27-05-2017, 02:22 PM
1-سایتی که محیط آموزش الکترونیکی می باشد را کامل برسی نموده ودر یک صفحه موارد آموزشی و نحوه آموزشی مدیریت سیستم آموزشی (نرم افزار) آن را شرح دهید؟
سایت محتوای آموزشی الکترونیکی؟
|
27-05-2017, 02:22 PM
1-سایتی که محیط آموزش الکترونیکی می باشد را کامل برسی نموده ودر یک صفحه موارد آموزشی و نحوه آموزشی مدیریت سیستم آموزشی (نرم افزار) آن را شرح دهید؟
01-06-2017, 03:40 PM
(27-05-2017, 02:22 PM)زهره صحراد خانی نوشته است: 1-سایتی که محیط آموزش الکترونیکی می باشد را کامل برسی نموده ودر یک صفحه موارد آموزشی و نحوه آموزشی مدیریت سیستم آموزشی (نرم افزار) آن را شرح دهید؟ سلام و عرض ادب با توجه به پیشرفت الکترونیک و اهداف آن در خصوص استفاده های بهینه از این نرم افراز در زمینه های مختلف علی الخصوص در زمینه آموزش و محیط های آموزشی می توان خاصه آن را با بیان این موضوع عنوان کرد که ما میتوانیم کلاسهای درس خود را برای یاد گیری با این ابزار بطوریکه از کسر هزینه های مانند رفت و آمد و صرف وقت و به راحتی در منزل با راحتی خاص خود گذرانده و بیشتر در زمینه های علمی تامل بیشتری داشته باشیم . الکترونیک محیط آموزش را برای هموار ساخته و از عوامل آموزش و بستر هایی را در رابطه با آموزش و یادگیری ایجاد می نماید . محیط آموزشی الکترونیکی یاد گیری را آسانتر می نماید و مواردی را که اساتید در رابطه با آموزشهای مربوطه اعلام می نمایند یا در سایتهای آموزشی در اختیار یاد گیران قرار می گیرد آسان تر می کند و نحوه ای که انتخاب می شود میتوان آن را در ذوق و سلیقه دانش آموزان طراحی نمود. این سایت باید بطور همگانی در اختیار یادگیران قرار گیرد و مطالب را بطور ساده و در هر جا در دسترس عموم دانش آموزان باشد در این محیط اطلاعات درسی و اندوخته های هرکس و جمع آوری هر دانشجو به راحتی در اختیار هم قرار گرفته و به راحتی در مورد همه تفکرات درسی قابل تجزیه و تحلیل و اظهار نظر بوده و در همه زمینه ها به نتیجه مطلوبی رسیدند و خواهند رسید. والسلام ارادتمند استاد و همه دوستان گرامی --- عسکری
01-06-2017, 05:06 PM
(27-05-2017, 02:22 PM)زهره صحراد خانی نوشته است: 1-سایتی که محیط آموزش الکترونیکی می باشد را کامل برسی نموده ودر یک صفحه موارد آموزشی و نحوه آموزشی مدیریت سیستم آموزشی (نرم افزار) آن را شرح دهید؟ یادگیری الکترونیکی این توان را داراست که مسیر یادگیری را تغییر دهد و یادگیری با کیفیت بالا را برای هرکسی فراهم کند تا هر آموزنده ای بتواند از توان بالقوه خود استفاده نماید.
توسعه محیط های یادگیری الکترونیکی
اصطلاح "یادگیری الکترونیکی" برای اولین بار در اواخر سال 1990 ابداع شد و در انگلستان رایج است و در امریکا به آن "سیستم مدیریت یادگیری" اطلاق می شود و این اصطلاح به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری اشاره دارد که دانشجویان و کارمندان را قادر می سازد تا در وب بخوانند و بنویسند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
در اغلب موارد اصطلاحات محیط های آموزش مجازی و محیط های یادگیری به جای هم استفاده می شوند که در این جا سعی می کنیم این مفهوم ها را توضیح و تفاوت آن ها با یکدیگر را بیان کنیم .
