02-09-2021, 07:31 PM
امتیازدهی به این مطلب
دکتری پژوهش محور ، شیوه پژوهش محور، دورهای با محوریت پژوهش است که برخی از دستاوردهای آن عبارت از حل مشکلات، ارائه فناوریهای جدید، نظریه یا ایده جدید، تولید دانش فنی، ثبت اختراع و… است و مشتمل بر اخذ واحدهای درسی محدود و الزام به ارایه پایاننامه میباشد.
دوره دکترای پژوهشی یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی آموزشعالی است که به اعطای مدرک تحصیلی دکتری پژوهش محور میانجامد و مجموعهای هماهنگ از فعالیتهای پژوهشی و آموزشی است. در حال حاضر درخصوص بسیاری از دانشجویان دورههای دکتری آموزش محور به دلیل مشغلههای تحصیلی چندین سال طول میکشد تا پس از فراغت از تحصیل مهارتهای عملی لازم را به دست آورند. از اینرو در جهان، دورههای دکتری پژوهش محور مطرح شده است. با توجه به اینکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که در اقتصاد کشور نقش مؤثری دارد لذا ضرورت توسعه دکتری پژوهش محور بیش از پیش آشکار میگردد.
هدف از ایجاد دورهی دکتری پژوهشی، تربیت افرادی است که ضمن احاطه به علوم مرتبط در زمینهای خاص و همچنین آشنا شدن با روشهای پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی پژوهشی، بتوانند ضمن فراهمآوردن بستری مناسب جهت حل مشکلات روز جامعه و در دست گرفتن رهبری پژوهش، با نوآوری در زمینهی ارتقاء و توسعه روشهای نوین و ایجاد پل ارتباطی بین علومپایه و کاربردی، گامی در جهت خودکفایی کشور و توسعه پایدار و نهایتاً گسترش مرزهای دانش و ارتقاء علمی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها و احیای روحیه خودباوری، برای دستیابی به تازههای جهان دانش بردارند.
محور اصلی فعالیتهای دورهی دکتری تخصصی پژوهشی، کسب دانش و مهارت از طریق پژوهش هدفمند و نوآوری در یک رشته خاص است و آموزش نیز وسیلهای است برای برطرفکردن کاستیهای آموزشی دانشجویان این دوره تا راه را برای وصول به اهداف دورهی مزبور هموار سازد.
شرط نخست برای برگزاری دورههای دکتری پژوهش محور، تعریف یک پروژه و رساله دکتری است. دانشگاه یا پژوهشگاه باید اهمیت و ضرورت پروژه را براساس اولویتهای نیازهای روز کشور تعیین کرده و همچنین کارفرما و منبع مالی تأمین آن نیز مشخص باشد که همین امر یکی از عوامل تقویتکننده ارتباط دانشگاه و صنعت میباشد. در پذیرش به شیوهی جدید دانشجوی دکتری پژوهش محور، گام نخست این خواهد بود که مهارتهای عملی این دانشجویان در زمینهی فعالیتهای مورد علاقه آنان، با بررسی پرونده و سوابق مربوطه محرز شود. فرد با توجه به سوابق تحصیلی و متناسب با موضوع پروژهی خود، این دوره را طی کرده و در صورت صلاحدید استاد راهنما دروسی را که مورد نیاز باشد میگذراند. در دوره پژوهش محور، امتحان جامع برای فرد وجود ندارد، اما باید در دورههای تقسیمبندی شده، گزارش پیشرفت پروژه را ارائه و پس از آن نیز از رسالهی خود دفاع کند.
دانشجویان دکتری پژوهشی بر این باورند که، آزمون فعلی دکتری برای آنان مناسب نیست و از این کنکور دکتری استقبال نمیکنند و معتقدند مهمترین مهارتهایی که یک دانشجوی دکتری پژوهش محور باید داشته باشد، تعریف و قدرت حل مسئله است. دانشجویان دکتری پژوهش محور با توان بالای پژوهشی تربیت میشوند و محدودیت تدریس در دانشگاه برای فارغالتحصیلان دکتری پژوهش محور وجود ندارد و پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور به شرطی مقدور است که موضوع پایاننامه در جهت درخواست و رفع نیاز صنعت، سازمان، نهاد یا دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما باشد. در دورههای پژوهش محور، دانشجو برای حل یک مشکل وارد دانشگاه میشود و پروژهها باید براساس مشکلات واقعی جامعه تعریف شود. بنابراین دانشجویان این دورهها هم به آن مسأله مسلط میشوند و هم به جامعه کمک و آن را برای تغییر و تحولات آینده آماده میکنند.
چشمانداز آتی شیوهی پژوهش محور در ایران: با توجه به اینکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که در اقتصاد کشور نقش مؤثر و به سزایی دارد و اگر کارآفرینی مبتنی بر علم نباشد ارزش افزوده و تأثیر آن بسیار پایین خواهد بود، ضرورت توسعهی دکتری پژوهش محور، بیش از پیش آشکار میگردد. در همین راستا و با توجه به تأکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت، هدف این است که درآیندهای نزدیک حدود ۸۰ درصد دورههای دکتری، به صورت پژوهش محور بوده و تنها ۲۰ درصد دورهها، به صورت آموزشی برگزار میگردد. آمارها نشان میدهد که، ظرفیت پذیرش دانشجویان پژوهش محور در مقاطع تحصیلات تکمیلی، طی یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته که این امر نشانگر این است که سیاست کلی آموزشعالی کشور ما در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل کاربردی بودن این شیوه و استقبال دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، به شیوه پذیرش دانشجوی پژوهش محور، گرایش پیدا کرده است.
دکتری پژوهشمحور در ایران و سایر کشورها
دکتری پژوهش محور رایجترین شیوه تربیت دانشجوی دکتری در کشورهای برتر علمی دنیا است که در آن سعی میشود دانشجوی به جای وابستگی به دانش استاد راهنما؛ به دانشمندی مستقل با توانایی تولید علم تبدیل شود.
دو مدل رایج تربیت دانشجوی دکتری در دنیا شامل مدل درس محور(course based) و پژوهش محور (research based) میشود که البته تا کنون حرف اول و آخر در تربیت دانشجوی دکتری در ایران با مدل درسمحور بوده است. اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آزمون دکتری سال ۹۰ به درج کدرشتههایی در دفترچه انتخاب رشته پذیرفته شدگان اولیه این آزمون اقدام کرد که حاکی از ورود مدل «دکتری پژوهشمحور» به نظام تربیت دانشجوی دکتری در کشورمان بود.
در تربیت دانشجوی دکتری در مدل درسمحور (course based) دانشجو موظف به گذراندن تعدادی واحد درسی بر مبنای برنامه آموزشی در هر نیمسال تحصیلی است. گرچه ممکن است دروس گذرانیده شده در دورههای قبل در این دوره تکرار شوند و یا دروسی که به آنها در آینده نیاز مبرمی داشته باشند، هرگز ارائه نشوند و در پایان پس از قبولی در امتحان جامع، موضوع پایاننامه انتخاب میشود.
در دورههای دکتری پژوهشمحور (research based) دانشجو پس از انتخاب استاد راهنما و موضوع رساله دورهای سه تا ۶ ساله را میگذراند. در این مدت به تشخیص استاد راهنما یا نیاز دانشجو، دروسی به صورت پراکنده و سازماننیافته و در راستای عنوان رساله گذرانده میشود و در نهایت از رساله دفاع میشود.
اگرچه در برخی کشورها همچون هلند پیششرطهایی برای دفاع از رساله وجود دارد که معمولاً مربوط به چاپ تعداد حداقلی از مقالات علمی با استفاده از رساله است. در این نظام، فراغت از تحصیل به معنای آن است که فرد از دانشجوی وابسته به علم استاد راهنما به دانشمندی مستقل با توانایی تولید علم مبدل میشود.
دورههای دکتری پژوهشمحور در کشورمان به عنوان دورههایی “تقاضا محور” شناخته میشوند که آموزش و تربیت دانشجوی دکتری و رساله دکتری دانشجو در آنها منطبق بر نیاز ملموس صنعت صورت میگیرد.
دورههای دکتری پژوهشمحور از این جهت باعث تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه میشوند که دانشجوی دکتری پژوهشمحور، تحصیل خود را با پروژهای شروع میکند که مربوط به نیاز یکی از صنایع یا یکی از دستگاهها است و این نیاز به عنوان موضوع رساله دانشجو قرار میگیرد. بنابراین دوره دکتری پژوهشمحور یک دوره تحصیلی تقاضامحور میشود که دانشجو در آن با یک موضوع جدی و واقعی درگیر شده و علاوه بر بالا رفتن سطح علمی کشور نیازی نیز از جامعه برطرف میشود.
ملاکهای معرفی داوطلب دکتری به مصاحبه
ملاک عمل در معرفی افراد، ابتدا نمره فرد و پس از آن اولویتهای انتخابی داوطلب در فرم انتخاب رشته و پس از آن سهمیه فرد است.
در واقع همانند نظام پذیرش در کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد، وقتی فردی بالاترین نمره را دارد، اولویتهای انتخابیاش بررسی میشود و اگر در اولویت اول خود پذیرفته شود اولویتهای بعدی وی دیگر مورد بررسی قرار نمیگیرد و افراد بعدی هم به همین صورت بررسی میشوند.
با توجه به اینکه میزان علاقمندی و اولویتهای انتخابی هر فرد با دیگری متفاوت است و یک نفر ممکن است تنها یک کدرشته و دیگری تمامی ۵۰ کدرشته محل را در فرم خود درج کند و نظام پذیرش نیمه متمرکز و همراه با مصاحبه دکتری است، چند برابر ظرفیت پذیرش افراد مجاز اعلام میشوند تا از بین آنها به ترتیب نمره از بالاترین به دانشگاهها معرفی شوند.
برگرفته از کتاب تکنیک های انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر