تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد رایانه در حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
كاربرد رايانه در حسابداري[1]

از آنجائيكه حسابداری كاركردي مشابه سيستم دارد که در آن فرآيند جمع آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه صورتها و گزارشهای مالی در شکلها و روشهاي خاص انجام می‌گيرد لذا بسياري از سازمانهاي دولتي و موسسات خصوصي، مراحل حسابداري را با استفاده از نرم‌افرارهاي حسابداري انجام مي‌دهند به نحوي كه استفاده از رايانه به دليل سرعت و دقت بالايي كه دارد بر سيستم دستي ترجيح داده مي‌شود.

امروزه امور مختلف حسابداري در بسياري از موسسات دولتي و خصوصي اعم از محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد، تهيه اسناد حسابداري، ثبت اسناد حسابداري در دفتر روزنامه، انتقال اقلام از دفتر روزنامه به دفتر كل و دفتر معين، تهيه انواع گزارشهاي مالي در مقاطع گوناگون، بستن حسابهاي موقت (حسابهاي سود و زياني) در پايان دوره، انتقال حسابهاي دائمي (حسابهاي ترازنامه‌اي) به سال بعد، تهيه انواع صورتهاي مالي مانند ترازنامه و سود و زيان توسط نرم‌افزارهاي حسابداري و از طريق رايانه انجام مي‌گردد.

نرم‌افزار حسابداري چيست ؟

به برنامه‌ای که در حافظه رايانه وجود دارد؛ نرم افزار گفته مي‌شود. نرم افزار حسابداری عبارت است از يك مجموعه برنامه‌هاي رايانه‌اي كه عمليات حسابداري را بر اساس طراحي صورت گرفته و داده‌هاي وارد شده انجام مي‌دهد از جمله اين نرم‌افزارها مي‌توان به نرم‌افزار حقوق و دستمزد، نرم‌افزار انبار و نرم‌افزار خريد و فروش كالا اشاره كرد.

طراحی یک برنامه نرم‌افزاري جامع حسابداری بر اساس تجزيه و تحلیل کارشناسان خبره حسابداری و بوسيله برنامه نویسان رايانه‌اي انجام و پس از تست و تاييد به بازار عرضه مي‌گردد.

سیستم رايانه به کمک نرم افزار حسابداری، داده‌های خام مالی (مانند اطلاعات فاکتورهای خريد و فروش كالا، هزینه‌های پرداختی، وجوه دريافتي، چكهاي صادره و غيره) را دریافت و آنها را پردازش و انواع گزارش‌ها و صورت‌های مالي را براي استفاده افراد درون و برون سازماني فراهم مي‌كند.

مزاياي نرم افزارهای حسابداری به عوامل مختلفي بستگي دارد كه از جمله اين عوامل مي‌توان به روش طراحی، قدرت اجرا، قابليت نصب روي كليه سيستمها، سرعت برنامه و قدرت پشتیبانی شركت سازنده اشاره كرد بنابراين شخص خريدار قبل از انجام خريد رايانه لازم است اطلاعاتي كافي در اين خصوص جمع‌آوري نمايد.

در طراحي نرم‌افزارهاي حسابداري سعی مي‌گردد تا كليه نيازهاي كاربر مد نظر قرار گيرد بديهي است چنانچه كاربر اصول، فروض و چهارچوب حسابداري را فرا نگرفته باشد نبايد انتظار داشت كه مراحل انجام حسابداري را با استفاده از نرم‌افزار به طور صحيح و اصولي انجام دهد، لذا به كاربران توصيه مي‌گردد فراگيري حسابداري به صورت تئوري و انجام آن به صورت دستي را قبل از انجام حسابداري رايانه‌اي به طور جدي در نظر بگيرند.

برخی از امکانات و خصوصیات يك نرم افزار حسابداري موسسات بازرگاني

· امكان ثبت اسناد رويدادهاي مالي بر اساس تاريخ وقوع

· محاسبه سود و زیان موسسه در مقاطع زمانی مشخص

· امكان چاپ پیش فاکتور و فاکتورهای فروش جهت ارائه به خريدار

· امکان درج اطلاعات اضافی هر کالا به صورت جداگانه در فاکتور

· امکان چاپ بارکد و یا برچسب قیمت برای اجناس فروشگاه

· محاسبه نمودن موجودی انبار با تعرفه های خرید و فروش

· نگه داری اطلاعات مربوط به چک های دریافتی و پرداختی و تاریخ سر رسید آنها

· امکان محاسبه و نگهداری موجودی حسابهای بانکی

· نگهداری اطلاعات بدهکاران و بستانکاری (حسابهاي معين)

· امکان کنترل عملیات انجام شده كاربر توسط مدیريت

· امكان اخذ گزارش از عملیات مالي انجام شده در یک تاریخهاي معین

· امکان پیگیری عملیات مالي انجام شده اعم از خرید و فروش کالا

· امکان مديريت انبارها به صورت همزمان و اخذ گزارش از لیست کالاهای موجود

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech مراجعه فرمایید.