16-12-2017, 06:11 PM
در میان شیعیان بحثهای زیادی در خصوص ملاقات با امام زمان مطرح است. عدهای با استناد به روایاتی، آن را در خواب ممکن میدانند. دریافت نامه از امام زمان پس از غیبت کبری نیز مورد قبول بسیاری از شیعیان است، آنچنانکه نامه و توقیع رسیده به شیخ مفید -حدود یک قرن پس از غیبت کبری- از نظر شیعیان مورد تردید واقع نشدهاست.
اما عدهای از جمله برخی از معاصرین، با استناد به نامهای که حجت بن حسن مهدی به آخرین وکیل خویش ارسال نمودهاست، که شیعیان به توقیع ناحیه مقدسه از آن نام میبرند، مشاهده امام زمان در بیداری را بر خلاف نامه منسوب به مهدی میدانند، در بخشی از این نامه آمدهاست:
غیبت کامل آغاز شد و پس از آن ظهوری نخواهد بود، مگر بهفرمان خداوند. بهزودی برخی از شیعیان من ادعا خواهند کرد که مرا دیدهاند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کند، دروغگو و تهمت زننده است.
با اینحال عده بسیاری از جمله شیخ عباس قمی در مفاتیحالجنان و پیش از او محدث نوری در کتاب خود، با ذکر سند، داستانهای بسیاری از ملاقات افراد با امام زمان نقل میکنند و با استناد به روایاتی، ملاقات با حضرت مهدی در بیداری را امکانپذیر میدانند.
سید حسن ابطحی در مقدمه کتاب ملاقات با امام زمان خود که دهها بار تجدید چاپ شده اشارهای به این توقیع نموده و سعی در اثبات این موضوع دارد که منظور از ادعای مشاهده مطرح شده در این نامه مشاهدهای توأم با ادعای ارتباط دائمی و بابیت و نمایندگی است که طبعاً به واسطه آغاز غیبت کبری پایان یافته و الا مشاهده فردی که در بدن مادی است و در بین مردم زندگی میکند نه تنها ممکن بلکه کاملاً عادی است و بارها اتفاق افتادهاست.
تاریخچه ساخت مسجد جمکران
بر اساس آن چه محدث نوری در جنه الماوی نقل کرده است، حسن بن مثله جمکرانی میگوید:
شب سه شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ه.ق جماعتی از مردم به در خانه من آمده و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: امام زمان شما را به حضور طلبیده است. آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند، امام(عج) مرا با نام خودم صدا زد و فرمود: برو به حسن مسلم که در این زمین کشاورزی میکند بگو: این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمینهای دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کند.
عرض کردم: مولای من لازم است دلیل و نشانهای داشته باشم و گرنه مردم حرف مرا قبول نمیکنند، حضرت فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانههایی برای آن قرار میدهیم و همچنین به سید ابوالحسن (یکی از علمای قم) بگو در این زمین مسجدی بنا نماید. بزی هم در گله جعفر کاشانی است، آنرا خریداری کن و بدین مکان آور و آن را بکش و بین بیماران انقاق کن، هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد، حق تعالی او را شفا میدهد. امام دستور نماز خاصی را نیز به من دادند.
صبح هنگام به همان مکان شب گذشته رفتم و در آنجا زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده امام حدود بنای مسجد را نشان میداد، سپس به قم نزد سید ابوالحسن رفتم و چون به در خانه او رسیدم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستی؟ به او گفتم: بلی! خادم گفت: سید از سحر در انتظار توست. سید مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن بن مثله من در خواب بودم که شخصی به من گفت:
حسن بن مثله از جمکران نزد تو میآید، هر چه او گوید تصدیق کن و به قول او اعتماد نما. آنگاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف کردم. با هم به سمت جمکران حرکت کردیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، یک بز به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله من نبوده و تاکنون آنرا ندیده است، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیماری که از گوشت آن تناول کرد شفا یافت. پس از این ماجرا سیدابوالحسن مسجدی با سقفی از چوب در آن مکان احداث کرد.
دسترسی محلی مسجد جمکران
مسجد جمکران در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جادهٔ کاشان در نزدیکی روستای جمکران قرار دارد.
اما عدهای از جمله برخی از معاصرین، با استناد به نامهای که حجت بن حسن مهدی به آخرین وکیل خویش ارسال نمودهاست، که شیعیان به توقیع ناحیه مقدسه از آن نام میبرند، مشاهده امام زمان در بیداری را بر خلاف نامه منسوب به مهدی میدانند، در بخشی از این نامه آمدهاست:
غیبت کامل آغاز شد و پس از آن ظهوری نخواهد بود، مگر بهفرمان خداوند. بهزودی برخی از شیعیان من ادعا خواهند کرد که مرا دیدهاند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کند، دروغگو و تهمت زننده است.
با اینحال عده بسیاری از جمله شیخ عباس قمی در مفاتیحالجنان و پیش از او محدث نوری در کتاب خود، با ذکر سند، داستانهای بسیاری از ملاقات افراد با امام زمان نقل میکنند و با استناد به روایاتی، ملاقات با حضرت مهدی در بیداری را امکانپذیر میدانند.
سید حسن ابطحی در مقدمه کتاب ملاقات با امام زمان خود که دهها بار تجدید چاپ شده اشارهای به این توقیع نموده و سعی در اثبات این موضوع دارد که منظور از ادعای مشاهده مطرح شده در این نامه مشاهدهای توأم با ادعای ارتباط دائمی و بابیت و نمایندگی است که طبعاً به واسطه آغاز غیبت کبری پایان یافته و الا مشاهده فردی که در بدن مادی است و در بین مردم زندگی میکند نه تنها ممکن بلکه کاملاً عادی است و بارها اتفاق افتادهاست.
تاریخچه ساخت مسجد جمکران
بر اساس آن چه محدث نوری در جنه الماوی نقل کرده است، حسن بن مثله جمکرانی میگوید:
شب سه شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ه.ق جماعتی از مردم به در خانه من آمده و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: امام زمان شما را به حضور طلبیده است. آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند، امام(عج) مرا با نام خودم صدا زد و فرمود: برو به حسن مسلم که در این زمین کشاورزی میکند بگو: این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمینهای دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کند.
عرض کردم: مولای من لازم است دلیل و نشانهای داشته باشم و گرنه مردم حرف مرا قبول نمیکنند، حضرت فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانههایی برای آن قرار میدهیم و همچنین به سید ابوالحسن (یکی از علمای قم) بگو در این زمین مسجدی بنا نماید. بزی هم در گله جعفر کاشانی است، آنرا خریداری کن و بدین مکان آور و آن را بکش و بین بیماران انقاق کن، هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد، حق تعالی او را شفا میدهد. امام دستور نماز خاصی را نیز به من دادند.
صبح هنگام به همان مکان شب گذشته رفتم و در آنجا زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده امام حدود بنای مسجد را نشان میداد، سپس به قم نزد سید ابوالحسن رفتم و چون به در خانه او رسیدم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستی؟ به او گفتم: بلی! خادم گفت: سید از سحر در انتظار توست. سید مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن بن مثله من در خواب بودم که شخصی به من گفت:
حسن بن مثله از جمکران نزد تو میآید، هر چه او گوید تصدیق کن و به قول او اعتماد نما. آنگاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف کردم. با هم به سمت جمکران حرکت کردیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، یک بز به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله من نبوده و تاکنون آنرا ندیده است، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیماری که از گوشت آن تناول کرد شفا یافت. پس از این ماجرا سیدابوالحسن مسجدی با سقفی از چوب در آن مکان احداث کرد.
دسترسی محلی مسجد جمکران
مسجد جمکران در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جادهٔ کاشان در نزدیکی روستای جمکران قرار دارد.