تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه پایا بانک سینا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سامانه پایا بانک سینا یکی از سامانه هایی است که توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است. در این سامانه می توان وجوه انبوه و انفرادی بین بانکی را در یک بستر کاملا امن انتقال داد. سامانه پایا یک سامانه بین بانکی است و برای عموم مردم و یا مشتریان بانک های مختلف قابل استفاده نمی باشد.

بانک سینا از جمله بانک های بسیار خوب و فعال در کشور ایران می باشد که خدمات مختلفی را به منظور سهولت فعالیت های بین بانکی ارائه می کند. سامانه پایا بانک سینا از جمله سامانه هایی است که در کشور ایران به منظور مبادلات بین پولی مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه جزء سامانه هایی است که برای عموم مردم و یا حتی مشتریان بانک سینا قابل استفاده نمی باشد، بلکه بانک های مختلف می توانند از خدمات سامانه پایا بانک سینا استفاده کنند.
سامانه پایا بانک سینا یک سامانه اختصاصی است که جهت ارائه خدمات بین بانکی راه اندازی شده است. هدف اصلی راه اندازی این سامانه دریافت و پردازش دستورهای پرداخت مختلف در بین بانک های متعدد کشور می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با سامانه پایا و خدمات مختلف آن آشنا کنیم.


نحوه ورود به سامانه پایا بانک سینا
بانک سینا یکی از بانک های معتبر و در عین حال خوب در کشور ایران می باشد. در حال حاضر این بانک خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه می کند؛ اما بدیهی است که این خدمات تنها در صورتی ارائه می شود که بانک سینا بتواند معاملات خود را به صورت درون بانکی انجام دهد. به طور کلی بانک مرکزی کشور برای ارائه خدمات بین بانکی در بین بانک های مختلف کشور اقدام به راه اندازی سامانه های مختلفی کرده است که یکی از معروف ترین این سامانه ها همانند سامانه پیچک بانک مرکزی، سامانه پایا می باشد.
سامانه پایا بانک سینا از جمله سامانه هایی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات بین بانکی راه اندازی شده است. به همین منظور سامانه پایا بانک سینا خدمات مختلفی را به صورت بین بانکی ارائه می کند. بنابراین، در صورتی که قصد ورود به سامانه پایا بانک سینا را دارید، باید بدانید که ورود به این سامانه برای عموم مردم همانند ورود به سامانه مردم امکان پذیر نیست و نمی توان به این سامانه وارد شد.
در واقع، با توجه به اینکه سامانه پایا یک زیرساخت بین بانکی است که خدمات مختلفی را در بین بانک های مختلف کشور ارائه می کند، دسترسی به این سامانه فقط برای افرادی امکان پذیر است که در بانک های کشور فعالیت می کنند. لذا این سامانه برای عموم مردم و یا حتی کارکنان معمولی بانک ها قابل استفاده نیست و فقط بانک های کشور در صورت لزوم می توانند از خدمات سامانه پایای الکترونیک بانک مرکزی که به اختصار سامانه پایا نامیده می شود، استفاده کنند.

لازم به ذکر است که سامانه پایا بانک سینا هم از این قاعده مستثنی نبوده و ورود به سامانه پایا بانک سینا sinabank.ir برای عموم مردم و یا مشتریان بانک سینا امکان پذیر نمی باشد و فقط کارکنان خاص بانک سینا می توانند از سامانه پایای الکترونیک سینا استفاده نمایند.

حتما بخوانید: سامانه اینترنت بانک مرکزی


معرفی سامانه پایا بانک سینا
روزانه معاملات مختلفی به صورت بانکی در کشور ایران انجام می شود که درست انجام شدن این معاملات بسته به فرآیند هایی است که در بین بانک های مختلف کشور انجام می شود. در واقع، با توجه به تعدد بانک های کشور لازم است که سامانه های مختلفی جهت یکپارچه سازی معاملات بین بانکی راه اندازی شوند تا معاملات در یک بستر مناسب و امن به اجرا در بیایند.

دقت داشته باشید که بدون وجود یک زیر ساخت مناسب امکان معاملات بین بانکی فراهم نمی شود و در عین حال مردم و مشتریان بانک ها هم نمی توانند به بانک های مختلف کشور اعتماد کنند. همه این موضوعات نشان دهنده لزوم وجود سامانه ای برای انجام مبادلات پولی بین بانکی می باشد.

سامانه پایا یا همان سامانه پایاپای الکترونیک از جمله سامانه هایی است که از سوی بانک مرکزی برای ارائه خدمات بین بانکی راه اندازی شده است. دسترسی به سامانه پایا فقط برای بانک های معتبر داخل کشور امکان پذیر است و مردم عادی و یا حتی مشتریان مختلف بانک ها نمی توانند از سامانه پایاپای الکترونیک بانک ها استفاده نمایند.
سامانه پایاپای الکترونیک که به اختصار سامانه پایا نامیده می شود، سامانه ای است که زیر ساخت اصلی مبادلات و معاملات پولی بین بانکی محسوب می شود. از طریق این سامانه مبادلات بین بانکی حسابی انبوه، ستون فقرات حواله های مختلف و انتقال وجه بین بانکی با سهولت انجام می شود. وجود این سامانه برای انجام مبادلات بین بانکی ضروری است و از طرفی می توان با وجود سامانه پایا، معاملات بین بانکی را در یک بستر امن و مطمئن انجام داد.
سامانه پایا بانک سینا یکی از زیر مجموعه های اصلی سامانه پایا بانک مرکزی به شمار می رود. در این سامانه تمامی خدمات مربوط به سامانه پایا به صورت یکپارچه بین بانک سینا و بانک های مختلف دیگر کشور انجام می شود. در واقع، بانک سینا یک طرف قرار می گیرد و بانک های ارائه خدمات دیگر در طرف دیگر قرار خواهند گرفت.
امکانات سامانه پایا بانک سینا و یا بانک های دیگر به دو صورت است. اولین مورد این است که در سامانه پایا بانک سینا دستور پرداخت های متعدد از طرف بانک های مختلف دریافت می شود. سپس این دستور پرداخت ها به صورت کاملا دقیق در سامانه پایاپای الکترونیک پایا بانک سینا پردازش می شود. پس از پردازش اطلاعات، تمامی اطلاعات مربوط به دستور پرداخت ها به بانک های مقصد ارسال می شوند.
دومین امکاناتی که سامانه پایا الکترونیک بانک سینا ارائه می شود، برعکس مورد قبلی می باشد. در این امکان، بانک سینا دستور پرداخت های مشتریان را به صورت انفرادی و با انبوه دریافت می کند. سپس، این دستور پرداخت ها توسط بانک سینا و یا هر بانک دیگری به صورت الکترونیک به سامانه پایاپای الکترونیک ارسال می شود و سپس مراحل مربوط به ارسال دستور های پرداخت توسط سامانه پایا انجام می شود و درخواست های پرداخت از طریق سامانه پایا به بانک های مقصد ارسال می شوند.
سامانه پایا الکترونیک دارای دو هسته جداگانه به نام هسته برداشت مستقیم به هسته انتقال اعتبار می باشد که هر کدام از این هسته ها امکان استفاده از خدمات ارزش افزوده را برای بانک های مختلف کشور فراهم کرده اند.

لازم به ذکر است که هسته انتقال اعتبار که با نام هسته انتقال مستقیم هم شناخته می شود، مانند یک سامانه حواله بین بانکی عمل می کند. البته این سامانه علاوه بر اینکه حواله های انفرادی را پذیرش می کند، قادر به پذیرش حواله های انبوه هم می باشد. حواله های انبوه همانند چک های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد که معمولا دارای تعداد بسیار زیادی از دستور های پرداخت می باشند. هسته انتقال اعتبار بانک سینا قادر خواهد بود که تعداد زیادی از دستور های پرداخت را دریافت کند و آن ها را پذیرش نماید.

بیشتر بخوانید: سامانه مرآت بانک رسالت

خدمات سامانه پایا بانک سینا
همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، سامانه پایا بانک سینا از جمله سامانه هایی است که در نظام بین بانکی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و برای عموم مردم و یا حتی کارکنان بانک ها قابل استفاده می باشد. این سامانه وظایف مهمی را در راستا انتقال وجوه انفرادی و انبوه بر عهده دارد. خدمات سامانه پایا بانک سینا فقط مختص بانک سینا نبوده و همه بانک هایی که زیر نظر نظام بانک مرکزی کشور در حال فعالیت می باشند، می توانند از خدمات سامانه پایا بانک سینا استفاده کنند. از جمله خدماتی که در از سوی سامانه پایاپای الکترونیک یا همان سامانه پایا ارائه می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پرداخت ( انتقال ) وجه انبوه و یا انفرادی :
یکی از مشکلاتی که در زمان های قدیم برای بانک های مختلف وجود داشت، انتقال وجه انبوه و انفرادی بین حساب های بانکی بود؛ اما در حال حاضر با وجود سامانه پایا بانک سینا این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است؛ چرا که سامانه پایا وظیفه پرداخت وجه انبوه و انفرادی را دارد. در واقع، سامانه پایا اطلاعات مربوط به پرداخت وجه را به صورت انبوه و یا انفرادی از هر یک از بانک های کشور دریافت می کند و آن ها را پردازش می کند. این امکان باعث می شود که انتقال وجوه با سرعت بیشتری و در عین حال در یک بستر امن تری انجام شود.
پرداخت حقوق کارکنان و مستمری بازنشستگان :
یکی از امکانات مهمی که در سامانه پایاپای الکترونیک ارائه می شود، پرداخت حقوق و مستمری به صورت آنلاین می باشد. در قدیم سازمان های مختلف برای پرداخت حقوق کارکنان و یا مستمری بازنشستگان موظف بودند که در هر یک از بانک های مد نظر خود افتتاح حساب کنند. این کار باعث می شد که حساب های زیادی برای پرداخت حقوق و مستمری توسط سازمان ها باز شود. اما در حال حاضر با وجود سامانه پایا می توان بدون باز کردن حساب های متعدد مراحل مربوط به پرداخت حقوق و مستمری را به خود سامانه پایا واگذار کرد. در این روش بدون نیاز به افتتاح حساب های متعدد می توان حقوق و مستمری مد نظر سازمان ها را از طریق واریز به حساب بانکی که مد نظر سازمان می باشد، پرداخت کرد.
پرداخت الکترونیک اقساط وام های مختلف :
یکی از امکاناتی که در سامانه پایا ارائه می شود، پرداخت الکترونیک اقساط وام های مختلف می باشد. بسیاری از افرادی که جزء وام گیرندگان می باشند، حقوق یا مستمری های خود را از بانکی به غیر از بانک وام گیرنده دریافت می کنند. به همین منظور این بخش از سامانه پایا راه اندازی شده است که تا بتوان بدون مراجعه حضوری و اقساط وام های مختلف همانند وام جعاله بانک مسکن را به صورت آنلاین و غیر حضوری در بین دو بانک منتقل کرد.
پرداخت سود سهام بازار سرمایه و اوراق بهادار :
یکی از مشکلاتی که برای شرکت های سهامدار وجود دارد این است که این شرکت ها برای پرداخت سود به سهامداران خود ملزم به افتتاح حساب برای هر یک از سهامداران هستند؛ اما این در حالی است که می توان با وجود سامانه پایا بدون افتتاح حساب برای هر یک از سهامداران، وجه مورد نظر را به عنوان سود به حساب سهامداران منتقل کرد.

در ادامه بخوانید: سامانه بام بانک ملی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه پایا بانک سینا در کانال تلگرام تجاری حقوقی عضو شوید، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره تجاری حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه پایا بانک سینا پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- ✔️نحوه ورود به سامانه پایا بانک سینا به چه صورت می باشد؟
✔️نحوه ورود به سامانه پایا بانک سینا به صورت الکترونیکی می باشد که در متن مقاله نیز بیان شده است.

2- ✔️سامانه پایا بانک سینا در رابطه با معاملات بانکی چه وظیفه ای دارد؟
✔️سامانه پایا بانک سینا زیر ساخت اصلی مبادلات و معاملات پولی بین بانکی می باشد که در متن مقاله توضیحات بیشتری در این مورد آمده است.

3- ✔️سامانه پایا بانک سینا چه خدماتی ارائه می کند؟
✔️سامانه پایا بانک سینا خدمات متعددی ارائه نموده است که در متن مقاله آورده شده است.
منبع : سامانه پایا بانک سینا