تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نمونه سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، سفته ای است که کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگر کرده، آن را دریافت می کند تا به واسطه آن از اجرای تعهدات قراردادی از جانب وی مطمئن شود. از جمله نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار که در نمونه پر شده سفته ضمانت استخدام باید رعایت شود آن است که این سفته بدون تاریخ پرداخت بوده و قید گردد بابت ضمانت قرارداد استحدام و در ادامه تاریخ و شماره قرارداد استخدام نیز ذکر شود.


اسناد تجاری دارای انواع گوناگونی بوده که سفته و چک از پرکاربردترین آن ها می باشند. البته گرچه سفته و چک هر دو سند تجاری  است اما از نظر ظاهر، مندرجات و ضمانت اجراهای قانونی عدم پرداخت، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.. چک در واقع سندی است که به واسطه آن صادر کننده به بانک دستور پرداخت همه یا بخشی از وجه خود نزد بانک را به دارنده می دهد . اما در  سفته، صادر کننده سفته متعهد می شود که مبلغی را که در سفته درج شده است را در تاریخ مشخص ، به دارنده سفته پرداخت کند .
یکی از انواع سفته که در واقع از شایع ترین اقسام آن می باشد،  سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار می باشد. از آنجا که بسیاری از افراد جامعه با نحوه پر کردن این سفته آشنایی نداشته، اغلب در قراردادهای استخدام موجب بروز اختلاف می گردد، به نحوی که کارفرما خواهان اجرای آن بوده اما کارگر امکان اجرای آن را نمی پذیرد.
با توجه به اهمیت این مساله، در این مقاله ابتدا به این سوال پاسخ داده که سفته حسن انجام کار چیست ، سپس نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار را بیان نموده و در بخش آخر، نمونه سفته پر شده ضمانت استخدام را ارائه می کنیم.


سفته حسن انجام کار چیست
بسیاری از افراد هنگامی که برای استخدام به یک کارگاه یا شرکت مراجعه می کنند، با درخواست کارفرما مبنی بر دادن یک برگ سفته مواجه می شوند. این سفته که از اسناد تجاری بوده، به عنوان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار شناخته می شود . البته عبارت حسن انجام کار، عبارت مبهمی بوده و در صورتی که در متن قرارداد کار، جزییات مربوط به آن مشخص نشده و مورد توافق طرفین واقع نشود، می تواند در بسیاری از موارد منجر به بروز اختلافات میان کارگر و کارفرما شود .
در واقع، گرچه اصولا کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگر می کند، سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را دریافت می کند تا به واسطه آن از انجام کار توسط کارگر و اجرای تعهدات قراردادی از جانب وی مطمئن شود، اما در صورت مشخص نکردن جزییات مربوط به شرایط اجرای سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، این امر می تواند زمینه سوء استفاده کارفرما از این سفته را فراهم آورد. به همین دلیل توصیه می شود تا همواره نمونه پر شده سفته ضمانت استخدام توسط کارگر مشاهده گردیده و سفته ارائه شده را بر اساس آن نمونه تکمیل نماید.
حتما بخوانید : سفته چیست

نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار
گرچه سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار که به منظور استخدام به کارفرما داده می شود،  هم یک نوع سفته بوده و باید در هنگام پر کردن آن، نکات مربوط به نحوه صدور سفته طبق قانون سفته رعایت شود، اما با توجه به اینکه این سفته از حساسیت بیشتری نسبت به سایر سفته ها برخوردار می باشد، لازم است تا نکات خاص مربوط به پر کردن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار در کنار نکات کلی پر کردن سفته رعایت گردد تا مانع از سوء استفاده احتمالی کارفرما در آینده شود.
با توجه به آنچه گفته شد، در این بخش از مقاله به توضیح نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار که در نمونه پر شده سفته ضمانت استخدام که در بخش آخر مقاله آمده است، می پردازیم:
۱اولین نکته از نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار این است که در قسمت تاریخ پرداخت سفته نباید تاریخی را قید نمایید و به جای درج تاریخ، این عبارت را بنویسید: ( سفته بابت حسن انجام کار ) و در ادامه شماره و تاریخ قرارداد استخدام خود را قید نمایید.
۲نکته دوم در پر کردن سفته حسن انجام کار آن است که حتما در سفته ، نام دریافت کننده سفته را قید نمایید و به هیچ وجه این سفته را به شکل سند در وجه حامل صادر نکنید.
۳نکته مهم دیگر در پر کردن سفته حسن انجام کار این است که حتما در قرارداد استخدام، شماره سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را قید نمایید.
۴حتما در قراداد استخدام توضیح داده شود که تحت چه شرایطی کافرما حق اجرای سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را خواهد داشت.
بعد از پر کردن سفته ضمانت انجام کار و پیش از آنکه آن را تحویل کارفرما دهید، یک کپی از آن تهیه کرده و نزد خود نگه دارید تا در صورت امتناع کارفرما از استرداد آن بعد از پایان مدت استخدام ، بتوانید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید .
بیشتر بخوانید : سفته با امضا و اثر انگشت و بدون آن

نمونه سفته پر شده حسن انجام کار
پس از اینکه مفهوم سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را توضیح داده و نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار را بیان نمودیم، در این بخش از مقاله یک نمونه سفته پر شده حسن انجام کار منطبق با قانون سفته ضمانت حسن انجام کار را برای شما قرار داده تا در صورت الزام به دادن سفته حسن انجام کار برای استخدام در یک کارگاه یا شرکت، با استفاده از این نمونه سفته پر شده حسن انجام کار بتوانید سفته استخدامی خود را به نحو مطمئنی تکمیل نمایید.

[تصویر:  1625399963_%D8%B3%D9%81%D8%AA%D9%87%20%D...D8%B11.jpg]

در کنار سفته حسن انجام کار و قواعد مربوط به پر کردن آن، در پر کردن خود سند تجاری سفته نیز باید نکات مهمی رعایت گردد. برای اطلاع از این نکات، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:
در ادامه بخوانید : نحوه نوشتن سفته
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار به کانال تلگرام حقوق تجاری مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار چیست؟
سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار سفته ای است که کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگر کرده آن را دریافت می کند تا به واسطه آن از انجام کار توسط کارگر و اجرای تعهدات قراردادی از جانب وی مطمئن شود و در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- آیا در سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار باید تاریخ را قید کرد؟
خیر در سفته حسن انجام کار در قسمت تاریخ پرداخت سفته نباید تاریخی را قید نمایید و به جای درج تاریخ این عبارت را بنویسید سفته بابت حسن انجام کار و در ادامه شماره و تاریخ قرارداد استخدام خود را قید نمایید و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- آیا سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را می توان به صورت سند در وجه حامل صادر نمود؟
خیر حتما در سفته حسن انجام کار نام دریافت کننده سفته را قید نمایید و به هیچ وجه این سفته را به شکل سند در وجه حامل صادر نکنید و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : نمونه سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار