نقلقول:
ما در طول روز از کلمات بسیاری استفاده نموده اما برخی اوقات این کلمات بسیار بی دقت و با بی توجهی به اثر آنها در گفتگوها بر زبان جاری می شود.
کلمات می توانند برای شما یا کارکنان تان الهام بخش و محصور کننده باشند.
رستوران ها به سادگی می توانند در استفاده از برخی عبارات بطور روزمره دچار مشکل شوند و این کلمات به بخشی از قالب عملکردی و رفتاری در آنجا تبدیل می شوند. به بیان دیگر، با تغییر کلماتی که در رستوران استفاده می کنید، شما می توانید فرهنگ و روحیه را تغییر و تعیین نماید.
بنابراین بهتر است درباره 6 عبارتی که از بیان آنها به کارمندان یا اطرافیان خود جلوگیری نماید تا بتوانید فرهنگ رستوران یا کافه تان را به سطحی بالاتر ارتقاء دهید.
آموزش کارکنان رستوران
۱) “یه راهی پیدا کن”
اگر پرسنل می توانستند برای مشکل شان راه حلی بیابند، به احتمالا زیاد از شما درخواست کمک نمی نمودند. در ساعات شلوغ رستوران، همه پرسنل در حال انجام معمولا بالای 7 کار متفاوت هستند. سعی کنید برای کارمندی که از شما درخواست کمک داشته است زمان لازم برای ارائه توضیحات کامل را اختصاص دهید. این مسئولیت که پرسنل رستوران را فعال و پر انگیزه باشند به عهده شماست. اگر شما به سوالات و درخواست های آنها به درستی و پاسخ ندهید و یا زمان کافی به آنها اختصاص ندهید سبب کاهش انگیزه آنها خواهید شد.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
چند ثانیه یا دقیقه را به آنها اختصاص دهید و توضیح دادن به سوالات آنها بهترین گام به جلو است. هیچ کس به اندازه شما تجربه و درک درستی از صنایع غذایی را ندارد و فرهنگ هر رستورانی با رستوران دیگر متفاوت است، بنابراین روانه کردن یک کارمند با پاسخ به “یه راهی پیدا کن” درست نیست.
۲) “مشکلی نیست”
هر عبارتی که با نفی و منفی نمودن جمله شروع شود معمولا بد است. “مشکلی نیست یا ایرادی نداره” اگر واقعا با درقت به این جمله فکر کنید مشتاهده می کنید که دو کلمه منفی “مشکل” و “نیست” در کنار هم قرار گرفته اند.
شما این جمله “مشکلی نیست یا ایرادی نداره” را به زبان جاری می کنید، اما بار معنای آن بصورت ناخودآگاه به کارمندان القاء می کند که مشکلی وجود دارد. بخاطر داشته باشیم که کلمات بذات تنها 7 درصد روش ارتباطی ما هستند، 93 درصد مابقی که شامل 38 درصد تن صدا و 55 درصد زبان بدن می شود.
آموزش کارکنان رستوران
زمانیکه “مشکلی نیست” به عادت در رستوران تبدیل شود و کارکنان شروع به استفاده از این عبارت نمایند، همین موضوع سبب گمراه نمودن مهمانان و مشتریان در زمان سرو یا تحویل غذا خواهد شد، تصور نماید که کارمندی بدون نگاه کردن به مشتری و صحبت کردن با او این عبارت را بصورت ناخودآگاه بکار ببرد.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
در هنگامیکه که آشپز اشتباهی را مرتکب شد بجای استفاده از عبارت “مشکلی نیست” بگویید “اشکالی ندارد، اجازه ندهید این اشتباه دوباره تکرار شود.” یا بهتر است زمانی را برای گفتگو با آنها اختصاص دهید. تصور کنید که به همراه استفاده از این عبارت لبخندی بر روی لب داشته باشید و ارتباط چشمی نیز با آنها داشته باشید، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
۳) “من بهتره … ” یا “شما بهتره ….”
موارد زیادی در اطراف رستوران یا زندگی شخصی هر شخصی وجود دارد که بهتر است آنها را انجام دهد.
“شما بهتره تغذیه مناسب داشته باشید.” یا “شما بهتره خواب خوبی داشته باشید.”
شما بهتره. شما بهتره. شما بهتره. کافی است استفاده از کلمه بهتره را در تمامی کارهایی مه میخواهید انجام دهید متوقف نماید.
زمانیکه شما از عبارت “شما بهتره” در حالیکه منظور شما از گفتن این عبارت” شما باید ” است استفاده می کنید، در واقع به کارمندان تان اجازه میدهید که اولویت ها را برطبق راحتی شان انجام دهند نه بر اساس خواست شما یا اهمیت آنها. به عنوان مثال، زمانیکه شما به یکی از پرسنل تان می گوید”بهتر است که میز 6 را بررسی و تمیز نماید” آنها ممکن است ابتدا به کار دیگری رسیدگی نموده و اولویت بررسی و تمیز نمودن میز را پایین تر قرار دهند.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
براحتی با تغییر کلمه “بهتر” به “باید” می توانید مانع از اولویت بندی کارها توسط پرسنل شوید. برای مثال از تمام فعالیت هایی که باید انجام دهید شروع کنید و آنها را اینگونه بیان کنید: شما باید هزینه های رسید را بروزرسانی کنید. شما باید کارمند جدیدی استخدام نماید. بنابراین، شما باید دست بکار شوید.
۴) “همینه که هست”
این یک عبارت سمی است و اغلب برای توضیح قوانین و سیاست های جدید پرسنل مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شخصی درخواست شفاف سازی بیشتری درباره این رویه های جدید که سبب تغییر در کارشان خواهد شد پرسید، شما باید به آنها توضیح بیشتری دهید نه اینکه از این عبارت استفاده کنید.