"محیط های مدیریت یادگیری" فرصت های جدیدی را برای یک پارچه سازی محیط های یادگیری فناوری محور و سیستم های اطلاعاتی برای فراگیران مهیا ساخته است و این سیستم ها باید دانشجو محور بوده و در شرایط مختلف به صورت کامل در دسترس باشند.
از تعریف بالا چنین بر می آید که محیط یادگیری مجازی بخشی از محیط یادگیری مدیریت شده می باشد و تعامل بالای این دو محیط با یکدیگر را نشان می دهد:
عملکردهای اساسی این دو بخش عبارتند از:
1. دسترسی کنترل شده به برنامه درسی، عناصری را در بر می گیرد که می توانند به صورت جداگانه ارزیابی و مجددا ضبط شوند.
2. پیگیری فعالیت های دانشجویان و موفقیت های آن ها و استفاده از فرایندهای ساده برای مربیان در اجرای دوره های آموزشی برای هدایت فراگیران
3. پشتیبانی از یادگیری آنلاین: که شامل دسترسی به منابع یادگیری، ارزیابی و راهنمایی هم می شود.
4. ارتباط مستقیم بین فراگیر و مربی و دیگر متخصصان یادگیری برای بازخورد و پشتیبانی برای فراگیران .
5. ارتباط به سیستم های مدیریتی دیگر ،هم در خانه و هم بصورت بیرونی.
با توجه به جدید بودن محیط های یادگیری مجازی و به تناسب آن نیازی که به تحقیق در این زمینه احساس می شود کمیته مشترک سیستم های اطلاعاتی کمک های مالی زیادی را برای پروژه های متعدد در این زمینه در نظر گرفته است.
ابزارهای ارتباطی محیط های آموزش مجازی
بیش تر محیط های یادگیری مجازی دارای ابزارهای ارتباطی از قبیل اتاق های چت هستند که تعامل چند به چند را برای کاربران فراهم می کنند.
1. ایمیل داخلی:
پیغام الکترونیکی است که به صورت انلاین می توان ارسال کرد و یا پیغام های دریافت شده را مشاهده کرد.
2. وبلاگ:
ابزاری که به هر دانشجو این امکان را می دهد که یک وبلاگ داشته باشد.
02-06-2017, 08:13 AM
به عنوام مثال مایکروسافت شیپورنت یک بسته نرم افزاری تحت وب سایت است.نسخه ابتدایی این نرم افزار بیشتر برای کاربرد مدیریت محتواو مدیریت اسناد مورداستفاده قرار میگرفت.شیپورنت شامل مجموعه ای از تکنولوژی چندمنظوره تحت وب است که برروی ساختار فنی قوی قرارگرفته است این ابزارها طوری طراحی شده است که توسط کاربر غیر فنی قابل استفاده باشد شیپورنت بستر مناسبی برای راهکارهای چون پورتال داخلی و مدیریت فایلهاو تعاملات تیمی و شبکه اجتماعی ،اکسترانت و وب سایت های و جستجوی سازمانی و هوش تجاری میباشد .
(مریم شیخ حسینی) آموزش و یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری اطلاق میشود که در محیط شبکه و اینترنت و در ساختی رسمی به وقوع میپیوندد و مجموعهای از فناوریهای چند رسانهای در ایجاد آن به کار میروند.
مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی
امروز با پیدایش آموزش الکترونیکی، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی، امکان یادگیری در هر زمینهای، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادامالعمر فراهم است.
از این جمله مزایای آموزش و یادگیری الکترونیکی این موارد قابل ذکرند:
- کاهش استرسها و فشارهای روانی در دانشآموزان از طریق گسترش یادگیریهای تعاملی، فردی و مجازی
- تحقق عدالت آموزشی از طریق گسترش دسترسی به دامنه وسیعی از محتوای الکترونیکی
-افزایش مشارکت معلمان و دانشآموزان در فرآیند تعلیم و تربیت و تولید محتوای بومی و محلی
- افزایش امکان نظارت و کنترل دقیق یادگیری دانشآموزان و ارزشیابی از آموختههای آنان از طریق آموزش و ارزشیابی مجازی و...
