تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آموزش تابلوخوانی بورس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
برای خرید سهام یکی از  مهم ترین مواردی که بایستی بررسی شود تابلوی معاملات آن سهام است. گر چه بسیاری از تریدرها  از آن غافل هستند و یا آشنایی لازم با آن را ندارند.

در تابلوی معاملات یک سهم اطلاعات فراوانی از آن در دسترس است که مهم ترین آن قیمت سهام است. در ادامه این مقاله با بررسی سهام شرکت گسترش  نفت و گاز پارسیان به صورت مصداقی با تابلوی معاملات سهام بیشتر آشنا می شویم.

دسترسی به تابلوی معاملات سهام از دو طریق بسیار ساده امکان پذیر است:

1- جست و جو نام نماد در موتورهای جست و جو و کلیک بر روی اولین پیوند یافته شده

2- جست و جو از طریق وبسایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و آیکن مربوط به جست و جو نماد
پس از انجام یکی از مراحل بالا تابلوی معاملات سهام نمایان می شود که برای نماد پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) به صورت زیر است:

 

[تصویر:  %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8...%DB%8C.jpg]



معرفی بخش اول
بخش اول در واقع نشان دهنده قیمت سهام در حال حاضر است قیمت معامله بیانگر آخرین قیمت معامله شده سهام است و قیمت پایانی نیز قیمتی است که در آن روز سهام بسته می شود که میانگینی از قیمت های معامله شده همان روز سهام با توجه به حجم معاملات است. در صورتی که آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی بیشتر باشد حکایت از اقبال بازار به سهام و نشانه ای از روند مثبت احتمالی در روز کاری بعد می باشد و بلعکس.

ناگفته نماند در محاسبه قیمت پایانی هر سهم میزان حجم مبنای آن سهم نیز دخیل است و در صورتیکه تعداد سهام معامله شده در یک روز بسیار کمتر از حجم مبنا باشد قیمت پایانی نزدیک صفر است گرچه این موضوع در مورد سهام فرابورسی صدق نمی کند چرا که حجم مبنای سهام فرابورسی 1 است.





معرفی بخش دوم

بخش دوم بازه های قیمتی سهام را نمایش می دهد.

بازه روز: نشان دهنده تغییرات قیمت سهام در روز معاملات جاری است.

بازه مجاز: بازه قیمتی است که سهم در طول روز می تواند نوسان کند و سفارش خرید و فروش سهام بایستی در این محدوده باشد.

بازه هفته: تغییرات قیمت سهام در یک هفته جاری است. در صورتیکه استراتژی شما نوسانگیری و خرید و و فروش کوتاه مدت است سعی کنید در سقف قیمتی بازه هفتگی خرید انجام ندهید.

بازه سال: بازه سال نیز بیانگر تغییرات قیمت سهام در یک سال اخیر است به عنوان مثال سهام پارسان بین محدوده 160 تا 257 تومان در یک سال اخیر نوسان قیمت داشته است و با توجه به قیمت حال حاضر سهام (210 تومان و نزدیک به سقف بازه سالانه) ورود به سهم پارسان مقداری ریسک دارد. گرچه این موضوع نبایستی معیار خرید و فروش قرار داده شود اما با ترکیب با مباحث تکنیکال و حجم معاملات می تواند تصمیم گیری برای خرید و فروش را راحت تر کند.



 معرفی بخش سوم و چهارم

بخش سوم در تابلوی معاملات یک سهام تعداد و حجم معاملات سهام را در روز جاری نشان می دهد که برای سهام پارسان حجم معاملات 5 میلیون برگه سهام بوده و تقریبا برابر با حجم مبنای آن است و با توجه به آنکه بیشتر معاملات در محدوده +1 درصد بوده است تغییر قیمت پایانی سهام نیز + 1 درصد بوده است. لازم به تذکر است ارزش معاملات بر حسب میلیون ریال است که برای سهام پارسان در مثال حاضر 10.613 میلیارد ریال یا معادل 1 میلیارد تومان بوده است. مقایسه میزان حجم معاملات با میانگین حجم ماه نیز یکی از سیگنال هایی است که تابلوی معاملات بازار به ما می دهد که در ترکیب با مباحث تکنیکالی می توان از آن بهره برد. به عنوان مثال اگر در انتهای یک روند نزولی که چارت تکنیکال سهام آن را تایید می کند حجم معاملات به طرز معناداری از میانگین حجم ماه بیشتر باشد می توان برای ورود به سهام اقدام نمود.

 

سهام شناور نیز درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم مردم است که در سهام پارسان 17 درصد سهام در اختیار مردم است و هرچه میزان درصد شناوری یک سهام یک شرکت بیشتر باشد می توان ادعا کرد سهام آن شرکت بر اساس عرضه و تقاضا واقعی تر قیمت گذاری شده است و فعالیت های سفته بازی و کنترل قیمت سهام در چنین شرکت هایی کمتر اتفاق میفتد.

EPS مخفف earning per share بیانگر سود هر سهم است. هرگاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم؛ سود هر سهم بدست می‌آید  و   DPS  نیز درصدی از سود است که در مجمع بین سهامدارن تقسیم می شود. در صورتی که EPS  نشان داده شده در تابلوی معاملات سهم منفی باشد نشان از زیان ده بودن شرکت است.

EPS پیش‌‎بینی شده : عبارت است از سود هرسهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش‌بینی می‌کند.

EPS تحقق یافته یا واقعی : عبارت است از سود هرسهم که در دوره مالی گذشته به هر سهم تعلق گرفته است.
P/E نسبت قیمت به سود هر سهم هست یکی از ابزارهای ارزش گذاری یک سهم مقایسه P/E سهام و P/E گروه است که اگر  P/E سهام نسبت به P/E گروه کمتر باشد آن سهم برای نسبت به سایر همگروهی های خود برای سرمایه گذاری مناسب تر ارزیابی می شود گرچه این یک معیار کلی است و برای خرید و فروش سایر پارامترها نیز بایستی بررسی شوند.