19-02-2020, 02:04 PM
نام تجاری در عصر حاضر به یک دارایی با ارزش در هر شرکتی تبدیل شده است که هر چه ارزش آن نام و نشان تجاری، بیشتر در ذهن مصرف کنندگان بماند، شرکت می تواند به منافع بیشتری دست یابد. نام های تجاری خوب، از امتیاز مصرف کننده برخوردارند که بزرگترین امتیاز برای یک سازمان محسوب می شود.
امتیاز مصرف کننده یعنی مشتریان وفادار به نام تجاری. تعداد قابل توجهی از مشتریان، حتی در صورتی که کالاهای جانشین دیگری با قیمت های پایین تری در بازار عرضه شود، متقاضی همین نام تجاری خواهند بود و کالاهای جانشین را نخواهند پذیرفت. به عبارت دیگر، شرکت هایی که دارای نام تجاری هستند و از امتیاز مصرف کننده مطلوب برخوردارند، عملاً در مقابل خط مشی های پیشردی رقبا بیمه شده اند. (کاتلر، 1379، ص352)
در واقع، نام تجاری قولی است که تولید کننده به مصرف کننده می دهد و شرکت را ملزم می کند تا در مورد تولیدات و سرویسی که ارائه می دهد صادق باشد. در عصر حاضر که همچیز رقابتی است، کالاها از نظر فیزیکی تمایز چندانی با یکدیگر ندارند بنابراین یک نام تجاری معتبر می تواند مزیت رقابتی چشمگیری ایجاد کند. در این شرایط چنانچه بتوانیم از اعتبار نام تجاری به بهترین شکل بهره ببریم می توانیم وفاداری مشتریان را که تعیین کننده سود، در طولانی مدت است برای خود جلب نماییم.
وقتی شرکتی درک کرده که مأموریت نام تجاری آن، چه می باشد، سبب می شود که کل فعالیت های شرکت مسیر و جهت حرکت خود را پیدا کند. این مأموریت مجموعه ای از اصول و ضوابـط مورد نیاز را برای کل فعـالیت های شرکت تدوین می کند.
از عوامل مهم تغییرات جهانی که باعث شدند نام تجاری اهمیت روز افزونی پیدا کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فروپاشی مرزهای بازار
جهانی کردن و گسترش علایم تجاری جهانی
افزایش بخشهای بازار
ایجاد تنوع و چرخه های حیات کوتاه تر
جذب بیشتر مشتری
تجارت دیجیتالی
عدم ثبات اقتصادی و ناپایداری بازار
امتیاز مصرف کننده یعنی مشتریان وفادار به نام تجاری. تعداد قابل توجهی از مشتریان، حتی در صورتی که کالاهای جانشین دیگری با قیمت های پایین تری در بازار عرضه شود، متقاضی همین نام تجاری خواهند بود و کالاهای جانشین را نخواهند پذیرفت. به عبارت دیگر، شرکت هایی که دارای نام تجاری هستند و از امتیاز مصرف کننده مطلوب برخوردارند، عملاً در مقابل خط مشی های پیشردی رقبا بیمه شده اند. (کاتلر، 1379، ص352)
در واقع، نام تجاری قولی است که تولید کننده به مصرف کننده می دهد و شرکت را ملزم می کند تا در مورد تولیدات و سرویسی که ارائه می دهد صادق باشد. در عصر حاضر که همچیز رقابتی است، کالاها از نظر فیزیکی تمایز چندانی با یکدیگر ندارند بنابراین یک نام تجاری معتبر می تواند مزیت رقابتی چشمگیری ایجاد کند. در این شرایط چنانچه بتوانیم از اعتبار نام تجاری به بهترین شکل بهره ببریم می توانیم وفاداری مشتریان را که تعیین کننده سود، در طولانی مدت است برای خود جلب نماییم.
وقتی شرکتی درک کرده که مأموریت نام تجاری آن، چه می باشد، سبب می شود که کل فعالیت های شرکت مسیر و جهت حرکت خود را پیدا کند. این مأموریت مجموعه ای از اصول و ضوابـط مورد نیاز را برای کل فعـالیت های شرکت تدوین می کند.
از عوامل مهم تغییرات جهانی که باعث شدند نام تجاری اهمیت روز افزونی پیدا کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فروپاشی مرزهای بازار
جهانی کردن و گسترش علایم تجاری جهانی
افزایش بخشهای بازار
ایجاد تنوع و چرخه های حیات کوتاه تر
جذب بیشتر مشتری
تجارت دیجیتالی
عدم ثبات اقتصادی و ناپایداری بازار