تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: صورت های مالی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صورت مالی Angel
قبل از توضیح صورت مالی به شرح آن در قالب مثالی می پردازیم. فرض کنید برای خرید به بازار یا پاساژ پوشاک مراجعه می کنید. در ابتدا تنها راه شناخت شما از اجناس مغازه ها ویترین آن مغازه ها است. یعنی شما با دیدن ویترین آن مغازه تشخیص خواهید داد که آیا مغازه ای که تصمیم به ورود آن را دارید دارای اجناس با مشخصه های مدنظر شما هست یا خیر، قیمت اجناس آن مغازه بر اساس بودجه شما می باشد یا خیر و سوالهای دیگر. درنهایت ما برای شناخت مغازه ها به ویترین آنها توجه می کردیم. شرکت ها در نگاه کلی مانند مغازه هستند که برای شناخت آن می بایست به ویترین آنها نظاره گر باشیم. صورتهای مالی شرکتها حکم ویترین دارد یعنی برای شناخت شرکتها حتما به صورت های مالی آنها نیاز دارید.

طبق قوانین بورس تمام شرکت های بورسی موظف به ارائه اطلاعات مالی خود در چارچوب استاندارد بورس هستند یعنی برای ارائه اطلاعات شرکت ها بایستی طبق فرمت استاندارد و موردنظر بورس عمل کنند و نه با چارچوب دلخواه خود. در بورس همچنین اطلاعات مالی شرکت ها باید در زمان خاص و بدون تاخیر از طرف شرکت ها به بورس ارسال شود.
صورتهای مالی گزارش های استانداردی از وضعیت مالی شرکت از ابتدای تامین منابع مالی تا انتهای ایجاد سود یا زیان می باشند. همه ی شرکت های بورسی موظف به ارائه گزارش کامل و دقیق تمام رخدادهای مالی خود در زمان تعیین شده می باشند.
صورت های مالی گزارش هایی هستند که برای یک دوره زمانی خاص نتیجه فعالیت های یک شرکت را نشان می دهند که این گزارش ها باید براساس اصول حسابداری و استانداردهای مربوطه تهیه شود.
به همین دلیل تهیه این صورت های مالی را به دست افراد حرفه ای و مسلط به اصول و استانداردهای حسابداری سپرد تا بتوان به آنها اتکا کرد. به زبان ساده تر صورت های مالی کاری را که شرکت انجام داده است را نشان می دهد و اینکه پول از کجا آمده است و در کجا خرج شده است.
هدف صورت‌های مالی یا گزارش‌های مالی یا گزارشگری مالی عبارت است از، بازنمایی اطلاعات خلاصه‌شده و طبقه‌بندی‌شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری، به گونه‌ای که برای طیفی گسترده‌ای از استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی فایده‌مند واقع شود. Idea
اجزای صورت‌های مالی[ویرایش]

اجزای مجموعهٔ کامل صورت‌های مالی عبارتند از:

الف) صورت‌های مالی اساسی

[list=1]

[*]ترازنامه

[*]صورت سود و زیان

[*]صورت سو دزیان جامع

[*]صورت جریان وجوه نقد
[/list]ب) یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی. Arrow