تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مشاوره مدیریت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
این روزها افراد به دلیل مشغله های شغلی بسیار به برخی از کارهای روزمره خود نیز حتی رسیدگی نمی کنند ؛ چاره چیست ؟ چطور می توان با وجود این شرایط هم به کار و زندگی خود رسید و هم به کارهای روزمره زندگی ؟
تنها راه حل می توانید مدیریت زمان باشد ؛ آیا با آن آَشنایی دارید ؟ آیا می توانید زمان خود را در طول روز مدیریت کنید ؟ مدیریت زمان پیچیده نبوده و می توانید به وسیله آن وظایف خود را سازماندهی کرده و همچنین از زمانی که در اختیار دارید به نحو احسن استفاده کنید .
مدیریت زمان در زندگی شغلی ، اجتماعی ، خانوادگی و همچنین فردی فرد نقش مهمی داشته ؛ که این نقش مهم بسیار تاثیر گذار است . مدیریت زمان در زندگی راهکارهای مختلفی داشته که در ادامه مقاله آن ها را بیان خواهیم کرد :

روش های مختلف مدیریت زمان در زندگی
مدیریت زمان نوعی برنامه ریزی بوده که فرد برای زندگی خود داشته و از طریق آن ها نه تنها زمان خود را مدیریت کرده بلکه برنامه های خود را نیز سازماندهی خواهد کرد . در واقع می توان گفت مدیریت زمان استفاده کارآمد و بهینه از وقت می باشد .
از جمله فواید مختلف مدیریت زمان در زندگی می توان به سابقه شغلی بهتر ، کاهش استرس ، بهره وری بیشتر ، ایجاد فرصت های بیشتر برای پیشرفت و همچنین دستیابی به فرصت های شغلی بیشتر در زندگی فرد اشاره کرد .

[list]
[*]اولویت بندی امور زندگی
[/list]مهم ترین بخش از مدیریت زمان ، اولویت بندی امور مختلف در زندگی می باشد . پیش از شروع فعالیت های روزانه خود ، فهرستی از آن ها را تهیه کرده و سپس با توجه به اهمیت و همچنین ضرورت آن ها کارهای خود را اولویت بندی کنید .
حتما بخوانید: افزایش رضایت شغلی
[list]
[*]در صورت امکان محول کردن برخی از وظایف
[/list]گاهی ممکن است میان وظایف و امور مختلف زندگی برخی از آن ها اهمیتی نداشته و می توان به دیگران محول کرد . این به معنای از زیر کار در رفتن نبوده و تنها از این جهت اهمیت دارد که می توان برای وظایف مختلف و مهم تر در زندگی وقت گذاشت .

[list]
[*]تعیین وقت مشخص 
[/list]بی شک تمامی افراد در زندگی امور مختلفی داشته که لازم است آن ها را انجام دهند ؛ به همین دلیل باید برای انجام وظایف خود مهلت تعیین کنید . تنها تعیین وقت مشخص برای انجام وظایف کافی نبوده ، باید به زمان انجام آن نیز متعهد باشید . 

[list]
[*]سحر خیز بودن
[/list]لازم است بدانید که یکی از ویژگی های افراد موفق صبح زود بیدار شدن است . سحر خیزی سبب خواهد شد فرد خلاق تر ، آرام تر و همچنین بهتر از دیگران عمل کند . همچنین می توان گفت سحر خیزی سبب بهره وری بیشتر و ایجاد انگیزه در فرد نیز خواهد شد .
حتما بخوانید: پشتکار چیست

مهارت های مختلف مورد نیاز فرد برای مدیریت زمان
نکته مهم این است که تنها شناخت روش های مدیریت زمان کافی نبوده و لازم است فرد مهارت استفاده از این روش ها را نیز داشته باشد . بی شک برای مدیریت کردن زمان و همچنین رسیدگی به امور روزانه لازم است فرد با مهارت های مختلف استفاده از روش های آن نیز آگاه باشند که در ادامه آن  ها را بیان خواهیم کرد :

[list]
[*]مدیریت استرس و اضطراب
[/list]از جمله روش های مدیریت کردن استرس می توان به ورزش کردن ، تفریح کردن ، گوش دادن به موسیقی ، وقت گذراندن با دوستان و آشنایان و غیره اشاره کرد . لازم است تا راهکار مناسب کنترل استرس خود را کشف کرده و از آن استفاده کنید .
استرس می تواند در نتیجه کمبود زمان و انرژی برای انجام یک کار مشخص باشد ؛ در صورت ایجاد استرس فرد احساس خستگی کرده و همچنین انرژی خود را نیز از دست خواهد داد . استرس در زندگی فرد می تواند بسیار تاثیر گذار باشد ، به همین دلیل مدیریت کردن آن بسیار اهمیت دارد .
بیشتر بخوانید: کنترل استرس
[list]
[*]مبارزه با سهل انگاری
[/list]ممکن است برخی از افراد در زندگی به طور ناخودآگاه سهل انگار بوده و دائم در حال اهمال کاری باشند . لازم است بدانید که یکی از مهارت های مورد نیاز برای مدیریت زمان ، مبارزه با سهل انگاری می باشد که در برنامه ریزی روزانه فرد نیز بسیار تاثیر گذار است .
می توان گفت سهل انگاری در زندگی فرد نه تنها باعث اتلاف انرژی شده بلکه ممکن است در زندگی فرد نیز مشکل ساز باشد . بی شک برای برخی از افراد مبارزه با سهل انگاری دشوار بوده و لازم است در ابتدا دلایل آن را بررسی کرده و سپس با آن مبارزه کنند .

[list]
[*]توانایی نه گفتن را داشته باشید
[/list]پیش از قبول درخواست دیگران در ابتدا به فهرست کارها و وظایف خود نگاه کرده و سپس تصمیم بگیرید . اگر کارها و تکالیف شما زیاد بوده و وقت رسیدگی به کارهای اضافی دیگر را نیز ندارید ؛ از قبول درخواست دیگران صرف نظر کنید .
ممکن است برخی از افراد توانایی نه گفتن در زندگی نداشته و به همین دلیل درخواست دیگران را بدون توجه به اهمیت کارهای خود قبول کنند ؛ که این موضوع بسیار اشتباه است . لازم است بدانید که داشتن مهارت نه گفتن به دیگران یکی از راه های جلوگیری از اتلاف وقت می باشد .
[تصویر:  1595136841_%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A...%D8%AF.jpg]

[تصویر:  1595136269_%D8%AF%D8%B1%20%D9%86%D9%87%D...%D8%AA.jpg]سخن آخر
بی شک داشتن مدیریت زمان نه تنها در زندگی شخصی فرد بلکه در زندگی اجتماعی و همچنین شغلی او نیز بسیار تاثیر گذار می باشد . به همین دلیل در ابتدا روش های مدیریت کردن زمان را بررسی و بهترین گزینه ممکن است را انتخاب کنید .
پس از انتخاب بهترین روش برای مدیریت کردن لازم است تا مهارت استفاده از این روش ها را نیز داشته باشید . به همین علت سعی در افزایش مهارت خود داشته و از آن ها به نحو احسن در پیشبرد وظایف خود استفاده کنید .
در ادامه بخوانید: فرسودگی شغلی

سوالات متداول

1- ✔️ از مدیریت کردن زمان چه می دانید ؟
✔️ در واقع مدیریت کردن زمان یک مهارت اجتماعی بوده که در زندگی لازم و ضروری می باشد ؛ که در متن مقاله در مورد آن بیشتر توضیح داده شده است .


2- ✔️ از روش های مختلف مدیریت زمان چه می دانید ؟
✔️ می توان گفت مدیریت زمان در واقعی نوعی مهارت برنامه ریزی در زندگی فرد می باشد و از جمله روش های آن می توان به اولویت بندی ، تعیین وقت و غیره اشاره کرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ برای مدیریت کردن زمان چه مهارت هایی نیاز است ؟
✔️ مدیریت کردن زمان نیاز به مهارت داشته که از جمله آن ها می توان به مدیریت استرس و اضطراب و یا مدیریت سهل انگاری اشاره کرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .
منبع : مشاوره مدیریت