21-06-2017, 04:27 PM
در این مقاله عملکرد شیرهای سوپاپ دار در حرکت رو به پایین را بررسی می کنیم و روشهایی برای کاهش اثرات نامطلوب تغییرات فشار و ویسکوزیته در عملکرد سیستم کنترل را معرفی میکنیم.
همانطور که در مورد کنترل حرکت رو به بالا ذکر شد برای فشار پایلوت یک شیر کنترل سلنوئیدی دو کاره در نظر می گیریم.
باز یادآور می شویم که شیرهای واقعی از یک سلنوئید یک طرفه بهره می برند ولی برای مقصود آموزشی شیر کنترل دوکاره مناسب تر خواهد بود. واضح است که روابط این شیر مشابه روابطی است که برای شیر کنترل حرکت رو به بالا استخراج کردیم با این تفاوت که نیروی فنر وارده به سوپاپ اصلی این با در جهت مخالف وارد می شود یعنی به سمتی که شیر را ببندد.
شیر یکطرفه زمانی باز می شود که فشار خروجی پمپ به فشار داخل جک برسد. دقت کنید در هنگام شتاب گیری رو به بالا مقدار فشار کابین متفاوت خواهد بود چرا که پمپ باد فشار اضافی برای تامین نیروی لازم برای شتاب گرفتن نیزتولید کند. اما در حرکت رو به پایین کافی است که فشار داخل جک مقداری افت کند تا کابین رو به پایین شتاب بگیرد.
تغییرات عملکرد:
کارکرد تمام شیرهای کنترل به محدود کردن جریان توسط یک اریفیس وابسته است. بنابراین میتوان گفت که کارایی یک شیر اسپول دار مجهز به موتور برقی دارای تغییرات کنترلی نسبت به یک شیر کنترل پایلوت دار بیشتر است. علت آنکه فشار پایلوت شیرهای کنترل پایلوت دار خود در معرض تغییرات بوده و باعث تشدید در ضعف عملکرد می گردد. ولی به هر حال شیر کنترل بدون سیستم جبران ساز تغییرات عملکرد غیر قابل قبولی خواهد داشت و فقط در سرعت های پایین قابل استفاده خواهد بود. از تحلیل های ارائه شده مشخص است که مهمترین فاکتور در تعیین رفتار شیر، فشار ورودی به آن می باشد که خود به فشار داخل جک وابسته است.
کارایی سیستم آسانسور به ویسکوزیته روغن هیدرولیک وابسته است. ویسکوزیته عامل تعیین کننده افت فشار در لوله تغذیه و ضریب تخلیه شیر می باشد. همانطور که ذکر شد بدون طراحی مکانیزم هایی برای جبران اثرات افت فشار و ویسکوزیته عملکرد شیرهای کنترل آسانسور جز در سرعت های پایین قابل قبول نخواهد بود.
جبران فشار:
واضح است اگر بتوانیم سیستمی طراحی کنیم که فشار داخل شیر از فشار جک مستقل بوده و همیشه فشار ثابتی در داخل شیر وجود داشته باشد، بیشتر تغییرات عملکردی سیستم کنترل حذف می گردد. به عبارت دیگر بیشتر اجزای سیستم کنترل هیدرولیکی برای کار در فشار ثابت طراحی می گردند. این امر با بهره گیری از یک شیر کنترل محدود کننده با جریان متغیر در ورودی شیر کنترل اصلی ممکن می گردد. بحث خود را با بررسی بیشتر شیرهای پایلوت دار ادامه می دهیم. این بحث در مورد شیر های اسپول دار نیز صدق می کند. طرح جبران فشار شامل یک شیر اسپول دار تقویت شده به وسیله فنر می باشد. خروجی شیر طریق مسیر پایلوت به اسپول وارد می گردد. اسپول تحت فشار فنر است، فشار جک در جهت مخالف اسپول وارد می شود.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
همانطور که در مورد کنترل حرکت رو به بالا ذکر شد برای فشار پایلوت یک شیر کنترل سلنوئیدی دو کاره در نظر می گیریم.
باز یادآور می شویم که شیرهای واقعی از یک سلنوئید یک طرفه بهره می برند ولی برای مقصود آموزشی شیر کنترل دوکاره مناسب تر خواهد بود. واضح است که روابط این شیر مشابه روابطی است که برای شیر کنترل حرکت رو به بالا استخراج کردیم با این تفاوت که نیروی فنر وارده به سوپاپ اصلی این با در جهت مخالف وارد می شود یعنی به سمتی که شیر را ببندد.
شیر یکطرفه زمانی باز می شود که فشار خروجی پمپ به فشار داخل جک برسد. دقت کنید در هنگام شتاب گیری رو به بالا مقدار فشار کابین متفاوت خواهد بود چرا که پمپ باد فشار اضافی برای تامین نیروی لازم برای شتاب گرفتن نیزتولید کند. اما در حرکت رو به پایین کافی است که فشار داخل جک مقداری افت کند تا کابین رو به پایین شتاب بگیرد.
تغییرات عملکرد:
کارکرد تمام شیرهای کنترل به محدود کردن جریان توسط یک اریفیس وابسته است. بنابراین میتوان گفت که کارایی یک شیر اسپول دار مجهز به موتور برقی دارای تغییرات کنترلی نسبت به یک شیر کنترل پایلوت دار بیشتر است. علت آنکه فشار پایلوت شیرهای کنترل پایلوت دار خود در معرض تغییرات بوده و باعث تشدید در ضعف عملکرد می گردد. ولی به هر حال شیر کنترل بدون سیستم جبران ساز تغییرات عملکرد غیر قابل قبولی خواهد داشت و فقط در سرعت های پایین قابل استفاده خواهد بود. از تحلیل های ارائه شده مشخص است که مهمترین فاکتور در تعیین رفتار شیر، فشار ورودی به آن می باشد که خود به فشار داخل جک وابسته است.
کارایی سیستم آسانسور به ویسکوزیته روغن هیدرولیک وابسته است. ویسکوزیته عامل تعیین کننده افت فشار در لوله تغذیه و ضریب تخلیه شیر می باشد. همانطور که ذکر شد بدون طراحی مکانیزم هایی برای جبران اثرات افت فشار و ویسکوزیته عملکرد شیرهای کنترل آسانسور جز در سرعت های پایین قابل قبول نخواهد بود.
جبران فشار:
واضح است اگر بتوانیم سیستمی طراحی کنیم که فشار داخل شیر از فشار جک مستقل بوده و همیشه فشار ثابتی در داخل شیر وجود داشته باشد، بیشتر تغییرات عملکردی سیستم کنترل حذف می گردد. به عبارت دیگر بیشتر اجزای سیستم کنترل هیدرولیکی برای کار در فشار ثابت طراحی می گردند. این امر با بهره گیری از یک شیر کنترل محدود کننده با جریان متغیر در ورودی شیر کنترل اصلی ممکن می گردد. بحث خود را با بررسی بیشتر شیرهای پایلوت دار ادامه می دهیم. این بحث در مورد شیر های اسپول دار نیز صدق می کند. طرح جبران فشار شامل یک شیر اسپول دار تقویت شده به وسیله فنر می باشد. خروجی شیر طریق مسیر پایلوت به اسپول وارد می گردد. اسپول تحت فشار فنر است، فشار جک در جهت مخالف اسپول وارد می شود.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com