تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید حساب سود و زیان و درآمد خود را هر ساله در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات تسلیم کنند . برای ارسال این اظهارنامه ها مهلت مشخصی مطابق با قانون مالیات های مستقیم تعیین شده که در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است . مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 اشخاص حقیقی  تاریخ 31 مرداد ماه و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اشخاص حقوقی تا 31 شهریور ماه می باشد .

در تمام جوامع ، مالیات یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می شود و از شهروندان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مالیات هایی اخذ می شود . یکی از مالیات هایی که توسط صاحبان مشاغل ، اصناف و اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) پرداخت می شود ، مالیات بر درآمد است .
سال هاست که میزان مالیات بر درآمد به نحو خوداظهاری مشخص می شود و صاحبان مشاغل باید حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله در قالب یک اظهار نامه مالیاتی به اداره مالیات تقدیم کنند .  اظهارنامه مالیاتی 1400  باید در تاریخ و مهلت تعیین شده ، به صورت الکترونیکی ثبت نام و ارسال شود ، تا توسط اداره مالیات مورد بررسی قرار گیرد و میزان دقیق مالیات مشخص شود .
به همین دلیل در این مقاله در بخش اول، به مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته ودر بخش دوم، تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ را توضیح خواهیم داد.


مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400
همانطور که گفته شد هر ساله صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) باید حساب سود و زیان و درآمد خود را در قالب یک اظهار نامه تقدیم اداره مالیات کنند ، که به این شیوه از تعیین مالیات ، خود اظهاری گفته می شود .
اما نکته ای که در این بین بسیار حائز اهمیت است ، آن است که ، این اظهار نامه های مالیاتی حتما باید در زمان و تا مهلت قانونی تعیین شده ارسال شوند . در غیر این صورت برای شخص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات بر درآمد جریمه در پی خواهد داشت .
به طور معمول، هر ساله طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، زمان ارسال اظهارنامه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه هر سال و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان 31 تیر ماه بوده، البته در صورتی که پایان سال مالی آن ها اسفند ماه باشد.
به این ترتیب مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل بعد از پایان سال مالیاتی یعنی در انتهای اسفند ماه تا 31 خرداد بوده که لازم است تا این تاریخ، اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره مالیات کنند . اما سال مالیاتی اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) مطابق با اساسنامه شرکت می باشد ، به این معنا که اگر در اساسنامه شرکت ، سال مالیاتی با سال مالیاتی اداره مالیات متفاوت بود ، سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت مشخص شده ، ملاک عمل قرار می گیرد .
اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از پایان سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت مشخص شده فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره مالیات کنند . در صورتی که سال مالیاتی شرکت با سال مالیاتی اداره مالیات برابر باشد ، تا 31 تیر ماه مهلت تسلیم اظهار نامه خواهند داشت .
مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به طور رسمی اعلام نشده است و بنابراین با قاطعیت نمی توان در مورد مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ نظری را ابراز نمود، اما با توجه به رویه سال های گذشته، می توان گفت که فرصت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه می باشد.
[تصویر:  1615640918_etelaiye.png]به محض انتشار اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در مورد مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400، این مقاله به روزرسانی شده و مهلت قطعی ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اعلام می گردد.
بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی

تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰
لازم به ذکر است که با توجه به شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی ،  مهلت های ذکر شده در بخش قبل، در سال ۹۹ تا دو ماه تمدید شد . بنابراین صاحبان مشاغل برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 99 تا 31 مرداد و اشخاص حقوقی تا 31 شهریور فرصت داشته اند.
بنابراین هر چند از هم اکنون وضعیت تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ به طور قطع مشخص نمی باشد، اما می توان پیش بینی نمود که با  توجه به پایدار بودن وضعیت پاندمی در کشور ما، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 نیز برای اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه و برای اشخاص حقوقی تا پیان شهریور ماه تمدید گردد.
یکی دیگر از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر ارث می باشد که وراث لازم است هر کدام به نسبت سهم الارث خود بپردازند . در واقع بدون پرداخت مالیات بر ارث ، امکان انحصار وراثت و تقسیم ماترک به جا مانده از متوفی وجود ندارد .
در ادامه بخوانید: مالیات بر ارث و نحوه محاسبه آن


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1400 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقیقی تا چه زمانی است ؟
مهلت ارسال اظهارنامه های مالیاتی 1400 برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه می باشد اما با توجه به شیوع کرونا در سال 99 مهلت ارسال اظهارنامه ها دو ماه تمدید شده و صاحبان مشاغل تا 31 مرداد ماه فرصت دارند که جزئیات آن در مقاله آورده شده است .

2- مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1400 برای اشخاص حقوقی تا چه زمانی است ؟
اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت مشخص شده فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند که جزئیات آن در مقاله آورده شده است .

3- عدم ارسال اظهارنامه های مالیاتی 1400 در مهلت تعیین شده چه عواقبی برای مودیان مالیاتی در پی دارد ؟
عدم ارسال اظهارنامه های مالیاتی 1400 در مهلت تعیین شده موجب جریمه و مجازات برای مودیان مالیاتی است که در مقاله بررسی شده است .
منبع : مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی