28-12-2021, 02:08 PM
حقوق و مزایا، از مهم ترین بخش های یک شغل و از جمله عوامل تاثیر گذار، در انتخاب آن می باشد. به طور معمول، افراد، به جهت امنیت شغلی و پرداخت های به موقع و عادلانه، تمایل به انتخاب یک شغل دولتی داشته و ترجیح می دهند که کارمند دولت باشند. متاسفانه، در سال های اخیر، شاهد بی نظمی و عدم رعایت عدالت، در پرداخت حقوق کارمندان برخی از نهادهای دولتی هستیم.
به همین منظور و در راستای ایجاد نظم، در پرداخت حقوق کارمندان، ضرورت وجود یک سامانه نظارتی در این زمینه، بیش از پیش، احساس می شد. در همین راستا، در سال جاری، به دستور رئیس جمهور، سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری، راه اندازی شد که به آن، سامانه پاکنا نیز می گویند و موسسات و شرکت های دولتی، موظف به استفاده از آن می باشند.
از این رو، در این مقاله، قصد داریم به معرفی سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir و امکانات آن بپردازیم که با ورود به سایت سامانه و عضویت در آن، در دسترس متقاضیان خواهد بود. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.
معرفی سامانه پاکنا
سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، سامانه ای است که با هدف ساماندهی نیروهای انسانی ادارات دولتی و ایجاد نظم در امور مالی آن ها، از جمله نظم در پرداخت حقوق کارمندان دولت، طراحی و راه اندازی شده است. تمامی شرکت های دولتی، موظف هستند، اطلاعات مربوط به کارمندان خود را، با ورود به سایت سامانه به آدرس pakna.karmandiran.ir و انتخاب گزینه ثبت حقوق و مزایای کارکنان، بارگذاری نمایند.
بعد از دستور رئیس جمهور، به موجب تبصره 20 قانون بودجه 1400، دادن اعتبار به موسسات و نهادهای دولتی، جهت پرداخت حقوق کارمندان خود، صرفا، در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مسئول مربوطه که معمولا کارشناس اداری مالی دستگاه دولتی است و توسط بالاترین مقام اداری، معرفی شده است، اقدام به ورود اطلاعات کارمندان، در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir نموده باشد.
طبق تبصره 20 قانون بودجه 1400، به منظور ساماندهی کارکنان دولت و نیروی انسانی ادارات دولتی، همچنین، ایجاد نظم و انظباط مالی، در ادارات دولتی، کلیه شرکت های دولتی که نام آن ها در قانون ششم برنامه توسعه آمده است، موظف هستند، اطلاعات کارمندان خود را در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، ثبت کنند و هر گونه پرداخت اعتبار، جهت حقوق کارمندان دولت، صرفا در صورت وارد کردن اطلاعات کارکنان، در این سامانه، امکان پذیر می باشد.
حتما بخوانید: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت setadiran.ir
امکانات سامانه پاکنا
در قسمت قبل، به معرفی سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، پرداختیم و گفتیم که بر مبنای قانون بودجه 1400، دادن اعتبار و پرداخت حقوق کارمندان نهادها و موسسات دولتی، منوط بر وارد کردن اطلاعات کارمندان هر نهاد و موسسه دولتی، توسط شخص مسئول در هر نهاد، در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir می باشد. در این قسمت، قصد داریم، به معرفی امکانات سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، بپردازیم که عبارتند از:
استخدام و بکارگیری نیروی انسانی : این بخش از امکانات سامانه، در خصوص اطلاعات مربوط به صدور شماره مستخدم رسمی، پیمانی و شناسه قراردادی است و پس از ورود به سایت، در دسترس متقاضیان خواهد بود.
پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری: این بخش، یک پایگاه جامع اطلاعات، از کارکنان نظام اداری بوده و به موجب اجبار ثبت اطلاعات کارمندان، در سامانه پاکنا، گردآوری شده است.
ثبت حقوق و مزایای کارکنان: تمامی شرکت ها و موسسات دولتی، موظف هستند، اطلاعات حقوق و مزایای کارمندان خود را در این بخش از سامانه، وارد نمایند.
مدیریت ساختار دستگاه های اجرایی کشور: به موجب ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، بالاترین مقام اداری در هر سازمان، باید به موجب یک نامه کتبی، اقدام به معرفی کارشناس اداری مالی دستگاه خود، به عنوان راهبر سامانه پاکنا نماید و نام کاربری و رمز عبور دریافت کند.
کانون های ارزیابی: این قسمت، مربوط به ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای است.
استعلام نیروی انسانی: از این بخش، می توان، اقدام به استعلام وضعیت اشتغال کارکنان دولت نمود.
رسیدگی به تخلفات اداری: این امکان از امکانات سامانه، بر آرای صادره از سوی هیئت های رسیدگی به انواع تخلفات اداری کارمندان، نظارت می کند.
مدیریت بورس های خارج از کشور: این سمت، در خصوص اعزام کارمندان دولت، به بورس های خارج از کشور است.
مدیریت مشاغل دستگاه های اجرایی: این بخش، مربوط به راهبری مشاغل عمومی و اختصاصی دستگاه های اجرایی است.
ثبت و بروز رسانی مدارک تحصیلی کارمندان: در این قسمت، اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی کارمندان، ثبت و به روز رسانی می گردد.
امکانات سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، با ورود به سایت آن، در دسترس متقاضیان، خواهد بود.
در ادامه بخوانید : سامانه مردم mardom.mcls.gov.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه پاکنا در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه پاکنا پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- سامانه پاکنا چیست؟
سامانه پاکنا سامانه ای است که دستگاه های دولتی موظف هستند اطلاعات مربوط به حقوق کارمندان خود را در آن وارد نمایند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.
2- امکانات سامانه پاکنا چیست؟
امکانات سامانه پاکنا شامل مواردی همچون ثبت حقوق کارمندان امکان گزارش تخلفات اداری و سایر مواردی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.
3- ضمانت اجرای وارد نکردن اطلاعات کارمندان دولت در سامانه پاکنا چیست؟
ضمانت اجرای وارد نکردن اطلاعات کارمندان دولت در سامانه پاکنا آن است که معاون مالی دستگاه دولتی باید با مراجعه به سازمان اداری و استخدامی تعهد کتبی بدهد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : سامانه پاکنا karmandiran.ir
به همین منظور و در راستای ایجاد نظم، در پرداخت حقوق کارمندان، ضرورت وجود یک سامانه نظارتی در این زمینه، بیش از پیش، احساس می شد. در همین راستا، در سال جاری، به دستور رئیس جمهور، سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری، راه اندازی شد که به آن، سامانه پاکنا نیز می گویند و موسسات و شرکت های دولتی، موظف به استفاده از آن می باشند.
از این رو، در این مقاله، قصد داریم به معرفی سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir و امکانات آن بپردازیم که با ورود به سایت سامانه و عضویت در آن، در دسترس متقاضیان خواهد بود. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.
معرفی سامانه پاکنا
سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، سامانه ای است که با هدف ساماندهی نیروهای انسانی ادارات دولتی و ایجاد نظم در امور مالی آن ها، از جمله نظم در پرداخت حقوق کارمندان دولت، طراحی و راه اندازی شده است. تمامی شرکت های دولتی، موظف هستند، اطلاعات مربوط به کارمندان خود را، با ورود به سایت سامانه به آدرس pakna.karmandiran.ir و انتخاب گزینه ثبت حقوق و مزایای کارکنان، بارگذاری نمایند.
بعد از دستور رئیس جمهور، به موجب تبصره 20 قانون بودجه 1400، دادن اعتبار به موسسات و نهادهای دولتی، جهت پرداخت حقوق کارمندان خود، صرفا، در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مسئول مربوطه که معمولا کارشناس اداری مالی دستگاه دولتی است و توسط بالاترین مقام اداری، معرفی شده است، اقدام به ورود اطلاعات کارمندان، در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir نموده باشد.
طبق تبصره 20 قانون بودجه 1400، به منظور ساماندهی کارکنان دولت و نیروی انسانی ادارات دولتی، همچنین، ایجاد نظم و انظباط مالی، در ادارات دولتی، کلیه شرکت های دولتی که نام آن ها در قانون ششم برنامه توسعه آمده است، موظف هستند، اطلاعات کارمندان خود را در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، ثبت کنند و هر گونه پرداخت اعتبار، جهت حقوق کارمندان دولت، صرفا در صورت وارد کردن اطلاعات کارکنان، در این سامانه، امکان پذیر می باشد.
حتما بخوانید: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت setadiran.ir
امکانات سامانه پاکنا
در قسمت قبل، به معرفی سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، پرداختیم و گفتیم که بر مبنای قانون بودجه 1400، دادن اعتبار و پرداخت حقوق کارمندان نهادها و موسسات دولتی، منوط بر وارد کردن اطلاعات کارمندان هر نهاد و موسسه دولتی، توسط شخص مسئول در هر نهاد، در سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir می باشد. در این قسمت، قصد داریم، به معرفی امکانات سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، بپردازیم که عبارتند از:
استخدام و بکارگیری نیروی انسانی : این بخش از امکانات سامانه، در خصوص اطلاعات مربوط به صدور شماره مستخدم رسمی، پیمانی و شناسه قراردادی است و پس از ورود به سایت، در دسترس متقاضیان خواهد بود.
پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری: این بخش، یک پایگاه جامع اطلاعات، از کارکنان نظام اداری بوده و به موجب اجبار ثبت اطلاعات کارمندان، در سامانه پاکنا، گردآوری شده است.
ثبت حقوق و مزایای کارکنان: تمامی شرکت ها و موسسات دولتی، موظف هستند، اطلاعات حقوق و مزایای کارمندان خود را در این بخش از سامانه، وارد نمایند.
مدیریت ساختار دستگاه های اجرایی کشور: به موجب ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، بالاترین مقام اداری در هر سازمان، باید به موجب یک نامه کتبی، اقدام به معرفی کارشناس اداری مالی دستگاه خود، به عنوان راهبر سامانه پاکنا نماید و نام کاربری و رمز عبور دریافت کند.
کانون های ارزیابی: این قسمت، مربوط به ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای است.
استعلام نیروی انسانی: از این بخش، می توان، اقدام به استعلام وضعیت اشتغال کارکنان دولت نمود.
رسیدگی به تخلفات اداری: این امکان از امکانات سامانه، بر آرای صادره از سوی هیئت های رسیدگی به انواع تخلفات اداری کارمندان، نظارت می کند.
مدیریت بورس های خارج از کشور: این سمت، در خصوص اعزام کارمندان دولت، به بورس های خارج از کشور است.
مدیریت مشاغل دستگاه های اجرایی: این بخش، مربوط به راهبری مشاغل عمومی و اختصاصی دستگاه های اجرایی است.
ثبت و بروز رسانی مدارک تحصیلی کارمندان: در این قسمت، اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی کارمندان، ثبت و به روز رسانی می گردد.
امکانات سامانه پاکنا pakna.karmandiran.ir، با ورود به سایت آن، در دسترس متقاضیان، خواهد بود.
در ادامه بخوانید : سامانه مردم mardom.mcls.gov.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه پاکنا در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه پاکنا پاسخ دهند.
سوالات متداول
1- سامانه پاکنا چیست؟
سامانه پاکنا سامانه ای است که دستگاه های دولتی موظف هستند اطلاعات مربوط به حقوق کارمندان خود را در آن وارد نمایند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.
2- امکانات سامانه پاکنا چیست؟
امکانات سامانه پاکنا شامل مواردی همچون ثبت حقوق کارمندان امکان گزارش تخلفات اداری و سایر مواردی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.
3- ضمانت اجرای وارد نکردن اطلاعات کارمندان دولت در سامانه پاکنا چیست؟
ضمانت اجرای وارد نکردن اطلاعات کارمندان دولت در سامانه پاکنا آن است که معاون مالی دستگاه دولتی باید با مراجعه به سازمان اداری و استخدامی تعهد کتبی بدهد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : سامانه پاکنا karmandiran.ir