از دیدگاه مدیریت رستوران این عبارت می تواند به عنوان پذیرش یا تسلیم شدن درباره یک موضوع باشد.
بخاطر داشته باشید استفاده از این عبارت همچنین می تواند قدرت شخصی شما را نیز زیر سوال ببرد. اگر این چیزی نیست که شما به آن تمایل دارید، بنابراین برای تغییرات استفاده از این عبارت مخرب آماده شوید. یه جایی را انتخاب نموده و مدت کوتاهی آنجا بنشینید و به این فکر کنید که رویه ها و قوانین جدید چه منافع ای برای شما و همچنین برای کارکنان شما دارد و آنها را لیست نماید.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
از نظر ادبی عبارت یا کلمه ای برای جایگزینی وجود ندارد تنها کافی است از این عبارت استفاده نکنید. اگر میخواهید که رستوران تان به توان بالقوه اش برسد، بنابراین ساده گی یک گزینه نیست. پذیرش اینکه یک رستوران متوسط بودن را متوقف نماید. امکان تغییر همه چیز با تصمیم و عمل کردن به آنها و خارج شدن از منطقه آرامش و راحتی وجود دارد.
۵) “این اجرایی نخواهد بود”
واقعاً؟ شما از کجا به این موضوع واقف هستید؟ فکر نمی کنید که شاید در گذشته گفتن این موضوع برای کارکنان قدیمی تان کارکرد داشته است؟ آیا ایده های جدید را آزموده اید؟
پاسخ اغلب افراد به این موضوع این است که: “من همه چیز را امتحان کرده ام.” و پاسخ ما به شما اینست؟ “واقعا؟ همه چیز؟”
مدیریت رستوران یک تصویر بزرگتری را ترسیم میکند. اما نقطه ضعف اساسی امکان به روز نبودن نحوه سرو غذا و طبخ غذاهای جدید به بهترین شکل ممکن است. اما احتمال اینکه پرسنل آشپزخانه بخوبی با انواع طبخ و چیدمان غذاهای جدید بهتر از شما که دارای کوله باری از تجربه سالیان گذشته هستید، آشنا باشند.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
نیاز به گفتن چیزی نیست. فقط گوش فرا دهید. شاید پرسنل شما دارای سالها تجربیات ترکیبی متفاوتی در رستوران و تجهیزات آشپزخانه های صنعتی باشند. به دنبال ایده های مختلف از آنها باشید و از اینکه پیشنهاد پرسنل تان را اجرا کنید نترسید، حداقل می توانید به صورت آزمایشی این ایده ها را اجرا نماید. در برنامه ریزی عصبی کلامی(NLP)پیش فرض آنها بر این است که: اگر ایده ای کارآمد نبود، ایده دیگری را امتحان کنید. اگر آنهم کار نکرد، دیگری را امتحان کنید، و همین گونه ادامه دهید.
آیا الگوی معینی را اینجا مشاهده نمودید؟
شما همانند یک گلف باز حرفه ای به ایجاد تغییرات و اصلاحات در بازی تان ادامه می دهید. این گلف بازهای حرفه ای به توپ ضربه نمی زنند که به داخل گودال بیفتد و وقتی توپ در جاییکه آنها تصور می نمودند فرود نیامد، تنها دست شان را بالا برده و می گویند:”درسته، من سعی خودم را نمودم.” آنها اصلاحاتی را در بازی شان با هر چرخشی انجام می دهند و با وضعیت خودشان را تطبیق می دهند. آنها از امتحان نمودن ایده های جدیدی که توسط دیگران پیشنهاد میشود نمی هراسند.
۶) “آیا شما دیدید که….”
“آیا شما فنجان خالی آن آقا را روی میز دیدید؟” “آیا شما دیدید که میز شماره 7 دست اش را برای شما بالا برد؟” “آیا شما دیدید که غذا از آشپزخانه به اینجا رسید؟”
بله. پرسنل شما اینها را می بیند. آنها در این موقعیت درگیر انجام کار دیگری بوده اند. در اغلب اوقات کارمندان می توانند این عبارت را به عنوان گفته از روی عصبانیت، ناراحتی یا کاملا منفعل به کار خود در نظر بگیرند، در حالیکه شما از آنها درباره تجربه یا موردی که آنها پاسخ آنرا می دانند.
چه عبارتی را جایگزین این عبارت نمایم؟
این نیز یک مورد دیگر است که نیاز به بیان عبارت جایگزین ندارد. گوشه ای بنشینید و نگاه کنید. شاید پیشخدمت مجبور به رها کردن قهوه شده تا برگردد و سینی بزرگ صبحانه های یکی از میزها را بیارود، در این حال لیوان قهوه لبریز میشود.
اگر مشاهده کردید که کارهای پر اشتباه توسط پرسنل تکرار شد یا کارمندان شروع به شکایت نمودند، آنها را به کناری ببرید و تذکرات لازم را برای بهبود کار و رفتارشان بدهید. بخاطر داشته باشید که یک شخص غیر حرفه ای پرسنل اش را در کنار دیگران سرزنش می کند مگر اینکه شرایط ایجاب نماید که شما در کنار افراد دیگر مجبور به این کار شوید.
بالا بردن بهره وری و روحیه مثبت در رستوران.
کلمات دارای قدرت هستند. زمانی در هفته را به نوشتن عباراتی که قصد گفتن آنها به پرسنل و مخصوصا خودتان را دارید اختصاص دهید. شما احتمالا الگویی را در آنجا می بینید، زمانیکه هوشیار و آگاهای کامل دارید و تنها در آن زمان تغییرات مورد نیاز را ایجاد کنید.منبع:تجهیزات آشپزخانه های صنعتی
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 6 مهمان