تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مهریه زن بعد از فوت زوج به چه صورت است؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مهریه زن بعد از فوت زوج به چه صورت است؟
مهریه زن بعد از فوت زوج طی تحقیقات حقوقدانان مهمترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می گیرد مهریه است که توسط عقد نکاح بین زن و مرد تعیین می گردد. طبق قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج مالک مهریه شده و مرد از همان لحظه تعهد دارد که مهریه همسر خود را بپردازد.

ولی در شرایط مختلف زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت. حتی در صورتی که شوهر فوت کرده باشد با ارائه دادخواستی می تواند مهریه اش را مطالبه نماید که از دارایی متوفی پرداخت شود. به همین جهت در این مقاله در مورد چگونگی دریافت مهریه زن بعد از مرگ زوج و همچنین سوالاتی که اکثر برای کاربران پیش می آید را مورد بررسی قرار می دهیم.



سوالات متداول مهریه زن بعد از فوت زوج
۱- آیا در صورتی که زوج فوت کرده باشد ، همسرش می تواند اقدام به مطالبه مهریه کند ؟

بله ، امکان دریافت مهریه در صورت فوت شوهر هم وجود دارد که جزییات کامل در ادامه مطلب ارائه شده است .

۲- برای دریافت مهریه بعد از فوت شوهر چه اقداماتی باید انجام داد ؟

دریافت مهریه بعد از فوت شوهر نیازمند ارائه دادخواست مطالبه مهریه است.

۳- آیا مطالبه مهریه و دریافت ارث بعد از فوت همسر به صورت همزمان امکان پذیر است ؟

بله ، بعد از فوت شوهر ، زن می تواند مهریه و سهم الارث خود را به صورت کامل مطالبه نماید

مهریه زن
از جمله مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد مهریه است . بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

حتما بخوانید  آیا امکان تعیین چند وصی وجود دارد؟
به طوری که از این ماده بدست می آید، به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن مالک مهریه ای است که بر ذمه مرد قرار گرفته است و می تواند هر گونه که بخواهد آن را مطالبه کند یا حتی با بخشیدن مهریه ذمه مرد را بری کند . در هر صورت مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز و عدم تمکین او ارتباطی به دریافت مهریه از طرف او و پرداخت مهریه توسط مرد نخواهد داشت .

مهریه زن بعد از فوت شوهر
همانگونه که گفتیم ، زن به محض وقوع عقد مالک مهریه شده است و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند . به این معنا که پرداخت مهریه زن دِینی است که بر ذِمه مرد قرار گرفته است و جزو بدهی های مرد محسوب می شود .

احتمال دارد بعضی فکر کنند اگر مرد فوت کند، زن نمی تواند مهریه اش را مطالبه نماید. ولی این مطلب درست نیست. به خاطر اینکه مهریه زن پس از فوت شوهر، جزء بدهی های مرد است که در طی مدت حیات او، پرداخت نشده است و طبق قانون مدنی، بعد از فوت او در صورتی که اموالی از او به جای مانده باشد، باید مهریه زن از دارایی او پرداخت شود.

چگونگی دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر
طبق قانون مدنی ، هنگامیکه که شخصی فوت می شود ، ابتدا باید دیون و بدهی های مالی او باید پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند ، بر اساس قواعد ارث میان ورثه او تقسیم می شود . در نتیجه ، در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد ، زن می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، مهریه اش را مطالبه نماید ؛ حتی در صورتی که تقسیم ترکه متوفی انجام شده باشد .

حتما بخوانید  وصیت شفاهی یا لفظی
در این صورت ، دادخواست مطالبه مهریه باید به طرفیت ورثه متوفی اقامه شود . در مواردی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد ، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه را دریافت می کند .

البته نکته مهمی که در رابطه با مهریه زن پس از فوت شوهر وجود دارد ، آن است که مهریه زن غیر از ارثی است که به وی تعلق می گیرد . به این معنا که در صورت فوت مرد ، زوجه هم قادر به مطالبه ارث بر طبق قانون مدنی خواهد بود و هم می تواند مهریه اش را مطالبه نماید .
مالیات بر ارث