تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تامین خواسته چک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تامین خواسته چک ، به این معنا است که ضمن دادخواست ، از دادگاه تقاضا شود که به اندازه مبلغ چک برگشتی ، از اموال بدهکار توقیف شود تا این اموال ، از بین نرفته یا به دیگران منتقل نشود . از جمله شرایط تامین خواسته چک ، این است که برای چک ، گواهی عدم پرداخت ، گرفته شده باشد . اگر واخواست چک در مهلت قانونی انجام شده باشد ، نیازی به پرداخت هزینه تامین خواسته چک نیست .


امروزه ، استفاده از چک در میان شهروندان به عنوان وسیله ای برای پرداخت ، بسیار مرسوم شده است . با این حال ، استفاده از چک ، دشواری ها و معایب خاص خود را نیز دارد . به این معنا که گاهی ، ممکن است دارنده چک به بانک مراجعه نماید ، اما بنا به دلایلی ، وجه چک به وی قابل پرداخت نباشد . در چنین شرایطی ، چک برگشتی می باشد و دارنده چک ، می تواند با رعایت تشریفات قانونی مربوطه ، اقدام به برگشت زدن چک نموده تا پیگیری های بعدی را در خصوص مطالبه وجه چک انجام دهد .
اما موضوع مهمی که در این خصوص وجود دارد ، آن است که دارنده چک ، برای اطمینان از اینکه وجه چک وی ، وصول خواهد شد ، می تواند ضمن اقامه دعوی برای مطالبه وجه چک ، تقاضای تامین خواسته نیز داشته باشد تا در صورت امکان ، بتوان از اموال مدیون یا صادر کننده چک برگشتی ، وجه مربوطه را مطالبه نمود . به همین مناسبت ، این سوال مطرح می شود که تامین خواسته چک چیست و تقاضای تامین خواسته برای وصول وجه چک ، چه شرایطی دارد ؟
برای پاسخ دادن به این سوالات ، در ادامه این مقاله ، به بررسی این موضوعات می پردازیم که تقاضای تامین خواسته برای چک های برگشتی چیست و چه شرایطی دارد . سپس ، هزینه تامین خواسته چک را مورد بررسی قرار داده و در انتها نیز ، نمونه دادخواست تامین خواسته چک را ارائه خواهیم نمود .


