27-07-2019, 01:25 PM
استراتژی، مقولهی پرآشوبی است؛ البته اگر به استراتژی از دریچهی تعاریفی نگاه کنیم که در کتابها میخوانیم و در دورههای MBA تدریس میشود. رویکرد سازمان به استراتژی که غالباً از مأموریت و چشمانداز شرکت استخراج میشود، تا حد زیادی به تحلیلهای داخلی و خارجی متکی است، ازطریق ابزارهای متعدد پشتیبانی میشود، در قالب یک استراتژی الهامبخش، تنظیم و اجرا میشود و بهعنوانمثال پیروزی در بازار رقابتی طی سه سال را هدف قرار میدهد.
[font=IRANSans, Tahoma]ما در رویکردهایی که میدانیم ناکارا هستند، گیر کردهایم و بااینحال آنها را دائماً تبلیغ و تدریس میکنیم. جروئن کرایجنبرینک (Jeroen Kraaijenbrink) نویسندهی فوربز علت اصلی این امر را مجموعهای از باورهای نادرست یا «افسانههایی» دربارهی استراتژی میداند که بسیار قوی و متقاعدکننده هستند. به همین علت هم صرفنظر از هر اتفاقی که رخ میدهد، ما آنها را زنده نگه میداریم. قدرت و پذیرش گسترده این افسانهها موجب میشود که جرئت نکنیم آنها را به چالش بکشیم یا بهدنبال رویکردهای جایگزین بگردیم. در عوض همهی ما، استراتژی را به شیوهای تعریف و تفهیم میکنیم که گویی به ما تکلیف شده و درنتیجه، به حفظ باورهای نادرست کمک میکنیم. کرایجنبرینک بهمنظور شکستن این سیکل، در جدیدترین مجموعه مقالات خود دربارهی ۱۰ افسانهی نادرست دربارهی استراتژی بحث میکند:[/font]
[list]
[*]افسانه شماره ۱: استراتژی دربارهی جنگ است.
[*]افسانهی شماره ۲: استراتژی همان برنامهریزی است.
[*]افسانه شماره ۳: استراتژی با اهداف آغاز میشود.
[*]افسانه شماره ۴: استراتژی لزوماً باید سطح بالا باشد.
[*]افسانه شماره ۵: استراتژی باید ساده باشد
[*]افسانه شماره ۶: استراتژی از همهی فرایندها مهمتر است
[*]افسانه شماره ۷: استراتژی میتواند برونسپاری شود
[*]افسانه شماره ۸: استراتژی از دادهها مشتق میشود
[*]افسانه شماره ۹: استراتژی مستلزم تحلیلها یا منابع خارج از شرکت است
[*]افسانه شماره ۱۰: استراتژی باید بهصورت فرمول یا قاعده درآید
[/list]
مجموعه مقالات «افسانههایی دربارهی استراتژی» که در سایت همایش بین المللی نقش مشاوره در راهبرد مدیریت توسعه و رشد اقتصادی و صنعتی در ایران منتشر میشوند، علاوهبر تجزیهوتحلیل این ۱۰ باور نادرست، یک دیدگاه جایگزین را برای استراتژی به تصویر میکشد که شاید پافشاری متعصبانه بر رویکرد سنتی استراتژی را کنار بزند.
[font=IRANSans, Tahoma]ما در رویکردهایی که میدانیم ناکارا هستند، گیر کردهایم و بااینحال آنها را دائماً تبلیغ و تدریس میکنیم. جروئن کرایجنبرینک (Jeroen Kraaijenbrink) نویسندهی فوربز علت اصلی این امر را مجموعهای از باورهای نادرست یا «افسانههایی» دربارهی استراتژی میداند که بسیار قوی و متقاعدکننده هستند. به همین علت هم صرفنظر از هر اتفاقی که رخ میدهد، ما آنها را زنده نگه میداریم. قدرت و پذیرش گسترده این افسانهها موجب میشود که جرئت نکنیم آنها را به چالش بکشیم یا بهدنبال رویکردهای جایگزین بگردیم. در عوض همهی ما، استراتژی را به شیوهای تعریف و تفهیم میکنیم که گویی به ما تکلیف شده و درنتیجه، به حفظ باورهای نادرست کمک میکنیم. کرایجنبرینک بهمنظور شکستن این سیکل، در جدیدترین مجموعه مقالات خود دربارهی ۱۰ افسانهی نادرست دربارهی استراتژی بحث میکند:[/font]
[list]
[*]افسانه شماره ۱: استراتژی دربارهی جنگ است.
[*]افسانهی شماره ۲: استراتژی همان برنامهریزی است.
[*]افسانه شماره ۳: استراتژی با اهداف آغاز میشود.
[*]افسانه شماره ۴: استراتژی لزوماً باید سطح بالا باشد.
[*]افسانه شماره ۵: استراتژی باید ساده باشد
[*]افسانه شماره ۶: استراتژی از همهی فرایندها مهمتر است
[*]افسانه شماره ۷: استراتژی میتواند برونسپاری شود
[*]افسانه شماره ۸: استراتژی از دادهها مشتق میشود
[*]افسانه شماره ۹: استراتژی مستلزم تحلیلها یا منابع خارج از شرکت است
[*]افسانه شماره ۱۰: استراتژی باید بهصورت فرمول یا قاعده درآید
[/list]
مجموعه مقالات «افسانههایی دربارهی استراتژی» که در سایت همایش بین المللی نقش مشاوره در راهبرد مدیریت توسعه و رشد اقتصادی و صنعتی در ایران منتشر میشوند، علاوهبر تجزیهوتحلیل این ۱۰ باور نادرست، یک دیدگاه جایگزین را برای استراتژی به تصویر میکشد که شاید پافشاری متعصبانه بر رویکرد سنتی استراتژی را کنار بزند.
با ما همراه باشید.