14-10-2020, 05:22 PM
شبکه های اجتماعی چطور کسب درآمد می کنند؟
کانالهای اجتماعی تا به امروز یوزرها متعددی را به پلتفرم خودشان جذب کردهاند. این کانالهای اجتماعی راهکارهایی را درنظر گرفتهاند تا در عین اینکه یوزرها به طور مجانی از سرویس ها آن ها استعمال مینمایند، بتوانند کسب درآمدی هم داشته باشند. تاحالا برایتان پرسش اتفاق افتاده که یک کانال اجتماعی به چه شکل درآمد کسب مینماید؟ کانالهایی مانند فیسبوک، توییتر و ردیت این قابلیت و امکان را در دست شما قرار دادهاند تا بعد از تثبیتاسم در پلتفرمشان، به طور بدون پول از آن ها استعمال نمائید؛ همانگونه که میلیاردها مخاطب دیگر به طور بدونپول این عمل را انجام می دهند.
کانالهای اجتماعی تا به امروز یوزرها متعددی را به پلتفرم خودشان جذب کردهاند. این کانالهای اجتماعی راهکارهایی را درنظر گرفتهاند تا در عین اینکه یوزرها به طور مجانی از سرویس ها آن ها استعمال مینمایند، بتوانند کسب درآمدی هم داشته باشند. تاحالا برایتان پرسش اتفاق افتاده که یک کانال اجتماعی به چه شکل درآمد کسب مینماید؟ کانالهایی مانند فیسبوک، توییتر و ردیت این قابلیت و امکان را در دست شما قرار دادهاند تا بعد از تثبیتاسم در پلتفرمشان، به طور بدون پول از آن ها استعمال نمائید؛ همانگونه که میلیاردها مخاطب دیگر به طور بدونپول این عمل را انجام می دهند.
ولی پرسش اینجاست این پلتفرمها چه گونه میتوانند درآمدزایی نمایند و سودآور بمانند؟ درواقع اکثری از کانالهای اجتماعی از روش تبلیغاتی که به شما اکران میدهند، پول به دست میاورند. اما این پلتفرمها از طریقهای دیگری هم برای درآمدزایی خودشان به کار گیری مینمایند؛ مثلا سرمایهگذاری یا این که طرحهای عضویت مبلغی. پیرو در رابطه هرمورد از طریقهای درآمدزایی کانالهای اجتماعی توضیح می دهیم.
۱- سرمایهگذاری جسورانه سرمایهگذاری جسورانه، نوعی تامین مالی محرمانه میباشد و بخش اعظمی از کانالهای اجتماعی با این طرز سرمایهگذاری، کارشان را ابتدا کردهاند. سرمایهگذاری جسورانه وقتی حادثه میفتد که یک شخص ثروتمند یا این که خزانه سرمایهگذاری، به پتانسیل یک کسبوکار شروعآپی اعتقاد داشته باشد و آنگاه پول یا این که در مواردی، بازه و تخصص خودش را در آن کسبوکار سرمایهگذاری مینماید. اکثر وقت ها شخص یا این که خزانه سرمایهگذار، این سرمایهگذاری را در ازای کسب سهمی از آن کسبوکار انجام می دهد. هرچه سرمایهگذاران جسورانه سهم بیشتری در کمپانی داشته باشند، در تصمیمگیریهای آن نقش پر رنگتری دارا هستند.
این اشخاص با این آرزو روی یک کسبوکار سرمایهگذاری مینمایند که پول سرمایهگذاری گردیده را مجددا به دست بیاورند و وقتی که آن کسبوکار توسعه و گسترش پیدا کرد و سودآورتر شد، آنان بتوانند بیشتر از پول سرمایهگذاری گردیده، درآمد کسب نمایند. وبسایتهایی مانند فیسبوک و توییتر، صدها میلیون دلار از سرمایهگذاری جسورانه اخذ کردهاند. هم اکنون امروزه میبینیم که سرمایهگذاران آن پلتفرمها تصمیم بسیار هوشمندانهای گرفته بودند. اما درین در میان می بایست این نکته را نیز متذکر شد که سرمایهگذاری جسورانه، ریسک دارااست و مدام این سرمایهگذاریها چهت نیل به سود مناسب، پاسخ نمیدهند. آیا شما وقتی که فیسبوک «Thefacebook» اسم داشت و تنها برای دانشجو ها هاروارد در دسترس بود، حاضر بودید در آن سرمایهگذاری نمائید؟
۲- تبلیغات سودآورترین راه و روش کسب درآمد کانالهای اجتماعی، تبلیغات میباشد. درواقع این پلتفرمها به سیرتکاملای پباده سازی گردیدهاند که برای یوزرها اعتیادآور باشند و تعلق ساختوساز نمایند. اما دلیلی هم پشت این زمینه وجود دارااست، هرچه یوزرها اعتیاد بیشتری بهاین کانالها داشته باشند و بیشتر به آنان راز بزنند، تبلیغات بیشتری برای آنها نشان داده میشود و درآمد پلتفرمها ارتقا مییابد. کلیه کانالهای اجتماعی، تبلیغات دارا هستند به عنوان مثال پستهای کاغذ اساسی ردیت، ویدیوهای تبلیغاتی در استوری اینستاگرام و توییتهای اسپانسری در تایملاین توییتر. از جمله فیسبوک را درنظر بگیرید. این کانال اجتماعی به تنهایی در هر ماه ۲/۶ میلیارد استفاده کننده فعال دارااست. پس با دقت به تعداد دیدهگیر یوزرها در فیسبوک، کمپانیهایی که قصد دارا هستند کالاها و سرویس ها جدیدشان را برای فروش تبلیغ نمایند، به سراغ چنین پلتفرمهایی میروند. این پلتفرمها برای اینکه تولیدات کمپانیها را تبلیغ نمایند، از آنها پول می گیرند. هزینه تبلیغات به کارداران متعددی بستگی دارااست، برای مثال کمپانیها میتوانند هزینه بیشتری به کانال اجتماعی بپردازند تا محصولشان برای تعداد بیشتری از یوزرها تبلیغ خواهد شد یا این که برای زمان مدت بیشتر، این فعالیت شکل گیرد. کانالهای اجتماعی در مشاجره تبلیغات هوشمندانه فعالیت مینمایند تا کاربرانشان را از دست ندهند. به عبارت دیگر، در صورتیکه پلتفرم آنان آکنده از تبلیغات خواهد شد، یوزرها کلافه میشوند یا این که از مسدودسازی تبلیغات به کار گیری مینمایند. پس تعداد تبلیغات می بایست مطلوب باشد تا یوزرها تبلیغ سرویس ها گزینه عشق و علاقهشان را ببینند و با کلیک کردن روی آنها، محصول یا این که سرویس ها را خریداری نمایند.
۳- فروش دادههای یوزرها یکی از دیگر از وسیع ترین منابع کسب درآمد برای پلتفرمهای کانال اجتماعی که گفت و گوبرانگیز هم میباشد، عدهآوری و فروش دادههای مخاطب میباشد. اما بایستی بدانیم که پلتفرمها دراین کسب درآمد از چه اطلاعاتی به کارگیری مینمایند. کانالهایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، داده ها قابل شناسایی مانند شماره تلفن، نشانی آدرس اینترنتی یا این که بقیه داده ها فردی را به کمپانیها نمیفروشند. به هرحال، بخش اعظمی از کانالهای اجتماعی داده ها متعددی میفروشند و الگوهای به کارگیری از آنها معین وجود ندارد. مثلا، توییتر دسترسی توسعه یافته به API خودش را می فروشد. کمپانیها از روش این API، می توانند همه توییتهایی را که ارسال شدند ببینند، آنان را غربال و دستهبندی نمایند. بایستی ذکر کرد حدود ۱۳/۵ درصد از درآمد توییتر از این شیوه میباشد. نمونه دیگری که خواهیم توانست در مورد فروش دادهها بزنیم، فیسبوک میباشد.
اکثر زمان ها این کانال اجتماعی به جهت مواقعی مانند رسوایی کمبریج آنالیتیکا، آیتم اعتنا قرار گرفته میباشد. ولی علیرغم این اتفاقات، فیسبوک داده ها کاربرانش را به صورت بی واسطه در دست کمپانیها قرار نمیدهد. درواقع این موسسهها داده ها را برای خودشان می خواهند. این کانال اجتماعی روی کارهایی را که درین پلتفرم انجام میدهید (مانند صفحاتی که پسندیدید) بررسی مینماید و با به کارگیری از اطلاعاتی که به دست میاورد، کاربرانش را دستهبندی مینماید تا کمپانیها برای تبلیغ در طبقه آیتم نظرشان، پول بپردازند. ۴- اشتراک مبلغی کلیه کانالهای اجتماعی دوستداشتنی این قابلیت و امکان را در مشت اشخاص نهادهاند تا به طور مجانی اکانت کاربری بسازند. ولی برخی از آنها امکانهای مازاد دارا هستند که مبلغی می باشند و استفاده کننده بعداز پرداخت و با عضویت مبلغی میتواند به آنها دسترسی پیدا نماید.
در امر عضویتهای مبلغی میتوانیم به اشتراک پرمیوم ردیت « Reddit’s Premium subscription» اشاره کنیم که در آن، تبلیغات برای استفاده کننده نشان داده نمیشود و وی می تواند به کلیه سابردیتها (جوامعی می باشند که روی مسئله خاصی تمرکز دارا هستند)، نشان پروفایل و امکانهای دیگر دسترسی پیدا نماید. همینطور ردیت «کوین» میفروشد تا مخاطب بتواند با خریداری آن ها به یوزرها دیگر در اجرو پاداش برای همیاری، «توکن» بدهد. علاوه بر این پلتفرمها، لینکدین پرمیوم هم برای عضویتهای مبلغی امکانهای مختلفی ارائه میدهد برای مثال: دسترسی به عصرهای یادگیری لینکدین، شناسایی کسانی که پروفایل استفاده کننده را چشماند، قابلیت و امکان ارسال InMail به استخدامکنندگان و غیره. ولی اکثر یوزرها برای دسترسی به عضویت مبلغی هزینه پرداخت نمیکنند و به همین عامل اکانت اساسی مجانی میباشد. به هر هم اکنون، کانالهای اجتماعی از روش کاربرانی که برای امکانهای بیشتر این پلتفرمها پول میدهند، درآمد خیر کسب مینمایند. ۵- هزینههای تراکنشها و تولیدها مجازی بعضا از کانالهای اجتماعی به اشخاص برای فروش یا این که کسب درآمدشان، سرویس ها ارائه می دهند و بابت این سرویس ها، کارمزد تراکنش اخذ مینمایند.
به عنوان مثال در فیسبوک می توانید برای خیریه پول عدهآوری فرمایید. تا قبل از این فیسبوک برای این عمل، کارمزد تراکنش اخذ می کرد؛ البته حال این عمل را انجام نمیدهد. اما این پلتفرم برای کسب درآمد فردی، مالیات و هزینه انتقال پول به آن سوی مرز اخذ مینماید. همینطور در حالتی که در فیسبوک چیزی را از روش بازی یا این که سرویس ها خریداری نمایید، این کانال اجتماعی پیش از اینکه مبلغ پرداخت گردیده به دست توسعه و گسترشدهنده رسد، بخشی از آن را کسر کرده و برای خودش برمیداراست. منش دیگر کسب درآمد پلتفرمهای آنلاین، محصول ها مجازی میباشد. مثالای از این محصول ها در Tumblr چشم میشود. این کانال اجتماعی برای بعضا از تمهای وب لاگ هزینه اخذ مینماید. علاوه بر این، پیش از این فیسبوک «Gifts» میفروخت که از روش آنان استفاده کننده میتوانست آیکونهای درگیرکننده روی پروفایل اشخاص قرار دهد. اما دیگر این فرآورده فروخته نمی شود. ۶- تنوعبخشی وقتی که کانالهای اجتماعی به اندازه کافی توسعه و گسترش مییابند، در پی این میباشند که به پلتفرم خویش تنوع دهند. آنهایی هم که سرمایه کافی دارا هستند، کمپانیهای دیگر را خریداری مینمایند تا سریعخیس بدین غرض برسند. به همین ادله میباشد که درحال حاضر فیسبوک مالکیت واتساپ، اینستاگرام و آکیولس را دارااست. همینطور توییتر کمپانیهایی مانند Gnip، MoPub و Periscope را خریداری نموده است. درواقع این موسسههای وسیع با خریداری کمپانیهای دیگر علاوه بر اینکه فناوری و داده کاربری آن ها نصیبشان می شود، می توانند از این موسسهها تحت عنوان منبع درآمد به کارگیری و سرمایه پلتفرم کانال اجتماعی خویش را بیشتر نمایند. تنوع دادن از شیوه های دیگر هم قابلیتپذیر میباشد. از جمله فیسبوک، پورتال را عرضه مینماید تا علاوه بر کسب بهره، اشخاص را از روش این نمایشگر چت ویدیویی به اکوسیستم خویش متصل نماید.
به زودی اشخاص برای چت با دوستان یا این که همیاران در کسبوکارها از مسنجر فیسبوک استعمال مینمایند. اما در رابطه اطراف سری پورتال نگرانیهایی وجود داراست.
منبع : شبکه دانش فراپیام