تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تعریف شرکت نسبی چیست و نحوه نام گذاری آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در تعریف شرکت نسبی می توان گفت شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم بوده و مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند . در نحوه نام گذاری شرکت نسبی لازم است که عبارت (شرکت نسبی) و نام حداقل یک نفر از شرکا در نام شرکت نسبی قید گردد.


از جمله شرکت های تجاری که ماده  20 قانون تجارت به آن ها پرداخته، شرکت نسبی است که مطابق این قانون، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم بوده و در صورتی که شرکت نسبی منحل شده و دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت کافی نباشد، مسئولیت هر کدام از شرکای شرکت به نسبت سرمایه ای خواهد بود که به شرکت آورده اند. 
شرکت نسبی همانند شرکت تضامنی از انواع شرکت های شخص هستند بدین معنا که در شرکت نسبی، شخصیت شرکا بسیار مهم است و در نتیجه اگر کسی بخواهد به شرکت وارد شود باید تمام شرکا شرکت راضی باشند و قواعد خاص دیگری نیز برای تشکیل، اداره و انحلال این شرکت در قانون تجارت در مواد 183 تا 189 مقرر شده  که بدون رعایت آن قواعد، تشکیل و ثبت شرکت نسبی امکان پذیر نبوده یا با مشکلات جدی مواجه می گردد.
با توجه به اهمیت آنچه گفته شد، در این مقاله به تحلیل شرکت نسبی پرداخته، ابتدا به این سوال جواب می دهیم که شرکت نسبی چیست ؟ و سپس، قواعد مربوط به نحوه نام گذاری شرکت نسبی را بررسی خواهیم نمود.



تعریف شرکت نسبی
قانون تجارت در بخش شرکت های تجاری در ماده 183 به تعریف شرکت نسبی پرداخته است. مطابق این ماده : « شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته .»
بنابراین با توجه به ماده 183 قانون تجارت، شرکت نسبی شرکتی است که :
۱برای تشکیل و ثبت آن، حداقل حضور دو نفر شریک ضروری می باشد.
۲مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند. بدین معنا که اگر شرکت نسبی منحل شده و دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت کافی نباشد، مسئولیت هر کدام از شرکای شرکت به نسبت سرمایه آن ها در شرکت خواهد بود. به عنوان مثال فرض کنید ، سرمایه شرکت نسبی ای 10 میلیون تومان بوده و آورده یکی از شرکا به شرکت 5 میلیون تومان . حال اگر شرکت نسبی منحل شده و دارایی شرکت برای پرداخت قروض شرکت که 20 میلیون تومان بوده کافی نباشد، شریک مزبور مسئول پرداخت 10 میلیون تومان از بدهی های شرکت خواهد بود
حتما بخوانید: ثبت شرکت

نحوه نام گذاری شرکت نسبی
نحوه نام گذاری شرکت نسبی در ماده ۱۸۴ قانون تجارت مشخص گردیده است. مطابق این ماده: « در نام شرکت نسبی عبارت ( شرکت نسبی ) و لااقل نام یک نفر از شرکا باید ذکر شود و در صورتی که اسم شرکت شامل تمام شرکا نباشد پس از اسم شریک یا شرکائی که ذکر شد عباراتی مانند (شرکا) و یا (برادران) الزامی است » . 
بنابراین مطابق ماده 184 قانون تجارت، نحوه نام گذاری شرکت نسبی، مطابق اصول زیر می باشد:
۱در نام این شرکت تجاری، لزوما باید عبارت ( شرکت نسبی ) قید شود.
۲نام شرکت نسبی باید دربردارنده نام حداقل یکی از شرکا شرکت باشد.
۳چنانچه تعداد شرکای شرکت زیاد بوده یا به هر دلیل دیگری، نام تمام شرکا در نام شرکت قید نشود، بعد از اسم شریکی که در نام شرکت آمده، عباراتی نظیر (شرکا) و یا (برادران) باید قید گردد تا نشان دهنده آن باشد که در این شرکت، بیش از یک شریک وجود دارد.
۴علاوه بر شرایط ماده 184 قانون تجارت، در نحوه نام گذاری شرکت نسبی، باید به این نکته نیز توجه نمود که به طور کلی، نام شرکت نسبی باید مطابق با شرایط اعلام شده توسط مرجع ثبت شرکت ها باشد. به عنوان مثال، نام شرکت نسبی نباید لاتین باشد.
در ادامه بخوانید : مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت نسبی و نحوه نام گذاری آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت نسبی و نحوه نام گذاری آن پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- شرکت نسبی چیست؟
در تعریف شرکت نسبی می توان گفت شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن حضور حداقل دو شریک لازم بوده و مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که به شرکت آورده اند و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- نحوه نام گذاری شرکت نسبی به چه صورت می باشد؟
در نحوه نام گذاری شرکت نسبی لازم است که عبارت شرکت نسبی و نام حداقل یک نفر از شرکا در نام شرکت نسبی قید گردد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- در نحوه نام گذاری شرکت نسبی اگر نام تمام شرکا در نام شرکت قید نشود باید چه کرد؟
در نحوه نام گذاری شرکت نسبی اگر نام تمام شرکا در نام شرکت قید نشود بعد از اسم شریکی که در نام شرکت آمده عباراتی نظیر شرکا و یا برادران باید قید گردد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله مطالعه نمایید.
منبع : تعریف شرکت نسبی چیست و نحوه نام گذاری آن