در زندگی دانشجویی
در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد
هر فردی باید بداند که در حوزه های مختلف زندگی چه اهدافی دارد در واقع در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد . این حوزه ها عبارتند از :
[list]
[*]هنری
[*]معنوی یا نگرشی
[*]شغلی
[*]تحصیلی
[*]خانوادگی
[*]مالی
[*]فیزیکی یا جسمی
[*]لذت و تفریح
[*]عمومی
[/list]حتما بخوانید: روش های مدیریت استرس
چه زمانی تعیین هدف به بی راهه می رود ؟
زمان هایی پیش می آید که تعیین هدف کمک چندانی به انسان نمی کند، این مشکل زمانی پیش می آید که :
[list]
[*]به جای هدف فرایندی ، هدف پیامدی تعیین شود .
[*]اهداف فرد به شکل غیر واقع بینانه بالا و زیاد باشند .
[*]اهداف فرد خیلی ابتدایی و سطح پایین باشند .
[*]اهداف فرد آن چنان مبهم باشند که تعیین آن ها فایده ای نداشته باشد .
[*]فرایند تعیین اهداف خیلی نامنظم ، آشفته و پاره پاره باشد .
[*]تعداد زیادی اهداف تعیین شوند که اولویت بندی نشده باشند .
[*]پس از تعیین اهداف ، باید فعالیت ها طوری تنظیم شوند که فرد بتواند به این اهداف برسد . با محاسبه ساعات موجود در هفته می بینیم که هر کسی در طی هفته 168 ساعت در اختیار دارد که می تواند برای آن برنامه ریزی کند .
[/list]در ادامه بخوانید: مدیریت اضطراب امتحان
سوالات متداول
1- ✔️ اهمیت مدیریت زمان چیست؟
✔️ مدیریت زمان به فرد کمک می کند تا استرس و اضطرابی را که اغلب تجربه می کند که در متن مقاله شرح داده شده است.
2- ✔️ در چه زمینه هایی باید هدف تعیین کرد؟
✔️ هر فردی باید بداند که در حوزه های مختلف زندگی چه اهدافی دارد که در متن مقاله به طور کامل توضیح آن ارائه شده است.
3- ✔️ چه زمانی تعیین هدف به بی راهه می رود؟
✔️ زمان هایی پیش می آید که تعیین هدف کمک چندانی به انسان نمی کند که در متن مقاله به طور کامل بررسی شده است.
منبع : مدیریت زمان