11-01-2021, 04:46 PM
فرستادن پست ها به وسیله پست درد سرهای خودش را دارد. گاهی با بدقولی ها و دیر فرستادن ها و گاهی زمانی که پست صحیح و سالم بدست شما نمیرسد باعث میشود کمتر میل به سفارش اینترنتی داشته باشید.گاهی پیش می آید که انتظار ما برای دریافت و یا ارسال مرسوله پستی طولانی می شود و ما دوست داریم بدانیم که دقیقا سفارش یا بسته ما کجا قرار دارد. امروزه با کمک پست بسته های پستی شخصی یا سازمانی خود مثل کارت پایان خدمت، کارت ماشین، گواهینامه و ... را تا درب منزل رهگیری کنید.
روش های گوناگونی برای پیگیری مرسولات پستی وجود دارد. از جمله :
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری مرسولات پستی با ستاره مربعها که با شماره گیری # ۱۹۳*خدمات پستی رهگیری مرسولات پستی رهگیری مرسولات ناجا و اعلام نزدیکترین دفاتر پستی از طریق تلفن همراه در دسترس خواهد بود
·[font=Times New Roman] [/font]رهگیری مرسولات پستی از طریق پیامک که اگر به اینترنت دسترسی ندارید میتوانید مرسولات پستی خود را از طریق پیامک رهگیری کنید. برای انجام این کار حرف Rرا تایپ کنید. کد ۱۰ رقمی یا ۲۰ رقمی مرسوله خود را وارد کنید. بعد پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید.
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری بسته پستی با نام خانوادگی
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری بسته پستی با کد رهگیری
·[font=Times New Roman] [/font]پیگییر بسته پستی با کد ملی
·[font=Times New Roman] [/font]رهگیری محصولات پستی از طریق کد رهگیری که اداره پست در سایت خود قسمتی را برای پیگیری مرسولات پستی طراحی کرده است. وقتی که شما خریدی انجام میدهید و یا یک بسته پست میکنید یک کد رهگیری پستی به شما داده میشود. در صورتی که خرید و یا بسته ارسالی شما طول میکشد میتوانید به سامانه رهگیری مرسولات پستی مراجعه کنید.
دلیل بازگشت مرسولات پستی
مرسولات پستی که به عللی از جمله: نقص در نشانی گیرنده، مراجعه نکردن گیرنده برای دریافت مرسوله، نقل مکان گیرنده، پیدا نکردن گیرنده در نشانی مندرج شده روی مرسوله، فوت گیرنده و ... توزیع نشود، به فرستنده مرسوله بازگردانده خواهد شد.
مرسولات با توجه به نوع سرویس، مدت زمان مشخصی را «به عنوان مثال مرسوله پیشتاز تا ۵ روز پس از دو بار مراجعه پستچی به نشانی گیرنده، در باجه نگهداری میشود». جهت تحویل به گیرنده، در محل اداره پست (باجه معطله) نگهداری میشوند، که مشتری میتواند با توجه به نشانی مندرج روی اطلاعیه ورود، به اداره پست مورد نظر مراجعه کرده و نسبت به دریافت مرسوله خود، اقدام نماید.
برای تحویل مرسولات ثبت شده، پستچی به نشانی گیرنده مراجعه میکند و چنانچه گیرنده به هر علتی در محل مورد نظر حضور نداشته باشد، پستچی اقدام به صدور، اطلاعیه ورود کرده و به اطلاع گیرنده میرساند که در روز و ساعت مشخصی مجدداً، جهت تحویل مرسوله اقدام کند. در صورتی که در مراجعه بعدی هم تحویل مرسوله انجام نشود، پستچی اینبار اقدام به صدور برگ اطلاعیه مجدد کرده و از گیرنده مرسوله تقاضا میشود تا، به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه کند و نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه در صندوق پستی مکان و یا در هر محل دیگری در دسترس گیرنده، قرار داده میشود.
روش های گوناگونی برای پیگیری مرسولات پستی وجود دارد. از جمله :
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری مرسولات پستی با ستاره مربعها که با شماره گیری # ۱۹۳*خدمات پستی رهگیری مرسولات پستی رهگیری مرسولات ناجا و اعلام نزدیکترین دفاتر پستی از طریق تلفن همراه در دسترس خواهد بود
·[font=Times New Roman] [/font]رهگیری مرسولات پستی از طریق پیامک که اگر به اینترنت دسترسی ندارید میتوانید مرسولات پستی خود را از طریق پیامک رهگیری کنید. برای انجام این کار حرف Rرا تایپ کنید. کد ۱۰ رقمی یا ۲۰ رقمی مرسوله خود را وارد کنید. بعد پیامک را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید.
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری بسته پستی با نام خانوادگی
·[font=Times New Roman] [/font]پیگیری بسته پستی با کد رهگیری
·[font=Times New Roman] [/font]پیگییر بسته پستی با کد ملی
·[font=Times New Roman] [/font]رهگیری محصولات پستی از طریق کد رهگیری که اداره پست در سایت خود قسمتی را برای پیگیری مرسولات پستی طراحی کرده است. وقتی که شما خریدی انجام میدهید و یا یک بسته پست میکنید یک کد رهگیری پستی به شما داده میشود. در صورتی که خرید و یا بسته ارسالی شما طول میکشد میتوانید به سامانه رهگیری مرسولات پستی مراجعه کنید.
دلیل بازگشت مرسولات پستی
مرسولات پستی که به عللی از جمله: نقص در نشانی گیرنده، مراجعه نکردن گیرنده برای دریافت مرسوله، نقل مکان گیرنده، پیدا نکردن گیرنده در نشانی مندرج شده روی مرسوله، فوت گیرنده و ... توزیع نشود، به فرستنده مرسوله بازگردانده خواهد شد.
مرسولات با توجه به نوع سرویس، مدت زمان مشخصی را «به عنوان مثال مرسوله پیشتاز تا ۵ روز پس از دو بار مراجعه پستچی به نشانی گیرنده، در باجه نگهداری میشود». جهت تحویل به گیرنده، در محل اداره پست (باجه معطله) نگهداری میشوند، که مشتری میتواند با توجه به نشانی مندرج روی اطلاعیه ورود، به اداره پست مورد نظر مراجعه کرده و نسبت به دریافت مرسوله خود، اقدام نماید.
برای تحویل مرسولات ثبت شده، پستچی به نشانی گیرنده مراجعه میکند و چنانچه گیرنده به هر علتی در محل مورد نظر حضور نداشته باشد، پستچی اقدام به صدور، اطلاعیه ورود کرده و به اطلاع گیرنده میرساند که در روز و ساعت مشخصی مجدداً، جهت تحویل مرسوله اقدام کند. در صورتی که در مراجعه بعدی هم تحویل مرسوله انجام نشود، پستچی اینبار اقدام به صدور برگ اطلاعیه مجدد کرده و از گیرنده مرسوله تقاضا میشود تا، به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه کند و نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه در صندوق پستی مکان و یا در هر محل دیگری در دسترس گیرنده، قرار داده میشود.