تامین خواسته چک چیست
یکی از تضمیناتی که در قانون آیین دادرسی مدنی ، برای حفظ حقوق اصحاب دعوی مقرر شده است ، تقاضای تامین خواسته می باشد . با این توضیح که گاهی ، رسیدگی به دعاوی در دادگاه ، طولانی می شود و به دلیل اینکه گذشت زمان ، منجر به تضییع حقوق طلبکار نشود ، خواهان یا طلبکار ، می تواند برای اینکه اطمینان حاصل نماید که بدهکار ، برای پنهان کردن اموال خود ، اقدام به فروش یا انتقال مال خود به دیگران نمی کند و موضوع بدهی ، در معرض تضییع قرار نمی گیرد ، تقاضای توقیف اموال محکوم علیه را داشته باشد .
به همین دلیل ، در ماده 121 قانون آیین دادرسی مدنی ، تامین خواسته ، شامل توقیف اموال منقول و غیر منقول بدهکار می باشد که خواهان ، تا زمانی که حکم قطعی صادر نشده است ، می تواند در هر مرحله از رسیدگی ، تقاضای تامین خواسته کند . بر اساس ماده 108 این قانون ، دادگاه ، در صورتی که دعوی ، به استناد سند رسمی اقامه شده باشد ، یا خواسته ، در معرض تضییع یا تفریط باشد ، مکلف است که درخواست تامین خواسته متقاضی را بپذیرد .
علاوه بر این ، به موجب این ماده ، در مواردی هم که خواهان ، به استناد اوراق تجاری واخواست شده ، تقاضای تامین خواسته نماید ، دادگاه مکلف است که این درخواست را پذیرفته و به آن ، ترتیب اثر بدهد . البته به شرط اینکه خواهان ، هزینه های مربوط به تقاضای تامین خواسته را پرداخت کند که این موضوع را تحت عنوان خسارت احتمالی نام گذاری می نماییم که در قسمت هزینه تامین خواسته چک ، به توضیح بیشتر آن خواهیم پرداخت .
با ذکر این مقدمات ، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تامین خواسته چک چیست . همانطور که اشاره شد ، در مواردی ، ممکن است که دارنده چک ، به بانک مراجعه نماید و بانک ، به دلیل نبود وجه نقد در حساب صادر کننده چک یا عدم تطابق امضا و مواردی از این قبیل ، نتواند وجه چک را به دارنده ، پرداخت نماید . در این شرایط ، دارنده چک ، برای اینکه بتواند وجه چک را مطالبه نماید ، می بایست گواهی عدم پرداخت وجه چک را از بانک مطالبه نماید و سپس ، برای مطالبه وجه چک به شیوه حقوقی ، به دادگاه ، دادخواست مطالبه وجه چک را تقدیم نماید .
اما برای اینکه در حین رسیدگی به دعوی در دادگاه ، خوانده یا بدهکار ، خواسته خواهان را به دیگری ، منتقل نکرده و آن را تضییع و تفریط ننماید ، خواهان ، می تواند تقاضای تامین خواسته چک را ارائه نماید . اقسام تقاضای تامین خواسته ، می تواند منجر به توقیف اموال منقول و غیر منقول بدهکار شود ؛ هر چند برخی از اموال ، غیر قابل توقیف هستند که به اصطلاح ، به آنها مستثنیات دین گفته می شود . مانند خانه ای که فرد در آن سکونت دارد و سایر ملزومات زندگی ، مثل تلفن ، ابزار کار و غیر اینها .
حتما بخوانید: چک چیست ، انواع و ارکان آن

شرایط تامین خواسته چک
در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداختیم تامین خواسته برای دعاوی ناشی از چک بلامحل چیست . اما یکی از سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که در چه شرایط و مواردی ، می توان برای چک ، تقاضای تامین خواسته نمود ؟ به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم مهم ترین شرایط تامین خواسته چک برگشتی را مورد بررسی قرار دهیم .
یکی از مهم ترین شرایط تامین خواسته چک ، آن است که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، خواهان ، قبل از طرح دعوی مطالبه وجه چک ، ضمن طرح دعوی و همچنین ، پس از طرح دعوی در دادگاه ، تا زمانی که حکم قطعی صادر نشده است ، تقاضای تامین خواسته کرده و در حالت اول ، اگر دادگاه ، تقاضای تامین خواسته را پذیرفت ، خواهان باید ظرف 10 روز ، در دادگاه ، طرح دعوی مطالبه وجه چک نماید .
یکی دیگر از شرایط تامین خواسته چک ، آن است که چک ، باید ضمن مهلت مشخص شده ، مورد واخواست قرار گرفته و برای آن ، گواهی عدم پرداخت صادر شده باشد . مهلت دریافت گواهی عدم پرداخت در مورد چک های حقوقی ، 15 ( برای چک هایی که در یک شهر صادر و وصول می شوند ) و 45 روز ( در مورد چک هایی که از یک نقطه کشور به نقطه دیگری صادر شده اند )  می باشد و در غیر این صورت ، دعوی بر علیه ظهرنویس ، مسموع نخواهد بود . البته این در صورتی است که خواهان ، قصد نداشته باشد خسارت احتمالی پرداخت کند ؛ در غیر این صورت ، هر زمان می توان به بانک مراجعه و چک را برگشت زد .
پس از برگشت زدن چک ، نوبت طرح دعوی در دادگاه است؛ به این معنا که یکی دیگر از شرایط تامین خواسته چک ، آن است که دارنده چک برگشتی ، در دادگاه ، طرح دعوی نموده و وجه چک خود را مطالبه نماید . در این شرایط ، البته ، می توان قبل از طرح دعوی ، حین طرح دعوی یا حتی پس از آن ، تقاضای تامین خواسته نمود و دادگاه ، با بررسی موضوع ، قرار تامین خواسته صادر می نماید .
ذکر این نکته نیز الزامی است که در حال حاضر ، با فراگیر شدن چک صیادی ، دیگر نیازی به تامین خواسته برای چک نیست . به این دلیل که در صورت پرداخت نشدن چک ، با گرفتن گواهی عدم پرداخت و داشتن کد رهگیری ، تمامی کارت ها و حساب های بانکی صادر کننده چک بلامحل ، مسدود خواهد شد . در این شرایط ، دارنده چک ، به جای اینکه برای مطالبه وجه چک ، به دادگاه دادخواست داده و تقاضای تامین خواسته نماید ، می تواند مستقیما ، بدون اقامه دعوی در دادگاه ، تقاضای صدور اجراییه برای مطالبه وجه چک را نماید .
در شرایطی که تقاضای صدور اجراییه برای وصول وجه چک شده باشد ، از طریق واحد اجرای احکام ، می توان پس از اخطار به بدهکار ، نسبت به توقیف اموال بدهکار ، تا حدودی که برای پرداخت بدهی لازم است ، اقدام نمود .
بیشتر بخوانید: تامین خواسته و شرایط صدور آن

[تصویر:  instagram.gif]


هزینه تامین خواسته چک
در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که شرایط تامین خواسته وجه چک چیست و بر اساس قانون ، نکات مربوط به آن ، مورد بررسی قرار گرفت . اما سوال مهم دیگری که در خصوص تامین خواسته چک مطرح می شود ، آن است که هزینه تامین خواسته چک چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که شخصی ، قصد داشته باشد در دعوی مطالبه وجه چک ، تقاضای تامین خواسته نماید ، چه مقدار هزینه باید پرداخت نماید ؟
در حالت کلی ، طبق قانون آیین دادرسی مدنی ، دادگاه ، در صورت موافقت با تقاضای تامین خواسته چک ، میزان خسارت احتمالی را با در نظر گرفتن میزان خواسته ، مشخص نماید و صدور قرار تامین خواسته برای چک برگشتی ، موکول به پرداخت این خسارت احتمالی یا هزینه است ؛ چرا که قبل از صدور حکم ، هنوز مدیون یا بدهکار بودن مدیون ، مشخص نیست و توقیف اموال وی ، ممکن است موجب ایجاد مشکلات و هزینه های مالی برای وی شود .
اما در پاسخ به این سوال که هزینه تامین خواسته چک چقدر است ، باید گفت که اصولا زمانی که چک ، در مهلت های مقرر در قانون ، واخواست شده باشد و بانک ، گواهی عدم پرداخت صادر نموده باشد ، از آن جهت که دعوی ، تا حدود زیادی مقرون به صحت است ، نیازی به پرداخت هزینه تامین خواسته چک یا همان پرداخت خسارت احتمالی ، نمی باشد . همچنین زمانی که چک در سامانه صیاد به ثبت رسیده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع از چک ها ، می توانید مقاله نحوه ثبت چک در سامانه صیاد را نیز مطالعه نمایید .
اما بر اساس قانون تجارت و رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور ، صدور قرار تامین خواسته ، در مورد چک هایی که خارج از موعد مقرر در قانون ، برای آنها گواهی عدم پرداخت گرفته شده است ، منوط به پرداخت خسارت احتمالی و هزینه تامین خواسته چک می باشد .
در این شرایط ، مقدار و میزان خسارت احتمالی یا هزینه های تامین خواسته چک ، کاملا به نظر دادگاه بستگی خواهد داشت و نمی توان هزینه تامین خواسته چک را به صورت مقطوع ، مشخص نمود . به این معنا که دادگاه ، با توجه به میزان خواسته ، ممکن است هزینه متفاوتی برای تامین خواسته چک صادر نماید ، اما معمولا هزینه تامین خواسته در صورت واخواست نکردن چک در مهلت مقرر ، معادل 20 درصد مبلغ تامین خواسته چک می باشد .
لازم به ذکر است که هزینه دادرسی برای اقامه دعوی تامین خواسته چک نیز ، می بایست طبق قانون پرداخت شود . هزینه دادرسی تقاضای تامین خواسته چک ، در سال 1400 ، بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان ، در نوسان است .
بیشتر بخوانید: نحوه به اجرا گذاشتن چک برگشتی

