03-02-2021, 02:11 PM
نياز جامعه و نظام ثبت اسناد و املاک کشور به نيروهاي متخصص و آشنا به مسائل ثبتي و حقوقي در زمينه هاي مختلف و همچنين ضرورت ارتقاء دانش و توانمندي شاغلين اين حوزه، اهميت وجود اين رشته دانشگاهي را روشن مي کند. اين رشته اطلاعات حقوقي جامع در حوزه ثبت اسناد و املاک را به دانشجويان ارائه مي دهد.
امور ثبتی بخشی از فعالیتهای حقوقی و قانونی هستند که با گسترش آنها از بروز دعاوی ثبتی نیز گریزی نیست.«دفاتر اسناد» از قدیمی ترین نهادهای حقوقی در ایران میباشند که بخشی از وظایف دولتی را انجام میدهند و همچنین نهادی است که زیر نظر «سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور» و وابسته به وزارت دادگستری فعالیت می کند و به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره میشود. معمولا مردم از آنها با عنوان محضر یا دفترخانه یاد میکنند. وظیفه این دفاتر تنظیم و ثبت اسناد رسمی و همچنین ثبت و تنظیم قراردادها با توجه به قوانین موجود می باشد. در حال حاضر، ۷۳۵۰ دفترخانه در کل کشور وجود دارد که برای شهرها و بخش های زیر ۱۵هزار نفر یک دفترخانه درنظر گرفته شده است. دفاتر اسناد رسمی به طور مرتب توسط سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت امور اقتصادی دارایی، اداره کل ثبت استان ها و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران بازرسی می شوند.برای شرکت در آزمون ثبت اسناد و املاک باید از منابع آزمون ثبت اسناد و املاک 1400 اطلاع یابید توجه داشته باشید که منابعی که بدنبالش هستید بروز و معتبر باشد.
شرایط عمومی شرکت در آزمون ثبت اسناد و املاک
·[font=Times New Roman] [/font]داشتن تابعیت ایران
·[font=Times New Roman] [/font]اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
·[font=Times New Roman] [/font]التزام به قانون اساسی، انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کار، داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۳۰ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم
·[font=Times New Roman] [/font]حداکثر ۳۵ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم
·[font=Times New Roman] [/font]حداکثر ۴۰ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و حداکثر ۴۵ سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا
طبق قانون دعاوی امور ثبتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شوند:
دعاوی اعتراض به ثبت یا دعاوی ثبت املاک
رسیدگی به دست از امور ثبتی در صلاحیت مراجع عمومی قضایی می باشد. طبق قانون این دعاوی شامل موارد زیر میباشد:
اعتراض به تحدید حدود ملک
اعتراض به ثبت ملک
اعتراض به حقوق ارتفاقی
اعتراض به رأی شواری حل اختلاف
تعیین وضعیت اراضی و اعیان فاقد سند رسمی
اعتراض و موارد اشتباهی پیش از ثبت ملک
دعاوی ثبت اسناد
یکی از رایج ترین دعاوی ثبت اسناد، دعوی مرتبط با اسناد مالکیت معارض است. طبق قانون در خصوص این دعوی اینگونه بیان شده است:
“ اگر نظری از جانب هیأت نظارت نظری مبنی بر معارض بودن یا نبودن سند صادر نشود، ضروری است تا شورای عالی ثبت رأی هیأت نظارت را تجدید نظر نماید. دادگاه نیز تحت هیچ شرایطی نمی تواند در این زمینه رأیی صادر کند. همچنین دعاوی مرتبط با تخلفات ثبتی، ابطال اسناد و اعتراض افرازی از جمله دعاوی ثبت اسناد هستند.“
میزان درآمد دفاتر ثبت اسناد تابع شرایط زیر می باشد:
·[font=Times New Roman] [/font]میزان عملکرد سردفتر آنها
·[font=Times New Roman] [/font]محل استقرار دفتر
·[font=Times New Roman] [/font]میزان مشهور بودن افراد مسئول دفتر
·[font=Times New Roman] [/font]میزان رونق اقتصادی در جامعه
ارتباط و شبکه سازی دفاتر به این صورت که برای بالا رفتن درآمد سردفتران لازم است ارتباط خود را با سازمان های دولتی مخصوصا بانک ها و بنگاه های خرید و فروش اتومبیل زیاد کرده و ثبت و انتقال اسناد آنها را بر عهده بگیرند هم اکنون میتوانید درباره شرایط استخدام آزمون ثبت اسناد و املاک اطلاعات کاما و جامعی بدست آورید.
مدارک موردنیاز جهت ثبت نام ثبت اسناد و املاک
1-اصل شناسنامه با 2 نسخه کپی از کلیه صفحات
2- کارت ملی با 2 نسخه کپی از دو طرف کارت
3- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی ( آقایان ) با 2 نسخه کپی از دو طرف کارت
4- اصل مدرک تحصیلی که در زمان ثبت نام در آزمون ، بر اساس آن مدرک ثبت نام نموده اند با 2 نسخه کپی
5- عکس 4*3 سه قطعه
6-برای استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت ، لازم است فرم استشهاد محلی از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل سکونت اخذ و پس از تکمیل و ممهور به مهر نیروی انتظامی ( پاسگاه یا کلانتری محل ) ارائه گردد. (تکمیل این فرم توسط متقاضیان استخدام در مراکز استانها لازم نیست).
ضمناً داوطلبان بومی شهرستانی که دارای سوابق تحصیلی در مقاطع ابتدایی ، راهنمایی ، یا دبیرستان در شهرستان مورد تقاضا هستند ، با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه ، مدت تحصیل را می توانند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه 10
سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان مورد تقاضا ، ملاک محاسبه قرار دهند.
7- برای اضافه شدن به حداکثر سن ، داوطلبانی که به صورت غیررسمی و تمام وقت در وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی ، بانک ها و شرکت های تحت پوشش آنها ، شرکت های بیمه های دولتی ، شهرداریها و موسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است ، موسسات و شرکت های ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک دولت استفاده می کنند ، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تحت پوشش آنها از تاریخ 22/11/1357 به خدمت اشتغال داشته اند ، مدارک و مستندات مربوطه را ارائه نمایند.
8- معرفی نامه صادره از بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برای ایثارگران
9-معرفی نامه از طرف اداره کل بهزیستی استان برای متقاضیان استخدام بر اساس سهمیه معلولین
متقاضیان برای ثبت نام آزمون اسناد و املاک 1400 می توانند برای مشاهده اطلاعیه و دانلود دفترچه راهنمای این آزمون به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https:hrtc.ir مراجعه کنند
امور ثبتی بخشی از فعالیتهای حقوقی و قانونی هستند که با گسترش آنها از بروز دعاوی ثبتی نیز گریزی نیست.«دفاتر اسناد» از قدیمی ترین نهادهای حقوقی در ایران میباشند که بخشی از وظایف دولتی را انجام میدهند و همچنین نهادی است که زیر نظر «سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور» و وابسته به وزارت دادگستری فعالیت می کند و به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره میشود. معمولا مردم از آنها با عنوان محضر یا دفترخانه یاد میکنند. وظیفه این دفاتر تنظیم و ثبت اسناد رسمی و همچنین ثبت و تنظیم قراردادها با توجه به قوانین موجود می باشد. در حال حاضر، ۷۳۵۰ دفترخانه در کل کشور وجود دارد که برای شهرها و بخش های زیر ۱۵هزار نفر یک دفترخانه درنظر گرفته شده است. دفاتر اسناد رسمی به طور مرتب توسط سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت امور اقتصادی دارایی، اداره کل ثبت استان ها و بازرسی کانون سردفتران و دفتریاران بازرسی می شوند.برای شرکت در آزمون ثبت اسناد و املاک باید از منابع آزمون ثبت اسناد و املاک 1400 اطلاع یابید توجه داشته باشید که منابعی که بدنبالش هستید بروز و معتبر باشد.
شرایط عمومی شرکت در آزمون ثبت اسناد و املاک
·[font=Times New Roman] [/font]داشتن تابعیت ایران
·[font=Times New Roman] [/font]اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
·[font=Times New Roman] [/font]التزام به قانون اساسی، انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کار، داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۳۰ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم
·[font=Times New Roman] [/font]حداکثر ۳۵ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق دیپلم
·[font=Times New Roman] [/font]حداکثر ۴۰ سال تمام برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و حداکثر ۴۵ سال تمام برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکترا
طبق قانون دعاوی امور ثبتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شوند:
دعاوی اعتراض به ثبت یا دعاوی ثبت املاک
رسیدگی به دست از امور ثبتی در صلاحیت مراجع عمومی قضایی می باشد. طبق قانون این دعاوی شامل موارد زیر میباشد:
اعتراض به تحدید حدود ملک
اعتراض به ثبت ملک
اعتراض به حقوق ارتفاقی
اعتراض به رأی شواری حل اختلاف
تعیین وضعیت اراضی و اعیان فاقد سند رسمی
اعتراض و موارد اشتباهی پیش از ثبت ملک
دعاوی ثبت اسناد
یکی از رایج ترین دعاوی ثبت اسناد، دعوی مرتبط با اسناد مالکیت معارض است. طبق قانون در خصوص این دعوی اینگونه بیان شده است:
“ اگر نظری از جانب هیأت نظارت نظری مبنی بر معارض بودن یا نبودن سند صادر نشود، ضروری است تا شورای عالی ثبت رأی هیأت نظارت را تجدید نظر نماید. دادگاه نیز تحت هیچ شرایطی نمی تواند در این زمینه رأیی صادر کند. همچنین دعاوی مرتبط با تخلفات ثبتی، ابطال اسناد و اعتراض افرازی از جمله دعاوی ثبت اسناد هستند.“
میزان درآمد دفاتر ثبت اسناد تابع شرایط زیر می باشد:
·[font=Times New Roman] [/font]میزان عملکرد سردفتر آنها
·[font=Times New Roman] [/font]محل استقرار دفتر
·[font=Times New Roman] [/font]میزان مشهور بودن افراد مسئول دفتر
·[font=Times New Roman] [/font]میزان رونق اقتصادی در جامعه
ارتباط و شبکه سازی دفاتر به این صورت که برای بالا رفتن درآمد سردفتران لازم است ارتباط خود را با سازمان های دولتی مخصوصا بانک ها و بنگاه های خرید و فروش اتومبیل زیاد کرده و ثبت و انتقال اسناد آنها را بر عهده بگیرند هم اکنون میتوانید درباره شرایط استخدام آزمون ثبت اسناد و املاک اطلاعات کاما و جامعی بدست آورید.
مدارک موردنیاز جهت ثبت نام ثبت اسناد و املاک
1-اصل شناسنامه با 2 نسخه کپی از کلیه صفحات
2- کارت ملی با 2 نسخه کپی از دو طرف کارت
3- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی ( آقایان ) با 2 نسخه کپی از دو طرف کارت
4- اصل مدرک تحصیلی که در زمان ثبت نام در آزمون ، بر اساس آن مدرک ثبت نام نموده اند با 2 نسخه کپی
5- عکس 4*3 سه قطعه
6-برای استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت ، لازم است فرم استشهاد محلی از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل سکونت اخذ و پس از تکمیل و ممهور به مهر نیروی انتظامی ( پاسگاه یا کلانتری محل ) ارائه گردد. (تکمیل این فرم توسط متقاضیان استخدام در مراکز استانها لازم نیست).
ضمناً داوطلبان بومی شهرستانی که دارای سوابق تحصیلی در مقاطع ابتدایی ، راهنمایی ، یا دبیرستان در شهرستان مورد تقاضا هستند ، با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه ، مدت تحصیل را می توانند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه 10
سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان مورد تقاضا ، ملاک محاسبه قرار دهند.
7- برای اضافه شدن به حداکثر سن ، داوطلبانی که به صورت غیررسمی و تمام وقت در وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی ، بانک ها و شرکت های تحت پوشش آنها ، شرکت های بیمه های دولتی ، شهرداریها و موسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است ، موسسات و شرکت های ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک دولت استفاده می کنند ، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکتهای تحت پوشش آنها از تاریخ 22/11/1357 به خدمت اشتغال داشته اند ، مدارک و مستندات مربوطه را ارائه نمایند.
8- معرفی نامه صادره از بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برای ایثارگران
9-معرفی نامه از طرف اداره کل بهزیستی استان برای متقاضیان استخدام بر اساس سهمیه معلولین
متقاضیان برای ثبت نام آزمون اسناد و املاک 1400 می توانند برای مشاهده اطلاعیه و دانلود دفترچه راهنمای این آزمون به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس https:hrtc.ir مراجعه کنند