تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سوال 1 :برخی از کاربردهای نرم افزار لب ویو را به اختصار شرح دهید?
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
برخی از کاربردهای نرم افزار لب ویو را به اختصار شرح دهید?
روش کار به این صورت است که کاربر تنها اشیاء را از پالت‌های Control و Functions برداشته و در پنجره Front Panel قرار داده و سپس به وسیله سیم کشی‌های صحیح آن‌ها را به یکدیگر اتصال می‌دهد. این زبان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره بوده و با آن می‌توان کارهای برنامه نویسی شبکه٬ پایگاه داده٬ ورودی و خروجی فایل و غیره را انجام داد. اما اوج قدرت این برنامه در کار با پورت‌های سریال و موازی، مدارهای واسط کامپیوتری، عمل کنترل و اتوماسیون و پردازش داده‌ها است. از آنجایی که نرم افزارLabVIEW یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود، بنابراین برای همه افرادی که می خواهند در دنیای برنامه نویسی فعالیت کنند مفید است. اما قابلیتهای ویژه آن باعث شده که این نرم افزار برای عده ای خاص محبوب تر باشد. قابلیت هایی مانند ارتباط آسان با سخت افزار، شبیه سازی پروسه های صنعتی، طراحی کنترلرهای مختلف، محیط گرافیکی جذاب، درک آسان الگوریتم برنامه و …معمولا بیشتر کاربران LabVIEW مهندسین شاخه های الکترونیک، کنترل، قدرت، مهندسی پزشکی و مکانیک هستند. اما لب ویو در ایران به قدری ناشناخته است که حتی بعضی از مهندسین فوق هم نام آن را نشنیده اند! اما LabVIEW در دیگر کشورها جایگاه ویژه ای دارد.
نرم افزار LabView مخفف عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench می باشد، یک زبان برنامه نویسی گرافیکی که به صورت گسترده ای برای کاربرد های مختلفی در صنایع، تحصیلات، آموزش و تحقیقات آزمایشگاهی به عنوان یک مدل استاندارد برای جمع آوری و پردازش داده ها و همچنین وسیله ای جهت کنترل و شبیه سازی ابزارهای مجازی درآمده است. این برنامه یک نرم افزار قدرتمند و قابل انعطاف جهت تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است.عملکرد نرم افزار LabView کاملا از طبیعت ترتیبی و زنجیره ای موجود زبان های برنامه نویسی متنی متداول و مرسوم مجزاست و یک محیط گرافیکی را برای کاربر فراهم ساخته است. در این راه از تمامی ابزارهای لازم جهت جمع آوری، پردازش و تحلیل داده ها و نمایش نتایج استفاده می شود

جمع آوری داده و پردازش سیگنال (Acquiring Data and Processing Signals)

توسط ترانسمیتر ، سیگنال تقویت شده را می‏توان به کارت‏ USB DAQ انتقال داد و سپس اطلاعات مربوط به یک لودسل را به کامپیوتر منتقل کرد و منحنی و یا مقدار وزن را نمایش داد.

کنترل صنعتی(Instrument Control)

در سیستم های اتوماسیون صنعتی می توانید پروژه های متفاوتی انجام دهید به عنوان مثال: با اتصال یک ترموکوپل ( سنسور دما ) و یک فن یک سیستم کنترل دما طرحی کنید.

ابزار دقیق (Instrument)

می‏توانید انواع سنسور ها ( مانند: لودسل ، ترموکوپل ، آلتراسونیک ، سنسور فشار ) را توسط مدارات واسط به کامپیوتر متصل کنید و با نرم افزار لب ویو پردازش های متفاوتی مانند ذخیره داده و یا رسم منحنی و یا فیلترهای دیجیتال را بر روی داده ها انجام دهید. (برای اطلاع از قیمت خرید و فروش سنسور ها به فروشگاه مراجعه کنید. )

مانیتورینگ

می توانید در سیستم های ابزار دقیق و یا اتوماسیون صنعتی وضعیت سیستم را در کامپیوتر نشان دهید به عنوان مثال: نمایش و رسم منحنی سنسور ها ، وضعیت عملکرد موتورها و جک ها
نرم‌افزار LabView یک زبان برنامه‌نویسی گرافیکی است که بدون نیاز به کدنویسی و آشنایی با برنامه‌نویسی، مهندسان را در اجرای پروژه‌های موردنظرشان یاری می‏‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند جایگزین HMI شده و در مانیتورینگ و کنترل فرآیندهای صنعتی یاری رسان اتوماسیون کاران باشد. در این مقاله بیشتر با کاربرد LabView در صنعت آشنا خواهید شد.
برخی از کاربردهای این نرم‌افزار عبارت‌اند از :
[list]

[*] جمع‌آوری داده و پردازش سیگنال : توسط  کارت‌های DAQ می‌توان سیگنال‌های بیرونی را به نرم‌افزار منتقل و بر روی آن پردازش انجام داد. به‌عنوان‌مثال توسط  ترانسمیتر ، سیگنال تقویت‌شده را می‏توان به کارت‏ USB DAQ انتقال داد و سپس اطلاعات مربوط به یک لودسل را به کامپیوتر منتقل کرده و وزن را نمایش داد.

