تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir ، عنوان سامانه ای است که کلیه افراد جامعه می توانند با ورود به آن، گزارش های خود را در مورد تخلفات مالی دستگاه های دولتی ثبت کرده و به اطلاع دیوان محاسبات کشور برسانند. علاوه بر سایت ارتباطات مردمی دیوان محاسبات، ثبت گزارش در سامانه ارتباطات مردمی دیوان از طریق شماره 198 نیز امکان پذیر می باشد.

دیوان محاسبات کشور، نهاد دولتی بوده که زیر نظر مجلس شورای اسلامی نسبت به حساب های مالی وزارتخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی و به طور کلی دستگاه های دولتی که از بودجه کل کشور استفاده می ‌کنند، نظارت نموده تا هزینه ‌ای خارج از اعتبارات تعیین شده در قانون بودجه ایجاد نشده و وجوه دریافتی از بودجه کشور نیز در موارد تعیین شده به مصرف برسد. 
با هدف ، افزایش نظارت همگانی  بر عملکرد مالی دستگاه های دولتی و ارتقاء تعامل دو طرفه دیوان محاسبات و شهروندان، این نهاد دولتی در مرداد ماه سال 1400 سامانه ای را با عنوان سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور تاسیس نموده است که از طریق سایت www.dmk.ir و شماره تلفن 198 دسترسی به آن و ثبت شکایت از طریق آن امکان پذیر می باشد.
از آنجا که ورود به سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور و ثبت شکایت در آن، مستلزم آشنایی با این سامانه می باشد، در این مقاله ابتدا به معرفی سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور پرداخته، سپس در مورد ورود به سایت مذکور و نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir صحبت خواهیم نمود.


معرفی سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور
دیوان محاسبات کشور، همچون دیوان عالی کشور،  نهادی دولتی بوده که زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند. نقش و کارکرد اصلی دیوان محاسبات کشور، یک نقش نظارتی بوده که بر اساس آن، به حساب کلیه نهادهای دولتی اعم از  وزارتخانه ها، موسسه ها و شرکت های دولتی که از بودجه کل کشور استفاده می ‌کنند، نظارت و حسابرسی نموده تا هزینه ‌ای خارج از اعتبارات تعیین شده در قانون بودجه تعریف نشده و وجوه دریافتی از بودجه کشور نیز در ردیف تعیین شده به مصرف برسد. 
بر اساس گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، این دیوان در مرداد ماه سال 1400 اقدام به راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور نموده است. سامانه ای که هدف از ایجاد آن، افزایش سطح نظارت افراد جامعه بر عملکرد مالی دستگاه های دولتی و ارتقاء ارتباط دو طرفه دیوان محاسبات و شهروندان می باشد. بنابراین در تعریف سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir می توان گفت:
سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، عنوان سامانه ای است که با هدف ارتقاء تعامل میان دیوان محاسبات کشور و افراد جامعه و افزایش نظارت آحاد ملت بر امور مالی دستگاه های دولتی راه اندازی گردیده است. کلیه افراد جامعه می توانند با ورود به سایت دیوان محاسبات کشور و از طریق بخش سامانه ارتباطات مردمی این سایت، گزارش های خود را در مورد تخلفات مالی دستگاه های دولتی ثبت کرده و به اطلاع دیوان محاسبات کشور برسانند.
علاوه بر سایت www.dmk.ir ، ارتباط با سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق شماره 198 نیز با هدف دسترسی آسانتر شهروندان امکان پذیر می باشد.
حتما بخوانید : دیوان محاسبات کشور


نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق سایت
دریافت خدمات از هر یک از سایت های دولتی همچون سامانه شفافیت قوه قضاییه و سایت دیوان عدالت اداری مستلزم آشنایی با آن سایت می باشد. برای اینکه شهروندان، بتوانند گزارش های خود را در خصوص تخلفات مالی اتفاق افتاده در دستگاه های دولتی در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور ثبت نمایند، در قدم اول باید وارد این سامانه شده و سپس، بر اساس دستورالعمل سایت شکایت خود را ثبت نمایند. نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، ضمن راهنمای تصویری زیر به طور کامل توضیح داده شده است:
۱پس از ورود به صفحه اصلی سایت دیوان محاسبات کشور به آدرس www.dmk.ir ، بر روی دکمه (سامانه ارتباطات مردمی) کلیک نمایید.

[تصویر:  1627469853_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...mk.ir3.jpg]

۲اکنون در صفحه جدید برای ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان:
ابتدا اطلاعات خود شامل نام و نام خانوادگی و شماره تماس را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.
سپس موضوع شکایت خود را تعیین کرده و شرح شکایت خود را در کادر پیام بنویسید.
چنانچه مدرکی مبنی بر انجام تخلف مالی در دستگاه دولتی مورد نظر در دست دارید، می توانید در قسمت آپلود فایل ضمیمه، آن را بارگذاری نمایید.
در پایان، پس از وارد کردن کد تعیین شده در کادر مربوطه و زدن دکمه ارسال، مراحل ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور را به پایان رسانده تا به این ترتیب، گزارش شما برای مسئول مربوطه در دیوان محاسبات کشور ارسال گردد.

[تصویر:  1627469894_%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%8...mk.ir4.jpg]

یکی از سامانه های دولتی که در سال های اخیر با هدف پاسخ گویی به مراجعان راه اندازی گردیده، سامانه پاسخگویی دیوان عدالت اداری می باشد. مطالعه مقاله زیر در جهت آشنایی با این سامانه پیشنهاد می شود:
بیشتر بخوانید : سامانه پاسخ گویی دیوان عدالت اداری

نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق شماره 198
سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، یکی از ده ها سامانه ای بوده که هم چون سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir در سال های اخیر و با هدف تسهیل ارائه خدمات دولتی به شهروندان و دریافت نظریات آن ها راه اندازی گردیده و دریافت خدمات از آن ها نیازمند آشنایی با نحوه کار با آن ها می باشد. 
علاوه بر سایت ارتباطات مردمی دیوان، دیوان محاسبات این امکان را برای کلیه شهروندان فراهم کرده است تا با تماس با شماره 198 گزارش ها و شکایت های خود را در ارتباط با امور مالی دستگاه های دولتی به اطلاع مسئولین مربوطه در دیوان محاسبات کشور برسانند.
سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور، تنها سامانه ای نبوده که در سال های اخیر در جهت افزایش مشارکت آحاد جامعه در اداره بهتر کشور راه اندازی شده است. نمونه دیگر از این سامانه ها، سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه بوده که با هدف پیشگیری از تخلفات و جرایم با اتکا به مشارکت عمومی شهروندان تاسیس شده است. برای آشنایی با این سامانه ، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:
در ادامه بخوانید : سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir پاسخ دهند.
سوالات متداول

1- سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir چه سامانه ای است؟
سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور www.dmk.ir عنوان سامانه ای است که کلیه افراد جامعه می توانند با ورود به آن گزارش های خود را در مورد تخلفات مالی دستگاه های دولتی ثبت نمایند و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق تلفن به چه صورت می باشد؟
ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق تلفن شماره 198 امکان پذیر بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- نحوه ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور به چه صورت می باشد؟
ثبت شکایت در سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور از طریق بخش سامانه ارتباطات مردمی سایت دیوان محاسبات و با وارد کردن اطلاعات نام و نام خانوادگی و شماره همراه امکان پذیر بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
منبع : سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور