تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نمونه دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی الزام به ثبت ازدواج موقت ، دعوای الزام به ثبت ازدواج موقت و دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت خواهیم پرداخت .


بر اساس قانون مدنی ، عقد نکاح می تواند به دو نوع ازدواج دائم و ازدواج موقت انجام شود که هر یک از آنها در برخی از احکام و آثار با دیگری تفاوت دارند . بر اساس قانون ، در عقد موقت مرد الزامی به ثبت عقد موقت یا صیغه ندارد ؛ مگر در مواردی که قانون مقرر داشته است . لذا در مواردی که بر اساس قانون مرد موظف به ثبت عقد موقت است ، زن می تواند دادخواست الزام مرد به ثبت ازدواج موقت را به دادگاه ارائه نماید و دادگاه به این دادخواست رسیدگی و حکم مقتضی صادر می کند . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی الزام به ثبت ازدواج موقت ، دعوای الزام به ثبت ازدواج موقت و دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت خواهیم پرداخت .


الزام به ثبت ازدواج موقت
مطابق قانون حمایت خانواده ، تنها در عقد دائم مرد موظف به ثبت عقد دائم شده است که در صورت عدم ثبت ازدواج ، به پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری محکوم می شود . اما در حالت کلی مرد الزام به ثبت ازدواج موقت یا صیغه ندارد و در صورت عدم ثبت آن ، مجازات نمی شود . البته در قانون حمایت خانواده مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آن ، مرد موظف به ثبت واقعه ازدواج موقت می گردد که این موارد شامل باردار شدن زن از ازدواج موقت ، شرط شدن ثبت ازدواج موقت حین عقد و توافق زوجین بعد از عقد می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موارد الزامی ثبت صیغه کلیک کنید .

دعوای الزام به ثبت ازدواج موقت
همانگونه که اشاره شد ، در مواردی ممکن است ثبت عقد موقت الزامی شده باشد که در چنین شرایطی ، زن می تواند با مراجعه به دادگاه ، دعوای الزام به ثبت ازدواج موقت مطرح نماید . رسیدگی به دعوای ثبت ازدواج موقت یا صیغه در صلاحیت دادگاه خانواده است . این دعوا که معمولا از طرف خانم ها بعد از بارداری مطرح می شود ، سبب بهره مندی فرزندان متولد از ازدواج موقت از حقوق قانونی مانند دریافت شناسنامه خواهد شد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عقد موقت و احکام آن کلیک کنید .

دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت
به منظور اقامه دعوای الزام به ثبت واقعه ازدواج موقت نخست باید دادخواستی تنظیم و به دادگاه خانواده ارائه نمود . در این قسمت نمونه دادخواست ثبت ازدواج موقت برای شما عزیزان ارائه می شود . تعیین خواسته و بهای آن عبارت " تقاضای صدور حکم ثبت واقعه ازدواج موقت به انضمام کلیه خسارات قانونی " درج شده و در قسمت دلایل و منضمات دادخواست می توان به عقدنامه و شهادت شهود استناد نمود .
ریاست محترم ...................
باسلام
احتراماً به استحضار می رساند:
اینجانبه به موجب عقدنامه مورخ ................ با آقای ................... عقد نکاح منقطع منعقد نموده که ثمره آن تعداد ............ فرزند به نام های ................. می باشد . با توجه به اینکه تاکنون عقد نکاح مذکور به ثبت نرسیده و ثبت واقعه نکاح برای صدور شناسنامه فرزندان و درج نام آنان در شناسنامه والدین الزامی است ، مستندا به ماده 220  قانون مدنی و 31  قانون ثبت احوال مصوب صدور حکم محکومیت خوانده به ثبت عقد نکاح موقت با شرایط و مدت مندرج در عقدنامه مذکور به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست الزام به ثبت عقد موقت در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست الزام به ثبت عقد موقت پاسخ دهند .
منبع : نمونه دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت