30-10-2021, 01:51 PM
(آخرین ویرایش: 01-05-2022, 04:55 PM، توسط sharco_yadak.)
مشکلات رایج و علل اصلی خرابی سرسیلندر
یکی از قطعات اصلی در کارکرد موتور خودرو، سر سیلندر خودرو می باشد. سرسیلندر یکی از قطعاتی است که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به اعتقاد اکثر تعمیرکاران خودرو، محکم بودن آن و همچنین خرید سرسیلندر و مجموعه واشر سرسیلندر با کیفیت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
سرسیلندرها با آلیاژی بسیار مقاوم به گرما و فشار و ضربه به وجود می آیند. از این رو این قطعات استهلاک زیادی ندارد و کمتر دچار خرابی خواهند شد. البته میزان عمر این قطعه تا حد زیادی وابسته به سلامت و عملکرد بینقص سیستم روغن کاری و سیستم خنک کاری خودرو مانند واتر پمپ، رادیاتور و اویل پمپ است.
هرگونه مشکل در قطعات سرسیلندر می تواند منجر به تغییر شکل سرسیلندر و تاب برداشتن آن نسبت به بلوک سیلندر شود که این اتفاق نیز در عایق بندی سیلندرها از نفوذ آب و روغن ایجاد اختلال میکند.
رایج ترین مشکلات در سر سیلندر
۱. ترک خوردگی سرسیلندر
یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق، دقت پایین تعمیرکار هنگام باز کردن سرسیلندر برای تعمیرات موتور و اجزای درونی سیلندرها است. علاوه بر این یخ زدن آب خنک کننده سرسیلندر می تواند موجب بروز این مشکل شود.
۲. تاب پیدا کردن سرسیلندر
یکی از دلایل عمده ی این مشکل، بیدقتی تعمیرکاران هنگام باز و بسته کردن سرسیلندر، در زمانی که دمای آن بالا است می باشد. همچنین تنظیم نادرست و اشتباه بستن پیچ های اتصال سرسیلندر به سیلندر، نقص و سوختگی واشر سرسیلندر و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور به هر دلیلی که ایجاد شود میتواند سرسیلندر را دچار تاب دیدگی میکند.
۳. کربن گرفتن سرسیلندر
کربن گرفتن سرسیلندر و محفظه احتراق یکی از اتفاقات طبیعی است که پس از گذشت مدت زمانی از کارکرد موتور خودرو اتفاق میافتد. معمولاً برای برطرف کردن این مشکل باید سیلندرها و سرسیلندر ها را هرچند وقت یکبار سرویس کرد.
کربن گرفتن سرسیلندر موجب گرفتگی سوپاپهای دود و گاز میشود و کانالها آب و روغن را نیز تا حدی مسدود میکند که این موارد میتواند در عملکرد سرسیلندر مشکل ایجاد کند و به موتور دستگاه آسیب برساند.
منبع: شارکو یدک
یکی از قطعات اصلی در کارکرد موتور خودرو، سر سیلندر خودرو می باشد. سرسیلندر یکی از قطعاتی است که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و به اعتقاد اکثر تعمیرکاران خودرو، محکم بودن آن و همچنین خرید سرسیلندر و مجموعه واشر سرسیلندر با کیفیت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
سرسیلندرها با آلیاژی بسیار مقاوم به گرما و فشار و ضربه به وجود می آیند. از این رو این قطعات استهلاک زیادی ندارد و کمتر دچار خرابی خواهند شد. البته میزان عمر این قطعه تا حد زیادی وابسته به سلامت و عملکرد بینقص سیستم روغن کاری و سیستم خنک کاری خودرو مانند واتر پمپ، رادیاتور و اویل پمپ است.
هرگونه مشکل در قطعات سرسیلندر می تواند منجر به تغییر شکل سرسیلندر و تاب برداشتن آن نسبت به بلوک سیلندر شود که این اتفاق نیز در عایق بندی سیلندرها از نفوذ آب و روغن ایجاد اختلال میکند.
رایج ترین مشکلات در سر سیلندر
۱. ترک خوردگی سرسیلندر
یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق، دقت پایین تعمیرکار هنگام باز کردن سرسیلندر برای تعمیرات موتور و اجزای درونی سیلندرها است. علاوه بر این یخ زدن آب خنک کننده سرسیلندر می تواند موجب بروز این مشکل شود.
۲. تاب پیدا کردن سرسیلندر
یکی از دلایل عمده ی این مشکل، بیدقتی تعمیرکاران هنگام باز و بسته کردن سرسیلندر، در زمانی که دمای آن بالا است می باشد. همچنین تنظیم نادرست و اشتباه بستن پیچ های اتصال سرسیلندر به سیلندر، نقص و سوختگی واشر سرسیلندر و بالا رفتن بیش از حد دمای موتور به هر دلیلی که ایجاد شود میتواند سرسیلندر را دچار تاب دیدگی میکند.
۳. کربن گرفتن سرسیلندر
کربن گرفتن سرسیلندر و محفظه احتراق یکی از اتفاقات طبیعی است که پس از گذشت مدت زمانی از کارکرد موتور خودرو اتفاق میافتد. معمولاً برای برطرف کردن این مشکل باید سیلندرها و سرسیلندر ها را هرچند وقت یکبار سرویس کرد.
کربن گرفتن سرسیلندر موجب گرفتگی سوپاپهای دود و گاز میشود و کانالها آب و روغن را نیز تا حدی مسدود میکند که این موارد میتواند در عملکرد سرسیلندر مشکل ایجاد کند و به موتور دستگاه آسیب برساند.
منبع: شارکو یدک