23-06-2019, 05:08 PM
عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضا یکی از کلیدی ترین مباحث اقتصاد می باشد.
با توجه به عرضه و تقاضا قیمت کالا و خدمات تعیین شده و نقش بسازایی در قیمت گذاری دارند.
شرکت حسابداری در این مقاله در رابطه با عرضه و تقاضا و کابرد آن در بازار بصورت کامل توضیح داده است.
بصورت ساده عرضه و تقاضا یک مفهوم بنیادی در علم اقتصاد هستند، که مقدار کالا و خدمات خاصی را توصیف می نمایند.
تقاضا
تقاضا مقدار کالا یا خدمتی است که با توجه به قیمت و سایرعوامل اقتصادی در یک دوره مالی خریداری میشود.
عوامل موثر در تقاضا عبارت انداز:
1_قمیت
میتوان گفت قیمت یکی از اصلی ترین عوال موثر در تقاضا می باشد.
قیمت با تقاضا رابطه عکس دارد و دقیقا به همین دلیل شیب منحنی تقاضا منفی می باشد.
درصورت افزایش قیمت در بازار تقاضا کاهش می یابد و در صورت کاهش قیمت تقاضا افزایش می یابد.
2_تبلیغات
3_قیمت سایر کالا ها
4_مطلوبیت مصرف کنندگان
5_عوامل کمی و کیفی
عرضه
عرضه درعلم اقتصاد عبارت است از مقدار کالا وخدماتی که باتوجه به قیمت و سایر عوامل اقتصادی در یک دوره مالی برای برآوردن تقاضا توسط تولید کنندگان در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.
عرضه برخلاف تقاضا با قیمت رابطه مستقیم دارد.
تولیدکنندگان در قیمت های مختلف حاضر به عرضه کالای خود به میزان مشخصی می باشند.
اگه قیمت کالا و خدمات برای تولید کنندگان قابل قبول نباشد، یا به عبارت دیگر هزینه های تولید با فروش کالا و حداقل سود مدنظر حاصل نگردد طبیعی است که تولید کنندگان از عرضه کالا خودداری نمایند.
شرکت حسابداری با اتکاء بر مدیران مالی باتجربه خود میتواند مشاوره مالی لازم را جهت قیمت گذاری کالا و خدمات به تولیدکنندگان ارائه نماید.
رابطه مستقیم عرضه با قیمت باعث مثبت بودن شیب منحنی عرضه میشود.
در صورت افزایش قییمت کاملا طبیعی است که عرضه کننده مقدار بیشتر از کالا و خدمات خود را به عرضه نماید.
رابطه مستقیم عرضه با قیمت به این معناست که در صورت افزایش قیمت عرضه افزایش می یابد ودر صورت کاهش قیمت عرضه کاهش می یابد.
لازم به ذکر است عوامل دیگر بر عرضه تاثیر میگذارند که عبارت انداز:
1_تکنولوژی
2_تبلیغات
3_قیمت کالا مکمل
4_قیمت کالای جانشین
5_عوامل کمی و کیفی
تعادل بازار
تعادل بازار عبارت است از زمانی که تولید کننده حاضر است باتوجه به نیاز بازار عرضه نماید و مصرف کننده نیز حاضر است با قیمت موجود تقاضا نماید.
بازار در همه حالت باتوجه به عرضه و تقاضا به قیمت تعادلی و یا همان نقطه تعادل می رسد.
تولید کننده باتوجه به نیاز بازار و قیمت تولید میکند.
مصرف کننده باتوجه به نیاز شخصی و قیمت تقاضا میکند.
نقطه توافق مصرف کننده و تولید کننده را نقطه تعادل گوییم.
عرضه با قیمت رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل منحنی عرضه دارای شیب مثب است.
تقاضا با قیمت رابطه معکوس دارد و به همین دلیل منحنی تقاضا دارای شیب منفی است.
در نمودار محل برخورد منحنی عرضه و تقاضا را نقطه تعادل می نامیم.
درآمد
درآمد بصورت مستقیم در تقاضای کالا تاثیر می گذارد.
درصورت کاهش درامد مصرف کننده باتوجه به کم شدن قدرت خرید کاهش تقاضا نیز طبیعی است.
در صورت افزایش درآمد قطعا میزان تقاضای مصرف کننده افزایش می یابد، بافرض اینکه مصرف کننده ذخیره پول نداشته باشد.
باتوجه به درآمد ملی و بررسی شاخص های بازار میتوان میزان تقاضا مصرف کننده را پیش بینی کرده و مشاوره مالی لازم را در این زمینه به عرضه کنندگان ارائه کرد.
انواع کالا
در علم اقتصاد انواع کالا به سه قسمت کالای پست، کالا عادی، کالا مستقل از درآمد تقسیم میشود.
کالاهای با توجه به مباحث عرضه و تقاضا به کالای جانشین و کالای مکمل نیز تقسیم میشوند.
کالای پست عبارت است از کالایی که در صورت کاهش درآمد مصرف آن افزایش می یابد و بلعکس.
کالای عادی عبارت است از کالایی که در صورت کاهش درآمد مصرف آن کاهش می یابد.
درصورتی که درآمد مصرف کننده افزایش پیدا کند مصرف کالاهای عادی نیز افزایش می یابد.
کالای مستقل از درآمد عبارت است از کالایی که مصرف آن هیچ گونه ارتباطی با درآمد ندارد و در صورت کاهش و یا افزایش درآمد تغییری در مصرف بوجود نمی آید.
باتوجه به توضیحات داده شده در رابطه با کالاهای پست و عادی توسط موسسه حسابداری تاثیر درآمد مصرف کننده بر تقاضای وی تاحدی مشخص شده است.
کالای جانشین عبارت است از کالایی که میتوان به جای کالای مدنظر مورد استفاده قرارگیرد.
کالای مکمل عبارت است از کالایی که همراه با کالای مدنظر مورد استفاده قرار می گیرد.
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
نوشته شده توسط: مشاورین تهران و شرکا
جستجوهای مرتبط با ما : شرکت حسابداری، موسسه حسابداری، خدمات حسابداری، مشاوره مالی، خدمات مالیاتی