03-06-2017, 04:09 AM
تعریف کلی: بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه فعالیتهای شرکتهای بیمه اعم از تبادلات داخلی و خارجی آنها ،
به گونه ای که باعث تسریع و شفافیت در امور بیمه گردیده ودرجهت احقاق حقوق بیمه گر و بیمه گذار تأثیرگذار باشد.
بیمه الکترونیکی E Insurance به معنای عام به عنوان کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه ای اطلاق می شود و در معنای خاص، آن را می توان به عنوان تامین یک پوشش بیمه ای از طریق بیمه نامه ای دانست که به صورت آنلاین درخواست، پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می شود.
مزایای بیمه الکترونیکی: حضور در بازار به شکل (همه جا، همه کس، همه وقت)
۱) کاهش هزینه تولید اسناد و مدارک
۲) حذف سریع اطلاعات تکرار شده و اشتباه
۳) افزایش اطلاعات مستند و قابل اطمینان
۴) افزایش امکان دسترسی و ارائه سریع تر خدمات به مشتریان
1. به روز رسانى سيستم بيمه بر اساس آخرين امکانات سختافزارى و نرمافزارى
2. تشويق بيمهگزاران براى استفاده بيشتر از فعاليتهاى بيمه
3. جذب سازمانها براى عقد قرارداد با بيمه
4. تسهيل در فعاليتهاى بيمه از جمله زدن سند، گزارش گيرى و ...
5. امکان اعمال کنترل و مديريت بيشتر در فعاليتهاى بيمه
6. امکان انجام فعاليتهاى بيمه از طريق مراکز بيشتر و دسترسى سهلتر
7. امکان انجام هوشمند برخى از فرآيندهاى بيمه
8. سرعت بيشتر در فرآيند صدور بيمه و دريافت خسارت
9. دقت بيشتر در فعاليتهاى بيمه
10. يکپارچگى فعاليتهاى بيمه در تمام مراکز بيمه و سازمانهاى مربوط در کل کشور
11. يکپارچگى سيستم مکانيزه بيمه در تمام شعب، سايت بيمه و ترمينالهاى خودپرداز بيمه
دستیابی به بخشهای کوچک و پراکنده بازارو حذف واسطه ها، بالا رفتن قدرت خرید خریداران، ایجاد امکان کارتمام وقت و همکاری از راه دور، پیدایش بازارهای بیشتر برای تولیدکنندگان و فروشندگان و شناسایی آنهاو ارتقای همکاری با آنها، سفارشی بودن محصولات ، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل بازاروکالاها، سهولت پرداخت خسارتهاو تسویه حساب و شفافیت فعالیتها، کاهش یافتن زمان عرضه، کاهش نیاز به نیروی انسانی و کاهش هزینه فروش با فروش آنی و برخط، خدمات پشتیبانی بهتر و سریعتر.
معایب :
۱) به علت این که بیمه فروختنی است نه خریدنی، فروش بیمه الکترونیکی فشار لازم را برای جذب مشتری های بالقوه ندارد.
۲) به کارگیری بیمه الکترونیکی در رشته های پیچیده بیمه ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست.
۳) به کارگیری روش فروش الکترونیکی بیمه بیش از هر چیزی نیازمند توسعه فرهنگ بیمه و همگانی شدن آن است.
۴) نبود ساخت مناسب مخابراتی و الکترونیکی حق بیمه و دریافت خسارت در کشورهای در حال توسعه مانع گسترش فروش الکترونیکی بیمه است.
۵) نقص انتقال اطلاعات، ممکن است اعتبار و کارآمدی یک قرارداد بیمه ای را تحت تأثیر قرار دهد و مشکلات جدی ایجاد کند.
۶) نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی افراد مانع مهمی برای توسعه بیمه الکترونیک است.
۷) بیمه الکترونیک مراحل مبادله را شتاب می دهد و فرصت های زیادی برای کلاه برداری ایجاد می کند.
۸) قانونی نبودن امضای الکترونیکی مانع فروش آنلاین بیمه است.