[*]کنترل صنعتی: در این نرم‌افزار می‌توان پروژه‌های کنترل صنعتی را پیاده‌سازی نمود. به‌عنوان‌مثال: بااتصال یک ترموکوپل  و یک فن،  سیستم کنترل دما طرحی کرد.

[*]ابزار دقیق: می‏توان انواع سنسورها نظیر: لودسل ، ترموکوپل ، آلتراسونیک و  سنسور فشار  را توسط مدارهای واسط به کامپیوتر متصل کرد و با نرم‌افزار لب ویو پردازش‌های متفاوتی مانند ذخیره دیتا یا رسم منحنی  یا پیاده‌سازی فیلترهای دیجیتال را بر روی داده‌ها انجام داد.

[*]مانیتورینگ: می‌توان در سیستم‌های ابزار دقیق و اتوماسیون صنعتی وضعیت سیستم را در کامپیوتر نشان داد. به‌عنوان‌مثال، نمایش و رسم منحنی سنسورها ، وضعیت عملکرد موتورها و جک‌ها و …

[*]پروتکل‌های ارتباطی: این زبان به‏طور کامل توانایی ارتباط با پروتکل‌هایی مانند GPIB(General Purpose Interface Bus)، RS232 ، RS485 ، Bluetooth،USBرا دارد و همچنین توانایی استفاده از شبکه UDP و TCP/IP را برای کاربر مهیا کرده است.
[/list]
(04-12-2020, 05:47 PM)mahdi_f نوشته است: [ -> ]برخی از کاربردهای نرم افزار لب ویو را به اختصار شرح دهید?

جمع آوری داده و پردازش سیگنال:

توسط ترانسمیتر ، سیگنال تقویت شده را میتوان به کارت انتقال داد و سپس اطلاعات مربوط به یک لودسل را به کامپیوتر منتقل کرد و منحنی و یا مقدار وزن را نمایش داد.
سیستم های کنترل صنعتی:
در اتوماسیون صنعتی می توانید پروژه های متفاوتی انجام دهید به عنوان مثال : با اتصال یک ترموکوپل (سنسور دما) و یک فن یک سیستم کنترل دما طراحی کنید.
جمع‌آوری داده و پردازش سیگنال
سيستم هاي کنترل صنعتی
ابزار دقیق
مانیتورینگ
پروتکل‌های ارتباطی
(04-12-2020, 05:47 PM)mahdi_f نوشته است: [ -> ]برخی از کاربردهای نرم افزار لب ویو را به اختصار شرح دهید?

نرم افزار LabView مخفف عبارت Laboratory Virtual Instrument Engineering Workbench  می باشد، یک زبان برنامه نویسی گرافیکی که به صورت گسترده ای برای کاربرد های مختلفی در صنایع، تحصیلات، آموزش و تحقیقات آزمایشگاهی به عنوان یک مدل استاندارد برای جمع آوری و پردازش داده ها و همچنین وسیله ای جهت کنترل و شبیه سازی ابزارهای مجازی درآمده است. این برنامه یک نرم افزار قدرتمند و قابل انعطاف جهت تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است.عملکرد نرم افزار LabView کاملا از طبیعت ترتیبی و زنجیره ای موجود زبان های برنامه نویسی متنی متداول و مرسوم مجزاست و یک محیط گرافیکی را برای کاربر فراهم ساخته است. در این راه از تمامی ابزارهای لازم جهت جمع آوری، پردازش و تحلیل داده ها و نمایش نتایج استفاده می شود. به کمک این زبان برنامه نویسی گرافیکی که با "G" نشان داده می شود، در برنامه ی نوشته شده، از یک نمودار بلوکی استفاده می شود و سپس این نمودار به کدهای ماشین تبدیل می گردد. این نرم افزار برای موارد بی شماری از کاربردهای علمی و مهندسی، ایده آل و عملی است و به شما کمک می کند تا مسائل و مشکلات موجود در برنامه نویسی را در مدت زمان کوتاهی حل کنید.گستردگی این نرم افزار در زمینه آزمایشگاه‌ها دارای ابعاد مختلفی است. به عنوان مثال در صنایع گوناگون در مواردی که باید اندازه گیری‌هایی از قبیل دما انجام گیرد، می‌توان از این نرم افزار استفاده نمود. این دما ممکن است دمای یک کوره، یک سیستم سرد کننده مانند یخچال، یک محیط گلخانه‌ای، یک اتاق و یا یک دیگ بخار باشد! علاوه بر دما می‌توان موارد دیگری نظیر فشار، نیرو، جابجایی، کشش، pH  و غیره را نام برد. از رایانه‌های شخصی به همراه این نرم افزار می‌توان ابزارهای اندازه گیری حقیقی را در محل‌های گوناگون به صورت مجازی شبیه سازی کرد
 کاربرد های مختلفی در صنایع، تحصیلات، آموزش و تحقیقات آزمایشگاهی به عنوان یک مدل استاندارد برای جمع آوری و پردازش داده ها و همچنین وسیله ای جهت کنترل و شبیه سازی ابزارهای مجازی درآمده است. این برنامه یک نرم افزار قدرتمند و قابل انعطاف جهت تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری است.