موانع و چالشهای آموزش و یادگیری الکترونیکی
مهمترین چالشهایی که بر سر راه آموزش الکترونیکی در ایران وجود دارد عبارتند از:
1- کمبود زیرساختهای فنی و مخابراتی
2- نیاز مخاطبان به سواد رایانهای
3- لزوم تهیه محتوای درسی الکترونیکی
4-محدود بودن مدرسان راغب به کار در این حیطه
5-لزوم سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات
6-نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب
7- نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانشآموز
8- بومی نبودن محتوای آموزشی
9- لزوم تایید محتوای دورهها توسط سازمانها و ادارات
10- وجود نظام آموزشی متمرکز و یکسویه در برنامهریزیهای آموزشی و درسی
11- نبود شبکهای واحد در سطح کشور، برای حمایت از پشتیبانی
تاثیر آموزش الکترونیکی در بهبود آموزش معلمان
شواهد به دست آمده از بررسیهای تحقیقاتی نشان از آن دارد که فنون تدریس و نوع تفکر معلمان، بر بکارگیری آموزش الکترونیکی و در نتیجه پیشرفت دانشآموزان تاثیر بسزایی دارد.
دانش معلمان: روش بکارگیری آموزش الکترونیکی در کلاس درس تحت تاثیر دانش معلمان درباره تحت تاثیر دانش معلمان درباره موضوع مورد تدریس و نیز ارتباط فناوری اطلاعات با آن قرار دارد. بعضی از معلمان منابع فناوری اطلاعات را که به موضوع درسی خاصی مربوط است، انتخاب میکنند.
شواهد نشان میدهد، وقتی معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانشآموز به کار میبندند، به کارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را برپیشرفت شاگردان میگذارد.
دانش مربوط به فن معلمی: باورها و ارزشهای مربوط به فن آموزش یا روش تدریس معلم نقش مهمی در شکل دادن به فرصتهای یادگیری از طریق فناوری ایفا میکند.
اعتماد معلمان در به کارگیری فناوری اطلاعات: اگر معلم سازماندهی دانشآموزان را بر مبنای فعالیتهای مبتنی بر فناوری اطلاعات تنظیم کند، کارایی گروهی و فردی دانشآموزان نیز میتواند به موازات آن بیشتر باشد.
سازماندهی: اگر معلمان نتوانند تشخیص دهند که اتخاذ رویکردهای جدید تدریس، طرح درس و برنامه درسی، از جمله ضروریات تعامل است، در فرآیند یاددهی – یادگیری محدود خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از مجله رشد تکنولوژی، آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات روز به روز گسترش مییابد، لذا با توجه به موانع و چالشهای فراوان پیش روی آموزش الکترونیکی، لازم است سازمانها و به خصوص مدارس، در استفاده از این فناوری جدیتر بکوشند.
06-06-2017, 04:23 PM
محتوای الترونیکی به مجموعه ای از فیلم ها و متن های موجود اطلاق میشود که هدف آن اموزش یک یا چند بخشی از محتوای درسی است.البته میتوان مجموعه ای از تصاوبر یا متنها رامرتبط بایک موضوع درسی دانست .منتهاباتوجه بهنظریه ی هوشهای چند گانهبه تنهای یک محتوای اموزشی است .استفاده از روش جنبشیبرای اموزش الکترونیکیکار را بسیار حرفهای میکند .مباحث سایت و روش تدریس استفاده از یادگیریجنبشی به همراه تلفیق سایر روش هها تدریس مورد استفاده قرار میگیرد.
07-06-2017, 11:26 AM
توسعه وپشترفت روز افزون فناوری اطلاعات وارتباطات موجب دگرگونی در بستر اموزش وپیدایش وگسترش محیط دیگری تحت عنوان محیط چهارم (مجازی)به جمع محیطهای اموزشی اضافه شده است.رفع محدودیتهای مکانی-زمانی فردی وافزایش دسترسی به اموزش دانشگاهی وارتقای کمی وکیفی اموزش منجر به پیدایش شیوه جدید یادگیری گشته است که به ان اموزش الکترونیکی می گو یند.مفاهیم اموزش الکترونیکی1_ سیستم مدیریت یادگیریLMS:این سیستم اصلی ترین بخش سیستمهای نرم افزاری اموزش الکترونیکی است.2_سیستم مدیریت محتواCMS:این سیستم شامل اجزایی است که بامحتوای دروس در ارتباط هستند.3_کلاس مجازیVirtual class):محیطی است که در ان دانشجویان واساتید با هم در تعامل میباشند.4_یادگیری ترکیبی :Blendedlearning:نوعی فرایند یاد گیری یا اموزش است، که مطالب ومحتویات ان از دو روش سنتی الکترونیکی استفاده میشود.5_یادگیری تعاملInteractive learning:نوعی از ارائه بدون استفاده از محتوای الکترونیکی درس وبا تکیه بر سایرامکانات موجود در نرم افزارهای LSM-از قبیل محیطهای بحث وتبادل نظر وارسال ودریافت تمرین به اموزش می پردازد. با تشکر فراوان مظفری
22-06-2017, 04:34 AM
دانشگاههای مجازی یكی از جدیدترین و كارآمدترین اشكال آموزشهای از راه دور هستند و اخیراً در كشورهای مختلف نقش بسزایی در آموزش فراگیران به عهده گرفتهاند. دانشگاههای مجازی مفهوم كلاسهای سنتی را تغییر دادهاند. بسیاری از فعالیتهایی كه در كلاسهای مجازی صورت میگیرد مشابه آنهایی هستند كه در برنامهها و كلاسهای درس سنتی انجام میشود، اما ماهیت و فضایی كه این فعالیتها در آن انجام میشود متفاوت است. در كلاسهای مجازی دانشجویان در بعضی از دورهها به صورت كنفرانسهای رایانهای شركت مینمایند. این دوره از طریق اینترنت و شبكههای وب جهانی ارائه میشوند و از نرمافزارهایی استفاده میكنند كه امكان برقراری ارتباط را برای دانشجویان در نقاط مختلف فراهم میسازد. ورود به این دورهها از طریق رایانه شخصی در خانه یا در محیط كار با اتصال به اینترنت امكانپذیر است. در این نوع آموزش با تعداد محدودی استاد میتوان دانشجویان بسیاری را پوشش داد، اگر چه این سیستم قادر خواهد بود از تمامی اساتید در ردههای مختلف (هیأت علمی ـ استاد ـ مربی و استادیار ...) استفاده نماید. امروزه صدها دانشگاه معتبر در سراسر دنیا دروس و رشتههای دانشگاهی خود را از طریق اینترنت در دورههایی ارائه میكنند كه تنوع رشتهها و دروس ارائه شده با این روش بسیار زیاد است.
ویژگیهای مهم دانشگاه مجازی عبارتند از: عدم نیاز به حضور فیزیكی استاد و دانشجو از آنجا كه در این نوع دانشگاه غالب ارتباطات از طریق شبكه اینترنتی است، لزومی به حضور فیزیكی استاد و دانش پژوه در كلاس نیست. تنها كافی است دانشجو با استاد از طریق دستگاه كامپیوتر از منزل یا نزدیكترین مركز متصل به شبكه به دانشگاه مجازی متصل شود و از امكانات آن استفاده كند. عدم وابستگی كلاس درس به زمان خاص دسترسی شبانهروزی به كلاس درس در دانشگاه مجازی به استفادهكنندگان امكان میدهد به جای غیبت از محل كار در فرصتها و اوقات فراغت به یادگیری بپردازند. البته این سیستم آموزشی را فناوری كنفرانس از راه دور در تالار كنفرانس و كلاسهای آنلاین با حضور استاد در زمان خاص (جهت رفع اشكال) پشتیبانی میكند. ولی بخش اعظم این سیستم مبتنی بر دروسی است كه دانشجو در هر زمانی (آفلاین) میتواند دروس را دریافت كند. كیفیت بالای ارائه دروس در دانشگاه حضوری تعداد اساتید برای یك درس محدود میباشد. مثلاً برای یك درس خاص ممكن است یك یا نهایتاً دو استاد وجود داشته باشد. ولی در دانشگاه مجازی تیمهای مجرب با استفاده از فناوریهای مدرن و متنوع چند رسانهای میتوانند درسها را به نحو مطلوب آماده و ارائه کنند. در ضمن دانشجو میتواند محتوای دروس را چندین مرتبه مشاهده كند و از این لحاظ نیز كیفیت آموزشی بهبود مییابد. پشتیبانی و ثبتنام از تعداد زیاد دانشپژوه در یك درس در دانشگاه حضوری به دلیل محدودیت كلاسها و همچنین به سبب بازدهی پایین این مشكل وجود دارد كه دانشجویان به دلیل تكمیل ظرفیت كلاسها نتوانند در درس دلخواه ثبتنام كنند. این مشكل در دانشگاه مجازی كمتر وجود ندارد. صرفهجویی در هزینه صرفهجویی در هزینه ساختمانهای متعدد اداری و صرفهجویی قابل ملاحظه در تشكیل جلسات درسی، سمینارها، سفر اساتید و دانشجویان ـ هزینه نگهداری كلاس، برگزاری امتحانات، تهیه جزوات و كتاب و ...، همینطور بالا بردن سطح فرهنگی و علمی جامعه، دسترسی به كتابخانه دیجیتال و منابع آموزشی، سرعت در امور اداری، حق انتخاب دانشجویان در تعیین دورههای آموزشی، اجازه تهیه و آماده سازی مدلهای مختلف آموزشی توسط استادان، نیاز كمتر به مدرسان تمام وقت و... از مزایایی آموزش مجازی محسوب میشود. تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد، جزو اولین دانشگاههایی است كه در زمینه تاسیس دانشگاه مجازی اقدام نمود. ایده ایجاد دانشگاه مجازی در سال 1380 در دانشگاه شكل گرفت و متعاقب آن كمیته دانشگاه مجازی با محوریت مركز اطلاعات، آمار و امور رایانهای دانشگاه تشكیل شد. هدف این كمیته مطالعه بر روی تاسیس دانشگاه مجازی و زمینههای اجرایی آن بود. از اقدامات این كمیته راهاندازی آموزش مجازی در سطح دانشگاه بود كه با كسب مجوزهای مربوطه، 4 واحد از دروس عمومی در سال 1382 از این طریق ارائه شد. همچنین در سال 1383 نیز 8 واحد از دورس پایه نیز بر بستر آموزش مجازی ارائه گردید. هماكنون بیش از 35 درس در هر ترم به صورت مجازی ارائه میشود و ترم تابستانی دانشگاه فردوسی مشهد نیز منحصراً بهصورت الكترونیكی برگزار میگردد. علاوه بر این محتوای بیش از 100 درس نیز در پورتال آموزش مجازی دانشگاه قرار گرفته است كه بهصورت آموزش مجازی، نیمه مجازی یا كمك درسی، مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. از سال 1385 با هدف تمركز امور آموزش مجازی دانشگاه و گسترش آن، مركز مستقل «آموزشهای الكترونیكی دانشگاه فردوسی مشهد» تاسیس شد. با پیگیریهای صورت گرفته و در راستای تاسیس دانشگاه مجازی فردوسی مشهد، مجوز تاسیس یك رشته در مقطع كارشناسی و راهاندازی 9 رشته در مقطع كارشناسیارشد از طرف هیات رئیسه دانشگاه صادر شده است كه اقدامهای لازم برای ارائه آنها نیز در حال انجام است. روسای كمیته دانشگاه مجازی و مركز آموزشهای الكترونیكی دانشگاه از زمان تاسیس آنها در جدول آمده است
05-09-2020, 10:32 AM
من از نظر سئو محتوایی مورد بررسی قرار دادم و خیلی مطالب رو متوجه شدم. در آموزش گوگل سرچ کنسول ویکی دمی به عنوان یک مرجع آموزشی فهمیدم ایجاد دسترسی در فضای آموزش الکترونیک بسیار مهم است. یعنی باید فضا به نحوی طراخی شود که کاربر در هر قسمت از صفحه به نیاز خود برسد. این سایت آموزش سئو سایت از نظر طراحی و گرافیک هم بسیار با سایت های دیگر تفاوت دارد و می توان گفت در حال ایجاد یک فضای آموزش الکترونیک جدید در کشور می باشد.
26-08-2021, 02:17 AM
(27-05-2017, 02:22 PM)زهره صحراد خانی نوشته است: 1-سایتی که محیط آموزش الکترونیکی می باشد را کامل برسی نموده ودر یک صفحه موارد آموزشی و نحوه آموزشی مدیریت سیستم آموزشی (نرم افزار) آن را شرح دهید؟ محتوای الترونیکی به مجموعه ای از فیلم ها و متن های موجود اطلاق میشود که هدف آن اموزش یک یا چند بخشی از محتوای درسی است.البته میتوان مجموعه ای از تصاوبر یا متنها رامرتبط بایک موضوع درسی دانست .منتهاباتوجه بهنظریه ی هوشهای چند گانهبه تنهای یک محتوای اموزشی است .استفاده از روش جنبشیبرای اموزش الکترونیکیکار را بسیار حرفهای میکند .مباحث سایت و روش تدریس استفاده از یادگیریجنبشی به همراه تلفیق سایر روش هها تدریس مورد استفاده قرار میگیرد. |
|
موضوعهای مشابه… | |||||
موضوع | نویسنده | پاسخ | بازدید | آخرین ارسال | |
5سایت فعال در حوزه گردشگری با نام و نشانی وب سایت را نام ببرید؟ | زهره صحرادخانی | 9 | 3,715 |
26-08-2021, 02:30 AM آخرین ارسال: rezanq |
|
![]() |
بیمه الکترونیکی چیست ؟ مزایا و معایب آن را بیان فرمائید؟ | auyob askary | 11 | 4,434 |
26-08-2021, 02:29 AM آخرین ارسال: rezanq |
![]() |
خدمات الکترونیکی | admin | 15 | 7,888 |
26-08-2021, 02:26 AM آخرین ارسال: rezanq |
کدام کشور ها در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی موفق عمل نموده اند نام ببرید و شرح دهید | 5840022322 | 0 | 902 |
22-06-2017, 12:48 AM آخرین ارسال: 5840022322 |
|
کتاب خانه الکترونیکی | m.sh.Hoseini | 1 | 1,295 |
08-06-2017, 06:25 PM آخرین ارسال: روشن |
|
گمرگ الکترونیکی | علی اصغر مظفری | 1 | 1,145 |
08-06-2017, 06:28 AM آخرین ارسال: روشن |
|
پول الکترونیکی چیست؟ | Tajik1 | 1 | 1,020 |
06-06-2017, 09:34 PM آخرین ارسال: روشن |
|
کسب و کار الکترونیکی | مرضیه زمانیان بخشایش | 0 | 797 |
17-05-2017, 08:14 PM آخرین ارسال: مرضیه زمانیان بخشایش |
|
![]() |
فایل درسی خدمات الکترونیکی | admin | 0 | 1,189 |
08-03-2017, 02:10 PM آخرین ارسال: admin |