تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نسب ناشی از شبهه چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله وطی به شبهه و نسب ناشی از شبهه در قانون مدنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .


بر اساس قانون مدنی ، نسب میان فرزند با والدین اش را می توان به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتند از نسب مشروع ، نسب نامشروع ، نسب ناشی از شبهه و نسب ناشی از تلقیح مصنوعی . بر این اساس ، در صورتی که زن و مردی با عدم اطلاع از اینکه ازدواج و نزدیکی آنها باطل و حرام است ، اقدام به نزدیکی نموده و فرزندی از آنها متولد شود ، نسب فرزند نسب ناشی از شبهه یا اشتباه است و این عمل در حکم وطی به شبهه است . به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به بررسی نسب ناشی از شبهه در فقه و قانون بپردازیم . بنابراین ابتدا به توضیح مختصری پیرامون وطی به شبهه پرداخته و سپس نسب ناشی از شبهه در قانون مدنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .


وطی به شبهه
شبهه به معنای اشتباه است و اشتباه تصور نادرستی است که ممکن است انسان از چیزی داشته باشد . هرگاه مردی با زنی نزدیکی ( وطی ) کند به این تصور که بین آنها رابطه زوجیت وجود دارد و حال آنکه چنین رابطه ای وجود ندارد ، این عمل را در اصطلاح وطی به شبهه یا نزدیکی به شبهه گویند و اگر فرزندی از آن به دنیا آید ، آن را ولد شبهه و نسب او را نیز نسب ناشی از شبهه می نامند . بعضی از فقها در تعریف وطی به شبهه گفته اند که مقصود از وطی به شبهه نزدیکی است که شخص استحقاق آن را ندارد ؛ با عدم علم او به حرام بودن به این کار . بنابراین ، یکی از مهم ترین ارکان وطی به شبهه در فقه آن است که کسی که با دیگری نزدیکی کرده است ، از حرمت این کار مطلع نبوده است و با عدم علم به تحریم ، این کار را انجام داده است . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد وطی به شبهه کلیک کنید .

نسب ناشی از شبهه در قانون مدنی
در قانون مدنی ، سه ماده 1164 الی 1166 به بحث نسب ناشی از شبهه اختصاص یافته است . حکم نسب ناشی از شبهه در قانون مدنی ، مطابق فقه شیعه است . بنابراین ، بر اساس فقه و حقوق مدنی ایران ، نسب ناشی از شبهه ، در حکم نسب مشروع است و ولد شبهه به کسی که هنگام نزدیکی در اشتباه بوده است ملحق می گردد . ماده 1165 قانون مدنی در این باره می گوید " طفل متولد از نزدیکی به شبهه فقط ملحق به طرفی می شود که در اشتباه بوده و در صورتی که هر دو در اشتباه بوده اند ، ملحق به هر دو خواهد بود .  بر این اساس ، در می یابیم که نسب ناشی از شبهه به دلیل اشتباهی که طرفین یا یکی از آنها در حرمت نزدیکی داشته اند ، به نوعی نسب مشروع تلقی می شود و فرزند متولد از شبهه ، به والدین خود ملحق می شود و از کلیه حقوق قانونی برخوردار می شود .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم نسب ناشی از شبهه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نسب ناشی از شبهه در فقه و قانون مدنی پاسخ دهند .
منبع : نسب ناشی از شبهه چیست