تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مال بدون مالک و انواع آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
افراد نسبت به اموال خود حق مالکیت دارند . حق مالکیت درباره اشیا و انواع اموال اعمال می شود . به طور معمول هم قانون به اشیایی پرداخته که موضوع حق مالکیت افراد هستند . اما در عالم خارج اموالی وجود دارند که به کسی تعلق ندارند و نمی توان مالک آنها را مشخص کرد که به آنها اموال بدون مالک گفته می شود ؛ برای مثال اموال مجهول المالک یا زمین های موات . قانون موظف است که تکلیف این اموال را مشخص کند زیرا برخی از این اموال بدون مالک ، می توانند به مرور زمان و تحت شرایطی به تعلق افراد در آیند . اموال بدون مالک طبق قانون به سه دسته تقسیم می شوند . از این رو ما در این مقاله به بررسی انواع اموال بدون مالک مثل مشترکات عمومی ، مباحات و اموال مجهول المالک می پردازیم . 


مشترکات عمومی
مشترکات عمومی اموال بدون مالکی هستند که به خاطر حفظ حقوق عموم مردم توسط دولت و موسسه های عمومی اداره می شوند . در واقع دولت برای انجام خدمات عمومی و اجرای وظایف خود ، اموال گوناگونی در اختیار دارد و از آنها استفاده می کند . انواع مشترکات عمومی را می توان شامل راه عمومی ، اموال مورد استفاده عموم مثل پل ها ، مساجد و اماکن عمومی ، بستر رودخانه ها و جنگل ها را نام برد . 

[تصویر:  instagram.gif]


مباحات
مباحات در ماده 27 قانون مدنی تعریف شده است . طبق این ماده : " اموالی که ملک اشخاص نمی باشند و افراد مردم می توانند آنها را مطابق مقررات مندرجه در این قانون و قوانین مخصوصه مربوط به هر یک از اقسام مختلفه آنها ، تملک کرده و یا از آنها استفاده کنند ، مباحات نامیده می شود : مثل اراضی موات ، یعنی زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع درآنها نباشد "  بنابراین مباحات به عنوان اموال بدون مالک دو ویژگی دارند : 1- نداشتن مالک ، 2- امکان تملک یا انتفاع از آنها بر طبق قانون  وجود داشته باشد . 
اموال مباحات را می توان از طریق حیازت تملک کرد . برای مطالعه بیشنر روی حیازت مباحات کلیک کنید . 


اموال مجهول المالک
مالی که مالک دارد اما به هر دلیلی نمی توان او را پیدا کرد ، مال مجهول المالک می گویند . این اموال دسته ای از اموال بدون مالک حساب می شوند . قانون گذار در ماده 28 قانون مدنی این اموال را جزء اموال عمومی دانسته و گفته است که اموال مجهول المالک باید به مصرف فقرا برسند  . ملاک تشخیص فقیر عرف است و به طور معمول به کسی گفته می شود که درآمدش نتواند کفاف نیازمندی های ابتدایی اش را بدهد . 
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مال بدون مالک و انواع آن به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مال بدون مالک و انواع آن پاسخ دهند . 
منبع : مال بدون مالک و انواع آن