13-08-2018, 05:08 PM
شاید خواندن این مقاله کمی برای شما سخت و ناراحت کننده باشد که دلایلی مبنی بر عدم استفاده از متا تگ توضیحات آورده شده است. موضوعی شاید تا مدت ها پیش دنبال آن بودید که بتوانیدمتا تگ توضیحات خوبی برای صفحات خود ارائه دهید تا بهتر و جذاب تر از رقبای شما باشد و در نتایج گوگل بهتر دیده شوید اما گوگل هر روزه خود را آپدیت می کند و به ناچار باید تابع قوانین آن باشیم تا به سئو سایت ضربه نزند.
قطعا سایت ها و انجمن های مختلف به خوبی نحوه استفاده بهینه از متاتگ توضیحات را توضیح داده اند که نباید بیشتر از 155 کاراکتر باشد تا به خوبی در نتایج جستجو دیده شود اما در این مقاله دلایلی آورده می شود که از متاتگ توضیحات فقط در بعضی صفحات سایت استفاده می کنیم نه همه صفحات سایت.
1- گوگل به طور پیوسته نتایج جستجو را ارزیابی و تغییر می دهد.
بعد از سال ها استفاده سایت ها از متاتگ توضیحات با محدودیت 150 تا 165 کاراکتر، به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تعداد محدودیت را به 260 تا 277 کاراکتر تغییر داد و این باعث جابه جایی بسیاری از وبسایت ها در نتایج جستجو شد و سایت هایی که با تعداد جدید بهینه شده بودند در نتایج بالاتری در جستجو قرار گرفتند اما بعد از 6 ماه دوباره گوگل به همان روال قبلی بازگشت و تعداد را به 150 تا 165 کاراکتر کاهش داد .
2- گوگل معمولا توضیحات خود را در متاتگ توضیحات می نویسد.
گوگل معمولا توضیحات خود را در متاتگ توضیحات می نویسد حتی اگر شما متاتگ توضیحات را نوشته باشید. طبق مطالعات Yoast قبل و بعد از تغییر اندازه طول متاتگ توضیحات توسط گوگل نشان داد که گوگل از پاراگراف اول محتوا جهت ایجاد متاتگ توضیحات استفاده می کند.پس سعی کنید پاراگراف اول یا به عبارت دیگر 100 کلمه اول محتوای خود را بسیار جذاب و بهینه شده بنویسید.
3- بهتر است خود گوگل متاتگ توضیحات را بسازد.
کلمات موجود در نتایج جستجو باعث می شوند که کاربر روی لینک سایت کلیک کند و وارد آن شود پس در نتیجه استفاده از متاتگ توضیحات بسیار کاربر پسند و clickable (قابلیت کلیک) است اما اغلب افراد این متا تگ را یا از رقبای خود کپی می کنند یا از کلمات غیر مرتبط استفاده می کنند که متناسب با موضوع مقاله نیست. به همین علت بهتر است خود گوگل متا دیسکریپشن صفحه را تعیین کند.
4- همه صفحات سایت از لحاظ سئو به طور یکسان مهم نیستند.
وبسایت های بزرگ دارای هزاران یا میلیون ها صفحه هستند که همه ی آنها ترافیک قابل توجه و قابل قبول را به سایت هدایت نمی کنند.پس بهتر است توضیحات متاتگ صفحاتی که روی هیچ گونه کلمه کلیدی متمرکز نیستند را به صورت دستی یا برنامه نویسی حذف کنید. لازم نیست همه ی صفحات سایت شما دارای توضیحات متا باشد.
اما 4 صفحه از سایت که باید متاتگ توضیحات را داشته باشند به شرح زیر است:
1- صفحه نخست
شاید مهمترین صفحه سایت شما صفحه اصلی یا home page است که مستلزم داشتن طراحی و تجربه کاربری ویژه و متاتگ توضیحات جذاب و کاربرپسند است. بعضی از صفحات سایت که دارای عناصر زیاد مانند عکس، متن و ... هستند به شدت نیاز به استفاده از متاتگ توضیحات را احساس می کنند. اگر شما سایتی با برند بزرگ و شناخته شده ای را مدیریت می کنید متادیسکریپشن صفحه اصلی سایت باید به شدت روی مخاطب تاثیرگذار باشد تا بیشترین کلیک را به ارمغان بیاورد.
2- صفحات محصول و دسته بندی
اگر وبسایتی در حوزه ی فروش محصول دارید پس مهمترین صفحات سایت شما صفحات محصول و دسته بندی می باشد و این صفحات به بیشترین زمان ممکن جهت بهینه سازی نیاز دارند تا جذاب باشند.
3- صفحات فرود سایت
صفحات فرود یا landing page صفحاتی هستند که علاوه بر این که باید به خوبی توسط کاربر و موتورهای جستجو دیده شوند باید حجم زیادی از کاربر را به سمت سایت شما بیاورند لذا این صفحات بسیار مهم و نیازمند گذراندن وقت زیادی جهت بهینه سازی آن ها است. نکته : بهبود متاتگ توضیحات صفحات و محتوای قدیمی سایت که رتبه بندی نشده اند و هرگز هم رتبه بندی نمی شوند نتیجه ای ندارد و ترافیک قابل توجهی را به سایت هدایت نمی کند.
4- صفحاتی که فاقد محتوای متنی هستند
بسیاری از صفحات وبسایت شامل ویدیو، ویجت، برنامه های ساخته شده هستند که فاقد متن است این گونه صفحات باید متاتگ توضیحات را داشته باشند.
سخن پایانی
همان طور که می دانید استفاده از متاتگ کیورد منسوخ شده است و استفاده آن باعث ارتقای رتبه نمی شود استفاده از متاتگ توضیحات هم برای بعضی صفحات مهم و کارا است اما این درجه از اهمیت فقط صرفا برای جذاب و قابل کلیک کردن آن صفحه از سایت و ارائه ی مطالب بیشتر در نتایج جستجو به کار می رود.
قطعا سایت ها و انجمن های مختلف به خوبی نحوه استفاده بهینه از متاتگ توضیحات را توضیح داده اند که نباید بیشتر از 155 کاراکتر باشد تا به خوبی در نتایج جستجو دیده شود اما در این مقاله دلایلی آورده می شود که از متاتگ توضیحات فقط در بعضی صفحات سایت استفاده می کنیم نه همه صفحات سایت.
1- گوگل به طور پیوسته نتایج جستجو را ارزیابی و تغییر می دهد.
بعد از سال ها استفاده سایت ها از متاتگ توضیحات با محدودیت 150 تا 165 کاراکتر، به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تعداد محدودیت را به 260 تا 277 کاراکتر تغییر داد و این باعث جابه جایی بسیاری از وبسایت ها در نتایج جستجو شد و سایت هایی که با تعداد جدید بهینه شده بودند در نتایج بالاتری در جستجو قرار گرفتند اما بعد از 6 ماه دوباره گوگل به همان روال قبلی بازگشت و تعداد را به 150 تا 165 کاراکتر کاهش داد .
2- گوگل معمولا توضیحات خود را در متاتگ توضیحات می نویسد.
گوگل معمولا توضیحات خود را در متاتگ توضیحات می نویسد حتی اگر شما متاتگ توضیحات را نوشته باشید. طبق مطالعات Yoast قبل و بعد از تغییر اندازه طول متاتگ توضیحات توسط گوگل نشان داد که گوگل از پاراگراف اول محتوا جهت ایجاد متاتگ توضیحات استفاده می کند.پس سعی کنید پاراگراف اول یا به عبارت دیگر 100 کلمه اول محتوای خود را بسیار جذاب و بهینه شده بنویسید.
3- بهتر است خود گوگل متاتگ توضیحات را بسازد.
کلمات موجود در نتایج جستجو باعث می شوند که کاربر روی لینک سایت کلیک کند و وارد آن شود پس در نتیجه استفاده از متاتگ توضیحات بسیار کاربر پسند و clickable (قابلیت کلیک) است اما اغلب افراد این متا تگ را یا از رقبای خود کپی می کنند یا از کلمات غیر مرتبط استفاده می کنند که متناسب با موضوع مقاله نیست. به همین علت بهتر است خود گوگل متا دیسکریپشن صفحه را تعیین کند.
4- همه صفحات سایت از لحاظ سئو به طور یکسان مهم نیستند.
وبسایت های بزرگ دارای هزاران یا میلیون ها صفحه هستند که همه ی آنها ترافیک قابل توجه و قابل قبول را به سایت هدایت نمی کنند.پس بهتر است توضیحات متاتگ صفحاتی که روی هیچ گونه کلمه کلیدی متمرکز نیستند را به صورت دستی یا برنامه نویسی حذف کنید. لازم نیست همه ی صفحات سایت شما دارای توضیحات متا باشد.
اما 4 صفحه از سایت که باید متاتگ توضیحات را داشته باشند به شرح زیر است:
1- صفحه نخست
شاید مهمترین صفحه سایت شما صفحه اصلی یا home page است که مستلزم داشتن طراحی و تجربه کاربری ویژه و متاتگ توضیحات جذاب و کاربرپسند است. بعضی از صفحات سایت که دارای عناصر زیاد مانند عکس، متن و ... هستند به شدت نیاز به استفاده از متاتگ توضیحات را احساس می کنند. اگر شما سایتی با برند بزرگ و شناخته شده ای را مدیریت می کنید متادیسکریپشن صفحه اصلی سایت باید به شدت روی مخاطب تاثیرگذار باشد تا بیشترین کلیک را به ارمغان بیاورد.
2- صفحات محصول و دسته بندی
اگر وبسایتی در حوزه ی فروش محصول دارید پس مهمترین صفحات سایت شما صفحات محصول و دسته بندی می باشد و این صفحات به بیشترین زمان ممکن جهت بهینه سازی نیاز دارند تا جذاب باشند.
3- صفحات فرود سایت
صفحات فرود یا landing page صفحاتی هستند که علاوه بر این که باید به خوبی توسط کاربر و موتورهای جستجو دیده شوند باید حجم زیادی از کاربر را به سمت سایت شما بیاورند لذا این صفحات بسیار مهم و نیازمند گذراندن وقت زیادی جهت بهینه سازی آن ها است. نکته : بهبود متاتگ توضیحات صفحات و محتوای قدیمی سایت که رتبه بندی نشده اند و هرگز هم رتبه بندی نمی شوند نتیجه ای ندارد و ترافیک قابل توجهی را به سایت هدایت نمی کند.
4- صفحاتی که فاقد محتوای متنی هستند
بسیاری از صفحات وبسایت شامل ویدیو، ویجت، برنامه های ساخته شده هستند که فاقد متن است این گونه صفحات باید متاتگ توضیحات را داشته باشند.
سخن پایانی
همان طور که می دانید استفاده از متاتگ کیورد منسوخ شده است و استفاده آن باعث ارتقای رتبه نمی شود استفاده از متاتگ توضیحات هم برای بعضی صفحات مهم و کارا است اما این درجه از اهمیت فقط صرفا برای جذاب و قابل کلیک کردن آن صفحه از سایت و ارائه ی مطالب بیشتر در نتایج جستجو به کار می رود.