نمونه دادخواست تامین خواسته چک
در قسمت های قبل ، به توضیح اینکه تامین خواسته چک چیست و چه شرایطی دارد ، پرداخته و هزینه تامین خواسته چک را توضیح دادیم . همانطور که گفته شد ، تامین خواسته چک ، ارتباط مستقیمی با طرح دعوی مطالبه وجه چک و ارائه دادخواست به دادگاه دارد ؛ البته به جز چک صیاد که در مورد آن ، نیازی به تامین خواسته چک نیست . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم به این سوال بپردازیم که دادخواست تامین خواسته چک ، به چه صورتی تنظیم می شود ؟ لذا نمونه دادخواست تامین خواسته چک را ارائه می نماییم .

متن نمونه دادخواست تامین خواسته برای چک برگشتی
ریاست محترم .............
باسلام ؛
احتراما به استحضار می رساند اینجانب ........... ، به موجب کپی مصدق ، ……… فقره چک تقدیمی به شماره ………….... به تاریخ ……….... ، عهده بانک ……………. شعبه ............. ، مبلغ……………… ریال از خوانده محترم طلبکارم .
متاسفانه ، ایشان با وجود مراجعات مکرر و حلول اجل و سر رسید ، از تادیه و پرداخت آن خودداری می کنند . فلذا به استناد مواد 198 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب و نیز ماده 310 قانون تجارت ، رسیدگی و صدور حکم به محکومیت خوانده ، به پرداخت مبلغ خواسته به میزان ………………… ریال ، به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب را تقاضامندم . بدوا نیز ، صدور قرار تامین خواسته چک و اجرای فوری آن ، وفق بند ج از ماده 108 و 117 قانون مذکور ، مورد تقاضاست .
دانلود نمونه دادخواست تقاضای تامین خواسته چک
[list]
[*]نویسنده: هیوا
[*]حجم: 96kb
[*]منبع: هیوا
[/list]    دانلود فایل

در ادامه بخوانید: شیوه های وصول چک برگشتی
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تامین خواسته چک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تامین خواسته چک پاسخ دهند .


[تصویر:  4.gif]


سوالات متداول

1- تامین خواسته چک چیست ؟
تامین خواسته چک به این معناست که ضمن دادخواست مطالبه وجه چک از دادگاه تقاضا شود که اموال بدهکار به میزان بدهی وی توقیف شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

2- شرایط تامین خواسته چک چیست ؟
شرایط تامین خواسته چک آن است که گواهی عدم پرداخت چک اخذ شده و به دادگاه دادخواست مطالبه وجه داده شود که قبل از طرح دادخواست یا حین دادخواست یا حتی پس از آن می توان تامین خواسته نمود که شرح آن در متن قید شده است .

3- هزینه تامین خواسته چک چقدر است ؟
پرداخت هزینه تامین خواسته چک صرفا در صورتی ضرورت دارد که چک در مهلت قانونی واخواست نشده باشد فلذا در صورت واخواست چک ظرف مهلت قانونی نیازی به پرداخت هزینه نیست اما در هر حال باید هزینه دادرسی تامین خواسته پرداخت شود که جزئیات آن در متن ارائه شده است .
منبع : تامین خواسته چک
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting